هرگونه فعالیت در محدوده ژئوپارک قشم ممنوع شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
هرگونه فعالیت در محدوده ژئوپارک قشم ممنوع شد

به دستور رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از روز شنبه ۲۲ شهریور ماه، تمام فعالیت‌ها در محدوده ژئو پارک قشم متوقف شد.

علی صالحی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از ممنوعیت هرگونه فعالیت در محدوده ژئو پارک قشم از روز شنبه ۲۲ شهریور ماه، طبق مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان خبر داد. وی در این رابطه گفت:

هرگونه عملیات اجرایی و فعالیت در محدوده ژئو پارک قشم و غار نمکدان متوقف می‌شود و از همین امروز این مصوبه به دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

صالحی حفظ این میراث گرانبها را وظیفه همگانی دانست و اذعان داشت: 

این پدیده کم نظیر و استثنایی نیازمند مراقبت و دقت زیاد برای حفظ شدن است؛ چراکه این جاذبه طبیعی میراثی ارزشمند برای آیندگان و سرمایه ای برای کشور محسوب می‌شود. دستگاه قضایی استان هرمزگان در راستای حمایت از تولید اقدامات مؤثری را در دستور کار قرار داده است و حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع و در چارچوب قانون را با جدیت دنبال خواهد کرد.

رئیس دادگستری استان هرمزگان بر جلوگیری از واگذاری‌های غیرکارشناسی و غیرمسئولانه اراضی پرورش میگو در حریم این ژئو سایت و ممانعت از ادامه عملیات اجرائی در محدوده غار نمکدان تاکید کرد و افزود:

دستگاه قضایی استان هرمزگان در راستای حمایت از تولید اقدامات مؤثری را در دستور کار قرار داده است و حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع و در چارچوب قانون را با جدیت دنبال خواهد کرد.

علی صالحی درباره بر حفظ حقوق سرمایه‌گذاران پرورش میگو در این منطقه نیز تاکید کرد و از اقدامات لازم برای جبران خسارات یا اختصاص زمین مناسب در محلی دیگر و خارج از محدوده ژئو پارک خبر داد. وی همچنین با اشاره به قاطعیت دستگاه قضایی استان هرمزگان در برخورد با متجاوزان به حریم دریا و تضییع‌کنندگان حقوق مردم، تصریح کرد:

پیش از هر چیز در روند واگذاری‌ها باید دسترسی مردم و حفظ جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مورد توجه قرار گیرد و عدم توجه به حقوق عامه در برخورداری از دریا به عنوان یک نعمت الهی به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نخواهد بود.

گفتنی است که ژئو پارک قشم، تنها ژئو پارک منطقه خاورمیانه به‌شمار می‌آید و همچنین غار نمکدان به عنوان بزرگ‌ترین و طولانی ترین غار نمکی جهان شناخته می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه