مناسک حج تحت تاثیر ویروس کرونا برگزار شد

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا شنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۰
مناسک حج تحت تاثیر ویروس کرونا برگزار شد

در حالی که هر ساله میلیون‌ها نفر مسلمان از سراسر جهان در مناسک حج شرکت می‌کردند، مراسم امسال به‌دلیل پاندمی کرونا تنها با حضور ۱۰ هزار نفر برگزار شد.

حج مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مناسک مذهبی مسلمانان در سراسر جهان است که هر ساله میلیون‌ها نفر مسلمان برای انجام این فریضه الهی راهی سرزومین وحی می‌شوند؛ اما حج نیز از پاندمی کرونا در امان نماند و مناسک آن تحت تدابیر بهداشتی شدید و با حضور تعداد محدودی برگزار شد.

پروتکل‌های بهداشتی حج

خادمان مسجدالحرام بارها و به‌دقت خانه خدا را نظافت و ضدعفونی کرده و حتی محوطه را جهت حفظ فاصله اجتماعی هنگام طواف حجاج، فاصله‌گذاری کردند. در این راستا، برخلاف حضور میلیونی حجاج در سال‌‌های گذشته تعداد زائران نیز به ۱۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد. شرکت‌کنندگان مراسم حج امسال به‌صورت آنلاین و از میان اتباع سایر کشورها که ساکن عربستان هستند، انتخاب شدند.

در بدو ورود به مکه نیز دمای بدن کلیه حاجیان کنترل شده و به‌مدت دو هفته تمام در قرنطینه بودند. در طول مراسم از جمله طواف و سعی صفا و مروه حجاج ملزم به رعایت فاصله اجتماعی در حدود یک‌و‌نیم متر از یکدیگر بودند. نکته قابل‌توجه اینکه لمس کعبه نیز ممنوع بود.

یکی دیگر از پروتکل‌های بهداشتی حج امسال الزام حاجیان به استفاده از ماسک در تمام مدت بود که توسط شرطه‌های خانه خدا کنترل می‌شد.

رمی جمرات از جمله دیگر مراسم حج در روز عید قربان است که حجاج بیت‌الله الحرام پس از نماز صبح روز دهم ذیحجه مصادف با عید قربان، از مزدلفه (مشعرالحرام) به‌سمت منا حرکت می‌کنند تا در روز عید جمره عقبه را سنگ‌باران کنند. به‌منظور حفظ سلامت هرچه بیشتر زائران سنگریزه‌ها نیز ضدعفونی شدند.

میزان خسارت مادی کرونا برای لغو مراسم حج چقدر است؟

مناسک حج علاوه بر اهمیت مذهبی، از نظر اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است. طبق آمار در سال ۲۰۱۸ میلادی در حدود دو میلیون نفر راهی مکه شده و در چادرهای منا اقامت کردند. سفر این تعداد از حجاج تقریبا ۱۲ میلیارد دلار در سال درآمد به‌همراه دارد و باعث ایجاد هزاران کسب و کار در مکه و حوالی آن می‌شود.

آیا پیش‌تر نیز ممنوعیت ورود حجاج برای حج اتفاق افتاده بود؟

این برای نخستین بار در طول ۹۰ سال گذشته در تاریخ برگزاری مراسم حج ابراهیمی است که از ورود زائران خارجی به خاک عربستان جلوگیری می‌شود. البته در طول تاریخ بارها به‌دلیل جنگ یا شیوع گسترده بیماری مراسم حج لغو شده بود؛ ولی از سال ۱۹۳۲ به بعد برای نخستین بار است که چنین اتفاقی به وقوع پیوست.

البته پیش از اعلام عربستان سعودی کشورهای اندونزی، مالزی، سنگال و سنگاپور نیز اعلام کرده بودند که به شهروندان خود اجازه حضور در مراسم حج امسال را نخواهند داد.

ویدیو: علی گودرزی (لینک دانلود)

مطالب مرتبط:

دیدگاه