نکاتی برای سفر خانواده ها در ایام شیوع ویروس کرونا

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند جمعه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
نکاتی برای سفر خانواده ها در ایام شیوع ویروس کرونا

با وجود توصیه‌های بسیار برای ماندن در خانه به دلیل شیوع کرونا، تعدادی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که ایام باقی‌مانده تابستان را به سفر اختصاص دهند.

تغییر معنای گردشگری در ماه‌های اخیر، برکسی پوشیده نیست. ویروس کرونا بر روند زندگی میلیون‌ها نفر از مردم جهان اثر گذاشته و شرایطی جدید به وجود آورده است. هرچند هوشمندانه‌تر این است که تا بهبود قطعی وضعیت و پایان پاندمی در خانه بمانیم، برخی از خانواده‌ها تصمیم دارند از تعطیلات تابستانی باقی‌مانده بهره ببرند و سفر کنند.

چه سفر جاده‌ای یا طبیعت‌گردی را مدنظر داشته باشید و چه به استفاده از ایرلاین‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌کنند، کجارو چند نکته ضروری برای یادآوری به شما دارد. 

۱. ماسک‌هایی تهیه کنید که توجه کودکان را جلب کند

ماسک طرحدار برای کودکان

همه ما می‌دانیم که استفاده از ماسک، واقعا لذت‌بخش نیست؛ کودکان نیز ممکن است رغبتی به استفاده از ماسک نداشته باشند و این پوشش برای آن‌ها آزاردهنده ظاهر شود؛ اما با توجه به عبور و مرور از فضاهای عمومی در سفر، ضروری است که کودکان خود را به استفاده از ماسک ترغیب کنید. ساده‌ترین راه این است که با امتحان کردن روش‌های مختلف، به علاقه آن‌ها پی ببرید و  با توجه به طرح‌های موردعلاقه‌شان، برای تهیه یا خرید ماسک اقدام کنید. جالب است بدانید که شرکت دیزنی خط تولید ماسک‌های خود را با طرح شخصیت‌های محبوبش آغاز کرده است.

۲. خود را به استفاده از ماسک عادت دهید

ماسک زدن کودکان در سفر

کودکان همواره والدین خود را الگو قرار می‌دهند. به‌قول معروف، «کودکان می‌بینند، کودکان یاد می‌گیرند»؛ شما نیز باید خود را عادت دهید تا در محیط‌های عمومی، همواره از ماسک استفاده کنید. بهتر است استفاده از ماسک را در طولانی مدت، با کودکان خود تمرین کنید. استفاده از ماسک برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود و در عوض، بهتر است پوششی محافظ برای کالسکه آن‌ها تعبیه کنید.

۳.  برای خود یک پنکه دستی کوچک تهیه کنید

پنکه دستی در سفر

استفاده از ماسک می‌تواند باعث گرمازدگی شود و اگر به مناطق گرمسیر سفر کنید، مشکلات دوچندان خواهد بود؛ اما استفاده از یک پنکه کوچک که از باطری تغذیه می‌کند، هوای اطراف شما را به جریان خواهد انداخت و باعث آرامش و خونسردی شما می‌شود. فراموش نکنید که اگر یک کودک در کالسکه همراه شما است، پنکه‌ای جداگانه در زیر کاور کالسکه برای او اختصاص دهید.

۴. بطری‌هایی با قابلیت استفاده مجدد تهیه کنید

بطری مسافرتی چند بار مصرف

نوشاندن مکرر آب به کودکان، می‌تواند زمان استفاده آن‌ها از ماسک را افرایش دهد. به یاد داشته باشید که قبل از برداشتن ماسک برای نوشیدن آب، در مکانی توقف کنید که خلوت است یا فاصله اجتماعی در آن رعایت می‌شود. از آنجایی که خرید چندباره بطری‌های یک‌بارمصرف باعث ایجاد تعامل‌های غیرضروری با فروشندگان می‌شود و همچنین استفاده از این نوع بطری‌های پلاستیکی در برخی مکان‌ها ممنوع است، توصیه می‌کنیم بطری‌هایی با قابلیت استفاده مجدد تهیه کنید.

۵. مواد ضدعفونی‌کننده را فراموش نکنید

ژل ضد عفونی کننده

پاکیزه نگه‌داشتن دست‌ها به اندازه استفاده از ماسک ضروری است. از زمان شیوع کرونا، قوانین مربوط همراه داشتن مواد ضدعفونی‌کننده در خطوط هوایی تسهیل شده است. این تغییر سیاست با توجه به پاندمی ویروس کرونا انجام شده و پیش از این، همراه داشتن بیش از ۱۰۰ گرم مایعات در پروازها، خلاف مقررات بود.

۶. از یک آژانس مسافرتی معتبر کمک بگیرید

خرید بلیط آنلاین

نیاز به آژانس‌های مسافرتی اکنون بیشتر از همیشه احساس می‌شود. شرایط گردشگری در کشورها به سرعت دستخوش تغییر می‌شود و ممکن است کشورهایی که مرزهای خود را باز کردند، دوباره مجبور به بستن آن‌ها شوند؛ بنابراین، داشتن اگاهی به‌روز در خصوص قوانین و مقررات کشورها، امری ضروری است و آژانس‌های مسافرتی می‌توانند بهترین مشاوره‌ها را در این خصوص ارائه دهند‌. همچنین هنگام بروز هرگونه مشکل، می‌توانید به کمک این آژانس‌ها در برنامه‌های خود تغییر ایجاد کرده و خسارت‌های مالی را به حداقل برسانید.

۷. از سیاست‌های جدید هتل مدنظر خود آگاهی کسب کنید

رزرو هتل در سفر

قبل از برنامه‌ریزی برای تعطیلات، از سیاست‌های هتل خود در قبال شرایط پدید آمده توسط ویروس کرونا آگاهی کسب کنید. برخی هتل‌ها برای اقامت مسافران، خدمات بیمه درمانی رایگان در نظر گرفته‌اند و برخی دیگر، این فرصت را به شما می‌دهند تا ۴۸ ساعت قبل از شروع اقامت، بدون جریمه رزرو خود را کنسل کنید. دانستن شرایط جدید هتل‌ها در صرف مناسب زمان و هزینه‌ها بسیار موثر است.

۸. به مقررات جدید در مقصد بین‌المللی خود توجه کنید

قبل از هرگونه سفر بین‌المللی، از مقررات اتخاد شده توسط کشور مدنظر خود در قبال پاندمی کرونا مطلع شوید. برای ورود به بسیاری از کشورها، به جواب آزمایش کووید ۱۹ منفی احتیاج خواهید داشت؛ برخی از کشورها نیز از شما آزمایش می‌گیرند و تا اعلام نتیجه، باید در هتل خود قرنطینه بمانید. در مجموع بهتر است پیش از هرگونه تنظیم برنامه سفر، از آخرین اخبار و اطلاعات مقصد سفر خود آگاه شوید. کجارو نیز با اطلاع‌رسانی آخرین اخبار گردشگری در ایران و جهان، همراه شما خواهد بود.

۹. درباره‌ خط مشی فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها اطلاعات کسب کنید

قوانین و مقررات ایرلاین ها

فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها نیز به‌طور مداوم سیاست‌های خود را در خصوص پاندمی کرونا، بازبینی می‌کنند. از آنجایی که سفرهای هوایی، به دلیل محیط بسته و پرجمعیت، هرگز سفر امنی به شمار نمی‌آیند، شرکت‌های هواپیمایی موظفند با اعمال پروتکل‌های بهداشتی و سیستم‌های موثرتر گردش هوا، مسئولیت بیشتری را عهده‌دار شوند.

۱۰. برای رفتن به فرودگاه، زمان بیشتری را در نظر بگیرید

کم شدن میزان سفرها به معنای سریع‌تر شدن رویه‌های کنترلی پرواز نیست

کمتر شدن سفرها، به معنی از میان رفتن مراحل امنیت پرواز نیست؛ بلکه این مراحل ممکن است به دلیل مسائلی چون رعایت فاصله اجتماعی، زمان بیشتری ببرند. برای مثال، افراد کمتری می‌توانند سوار آسانسور شوند یا در گیت بازرسی حضور یابند.

۱۱. در بستن چمدان خود دقت کنید

بستن چمدان در سفر

هرچه کمتر در مراحل امنیتی فرودگاه معطل شوید، سفری ساده‌تر و امن‌تر خواهید داشت؛ بنابراین، در انتخاب وسایل و چمدان‌های خود دقت کنید تا دچار این‌گونه استرس‌ها نشوید. همچنین برای پرداخت‌های خود، حتما از کارت استفاده کنید.

۱۲. بسته بودن رستوران‌ها و عدم پذیرایی در هواپیما را در نظر داشته باشید

غذای خانگی در سفر

بسیاری از رستوران‌ها در جریان همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شده‌اند. به‌طور کلی و با کمتر شدن میزان سفرها، جای تعجب نیست که ببینید اکثر کسب‌وکارهای فرودگاهی تعطیل هستند. در مقابل، آن دسته از خدمات فرودگاهی هم که هنوز فعالیت می‌کنند، صف‌های طولانی مشاهده می‌شود. وعده‌های غذایی و خوراکی‌های مورد نیاز خود را همراه داشته باشید و آن ‌ها را در یک ساک دستی کوچک حمل کنید.

۱۳. بار سفر جاده‌ای خود را هوشمندانه ببندید

سفر با خودرو با خانواده

اگر تجربه یک سفر جاده‌ای طولانی را داشته باشید، قطعا خواهید دانست که دسترسی آسان به وسایل ضروری چقدر مهم است؛ تنقلات، اسباب‌بازی‌ها و لوازم بهداشتی، از این دست لوازم هستند. در خصوص استفاده از سرویس بهداشتی در نظر داشته باشید که اکثر رستوران‌ها به‌خاطر شرایط فعلی، اجازه ورود نمی‌دهند و تنها خدمات بیرون‌بر دارند. بهتر است برای استفاده کودکان، از سرویس‌های بهداشتی قابل حمل استفاده کنید.

۱۴. در صورت امکان، از خودروی کاروان استفاده کنید

ماشین کاروان در ایران

هرچند استفاده از این نوع اتومبیل‌ها در کشور ما چندان مرسوم نیست، برخی از شرکت‌های تازه تاسیس هستند که این نوع خودروها را اجاره می‌دهند. با خودروهای کاروان دیگر نگران مسائلی چون عدم رعایت فاصله اجتماعی در هتل‌ها نیستید و به راحتی می‌توانید فضای خصوصی خود را در مکانی ‌دور از هیاهو داشته باشید.

۱۵. مقاصدی را انتخاب کنید که از اجتماع دور هستند

به‌نظر می‌رسد که طبیعت‌گردی و سفر به مناطق دورافتاده، انتخاب محبوب این تابستان است. پارک‌های جنگلی و ملی، دشت‌های بکر و دیدنی و سواحل کمترشناخته شده زیادی وجود دارد که احتمالا سفر به آن‌ها را هنوز تجربه نکرده‌اید. سفر به این مناطق که تجمع کمی را در بردارند، تعطیلاتی  امن و آسوده برای شما در پی خواهد داشت.

۱۶. در سفر، به‌صورت غیرحضوری خرید کنید

بیمار شدن در سفر فاجعه است؛ بنابراین باید از هرگونه تجمع و شلوغی بازارها اجتناب کرد. مواد غذایی و دیگر خریدهای خود را سفارش دهید و با پیک، در محل اقامت خود تحویل بگیرید. علاوه بر این، پختن غذا به‌جای رفتن به رستوران، هزینه سفرتان را در این شرایط رکود اقتصادی، بسیار کاهش خواهد داد.

۱۷. اتاق هتل خود را ضدعفونی کنید!

ضد عفونی کردن اتاق های هتل

بسیاری از هتل‌ها، استانداردهای بهداشتی خود را افزایش داده‌اند و به پرسنل نیز آموزش‌های لازم داده شده است؛ اما شما همواره می‌توانید با ضدعفونی کردن محل‌هایی که احتمال آلودگی در آن‌ها بیشتر است، خیال خود را آسوده‌تر سازید؛ مخصوصا اگر کودکی نوباوه همراه شماست که از سر کنجکاوی، ممکن است هر وسیله‌ای را به دهان خود نزدیک کند.

۱۸. از آوردن وسایل شخصی خود به هتل، خجالت نکشید!

گهواره سفری کودکان

سفر همراه با اضطراب لطفی ندارد و در این شرایط، همراه داشتن کم‌اهمیت ترین لوازم شخصی نیز منطقی و قابل درک است. اگر می‌خواهید خاطری آسوده‌تر داشته باشید، بالش، بشقاب و سایر لوازم این‌چنینی خود را همراه داشته باشید. اگر با کودکان سفر می‌کنید، برای آنان گهواره سفری تهیه کنید. هیچ‌کس شما را مجبور نمی‌کند که نسبت به پاکیزگی خدمات هتل، صددرصد مطمئن باشید.

۱۹. اگر فردی بیمار در خانواده دارید، سفر نکنید

کودکان و ویروس کرونا

بسیاری از مقاصد برای ایمنی گردشگران و کارکنان غربالگری و تب‌سنجی انجام می‌دهند. این نوع غربالگری‌ها حتی در فرودگاه‌ها نیز به امری اساسی بدل شده است. اگر کسی در خانه شما درجه حرارت طبیعی ندارد، در خانه بمانید! ممکن است اگر فقط یک نفر از اعضای یک خانواده درجه حرارت غیرعادی داشته باشد، از ورود تمام اعضای آن خانواده جلوگیری شود.

۲۰. از حالا برای سفر بعدی خود برنامه‌ریزی کنید

بی‌ثباتی صنعت گردشگری به‌واسطه شیوع ویروس کرونا بسیار آشکار است؛ اما مسافران می‌توانند با برنامه‌ریزی و رزرو سفرهای دوران پساکرونا، از موقعیت‌هایی استثنایی بهرمند شوند‌. با آژانس‌های مسافرتی در این خصوص مشورت کنید و باخیالی آسوده، سفر خود را برنامه‌ریزی کنید.

مطمئن باشید که در صورت تغییر مجدد و در سیاست‌های صنعت گردشگری، زمان کافی برای بازبینی برنامه سفر خود خواهید داشت و از خسارت‌های مالی شما جلوگیری می‌شود. برای مقایسه خدمات و قیمت‌ انواع تورهای مسافرتی  از آژانس‌‌های مسافرتی مختلف، می‌توانید از کجارو کمک بگیرید.

مطالب مرتبط:

منبع travel pulse

دیدگاه