تایم لپس یک روز در تیرانا

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند پنجشنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
تایم لپس یک روز در تیرانا

تیرانا پایتخت آلبانی و یکی از شهرهای تاریخی اروپا است که سرگذشتی منحصربه‌فرد دارد. جاهای دیدنی تیرانا به‌واسطه به‌هم رسیدن اقوام و مذاهب مختلف، از تنوع ویژه‌ای برخوردارند.

تیرانا پایتخت آلبانی و بزرگ‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود. تیرانا که در میان تپه‌های مرتفع و کوه‌ها محصور شده است، به‌دلیل قرارگیری در مجاورت مدیترانه، از آب‌وهوای مرطوبی برخوردار است؛ تاجایی که با ۲,۵۴۴ ساعت آفتاب درسال، یکی از مرطوب‌ترین و آفتابی‌ترین شهرهای اروپا به شمار می‌رود. منطقه‌ای که شهر تیرانا درآن واقع شده، از عصر آهن محل سکونت انسان‌ها بوده است؛ اما هسته اولیه تمدن و پایه‌گذاری تیرانا توسط سلیمان پاشا برکین‌زاده، پادشاه عثمانی انجام شد. اولین بناهای ساخته شده  در تیرانا شامل یک مسجد، یک عمارت اطعام‌خانه، یک حمام و چند دکان بود که اکنون نیز به‌عنوان مهم‌ترین جاهای دیدنی آلبانی قلمداد می‌شوند.

از دیگر شاخصه‌های تیرانا می‌توان به قلعه «پترله» اشاره کرد که در زمان تسلط امپراتوری روم بر این نواحی ساخته شد. آثار و معماری‌های مسیحیت که از این دوران باقی مانده است، در سراسر تیرانا به‌چشم می‌خورد. بزرگ‌ترین شهر آلبانی با قرارگیری در مرکز کشور و برخورداری از محورهای مواصلاتی هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای، به قطب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آلبانی تبدیل شده است. پس از استقلال کشور در سال ۱۹۱۲، تیرانا به‌عنوان پایتخت آلبانی انتخاب شد و از آن زمان، یکی از شهرهای توریستی اروپا محسوب می‌شود. در ادامه، می‌توانید از قاب تصویر و توسط ویدیویی که کجارو تدارک دیده است، به تیرانا، پایتخت آلبانی و یکی از قطب‌های فرهنگی اروپا سفر کنید.

تهیه و تنظیم ویدیو: علی گودرزی

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه