با تور مجازی به پاموکاله ترکیه سفر کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی به پاموکاله ترکیه سفر کنید

پاموکاله یا پاموق‌قلعه در کشور ترکیه جایی است که آثار طبیعی و تاریخی حیرت‌انگیزی را در بر دارد. همراه ما و با تور مجازی به این سرزمین سفر کنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۷ به‌روزرسانی شده است.

یکی از محبوب‌ترین مناطق طبیعی کشور ترکیه، «پاموکاله» یا «پاموق‌قلعه» (pamukkale) نام دارد که بازدید از آن را نباید در سفر به ترکیه از دست داد. معنای پاموکاله، «قلعه پنبه»‌ است؛ اما این اسم ارتباطی با محصولات کشاورزی منطقه ندارد؛ بلکه به چشم‌اندازی سفیدرنگ اشاره دارد که مزرعه‌های پنبه را در ذهن تداعی می‌کند. با ما همراه شوید تا از دریچه تورهای مجازی، سفری ماجراجویانه را به این خطه رویایی در ترکیه تجربه کنیم.

آب‌های جاری از تپه‌های پاموکاله، اشکالی به‌وجود آورده‌اند که مانند استخرهایی با دیواره‌های آهکی است. این ردیف صخره‌های به‌وجود آمده که در واقع سازندهای تراورتن هستند، به‌دلیل رسوبات نمکی حاصل از چشمه‌ها و کلسیم موجود در آن‌ها پدیدار شده‌اند. در پاموکاله ۱۷ چشمه آبگرم و گل‌فشان وجود دارد که دمای آن‌ها از ۳۵ درجه تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است. این چشمه‌های آبگرم، داری خواص درمانی فراوانی هستند که از جمله آن می‌توان به کمک در بهبود زخم‌ها و پیشگیری از بیماری‌های متعدد اشاره کرد. حوضچه‌ها و حمام‌های آب‌گرمی که اکنون برای گردشگران فراهم شده‌اند، به افتخار یکی از قدرتمند‌ترین فرعون‌های مصر، «کلئوپاترا» نام گرفته‌اند. البته به نظر می‌رسد که افسانه بازدید کلئوپاترا از این منطقه و استفاده از چشمه‌های آب‌گرم پاموق‌قلعه، تنها ساخته ذهن راهنماهای محلی باشد؛ چراکه هیچ سند تاریخی از سفر کلئوپاترا، یکی از بزرگترین حاکمان زن جهان به این منطقه وجود ندارد.

عکس پانوراما از چشمه آبگرم پاموق قلعه در ترکیه

چشمه‌های آب‌گرم پاموکاله از دوران باستان مورد توجه مردم قرار می‌گرفتند

با این حال می‌توان به‌یقین گفت که از هزاره دوم پیش از میلاد، انسان‌ها در این منطقه سکونت داشته‌اند. یونانیان باستان، این سرزمین را «هیراپولیس» (Hierapolis) یا «شهر مقدس» نامیده‌اند. متاسفانه زلزله‌ای که در قرن اول میلادی اتفاق افتاد، این شهر را به‌کلی ویران کرد‌؛ اما هیراپولیس پس از احیای مجدد، به گردشگاهی برای افراد مرفه بدل‌ شد که برای معالجه و استفاده از امکانات آبگرم، به این منطقه سفر می‌کردند. افراد بسیاری نیز که بیشتر از امپراتوری روم باستان بودند، در این منطقه درگذشتند و طبق آداب‌و‌رسوم سرزمین خود، به‌خاک سپرده شدند. ازاین‌رو، نکروپولیس واقع شده در پاموکاله، بزرگ‌ترین نکروپولیس کشور است و از جاهای دیدنی ترکیه به شمار می‌رود.

«نکروپولیس» یا شهر مردگان، به گورستانی بزرگ گفته می‌شود که معمولا اطراف یک شهر باستانی پدید می‌آید.

فیلیپ مقدس، یکی از ۱۲ حواریون مسیح که در سال ۸۰ میلادی به صلیب کشیده شد نیز احتمالا در منطقه پاموکاله آرامیده است. معبدی هشت‌ضلعی در محل تدفین احتمالی او بنا شده است. پاموق‌قلعه همچنین برای وجود یکی از بزرگ‌ترین تئاتر‌های باستانی جهان، به‌ خود می‌بالد. این تئاتر باستانی با گنجایش ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر، از شگفتی‌های ترکیه محسوب می‌شود. همچنین معابدی منسوب به «آپولو» و «پلوتو» (ایزد جهان زیرین) در این منطقه مشاهده می‌شود.

جای تعجب نیست که چنین منطقه‌ای با آثار متعدد طبیعی، تاریخی و مذهبی ، در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده باشد. با استفاده از پنجره‌ای که در ابتدای این مطلب تعبیه شده است، می‌توانید به پاموکاله سفر کنید و تجربه‌ای متفاوت از سفر به ترکیه داشته باشید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مند هستید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه