تور مجازی جزیره کومودو؛ سرزمین اژدهایان

علی گودرزی
علی گودرزی دوشنبه، ۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
تور مجازی جزیره کومودو؛ سرزمین اژدهایان

کومودو از جزیره‌های زیبا و نفس‌گیر کشور اندونزی است که در این مطلب و از طریق تور مجازی، به آن سفر خواهیم کرد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۱۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹۳۰ به‌روزرسانی شده است.

اندونزی یکی از کشورهای زیبا، معروف و مورد توجه در شرق آسیا است. قرارگیری این منطقه در بخشی ویژه میان اقیانوسیه و آسیا، باعث شده تا اندونزی از آب‌وهوای ویژه‌ای برخوردار باشد. آب و هوای مطبوع اندونزی هم به‌طور مستقیم، روی آفرینش زیبایی‌های طبیعی پرتعدادی تاثیر گذاشته است و با مجمع‌الجزایری بسیار دلنواز و باصفا طرف هستیم.

اندونزی بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر دنیا است. این کشور با میزبانی از ۲۷۳ میلیون ساکن، چهارمین کشور پرجمعیت دنیا به‌حساب می‌آید. اندونزی از ۳۳ استان مختلف تشکیل شده است. اندونزی با ۱۷,۵۰۸ جزیره‌ی کوچک و بزرگ، بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر دنیا است. جزیره‌هایی مثل جاوه،‌ سوماترا، بالی، کومودو و بیشتر، از جمله معروف‌ترین جزیره‌های  این کشور و همگی از جاهای دیدنی اندونزی هستند. همراه ما باشید تا طی این قسمت از تورهای مجازی، به جزیره‌ کومودو سفر کنیم؛ جایی که اژدهای کومودو در آن حکم‌رانی می‌کند!

جزیره‌ کومودو یکی از هزاران جزیره‌های کشور اندونزی است که وجود موارد مخلتلف و به‌خصوص در آن، عامل تمایزش نسبت به دیگر جزیره‌های پرتعداد و متنوع اندونزی هستند. کومودو ۳۹۰ کیلومتر مربع مساحت داشته و از ۲۰۰ هزار نفر به‌عنوان ساکنان خود، میزبانی می‌کند. ساکنان جزیره‌ کومودو اکثرا مسلمان هستند و در بین آن‌ها، اقلیت‌های مسیحی و هندو نیز پیدا می‌شود؛ اما مهم‌ترین نکته پیرامون جزیره‌ کومودو، موجودی با نام «اژدهای کومودو» است!

اژدهای کومودو بزرگ‌ترین مارمولک دنیا است

اژدهای کومودو پس از چندی به یک افسانه زنده بدل شد و سفرهای تحقیقاتی بسیاری در طول دهه‌های پس از کشف آن به جزیره کومودو برای مطالعه روی این جانور صورت گرفته‌است.

اژدهای کومودو، بزرگ‌ترین مارمولک جهان، یک مارمولک عظیم به‌اندازه‌ یک تا سه متر است که وجودش، مهم‌ترین دلیل کشف شدن این جزیره محسوب می‌شود! دم مارمولک کومودو بلند است و از آن برای ترساندن و کشتن طعمه استفاده می‌کند. ماجرای کشف جزیره‌ی کومودو به سال‌ ۱۹۱۰ میلادی بازمی‌گردد. زمانی که وجود یک اژدها در جزیره‌ای ناشناخته، سینه به سینه میان ساکنان اندونزی نقل می‌شده است! اژدهایی هفت متری که از دهانش، آتش پرتاب می‌کرده است. شکل‌گیری گزارش‌هایی این‌چنینی باعث شد تا یک جوخه‌ هلندی برای پیدا کردن «اژدهایان زنده» به این جزیره پا بگذارد. تعدادی جانور یک تا سه متری توسط این جوخه از سربازان شکار شده و برای آزمایش، به جزیره‌ جاوه منتقل شدند. طی این آزمایش‌ها مشخص شد که موجودات مورد بحث، اژدهای آتش‌انداز نبوده و در سال ۱۹۱۲، با نام اژدهای کومودو در ژورنال‌های علمی نام آن‌ها به‌طور رسمی، مطرح شد. با وجود اینکه موجودات نام‌برده در جزیره‌های مختلفی از اندونزی زندگی می‌کنند،‌ پیدایش آن‌ها در جزیره‌ کومودو نام این منطقه را روی آن‌ها نهادینه کرد.

تصویر پانوراما از طلوع آفتاب در جزیره کومودو

در سال ۱۹۸۰ پارک وحش ملی کومودو بازگشایی شد. این پارک وحش در سال ۱۹۹۱ توسط سازمان یونسکو به‌عنوان یک میراث ملی از کشور اندونزی، ثبت رسمی شد. طبیعت بکر کومودو در کنار جاذبه‌های این‌چنینی، از جمله دلایلی هستند که سالانه توریست‌های پرتعدادی را به این جزیره می‌آورند. به‌وسیله بخشی که در بالا قرار داده شده است، می‌توانید به‌صورت مجازی از کومودو بازدید کنید. کجارو به‌صورت روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این جنس از مطالب علاقه‌مند هستید، بازدید روزانه را از کجارو  فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع Airpano

دیدگاه