اشتباهات رایج در سفرهای جاده ای کدامند؟

نرجس  اکبری
نرجس اکبری چهار شنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۹
اشتباهات رایج در سفرهای جاده ای کدامند؟

برای داشتن یک سفر جاده‌ای ایدئال، بهتر است قبل از سفر اقداماتی از قبیل برنامه‌ریزی سفر، سرویس کردن ماشین و آماده کردن وسایل مورد نیاز را انجام دهیم.

تابستان امسال با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است. حضور مهمان‌ناخوانده‌ای به نام کرونا باعث شده است تا مسافران به‌جای پرواز، سفرهای شخصی را ترجیح دهند و با خودروهای شخصی خود به جاده بزنند. در این راستا، سفرهای جاده‌ای ۹۷٪ سفرهای تابستان امسال را به خود اختصاص داده است. با توجه به محبوبیت سفرهای جاده‌ای و نگرانی‌‌ها در مورد خطر ابتلا به کرونا در طول پرواز، اگر سفر جاده‌ای در برنامه تابستان شما است، با کجارو همراه باشید و از تکرار برخی اشتباهات رایج مسافران در سفرهای جاده‌ای پرهیز کنید.

۱. نداشتن لیست لوازم‌ سفر

سفر جاده‌ای انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به بقیه اشکال سفر دارد؛ زیرا شما می‌توانید در طول مسیر اگر وسایل لازمی در خانه جا مانده بود، بایستید و آن را تهیه کنید. با این حال، بد نیست قبل از آغاز سفر جاده‌ای در تعطیلات، لوازم مورد نیاز خود را آماده و مهیا کنیم. به همین خاطر درست کردن چک لیست لوازم قبل از سفر مهم است تا استرس فراموش کردن احتمالی موارد ضروری کاهش یابد.

آیا شما کارت ماشین و کپی کارت بیمه ماشین خود را دارید؟ آیا شما به کشور دیگری می‌خواهید بروید و به پاسپورت و ویزا نیاز دارید؟ شارژر موبایلتان را فراموش نکرده‌اید یا روی تبلت فرزندتان برنامه‌های سرگرمی دانلود کرده‌اید؟ خواه یک سفر کوتاه آخر هفته با ماشین باشد یا یک سفر جاده‌ای برون کشوری کوتاه، چک لیست برنامه‌های ضروری قبل از سفر، به شروع سفر بدون استرس کمک خواهد کرد.

۲. نداشتن معاینه فنی اتومبیل

هیچ زمانی برای گرفتن تعمیر و نگهداری ماشین شما بهتر از چند هفته قبل از یک سفر جاده‌ای بزرگ نیست. انجام تنظیم موتور روی ماشین شما قبل از وارد شدن به جاده نه‌تنها آرامش ذهنی به وجود می‌آورد، بلکه تضمین می‌کند همه مایعات و فیلترهای ضروری تعویض شده است، فشار تایر دقیق است و روشنایی‌ها و ترمزها، همان طور که باید کار می‌کنند.

داشتن یک جعبه ابزار اضطراری در صندوق عقب، در مواقع خرابی ماشین در جاده که کمک فوری هم دردسترس نیست، می‌تواند مفید باشد. جعبه ابزار اضطراری شامل اقلامی مثل کابل باتری به باتری، چراغ هشداردهنده، چراغ قوه و یک جعبه کمک‌های اولیه می‌شود. بعضی از جعبه‌ها همه ابزارهای لازم برای تعویض تایر -شامل یدکی- برای مواقعی که با پنچری مواجه می‌شوید، نیز دارند.

جعبه ابزار ضروری ماشین برای سفر جاده ای

۳. نداشتن مدیریت زمان و مسیریابی قبل از سفر

مدیریت زمان برای یک سفر جاده‌ای موفق حیاتی است، مخصوصا وقتی که شما مقدار زمان ثابتی برای تعطیلات دارید. به همین خاطر هماهنگی و موقعیت‌یابی بهترین مسیر، پیش از سفر جاده‌ای می‌تواند به بالا بردن بهره‌وری سفر شما کمک کند. در مرحله اول برنامه‌ریزی سفر جاده‌ای، خوب است فواصل بین مبدا و مقصدی که بازدید خواهید کرد را بدانید. آیا سفر شما بیشتر در جاده‌های بین‌شهری اصلی با پمپ بنزین‌های فراوان در خروجی است یا در جاده‌های پرپیچ‌وخم و دوردست کوهستانی بدون امکانات در منطقه؟

برای دانستن فاصله و مسیری که می‌خواهید شروع به سفر کنید و همچنین برای برنامه‌ریزی بهترین مسیر بر اساس اولویت‌بندی و زمان دردسترس شما، از گوگل مپ استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید توقف‌های اجتناب‌ناپذیر را هم در نظر بگیرید؛ مثل پر کردن باک بنزین، توقف برای دستشویی و جاذبه‌های دلخواهی که در طول مسیر می‌خواهید ببینید. اگر زمان برای شما مسئله نیست، مسیری انتخاب کنید که ارزش سیاحت کردن داشته باشد.

۴. نداشتن تنقلات و خوراکی‌

گزینه‌های غذایی مناسب در جاده معمولا در پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و فست‌فودهای زنجیره‌ای پیدا می‌شود. در واقع، نه‌تنها بیشتر اسنک‌ها و غذاهایی که در این مکان‌ها سرو می‌شوند ناسالم هستند، بلکه آن‌ها به بودجه سفر شما هم ضربه وارد می‌کنند و سرعت سفر شما را با توقف‌های دائمی برای خوردن کاهش می‌دهند. به‌علاوه، در طول گشت‌وگذارهای طولانی در مناطق روستایی، شما ممکن است هیچ فروشنده غذا یا فروشگاه مناسبی را پیدا نکنید و منجر به انتظار طولانی و ناخوشایندی برای پیدا کردن غذا یا آب بشود.

سفر جاده ای با ماشین

مسافران هوشیار هیچ‌وقت بدون یک یخدان در ماشین که با انواع نوشیدنی‌ها و تنقلات پر شده است، از خانه خارج نمی‌شوند. این مسئله، مخصوصا وقتی که با بچه‌ها به سفر جاده‌ای می‌روید، الزامی است؛‌ زیرا بچه‌ها معمولا وقتی گرسنه یا خسته هستند، بهانه می‌گیرند. با این روش، شما می‌توانید مصرف غذای خود را کنترل کنید و تنقلات آماده‌ای را در دسترس داشته باشید.

خرید یک بطری آب عایق‌بندی برای نگهداری مایعات گرم و سرد برای مدت طولانی را در نظر داشته باشید. این فلاسک‌ها نه‌تنها برای صرفه‌جویی در هزینه نوشیدنی عالی هستند، بلکه برای کاهش توقف‌ها در جاده هم خیلی خوب هستند و تشنگی شما را رفع می‌کنند یا کافئین مورد نیاز شما را تامین می‌کنند.

۵. تلاش برای فشردن برنامه‌ها

وقتی شما یک برنامه مرتب و دقیق برای سفر خود می‌ریزید، ممکن است هیجان‌زده شوید و تلاش کنید تا مکان‌های دیدنی زیادی و ساعات زیاد رانندگی را در یک روز بگنجانید. هرچند سپری شدن سفر طبق برنامه امکان‌پذیر است، باید اتلاف وقت‌های احتمالی را هم حساب کنید و مقدار کمی زمان برای موارد خارج از اختیار و ناگهانی در مسیر رانندگی بگذارید. مسائل پیش‌بینی نشده مثل ترافیک، انحرافات بزرگراه و ساخت‌وساز معمولا اتفاق می‌افتند و خوب است که در برنامه مسیر خود لحاظ کنید.

تلاش برای قراردادن تعداد زیادی جاذبه دیدنی در روز نتیجه‌ای جز خستگی ندارد

اگرچه مسیر خوش‌منظره معمولا لذت‌بخش‌تر است، مطممئن شوید که مسیر جایگزین کوتاه تری وجود ندارد. زیاده‌روی در ساعات رانندگی یا تلاش برای قراردادن تعداد زیادی جاذبه دیدنی در روز احتمالا نتیجه‌ای جز خستگی و مستعد کردن شما برای تصادف ندارد. برنامه بریزید که چندین توقف در طول مسیر داشته باشید و یک هتل را برای اقامت در سفرهای با مسیر طولانی برای یک استراحت خوب شبانه در نظر بگیرید.

۶. مهیا نکردن سرگرمی‌ها

دانلود نکردن ویدیوها، پادکست‌ های سفر، کتاب‌های صوتی و درست نکردن پلی‌لیست‌ها قبل از ترک خانه یک اشتباه بزرگ است؛ مخصوصا اگر با بچه‌ها سفر می‌کنید. شما بدون شک با زمان‌های کسالت‌آوری در سفر جاده‌ای خود مواجه می‌شوید؛ پس بهتر است که برنامه‌های سرگرمی خود را پیش از سفر تعیین کنید. از اینترنت بی‌سیم خانه خود استفاده کنید تا محتواهای لازم و کافی روی دستگاه‌های الکترونیکی خود دانلود کنید.

ساعات طولانی رانندگی کردن با بچه‌ها قطعا صبر شما را محک می‌زند، در نتیجه از پخش کردن ویدئوها و فراهم کردن فعالیت‌های دستی (کتاب‌های رنگ‌آمیزی، تبلت و اسباب‌بازی) به نوبت، برای گذراندن اوقات کمک بگیرید. کودکان در این صورت، همه در ماشین قدردان شما  خواهند بود.

سفر به جاده های کوهستانی

 

۷. انتخاب نکردن وسیله نقلیه مناسب 

تابستان معمولا آفتاب، تعطیلی مدارس و فرصت سفر با ماشین همراه خانواده و دوستان را به ارمغان می‌آورد. خواه با ماشین خود سفر کنید یا قصد اجاره ماشین داشته باشید، انتخاب ماشینی که مناسب نیازهای سفر شما باشد، مستلزم ملاحظات دقیقی است. رفتن به آفرود وقتی که ماشین شما مناسب آن نیست، یا انتخاب ماشینی که آلاینده هوا است، به‌جای یک وسیله نقلیه متوسط و ساده، ملاحظاتی است که قبل از به جاده زدن باید به آن فکر کنید. انتخاب چرخ‌های اشتباه می‌تواند یک سفر جاده‌ای امیدبخش را به یک دردسر تبدیل کند.

سفر جاده‌ای شامل نشستن مدت زمان زیادی در ماشین می‌شود؛ ازاین‌رو، راحتی و امنیت بسیار مهم هستند. شما ماشینی می‌خواهید که به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا همه سرنشین‌ها احساس راحتی کنند. اطمینان حاصل کنید که وسیله شما مجهز به امکاناتی از قبیل ایربگ، ترمز ضدقفل و دوربین پشتیبان باشد.

با توجه به اینکه هزینه‌های سفر مهم هستند، به‌دنبال ماشین کم‌مصرفی بگردید که نسبت به هر کیلومتر، به مقدار بنزین زیادی احتیاج نداشته باشد. یک ماشین کم مصرف برد بیشتری دارد؛ بنابراین نیاز به توقف‌ کمتری برای سوختگیری در پمپ بنزین وجود دارد.

مطالب مرتبط:

منبع the points guy

دیدگاه