روستاهای اطراف تهران؛ تنفس هوایی بکر و تازه در حوالی تهران پردود

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات پنجشنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۰
روستاهای اطراف تهران؛ تنفس هوایی بکر و تازه در حوالی تهران پردود

روستاهای اطراف تهران محل مناسبی برای تفریح و دوری از ترافیک، کار، ازدحام و آلودگی با سکوت، سبزی و طراوت، هوای پاک و برخورد نزدیک با طبیعت است.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

سرزدن به روستاهای اطراف تهران برای پایتخت‌نشینانی که هرروز با دود و دَم دست‌وپنجه نرم می‌کنند، غنیمتی بزرگ است. هر چقدر هم که شیفته زندگی مدرن باشید، نمی‌توانید نسیم تازه و بوی خوش طبیعت را دوست نداشته باشید. روزهایی از ماه و سالتان را برای عوض‌کردن ترافیک، کار، ازدحام و آلودگی با سکوت، سبزی و طراوت، هوای پاک و برخورد نزدیک با طبیعت کنار بگذارید. در ادامه از روستاهای اطراف تهران می‌خوانید و با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شوید. البته برخی کمی دورتر از اطراف و حوالی تهران هستند؛ ولی طی‌کردن هر مسافتی برای دیدار با آن‌ها کاملا می‌ارزد.

روستای کردان

روستای کردان

کردان روستای خوش‌آب‌وهوایی در ۱۵ کیلومتری کرج است. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، کردان از توابع شهرستان ساوجبلاغ است. این روزها، کردان طرف‌داران زیادی پیدا کرده است که مشتاقانه در آخرهفته‌ها و اوقات تعطیل، خود را از تهران و کرج یا حتی شهرهای دیگر به آن می‌رسانند. شهرت و آوازه این روستای زیبا به خاطر استقبال زیادی که از آن به عمل می‌آید، به شعرها و ترانه‌های به‌شدت معاصر (سلطان و کردان را به خاطر دارید؟؟) هم راه پیدا کرده است.

در هر حال، آب‌وهوای خوب این مکان و ساخت‌وساز ویلاهای مجلل و زیبا باعث شده که روستای کردان محبوب و محبوب‌تر شود. رودخانه ارتفاعات کهر در این روستا سبزی و خرمی خاصی به آن داده است. درختان کهنسال و باغ‌های زیبا، امکان کوهنوردی، زیارت امامزاده حسین از نوادگان امام سجاد که در بنایی قدیمی از دوران سلجوقیان مدفون است و محوطه زیبا و معنوی اطرافش باعث می‌شوند که از کردان آرام و زیبا از سوی افراد مختلف شهرهای گوناگون استقبال شود.

روستای آهار

روستای آهار

یکی دیگر از روستاهای اطراف تهران که دیدن آن در تعطیلات به‌شدت توصیه می‌شود، روستای آهار است. آهار در شمیران قرار دارد و هوای بی‌نظیر و باغ‌های بزرگش از آن مکانی دلربا برای تمدد اعصاب می‌سازد. باغ‌های گیلاس و آلبالوی آهار باعث می‌شوند که لحظاتی از گشت‌وگذار در آن، شما را به تصویری سبز و رویایی در یک کارت‌پستال ببرد.

اگر قصد سرزدن به روستای آهار را دارید، هر فصلی می‌تواند جذابیت‌های خودش را داشته باشد؛ اما اردیبهشت و آبان چیز دیگری است و اگر در این دو ماه راهی روستای آهار شوید، از دیدن زیبایی‌های طبیعی این روستای آباد سیر نخواهید شد. به‌فاصله ۲ ساعت از روستای آهار، روستای شکراب وجود دارد که مسیر دل‌انگیز پیاده‌روی را برایتان فراهم می‌کند.

مسیری که در آن، درختان زیبای میوه همراهی‌تان می‌کنند و اگر دوست داشته باشید، امکان بازدید از مقبره‌هایی قدیمی متعلق به دوران قاجار هم برایتان فراهم خواهد بود. این مقبره‌ها مربوط به دو تن از بزرگان روستا به نام‌های طاهر و زاهد هستند. رودخانه و آبشاری کوچک هم در این روستا وجود دارد و گشت‌وگذار در آن می‌تواند روحیه‌تان را برای چند ماه مملو از شور طبیعت و تازگی هوایی ناب کند.

روستای افجه

حالا که تهران شلوغ و سیاه شده است، باید گاهی برای خودتان گریزگاه‌هایی پیدا کنید که دریچه‌ای از زیبایی و سفیدی را مقابل چشم‌هایتان می‌گذارند. روستای افجه هم از روستاهای اطراف تهران در لواسان است. افجه دیدنی زیاد دارد. برای مثال، دشت هویج آن بسیار دیدنی است. البته اگر انتظار دارید که با مزرعه هویج روبه‌رو شوید، در اشتباه هستید. این دشت بسیار سبز و زیبا است؛ اما خبری از هویج در آن نیست.

گفته‌ها حاکی از آن است که در گذشته‌های دور، مزارع هویج در آن برپا بوده است؛ اما در حال حاضر از هویج‌های افجه فقط نامی برای این دشت باقی مانده است. دوست‌داران کوه و کوهنوردی هم در روستای افجه اوقات بسیار خوشی را سپری خواهند کرد. قله‌هایی مانند مهرچال، ساکا، آتشکده و یخچال در این روستا وجود دارد که پیمودن و فتح‌شان خوشایند خواهد بود.

افجه و باغ‌های افرا و گردویش در کنار درختان زییای آلبالو و البته آبشارهای کوچک و دیدنی‌اش می‌تواند مکانی ایدئال برای دوری از شلوغی‌های شهر باشد. یکی از نکات جذاب درباره روستاهای اطراف تهران این است که در کنار زیبایی‌های طبیعی مختلفی که دارند، نشانه و اثری از تاریخ هم در آن‌ها دیده می‌شود. در افجه هم حمامی تاریخی وجود دارد که به دستور شاه عباس ساخته شده است. قلعه ساکا هم از همان دوران صفوی در افجه باقی مانده  که دیدنش خالی از لطف نیست.

روستای برغان

روستای برغان هم در استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. تابستان و بهار برغان جان می‌دهد برای گشت‌وگذاری چندروزه و استراحت در هوای لطیف و خنکی که مانند حریری نرم به دورتان می‌پیچد. از بهار تا اوایل پاییز، برغان بسیار زیبا و خوش‌آب و هوا می‌شود. این روستای کوچک و دیدنی پر از باغ‌های میوه است. آلوی برغانی معروف و خوشمزه هم دیگر مشخص است که از محصولات این منطقه به شمار می‌رود. گذر رودخانه «سنج» از آن هم به رویایی‌ترشدنش کمک شایانی می‌کند.

در برغان هم می‌توان شاهد آثار تاریخی از گذشته‌های دور بود. برای مثال، پل برغان از آثار ملی ایرانی است که در زمان صفویان در این روستا بنا شده یا مسجد برغان هم دیدنی تاریخی دیگری است که قدمتش به حوالی ۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. کتیبه‌ای بر سردر این مسجد قرار دارد که بر قدمت تاریخی‌اش صحه می‌گذارد.

اگر راهی برغان شدید، حتما آلوی معروف این خطه را خریداری کنید. از سوغاتی‌های معروف دیگر این روستا می‌توان به عسل، توت و لبنیات محلی اشاره کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، آلوی برغانی و بستنی محلی این روستا که در آن از همین آلو استفاده می‌شود در فهرست میراث فرهنگی ملی ایران ثبت شده‌اند.

روستای فیلبند

روستای فیلبند را با اغماض فراوان در شمار روستاهای اطراف تهران جای داده‌ایم. چرا؟ چون این روستا در استان مازندران و بابل زیبایش قرار دارد. اما از آنجا که در سال‌های اخیر، استقبال افراد و تورهای گردشگری از سمت تهران به این روستا بسیار زیاد بوده است، تصمیم گرفتیم که آن را هم در این مقاله معرفی کنیم. از فیلبند و زیبایی‌هایش هرچه که بگوییم، کم گفته‌ایم.

سفر به سرزمین ابرها اگر بخشی از یک رویای شیرین نیست، پس چیست؟ اگر از بابل به‌سمت فیلبند بروید، مسیری پرپیچ و خم روبه‌رویتان خواهد بود؛ اما اگر از سمت جاده هراز بروید و آمل، مسیری سرراست‌تر و راحت‌تر را طی خواهید کرد. اما چرا فیلبند را باید دید؟ فیلبند روستایی کوچک و مرتفع است که از ابرها هم بالاتر قرار دارد و با رفتن به آن می‌توانید، اقیانوسی از ابرهای نمناک را زیر پایتان احساس کنید.

برای سفر به فیلبند باید تابستان را انتخاب کنید و از خنکی و زیبایی آن نهایت استفاده را ببرید. دشت سبز و بارانی که رنگین‌کمانی شورانگیز در پی آن ایجاد می‌شود، صحنه‌هایی نیستند که هر جایی و هر زمانی به‌راحتی پیدا کنید. پس اگر دوست دارید که سفر بروید و از تهران ملتهب و تار برای چند روز دور شوید، روستای فیلبند را به فهرست نقاط گردشگری اطراف تهران اضافه کنید.

در فصل‌های سرد نمی‌توان راهی فیلبند شد. چون به‌شدت سرد و پربارش می‌شود و اصلاً بازدید از آن خطرناک هم خواهد بود. خانه‌های محلی زیبا در طول بهار و تابستان به مسافران اجاره داده می‌شوند تا اوقات خوشی را بر فراز ابرها بگذرانند.

روستای چناقچی علیا

روستای چناقچی علیا هم متعلق به استان مرکزی و در حوالی ساوه است؛ اما می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای سفر تهرانی‌ها هم باشد. این روستا هم زیبا است و با صلیب سبزش شهرت زیادی پیدا کرده است. کنجکاوید که بدانید صلیب سبز چیست؟ این روستا طبیعتی کوهستانی دارد. درختان گردوی فراوان آن به‌همراهی کوه‌هایش منظره‌ای زیبا شبیه صلیب را پدید می‌آورند.

آبشار چناقچی علیا هم آبشاری ۳۰ متری است که در تمام فصول سال جذابیت‌هایی خاص دارد. در تابستان و بهار که طراوات و خنکی تقدیم طبیعت می‌کند و در زمستان‌ها هم که یخ می‌زند و به یک افسانه بدل می‌شود. در روستای چناقچی می‌توانید شاهد حضور کلیسایی قدیمی هم باشید. این کلیسا از خشت، چوب و آجر ساخته شده و قدمتش به حدود ۵۰ سال پیش می‌رسد. تا اینجا فهمیدید که روستای چناقچی علیا رودخانه و آبشاری زیبا دارد، بنایی قدیمی و مذهبی در آن پابرجاست و کوهستانی سبز و درختان گردویی افراشته در آن قابل‌ملاقات هستند.

حالا بهتر است از غذاهای محلی و سوغاتی‌های جذابش هم بگوییم تا دریابید که این روستا چقدر ارزش دیدن دارد. قالی و قالیچه‌های روستای چناقچی علیا بسیار ارزشمند و زیبا هستند. دوست‌داران صنایع دستی حتما از این دست‌بافته‌ها استقبال خواهند کرد. در کنار قالی‌ها، خرید خشکبار خوشمزه و فتیرهای محلی هم جذابیت‌هایی دارد که نباید نادیده بگیرید.

غذاهای محلی این خطه شامل خورشت کنگر، کرفس و اسفناج می‌شود. کله‌جوش و کپمه هم از گزینه‌های دیگر هستند. اگر شانس خوردن این غذاهای محلی را در سفر به چناقچی علیا از دست دادید، دست‌کم سعی کنید که دستورهای آن‌ها را از محلی‌ها بگیرید و در بازگشت به خانه، حال و هوای روستا را به خانه بیاورید.

سخن آخر درباره روستاهای اطراف تهران

گاهی باید از شهر دل کند و خود را به جاده‌هایی سپرد که مقصدشان طبیعت و زییایی ناب طراواتی دست نخورده است. هیچ‌چیز مانند ارتباط با طبیعت نمی‌تواند شوق زیستن را در دل‌مان بارور کند. گاهی شلوغی، آلودگی و ازدحام زندگی شهری طوری از ادامه مسیر دلزده‌مان می‌کند که احساس می‌کنیم در دوری باطل از بی‌هدفی، روزها را در مسیر کار، خانه، خواب به شب می‌رسانیم.

آشنایی با روستاهای اطراف تهران می‌تواند برای چند روز و حتی یک روز هم که شده، ریه‌هایمان را از هوایی تازه پُر کند، اجازه بدهد که در میان باغ‌ها و دشت‌های سبز و وسیع کودکی کنیم و با معاشرت با طبیعت، روح‌مان را جلا بدهیم. برخی از گزینه‌هایی که در این مقاله آورده‌ایم، دورتر از سایرین هستند و دقیقا در حوالی تهران قرار ندارند؛ اما دسترسی به آن‌ها از پایتخت ساده است و آن‌قدر زیبایی دارند که طی‌کردن مسافت کمی طولانی را برای رسیدن به آن‌ها به بزرگی‌ خودتان ببخشید.

روستاهای اطراف تهران پر از باغ‌های زیبای میوه، آب‌وهوای خوش و البته دیدنی‌هایی تاریخی هستند. یعنی با سفر به آن‌ها با یک تیر به چند نشان می‌زنید و می‌توانید طبیعت، تاریخ و تفریح را در کنار هم داشته باشید. اگر تابه‌حال تجربه سفر به یکی از این روستاهای اطراف تهران را دارید، حتما درباره‌شان برایمان بنویسید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه