تمام پلاک‌های قله دماوند ملی می‌شود

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۷
تمام پلاک‌های قله دماوند ملی می‌شود

طبق اعلام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و‌ آبخیزداری با تصمیم مشترک اداره‌های اوقاف، ثبت، سازمان جنگل‌ها و نهاد رهبری محقق شد تا تمام پلاک‌های قله دماوند ملی شود.

مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و‌ آبخیزداری کشور، از ملی شدن تمام کوه دماوند در نتیجه جلسه مشترک روز شنبه ۱۱ مرداد ماه با حضور سازمان جنگل‌ها، اوقاف، ثبت و نهاد رهبری خبر داد. طبق اعلام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و‌ آبخیزداری، در این جلسه تصمیم بر آن شده است که قله و دامنه کوه دماوند ملی اعلام شود و در کارگروه مشترکی که طبق قانون تعیین شده، محدوده موقوفه‌هایی که بخشی از آن در عرصه‌های ملی و بخشی هم مستثنیات مردم است، تعیین شود تا پرونده وقف دماوند مختومه اعلام شود.

متن بیانیه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ‌در ارتباط با اراضی ملی کوه دماوند و جنگل‌های آق مشهد مازندران به شرح زیر است:

در هفته‌های اخیر شاهد نگرانی‌ها و حساسیت‌های افکار عمومی در خصوص اراضی ملی حوزه منتهی به کوه ‌دماوند و جنگل‌های آق مشهد ساری بودیم. این سازمان ضمن ارج نهادن به این دغدغه‌ها، آن را به‌عنوان یک ‌سرمایه اجتماعی و بازوی توانمند خود در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی تلقی کرده و ضمن تقدیر و ‌تشکر از کلیه صاحبان قلم و اندیشه، خبرنگاران و اصحاب رسانه، دانشگاهیان و تشکل‌های مردمی که منصفانه ‌دغدغه سر سبزی و پایداری میهن اسلامی‌مان را دارند و برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این حوزه تلاش ‌می‌کنند، به‌منظور تنویر افکار عمومی به استحضار می‌رساند:‌

پیرو جلسه مورخه ۱۳۹۹/۰۵/۱۱ که به ریاست معاون اول محترم و جمعی از معاونین محترم رئیس‌جمهوری، ‌وزرای ذی‌ربط و وزیر محترم جهاد کشاورزی، رؤسای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان اوقاف ‌و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد؛ کلیه مقامات حاضر در جلسه ضمن ارج ‌نهادن به نهاد مقدس وقف که از جایگاه شرعی و قانونی ویژه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی برخوردار ‌است، تاکید کردند: کوه و قله دماوند و جنگل های هیرکانی و آنچه جزء انفال است و جزء سرمایه ملی ‌محسوب می‌شود، قابلیت وقف شدن را نداشته و اخذ سند به نمایندگی دولت و حفاظت و صیانت از آن با ‌سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بوده و اراضی مشمول وقف‌نامه‌ها و اسناد مالکیت وقف نیز وفق ‌قوانین ساری و جاری کشور و آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران در کارگروه مشترک و مراجع صلاحیت‌دار تعیین ‌تکلیف خواهد شد.‌

در پایان، سازمان این اطمینان را به مردم شریف ایران می‌دهد که از هیچ کوششی در راه حفاظت و صیانت از ‌جنگل‌ها و مراتع کشور به‌عنوان میراث گذشتگان و امانت آیندگان دریغ نخواهد کرد.‌

ومن الله توفیق‌

دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل ‌

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور

همچنین، بر اساس اطلاعات منتشر شده از وقف‌نامه پلاک‌های ۶۸ و ۶۹، کل سهم اوقاف از این اراضی که تا قله دماوند می‌رود، ۱۲۰ منِ بذرپاش است. در پلاک ۳۵ و ۳۷ نیز به گفته محمدرضا عباس‌زاده، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، سه و شش دانگ از هریک از این پلاک‌ها به نام اوقاف سند خورده، مرتع عرفی روستا موقوفه اعلام شده و عواید حاصل از وقف باید صرف تکیه‌ای در محل شود. البته پیش‌تر سند پلاک‌های ۶۸ و ۶۹ به نام سازمان جنگل‌ها خورده بود، ولی تاکنون تصویری از اصل این سند منتشر نشده است.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نیز در گفتگویی درباره پلاک‌های قله دماوند و اراضی وقفی جنگل آق مشهد چنین اظهار کرده بود:

متاسفانه واقعیت آن چیزی نیست که در رسانه‌ها مطرح می‌شود. مثلا وقف دامنه کوه دماوند مربوط به ۴۰۰ سال پیش است و جمع آن به ۱۰۰ هکتار هم نمی‌رسد. واقعیت جنگل آق مشهد هم ۴۰۰ هکتار از مراتعش وقف شده که مربوط به ۸۰۰ سال پیش است؛ ضمن اینکه طبق فتوای مرحوم امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، انفال قابل وقف نیست.

در چند هفته اخیر بحث‌ها و اظهارنظرهای بسیاری در رابطه با وقف دامنه دماوند، جنگل‌های هیرکانی آق مشهد مازندران و درمجموع، اسناد موقوفه قدیمی برای آثار ملی مطرح شد؛ حتی رد این رابطه کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتادند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا موضوع وقف دماوند طبق تصمیم اعلام شده برای همیشه به پایان رسیده و تمام آن به‌عنوان جزو لاینفک و غیر قابل تعرض اراضی ملی به ثبت می‌رسد؟ یا تصمیم اتخاذ شده تا چه میزان ضمانت اجرایی دارد و چه زمانی عملی می‌شود؟

عکس کاور: عزیز یوسفی تایباد

مطالب مرتبط:

دیدگاه