کشف اسکلت در آبراهه های تخت جمشید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۴
کشف اسکلت در آبراهه های تخت جمشید

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از کشف اسکلت‌هایی از انسان و حیوان در فصل‌های اخیر کاوش و ترمیم آبراهه‌های این اثر باستانی خبر داد.

حمید فدایی، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در فصل‌های اخیر مرمت آبراهه‌های باستانی، اسکلت‌هایی از انسان و حیوان کشف شده است. وی در این خصوص اذعان داشت:

این کشفیات در قالب برنامه کاوش و احیای آبراهه‌ها بوده است، مجاری این آبراهه‌ها گسترده و از لحاظ حجاری و مهندسی یک شگفتی محسوب می‌شود. این آبراهه‌ها در دوره‌های تاریخی پر شده بود و از زمانی که موسسه شرق‌شناسی کاوش را آغاز کرد، بخش‌هایی از آن پاکسازی شد؛ اما پس از آن تا دهه ۸۰ به فراموشی سپرده شد.

فدایی ضمن یادآوری این موضوع که علاوه بر استخوان‌های کشف شده، قطعات سنگ و سفال نیز در آبراهه‌های تخت جمشید کشف شده است، تصریح کرد:

استخوان‌های کشف شده به ۱۳ قطعه می‌رسند و آشفتگی‌هایی در آن‌ها مشاهده می‌شود. این استخوان‌ها که شامل استخوان‌های انسان و حیوان می‌شوند، قطعا تاریخی هستند و به بعد از ساخت تخت جمشید مربوط می‌شوند. اینکه مربوط به دوره اسلامی یا پیش از اسلام باشد مشخص نیست و نکته جالب این است که این استخوان‌ها در ارتفاع دو متری از کف آبراهه‌هاست پس مشخص است که در لایه‌های تاریخی بوده اما تشخیص زمان مشخص نیست. شاید در آینده بتوان جوابی در خصوص وجود این استخوان‌ها کشف کرد.

کاوش، لایروبی و مرمت آبراهه‌های تخت جمشید، پروژه‌ای گسترده به شمار می‌رود که فصل‌های متعددی را شامل می‌شود. هدف این پروژه علاوه بر کاوش‌های باستان‌شناسی و کمک به حفظ این آبراهه‌های تاریخی، جلوگیری از تخریب کاخ‌ها به واسطه آبگیر بودن آن‌ها است.

مطالب مرتبط:

منبع تسنیم

دیدگاه