اسلک لاین چیست؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش پنجشنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
اسلک لاین چیست؟

اسلک لاین تفریحی سرشار از هیجان برای علاقه‌مندان فعالیت‌های ورزشی در ارتفاع است. برای تجربه این هیجان، انرژی زیادی صرف خواهید کرد.

اسلک لاین (Slack line) ورزشی مرکب از هیجان و تعادل است. در سال‌های اخیر فعالیت‌های ورزشی پر هیجان جایگاه خاصی در میان علاقه‌مندان ورزش پیدا کرده‌اند. در این ورزش‌ها علاوه بر صرف انرژی بالا می‌توانید استرس ذهنتان را تخلیه کنید. مطالعات بسیاری در حوزه روان‌شناسی در اقصی‌نقاط دنیا درباره این فعالیت‌ها و تاثیر آن‌ها بر افراد صورت گرفته است و طبق نتایج به دست آمده، افرادی که تن به هیجان این ورزش‌ها می‌دهند، روان سالم‌تری دارند. اگر تابه‌حال با این ورزش آشنا نشدید یا آن را امتحان نکردید، زمانی را برای این تجربه لذت‌بخش، اختصاص دهید. کجارو در این مقاله به معرفی ورزش اسلک لاین می‌پردازد و شرایط لازم برای انجام این ورزش را بررسی می‌کند. با ما همراه شوید.

هرآنچه می‌خواهید درباره اسلک لاین بدانید:

اسلک لاین چیست؟

اسلک لاین در ارتفاع کم

منبع عکس: fitnessmagazine.ir

ورزش اسلک لاین یا بند لغزی از هیجان‌انگیزترین فعالیت‌های ورزشی است. در این ورزش دو سمت تسمه‌ای با پهنای مناسب را به دو نقطه ثابت وصل می‌کنند و سپس به روی تسمه راه می‌روند. در نگاه اول این ورزش ساده به نظر می‌رسد؛ اما در حقیقت با صرف انرژی بالایی همراه است. تمرکز بالا همراه با انقباض عضلات در طول گذشتن از بند، کالری زیادی مصرف می‌کند.

این ورزش شباهت زیادی به بند بازی‌های قدیمی دارد؛ اما در بند بازی به‌جای تسمه متحرک از سیم ثابت فلزی استفاده می‌شد و بند باز برای حفظ تعادل از یک چوب‌دستی استفاده می‌کرد. در اسلک لاین با استفاده از حرکات بدن، تعادل ایجاد می‌شود و اتصال حلقه‌ای به تسمه و شخص، تعادلی نسبی برای ورزشکار برقرار می‌کند.

در بند بازی از سیم ثابت فلزی برای حرکت بندباز استفاده می‌شود؛ اما تسمه اسلک لاین متحرک است

برای افراد مبتدی شروع این ورزش در ارتفاع کم و با تسمه پنج سانتیمتری است؛ اما به مرور ارتفاع بیشتر می‌شود و پهنای تسمه تا دو و نیم سانتی‌متر کم می‌شود. در زیر این تسمه تشک‌های نرم پهن می‌کنند یا روی محیط چمن این ورزش را انجام می‌دهند. این ورزش در مراحل ابتدایی نیاز به تمرین بیشتر همراه با مربی دارد؛ اما به مرور با پیشرفت بیشتر، امکان بالاتر بردن ارتفاع تسمه میسر می‌شود.

اسلک لاین به آمادگی بدنی خاصی نیاز ندارد و برای هرسنی مناسب است. در انجام حرکت اسلک لاین باید دست‌ها باز باشند و عضلات شل و رها شوند تا با هر ارتعاش کوچکی ورزشکار سقوط نکند. ورزش اسلک لاین به طبیعت آسیبی نمی‌رساند و تنها تسمه‌های آن به دور درخت یا سنگ و صخره محکم بسته می‌شود.ورزش اسلک لاین شباهت زیادی به بند بازی در گذشته دارد. در گذشته بند بازی فعالیتی نمایشی بود و بیشتر جنبه سرگرمی داشت. در سیرک‌ها و نمایش‌های خیابانی، این ورزش وسیله‌ای برای ارتباط با مردم و کسب درآمد بوده است؛ اما امروزه نگرش جهانی به ورزش اسلک لاین  متفاوت شده است و در بسیاری از نقاط جهان طرفداران زیادی به‌صورت حرفه‌ای به این ورزش می‌پردازند. ورزش اسلک لاین طرفداران زیادی بین جوانان و نوجوانان نیز دارد.

دانلود ویدئو

ابزار و تجهیزات اسلک لاین

ورزش اسلک لاین ابزار و وسایل زیادی ندارد، اما با توجه به سبک هیجانی ورزش، حتما باید از وسایل با کیفیت استفاده کرد. یک تسمه با پهنای مناسب اصلی‌ترین ابزار این ورزش است. از آنجایی که دو طرف این تسمه به دو نقطه ثابت مانند دو درخت قطور، وصل می‌شوند؛ درختان جوان مناسب نیستند و منبع اتصال نباید حرکت کند. جغجغه وسیله‌ای برای کشیدن و سفت کردن تسمه است که با یک حلقه به درخت وصل می‌شود. برای ارتفاع‌های بیشتر، استفاده از تسمه نگهدارنده ورزشکار ضروری است.

امروزه از ساده‌ترین تا پیشرفته‌ترین تجهیزات و وسایل انجام اسلک لاین در فروشگاه‌های معتبر ورزشی در دسترس هستند. در بسته‌های تولیدی داخل کشور، سی دی‌های آموزشی و راهنمای انجام اسلک لاین نیز وجود دارند و مراحل انجام این ورزش را به افراد مبتدی آموزش می‌دهند. تجهیزات این ورزش استهلاک زیادی ندارند و با هزینه برای خرید آن‌ها می‌توانید تا مدت‌ها از این تجهیزات استفاده کنید.

انواع مختلف اسلک لاین

هایلاین در ارتفاع بالا

منبع عکس: dobisell.com

به مرور زمان و با پیشرفت ورزشکاران اولیه اسلک لاین، تمایل به تجربه هیجان بیشتر باعث به وجود آمدن شاخه‌های جدید در این رشته شد. امروزه تنوع حرکت روی تسمه اسلک لاین بیشتر شده است و تنوع حرکات نمایشی و ابداع حالت‌های جدید مانند حرکت با دوچرخه روی تسمه، اشکال جدیدی به اسلک لاین داده‌اند. در این قسمت به معرفی متداول‌ترین شاخه‌های اسلک لاین در جهان می‌پردازیم.

  • تریک  لاین: در این حالت حرکات نمایشی به راه رفتن در طول مسیر روی تسمه اضافه می‌شود. در تریک لاین پهنای تسمه پنج سانتی‌متر است. در این شاخه مسابقات رقابتی در جهان برگزار می‌شوند.
  • مید لاین: در این حالت ارتفاع تسمه تا زمین بین سه تا ۱۰ متر است و ابزار و تجهیزات ایمنی بیشتر هستند.
  • هایلاین: این حالت پیشرفته‌ترین شکل اسلک لاین است و در ارتفاعات بالای ۱۰ متر انجام می‌شود. افراد حرفه‌ای هایلاین را بین دره‌ها و صخره‌های مرتفع انجام می‌دهند. در این حالت به‌دلیل فشارهای روانی ناشی از ارتفاع بالا، کار بسیار سخت می‌شود و باید موارد ایمنی کامل رعایت شوند.
  • لانگ لاین: در این شاخه ارتفاع تسمه تا زمین بین یک و نیم تا چهار متر است، اما طول تسمه تا ۵۰ متر می‌رسد. طولانی بودن مسیر باعث افزایش نوسانات و تنش بیشتر ورزشکار می‌شود. این حالت نیز از پیشرفته‌ترین اشکال اسلک لاین است که افراد با تجربه و حرفه‌ای آن را انجام می‌دهند.
  • اسلک لاین شهری یا اربن لاین: در این شاخه ورزشکارها ساختمان‌های بلند شهری، برج‌ها، پل‌ها و سازه‌های درون شهری را برای اتصال تسمه‌ها انتخاب می‌کنند. این شاخه پرطرف‌دار هیجان بالایی و به‌دلیل قرار گرفتن در فضاهای داخل شهری، بازتاب گسترده‌ای دارد.

تاریخچه اسلک لاین

هایلاین در ارتفاع کوهستانی

منبع عکس: funzi.co

ورزش اسلک لاین شباهت زیادی به بند بازی در گذشته دارد. در گذشته بند بازی فعالیتی نمایشی بود و بیشتر جنبه سرگرمی داشت. در سیرک‌ها و نمایش‌های خیابانی، این ورزش وسیله‌ای برای ارتباط با مردم و کسب درآمد بوده است. اما امروزه نگرش جهانی به ورزش اسلک لاین  متفاوت شده است و در بسیاری از نقاط جهان طرفداران زیادی به‌صورت حرفه‌ای به این ورزش می‌پردازند. ورزش اسلک لاین طرفداران زیادی بین جوانان و نوجوانان نیز دارد.

اسلک لاین در ابتدا تفریح اوقات فراغت کوهنوردان و صخره‌نوردان بود، اما به‌تدریج به ورزشی پر هیجان تبدیل شد

اولین اسلک لاین‌ها در آمریکا شکل گرفت و پیشینه آن به حدود ۵۰ تا ۶۰ سال پیش باز می‌گردد. در ابتدا کوهنوردان و صخره‌نوردان به‌صورت غیر حرفه‌ای اقدام به حرکت از روی تسمه‌های متحرک کردند و این فعالیت به‌منظور سرگرمی در اوقات فراغت این ورزشکاران انجام می‌شد. آدام گروزوفسکی و جف الینگتن، بنیان‌گذاران شکل امروزی اسلک لاین بودند و اسکات بالکوم و درین کارتر برای اولین بار هایلاین را زیر پل سادانا در ایالت کالیفرنیا انجام دادند.

در ایران نیز در گذشته بند بازی رواج داشت و هم‌چنان به‌عنوان ورزشی سنتی در بخش‌هایی از کشور انجام می‌شود. از سال ۱۳۸۷ به‌صورت غیر رسمی و غیر حرفه‌ای اسلک لاین به ایران آمد، اما برای اولین بار در سال ۱۳۹۱ شاخه هایلاین این ورزش در جشنواره بیستون، به‌صورت حرفه‌ای برگزار شد. محمدرضا آبایی اولین ورزشکار اسلک لاین ایران در ارتفاع است.

نکات ایمنی در اسلک لاین

آموزش اسلک لاین مبتدی توسط مربی

منبع عکس: pinterest.com

اولین نکته قابل‌توجه در این ورزش، انتخاب اتصال محکم و ثابت برای تسمه‌ها است؛ اگر مبتدی هستید از تسمه‌های پهن‌تر استفاده کنید و ارتفاع تسمه را بالا نبرید؛ حتما در زیر مسافت انجام اسلک لاین از تشک نرم استفاده کنید؛ در محیط‌های طبیعی درچمن این ورزش را انجام دهید و از اتصال مناسب جغجغه به تسمه و درخت، اطمینان حاصل کنید.

برای افراد مبتدی، بهره بردن از آموزش یک مربی با تجربه می‌تواند بسیار مفید باشد. پس از به دست آوردن مهارت بیشتر، تمرین زیاد  برای انجام اسلک لاین‌های پیشرفته‌تر مؤثر است. رعایت کامل نکات ایمنی در فعالیت‌های پر هیجان برای تضمین سلامت افراد ضروری است.

معروف‌ترین اسلک لاین های ایران

مقاله‌ مرتبط:

در حال حاضر در بیشتر شهرهای کشور می‌توانید برای انجام اسلک لاین مربی حرفه‌ای بیابید و برای انجام این ورزش در ابعاد بزرگ‌تر آماده شوید؛ اما اگر توانایی انجام اسلک لاین در شرایط حرفه‌ای‌تر را دارید؛ حتما به همدان سفر کنید تا در ارتفاعات گنجنامه از این امکان لذت ببرید.

اسلک لاین همدان در نزدیکی آبشار گنج‌نامه قرار دارد و تجهیزات مناسب برای علاقه‌مندان به اسلک لاین در جوار آبشار گنجنامه وصل شده‌اند.

منبع عکس کاور: funzi.co

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه