با تور مجازی به آنتیگوا گواتمالا سفر کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۱۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی به آنتیگوا گواتمالا سفر کنید

آنتیگوا گواتمالا یکی از شهرهای توریستی و کهن کشور گواتمالا است که ردپای تاریخ استعمارگری اسپانیا را به خود دیده است. با تور مجازی از این شهر دیدن کنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۵ به‌روزرسانی شده است.

گواتمالا یکی از کشورهای کهن آمریکای مرکزی است که تاریخ غنی آن، به دوران تمدن مایا بازمی‌گردد. درسال ۱۵۲۳، فاتحان اسپانیایی قاره آمریکا به رهبری «پدرو ده آلواردو»، به این سرزمین عزیمت کردند. آلواردو اولین فرماندار گواتمالا نیز محسوب می‌شود و در شهری به نام «سانتیاگو دلوس کابایروس» (Santiago de los Caballeros) حکومت می‌کرد که خود بنا نهاده بود. پس از مرگ وی، این شهر که پایتخت گواتمالا نیز محسوب می‌شد، به دست فراموشی سپرده شد و کم‌کم با رانش زمین و فعالیت‌های آتشفشان «آگوا» از بین رفت. با ما همراه شوید تا از دریچه تور مجازی، سلسله حوادثی را که بر این سرزمین و پایتخت‌ گواتمالا گذشته است، رصد کنیم و سیر تاریخی دوران استعماری آن را به نظاره بنشینیم.

پس از زوال سانتیاگو د لوس کابایروس اول، شهر دیگری با همین نام به‌وجود آمد که برای پیش از دو قرن، محل حکم‌رانی کاپیتان کل گواتمالا بود. عنوان کاپیتان کل، بین سال‌های ۱۶۰۹ و ۱۸۲۱، توسط امپراتوری اسپانیا به فرمانداران مناطق مستعمره داده می‌شد. سانتیاگو دلوس کابایروس جدید، به‌عنوان مرکز قلمرو اسپانیا از مکزیک تا پایتخت پرو یعنی «لیما»، شناخته می‌شد.

جمعیت این شهر در قرن هجدهم به ۶۰,۰۰۰ نفر می‌رسید. سال ۱۶۶۰، چاپ کتاب در این شهر رواج یافت و در سال ۱۶۷۶ نیز اولین دانشگاه شهر تاسیس شد؛ متاسفانه باید گفت که به‌دلیل وقوع زلزله‌های پی‌در‌پی، سانتیاگو د لوس کابایروس در سال ۱۷۷۳ بار دیگر دچار ویرانی شد و اسپانیایی‌ها به اجبار مرکز قلمرو خود را به مکانی امن‌تر منتقل کردند. در سال ۱۷۷۶، شهری بنام «Nueva Guatemala de la Asunció» بنا نهاده شد که به‌اختصار، «شهر گواتمالا» نامیده می‌شود. اکنون بقایای شهر متروکه سانتیاگو د لوس کابایروس را «آنتیگوا گواتمالا» یا «گواتمالای قدیمی» می‌نامند.

تصویر پانوراما از آنتیگوا گوتمالا

امروزه بسیاری از بناهای تاریخی آنتیگوا گواتمالا بازسازی شده‌اند و به‌عنوان موزه فعالیت می‌کنند. با اینکه آنتیگوا گواتمالا اهمیت سیاسی گذشته را ندارد، مشهورترین جاذبه گردشگری کشور محسوب می‌شود و بسیاری از جاهای دیدنی گواتمالا را در دل خود جای داده است. در قلب این شهر، پارک مرکزی آن واقع شده است که کلیسای جامع «سنت جیمز» را نیز در بر می‌گیرد. عمارت فرمانداری‌کل، تالار شهر، ویرانه‌های صومعه «کاپوچین» و کلیسای باستانی «سنت فرانسیس» که قدمت ان به سال ۱۵۷۹ بازمی‌گردد، از دیگر جا‌های دیدنی آنتیگوآ هستند.

بنای سابق زندان شهر اکنون به موزه «سانتیاگو» تبدیل شده و گنجینه‌ای ارزشمند را از آثار دوران استعمار در خود جای داده است‌. موزه کتاب آنتیگوا نیز مجموعه‌ای از نخستین کتاب‌های چاپ شده در آمریکای مرکزی را دارا است. کوه‌ها و دریاچه‌های اطراف آنتیگوا گواتمالا، مناظری منحصربه‌فرد به وجود آورده‌اند. سه آتشفشان از ۱۳ آتشفشان این منطقه هنوز فعال است و خود یکی از جاذبه‌های منطقه محسوب می‌شوند.

اکنون با استفاده از پنجره‌ای که در ابتدای این مطلب تعبیه شده است، می‌توانید در شهر آنتیگوا گواتمالا گردش کنید و از دیدنی‌های تاریخی آن لذت ببرید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه