زیپ لاین چیست؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش دوشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۴
زیپ لاین چیست؟

زیپ لاین، تفریحی پر هیجان است که دوست‌داران سرعت و دلهره را در ارتفاع به چالش می‌کشد. برای این تجربه باید ترس را کنار بگذارید.

برای بسیاری از افراد، گردشگری با مفهوم ماجراجویی و هیجان آمیخته است. یک تفریح سرشار از هیجان در سفر یا گردشی یک روزه، می‌تواند فرح‌بخش باشد. در میان انتخاب‌های گوناگون، زیپ لاین محبوبیتی خاص میان طرف‌داران فعالیت‌های مهیج دارد. در نقاط مختلف گردشگری جهان، رقابت برای پیشرو بودن در ارائه خدمات، توسعه مطلوبی در زمینه امکانات ورزشی و تفریحی مدرن، ایجاد کرده است. 

در کشور ما نیز، در سال‌های اخیر، برای توسعه بوم‌گردی و گردشگری در مناطق مختلف، پیشرفت‌هایی قابل‌توجه رخ داده است. زیپ لاین در ایران طرفداران زیادی دارد که حالات مختلف این ورزش را به دفعات انجام می‌دهند. اگر علاقه‌مند به تجربه سر خوردن در حالت معلق و هیجان و دلهره آن در ارتفاع هستید، این مقاله کجارو را دنبال کنید و با زیپ لاین‌ های معروف تهران و سایر نقاط ایران آشنا شوید.

همه آنچه می‌خواهید درباره زیپ لاین بدانید:

زیپ لاین چیست؟

زیپ لاین

منبع عکس: tour96.net

زیپ لاین یک تفریح آمیخته با هیجان است. بسیاری از جوانان، نوجوانان و حتی افراد در سنین بالاتر، با استقبال از این فعالیت‌های فرا ورزشی، میزان آدرنالینشان را بالا می‌برند و به این ترتیب انرژی خود را تخلیه می‌کنند. فرا ورزش به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که میزان هیجان آن‌ها بیش از ورزش باشد. در زیپ لاین، شما مسافتی بین دو نقطه با بلندی متفاوت از سطح زمین را در حالت معلق به پایین سر می‌خورید. دو سر ریسمان بلند فولادی به این دو نقطه مرتفع ثابت می‌شوند و اتصال شما به این ریسمان از طریق لباس‌های مخصوص یا صندلی زیپ لاین متصل به قرقره‌های بزرگ است.

اساس کار این ابزار مبتنی بر نیروی گرانش زمین است و سرعت گرفتن در مسیر، تحت کنترل افراد نیست.

میزان مسافتی که در طول زیپ ‌لاین طی می‌کنید بسته به منطقه جغرافیایی و ظرفیت‌های آن متفاوت هستند؛ اما بیشتر زیپ لاین‌ها مسافتی بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ متر دارند. سرعت حرکت در زیپ لاین نیز بسته به اختلاف ارتفاع نقطه شروع و پایان و شیب مسیر و وزن افراد، متفاوت خواهد بود. سرعت متوسط بیشتر زیپ لاین‌ها در حدود ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت است. البته در نقاط مختلف دنیا، شیب‌های تند، سرعت حرکت افراد را تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسانند، که هیجان آن به‌شدت بالا است.

ابزار و تجهیزات زیپ لاین

ابزار مورد استفاده در زیپ لاین شامل ترولی یا قرقره، هارنس تمام تنه (تونیک‌های مخصوص صخره نوردی) و سیم بکسل یا سیم فولادی ضد زنگ می‌شود.

ترولی متشکل از چند چرخ و قرقره برای قرار گرفتن روی سیم فولادی مسیر و کم کردن اصطکاک حرکتی است. هارنس به‌وسیله تسمه‌های محکم و مخصوصی به ترولی وصل می‌شود و امنیت شما را در مسیر تامین می‌کند. ترمزها کاملا اتوماتیک هستند؛ اما در بعضی زیپ‌لاین‌ها برای جلوگیری از ترس احتمالی و هیجان بالا در بعضی افراد ترمز دستی تعبیه شده است که در صورت استفاده، فرد در میانه راه متوقف می‌شود. برای ثابت کردن دو سر سیم فولادی مسیر، از سازه‌های بزرگ استفاده می‌کنند. درهنگام پوشیدن هاربس و آماده حرکت شدن، پوشیدن دستکش و کلاه ایمنی را فراموش نکنید.

منابع عکس‌ها: karnaval.ir ،meshginzip.ir ،mag.pinjob.ir ،otaghak.com

چهار مدل مختف برای زیپ لاین طراحی شده است:

  • حالت اول: مدل معمول و متداول زیپ لاین که با پوشیدن جلیقه هارنس یا نشستن روی صندلی و بستن کمربندهای ایمنی مسیر را طی می‌کنید.
  • حالت دوم: در این حالت شما از ناحیه کمر به تسمه‌ها وصل می‌شوید و در طول مسیر دست و پای شما آزاد هستند.
  • حالت سوم: این حالت که به مدل آنجل معروف است حالتی شبیه به پرواز کردن در شما ایجاد می‌کند و طرفداران زیادی دارد. در این حالت کمر و پاهای شما به تسمه‌ها متصل هستند و شما مسیر را با حالتی شبیه پرواز کردن طی می‌کنید.
  • حالت چهارم: در این وضعیت شما مانند پرش بانجی تنها در مچ پاهایتان اتصال دارید. این حالت برای همه مناسب نیست و هیجان بسیار بالایی دارد.

البته امروزه زیپ لاین با دوچرخه و زیپ لاین در مسیر ریلی نیز در بسیاری نقاط جهان و ایران ایجاد شده‌اند، که طرفداران زیادی نیز دارند.

زیپ لاین

منبع عکس: gashtool.com

به خاطر داشته باشید، همان اندازه که تفریح‌های پرهیجان برای عده‌ی بسیار مفرح است، می‌تواند برای دیگران مخرب باشد؛ پس چنانچه برای انجام این قبیل تفریحات آمادگی کافی جسمی و روحی ندارید، هرگز زیپ لاین و فعالیت‌های مشابه آن را امتحان نکنید. در صورت ترس و قرار گرفتن در موقعیت اجبار و بدون گرایش فردی، هیجان بالا خطراتی جدی به‌همراه دارد.

تاریخچه زیپ لاین

گرچه امروزه زیپ لاین ابزاری برای ایجاد تفریح و هیجان است، در گذشته مصرف کاملا متفاوتی داشت. سالیان سال در حمل و نقل کوهستانی برای گذشتن از مناطق صعب العبور از زیپ وایرها استفاده می‌شد. در نقاط دور افتاده نیز، برای عبور از رودخانه‌ها ابزار مناسبی بود.

ساکنان روستای «یون نان» در چین هنوز برای رفتن به مراکز خرید و دسترسی به امکانات، به‌وسیله زیپ لاین از عرض رودخانه «سالوین» می‌گذرند

ساکنان روستای «یون نان» در چین هنوز برای رفتن به مراکز خرید و دسترسی به امکانات، به‌وسیله زیپ لاین از عرض رودخانه «سالوین» می‌گذرند. در ورزش کوهنوردی استفاده از این ابزار به «عبور تیرولی» شهرت دارد و به کوهنوردان برای صعود به نواحی سخت کمک می‌کند.

یکی دیگر از موارد استفاده زیپ‌وایرها در گذشته در جنگ‌ها و مصارف نظامی، برای عبور تجهیزات و رساندن غذا و مهمات به سربازان بود. عده‌ای هم پیدایش این وسیله را به‌وسیله زیست‌شناسان و باستان‌شناسان برای دسترسی به نقاط دورافتاده جنگل و دره‌ها برای اکتشافاتشان می‌دانند.

در طول زمان و به‌دلیل استفاده ناامن و ضعف تجهیزات، که خطرات جانی زیادی در بر داشت، استفاده از زیپ وایرها در اکثر نقاط جهان ممنوع شد؛ تا سال ۱۹۷۰ که شکل جدید و امن زیپ لاین‌ها برای استفاده تفریحی گسترش پیدا کرد. امروزه برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری نقاط بومی و جذب مسافران و گردشگران، زیپ لاین از ابزار کاربردی مناسب به شمار می‌رود.

نکات مورد توجه در زیپ لاین

زیپ لاین شورابیل

منبع عکس: intoday.ir

  • هر زیپ لاین، محدوده مشخص قدی و وزنی دارد، با در نظر گرفتن این محدوده برای خود و کودکان و همین طور شناخت از میزان استقامت بدنی، دست به این تجربه بزنید.
  • استفاده از زیپ لاین برای بیماران قلبی، عصبی، مبتلایان به صرع و فشار خون بالا و همین طور بانوان باردار، مجاز نیست و عواقب جدی در بر دارد.
  • در صورت داشتن هرگونه مشکل در ستون فقرات و سابقه آسیب جدی استخوانی، حتما پیش از استفاده، اپراتورهای دستگاه را مطلع کنید و از راهنمایی‌شان بهره ببرید.

زیپ لاین‌های تهران

در شهر تهران در سال‌های اخیر امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای برای لذت شهروندان در فضاهای شهری تعبیه شده است. در این بین، زیپ لاین‌ها برای طرفدارانشان هیجان ویژه‌ای دارند. در اینجا به بررسی زیپ لاین‌های معتبر و معروف در تهران می‌پردازیم. هزینه استفاده از زیپ لاین‌های مختلف تهران، بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است. این نکته لازم به یادآوری است که بهتر است پیش از رفتن به مراکز زیپ لاین با تماس با شماره‌ تلفن‌های مجموعه‌ها، ساعت کاری و قیمت‌های به روز شده را استعلام کنید یا از طریق غیر حضوری اقدام به خرید اینترنتی بلیط کنید. ساعات کاری و قیمت‌ها متغیر هستند و روزهای بارانی و برفی امکان استفاده از زیپ لاین‌ها وجود ندارد.

زیپ لاین توچال

زیپ لاین توچال

منبع عکس: netbarg.com

مجموعه توچال انواع فعالیت‌های ورزشی و امکانات کافی برای گذراندن یک روز شاد و مفرح را دارد. با رفتن به توچال در کنار لذت بردن از آب و هوا و طبیعت زیبا، می‌توانید از زیپ لاین آن نیز بهره ببرید. طول مسیر زیپ لاین توچال ۱۷۰ متر و ارتفاع آن ۶۰ متر است. در زیپ لاین توچال امکان تجربه زیپ‌ لاین نشسته، ایستاده، خوابیده و دو نفره (همراه فرزند)، وجود دارد. حداقل سن برای استفاده از این وسیله ۱۲ سال و حداکثر وزن مجاز ۲۰۰ کیلوگرم است.

  • آدرس: تهران، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه تله‌کابین توچال، نرسیده به ایستگاه اول، بوستان سلامتی ۲
  • تلفن: ۱۰۸۰۰۲۸-۰۹۰۱
  • ساعت کار مجموعه: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۳ و روزهای جمعه و ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۲۳

زیپ لاین برج میلاد

زیپ لاین برج میلاد

منبع عکس: mashreghnews.ir

طول زیپ لاین واقع در برج میلاد، ۱۵۰ متر است و روی دره‌ای، در ارتفاع ۳۰ متری قرار دارد. شما در مدت ۳۰ ثانیه این مسافت را خواهید پیمود. برای مسیر برگشت، پل معلق چوبی تعبیه شده است، که عبور از روی آن نیز، هیجان و لذت خاص خود را دارد. افراد بالای ۱۲ سال و وزن‌های زیر ۱۰۰ کیلوگرم، امکان استفاده از این ابزار را دارند.

  • آدرس: اتوبان شیخ فضل الله نوری، خروجی برج میلاد، کنارگذر اختصاصی برج میلاد
  • تلفن: ۳۳۳۳۷۷۵-۰۹۳۹
  • ساعت کار مجموعه: همه‌روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۲

زیپ لاین پارک طالقانی

زیپ لاین کماندو

منبع عکس: asatik.com

نام این مجموعه «کماندو» است. زیپ لاین کماندو بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین زیپ لاین تهران است و بالای موزه دفاع مقدس و پارک آب و آتش قرار دارد. عبور از فراز پوشش گیاهی خاص این منطقه و نورپردازی دره زیر آن، لذت ماجراجویی شما را دوچندان می‌کند.

امکان استفاده از زیپ لاین مجموعه کماندو برای سنین بالای ۱۲ سال در محدوده وزنی ۲۵ تا ۱۱۰ کیلوگرم و قد بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر، مهیا است. این مسیر ۲۱۰ متری در کمترین و بیشترین بلندی از زمین به‌ترتیب ۳۰ و ۵۰ متر ارتفاع دارد. سرعت در طول حرکت بسته به موقعیت فیزیکی شما بین ۶۰ تا ۸۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. در این زیپ لاین نیز می‌توانید همه حالت‌های پروازی را تجربه کنید.

دسترسی به این مجموعه از طریق مختلف میسر است. خطوط اتوبوس و متروی شهید حقانی فاصله کمی با پارک دارند و این مجموعه پارکینگ اختصاصی نیز دارد.

  • آدرس: تهران، اتوبان شهید حقانی شرق، بعد از خروجی مدرس شمالی، انتهای خیابان سرو، ضلع جنوبی موزه دفاع مقدس
  • تلفن: ۳۰۷۶۱۶۷-۰۹۳۶
  • ساعت کار مجموعه: در طول ایام هفته از ساعت ۱۶ تا ۲۳

زیپ لاین دریاچه چیتگر

زیپ لاین چیتگر

منبع عکس: asatik.com

فضا و طراحی این زیپ لاین با بقیه زیپ لاین‌های تهران متفاوت است و حالت ریلی دارد.

مسیر حرکت زیپ لاین مانند ترن هوایی برعکس است

مسیر حرکت زیپ لاین مانند ترن هوایی برعکس است. کسانی که تجربه استفاده از این وسیله را دارند، آن را دلنشین و لذت‌بخش توصیف می‌کنند. محدوده وزنی برای استفاده از این وسیله بین ۳۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم و فاصله قدی میان ۱۲۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر و برای محدوده سنی بالای هشت سال مجاز است. برای استفاده از این زیپ لاین به بخش شمالی دریاچه چیتگر، کنار سرسره سقوط آزاد بروید و در ارتفاع ۲۴ متری، این مسافت ۸۰ متری پرپیچ‌وخم را با لذت طی کنید.

  • آدرس: تهران، انتهای اتوبان همت غرب، دریاچه شهدای خلیج فارس
  • تلفن: ۲۴۵۵۷-۰۲۱
  • ساعت کار مجموعه: در طول ایام هفته از ساعت ۱۷ تا ۲۲

معروف‌ترین زیپ لاین‌های ایران

زیپ لاین مازندران

منبع عکس: tasnimnews.com

در نقاط مختلف ایران، به‌خصوص شهرهای با ظرفیت‌ گردشگری بالا، در طول سال‌های اخیر، اقدامات موثری در جهت افزایش جذابیت‌های شهری و بومی برای جلب مسافران بیشتر، صورت گرفته است. احداث پارک‌های مدرن با امکانات فناوری بالا در همین راستا قرار دارد. احداث زیپ لاین‌های متفاوت در شهرهای دور و نزدیک، بر این مطلب صحه می‌گذارد. در این بخش به معرفی جذاب‌ترین زیپ لاین‌ها در شهرهای مختلف ایران می‌پردازیم؛ با این توضیح که تعداد این مراکز روز‌به‌روز در حال افزایش است. ساعت کاری این مجموعه‌ها و هزینه استفاده از زیپ لاین در شهرهای مختلف، بسته به فصل‌ها و ایام تعطیل شلوغ، متغیر است. بهتر است پیش از رفتن به مکان مورد نظرتان از طریق تماس تلفنی یا اینترنتی، اطلاعات به‌روز را به دست بیاورید.

زیپ لاین نمک‌آبرود در استان مازندران

پل معلق نمک‌آبرود

منبع عکس: pinterest.com

این زیپ لاین درمحوطه پارک جنگلی نمک‌آبرود، بالای کوه واقع شده است. برای رسیدن به زیپ لاین، ابتدا وارد محدوده نمک‌آبرود شوید. ورودیه برای هر ماشین ۱۰ هزار تومان است، سپس به‌سمت تله‌کابین رفته و بلیط تهیه کنید. از هر دو مسیر تله‌کابین می‌توانید استفاده کنید و به بالای کوه برسید. مبلغ بلیط تله‌کابین‌ها متفاوت است. در مسیر انتهای تله‌کابین‌ها می‌توانید از باجه‌های فروش بلیط، برای استفاده از زیپ لاین، بلیط تهیه کنید.

ارتفاع این مسیر بسیار زیاد است، اما پرواز بر فراز دره عمیق زیر پایتان، با تمام دلهره‌ها، منظره‌ای زیبا و تجربه‌ای بی‌تکرار برایتان به ارمغان می‌آورد. در کنار زیپ لاین نمک‌آبرود، پل معلقی نیز ساخته‌اند که پس از لذت از زیپ لاین می‌توانید هیجان گذر از این پل را نیز، تجربه کنید.

  • آدرس: مازندران، کیلومتر ۱۲ جاده چالوس تنکابن، شهرک توریستی نمک آبرود
  • تلفن: ۵۱۸۸۱۲۱-۰۱۱

زیپ لاین رامسر در استان مازندران

زیپ لاین رامسر

منبع عکس: borna.news

برای رسیدن به این زیپ لاین باید با تله‌کابین به ارتفاعات برسید. مسیر زیپ لاین رامسر چشم‌اندازی بسیار زیبا دارد

این زیپ لاین در مجموعه تله‌کابین رامسر و بالای کوه، از مسیر لا‌به‌لای درختان جنگل «ایلمیلی» می‌گذرد. در طول این مسافت ۴۵۰ متری، در سه خط زیپ لاین و دو پل معلق جا‌به‌جا می‌شوید. پس از گذشتن از هر زیپ لاین از طریق پل معلق چوبی به خط زیپ لاین بعدی می‌رسید. برای رسیدن به این زیپ لاین باید با تله‌کابین به ارتفاعات برسید. مسیر زیپ لاین رامسر چشم‌اندازی بسیار زیبا دارد.

  • آدرس: مازندران، رامسر، پنج کیلومتری جاده رامسر-چابکسر، مجموعه تفریحی تله‌کابین رامسر
  • تلفن: ۵۵۲۶۶۵۱۲-۰۱۱ و ۵۵۲۶۶۵۱۵-۰۱۱

پل معلق رامسر

منبع عکس: pinterest.com

زیپ لاین لاهیجان در استان گیلان

زیپ لاین لاهیجان

منبع عکس: borna.news

زیپ لاین لاهیجان چشم‌اندازی بسیار زیبا از طبیعت و استخر بزرگ لاهیجان دارد. این مسیر با طول بیش  از ۱۰۰۰ متر از بام سبز در «شیطان کوه» آغاز می‌شود و به هتل جهانگردی در حاشیه استخر می‌رسد. برای رسیدن به زیپ لاین می‌توانید با وسیل نقلیه از میان جاده کوهستانی زیبا با مناظر و رستوران‌ها و کافه‌های دلنشین بگذرید. اگر به تحرک و کوهنوردی علاقه دارید، می‌توانید از هزار پله شیطان کوه در مسیر پیاده‌روی، بالا بروید و به زیپ لاین برسید.

  • آدرس: لاهیجان، خیابان کارگر، میدان کاشف، جاده طلای سبز، بام سبز

زیپ لاین شورابیل در استان اردبیل

زیپ لاین شورابیل

منبع عکس: takhfifan.com

زیپ لاین شورابیل در اردبیل، اولین زیپ لاین رفت و برگشتی موتوری است. طول مسیر رفت و برگشت به بیش از ۹۰۰ متر می‌رسد.

  • آدرس: اردبیل، میدان پلیس، منطقه نمونه گردشگری شورابیل، رو‌به‌روی هتل شورابیل، زیپ لاین شورابیل

زیپ لاین چالیدره مشهد در استان خراسان

چالیدره مشهد

منبع عکس: safarmarket.com

منطقه چالیدره از جذاب‌ترین مناطق دیدنی و گردشگری در اطراف شهر مشهد است. این مجموعه در کنار سرگرمی‌های متنوع، امکان استفاده و لذت از زیپ لاین را نیز برای علاقه‌مندان فراهم کرده است. در سفر به مشهد می‌توانید ضمن بازدید از منطقه زیبای طرقبه، برای بهره‌مندی از محیط گردشگری زیبای چالیدره و استفاده از زیپ لاین آن، اقدام کنید.

  • آدرس: مشهد، طرقبه، کیلومتر دو جاده نقندر، مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

زیپ لاین باغ جوان کوه صفه در استان اصفهان

زیپ لاین کوه صفه اصفهان

منبع عکس: karnaval.ir

این زیپ لاین در کوه صفه قرار گرفته است و ۱۶۵ متر طول و ۶۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد. در کنار زیپ لاین می‌توانید هیجان عبور از پل معلق را نیز،‌ تجربه کنید. افراد بین سنین ۱۴ تا ۴۵ سال و محدوده وزنی تا ۹۰ کیلوگرم، امکان استفاده از این وسیله را دارند.

  • آدرس: اصفهان، بزرگراه شهدای صفه، خروجی باغ جوان، جاده اختصاصی تله‌کابین صفه
  • تلفن: ۱۴-۳۶۷۵۹۰۱۱-۰۳۱

زیپ لاین کمپ کویرنوردی هفت‌سنگ در استان یزد

زیپ لاین کویر هفت سنگ یزد

منبع عکس: iranhotelonline.com

زیپ لاین هفت‌سنگ برای کسانی که به تورهای کویرنوردی علاقه دارند، امکان لذت مضاعف در دل کویر را فراهم می‌کند. نام دقیق این کمپ، «پارک طبیعت‌گردی و صحرانوردی هفت‌سنگ» و زیپ لاین آن، اولین زیپ لاین کویری ایران است. امکان بازدید همه‌روزه از این پارک وجود دارد.

  • آدرس: یزد، دروازه قرآن، جاده نصر، کمپ کویرنوردی هفت‌سنگ

زیپ لاین پارک کوهستانی دراک شیراز

زیپ لاین دونفره دراک شیراز

منبع عکس: otaghak.com

زیپ لاین مجموعه بزرگ پارک کوهستانی دراک در شیراز، با طول ۱۲۰۰ و ارتفاع ۲۰۰ متر، هیجان‌‌انگیزترین زیپ لاین‌ ایران محسوب می‌شود. این زیپ لاین بلندترین زیپ لاین ایران است. در این مجموعه امکان استفاده دو نفره از زیپ لاین وجود دارد. کودکان زیر ۹ سال می‌توانند به‌همراه والدین خود از زیپ لاین لذت ببرند.

  • آدرس: شیراز، ابتدای بلوار حسینی الهاشمی (از سمت فرهنگ‌شهر)، پارک کوهستانی دراک

منبع عکس کاور:  getyourguide

مطالب مرتبط:

دیدگاه