مخزن موزه ملی ایران به مرقد امام‌ خمینی (ره) منتقل می‌شود

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۳
مخزن موزه ملی ایران به مرقد امام‌ خمینی (ره) منتقل می‌شود

بر اساس، تفاهم شفاهی وزیر میراث فرهنگی و سیدحسن خمینی فرزند یادگار امام (ره)، آثار مخزن موزه ایران باستان به زیرزمین یکی از صحن‌های مرقد امام راحل منتقل می‌شود. 

در نتیجه دیدار دکتر علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حجت ‌الاسلام سیدحسن خمینی، فرزند یادگار امام (ره)، مخزن موزه ملی ایران به مرقد امام‌ خمینی (ره) منتقل می‌شود.

این تفاهم شفاهی وزیر میراث فرهنگی و سیدحسن خمینی درخصوص راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در زیرزمین یکی از صحن‌های مرقد امام راحل، قرار است در روزهای آینده تبدیل به یک تفاهم‌نامه رسمی شود تا به این ترتیب، فضای وسیعی در مرقد امام خمینی (ره) تحویل وزارت میراث فرهنگی شود و زمینه انتقال آثار و اشیای تاریخی مخزن موزه ملی ایران جهت راه‌اندازی موزه شماره دو مهیا شود. آثار یاد شده مربوط به دوره پارینه‌سنگی تا دوره قاجار است که در کاوش‌های باستان‌شناسی ایران کشف شده‌اند. 

طبق گفته محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برای تکمیل هر متر از فضای ۲۵ هزار متر مربعی شعبه دوم موزه ملی ایران در زیرزمین یکی از صحن‌های مرقد امام (ره)، ۱۰ میلیون تومان برای هر متر مربع از بابت معماری داخلی نیاز است. به این ترتیب ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است تا فضای جدید مهیای احداث موزه جدید شود. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون رئیس‌جمهوری نیز هم‌اکنون در دولت، پیگیر تخصیص اعتبار برای احداث موزه جدید در مرقد امام خمینی (ره) است.

کارگر دلیل اصلی این تصمیم را نبود فضای کافی برای نمایش کلیه آثار موجود در موزه ایران باستان عنوان کرد. از این‌رو، موزه ملی ایران دائم باید به بهانه برگزاری نمایشگاه‌های موقت آثار دیده نشده را به نمایش بگذارد که حالا فرصتی فراهم شده تا ۲۵ هزار متر مربع فضا در جوار مرقد امام در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گذاشته شود و تبدیل به موزه ملی شماره دو ایران شود. البته، مدیرکل امور موزه‌ها تاکید کرد که محل راه‌اندازی شعبه دو موزه ملی ایران با مرقد امام (ره) متفاوت است و در فضایی مستقل در جوار مرقد قرار دارد.

محمدرضا کارگر افزود:

امروزه موزه‌های بزرگ شعباتی در دیگر کشورها ایجاد می‌کنند. مثلا موزه لوور، در شهر لانس موزه‌ای را با نام لوور لانس یا در ابوظبی موزه لوور شعبه ابوظبی را ایجاد کرده است. بنابراین ایجاد شعبه‌ها از برنامه‌هایی است که موزه‌های بزرگ در دستور کار دارند و به‌دلیل حجم آثار زیادی که دارند و فضاهای فعلی پاسخگوی نیاز نمایش اشیا نیست، مکان‌های دیگر را انتخاب می‌کنند.

طبق اظهارات کارگر وسعت فضای اضافه شده به موزه ملی ایران در حرم مطهر در حالی اتفاق می‌افتد که وزارت میراث فرهنگی نتوانسته است حتی یک ساختمان جدید به موزه ملی ایران بیافزاید یا ساختمان‌های پیرامونی میدان مشق که در تملک دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها است به موزه ملی ایران تحویل نشد. با توجه به قوانین و ضوابطی که برای خرید ساختمان وجود دارد، فرصت جدید برای وزارت میراث فرهنگی بسیار اهمیت دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه