ناامیدی یاتا از احیای صنعت سفرهای هوایی تا پیش از ۲۰۲۴

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
ناامیدی یاتا از احیای صنعت سفرهای هوایی تا پیش از ۲۰۲۴

عملکرد ضعیف کشورها و به‌ویژه آمریکا در مهار ویروس کرونا، آینده صنعت هوانوردی را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. 

سفر هوایی در نقاط مختلف جهان با سرعتی بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی در حال بازیابی پیامدهای شیوع ویروس کرونا است. انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای پیش‌بینی کرد بازگشت این صنعت به سطوح پیش از دنیاگیری کرونا تا سال ۲۰۲۴ طول بکشد. یاتا که پیش از این انتظار دیگری داشت، نظر خود را به‌خاطر روند ناموفق مهار ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا و کشورهای در حال توسعه اصلاح کرد و آن را یک سال عقب انداخت.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا پس از آن دوباره افزایش یافت که برخی از ایالت‌ها محدودیت‌های ناشی از قرنطیه را حذف کردند. گفتنی است با آغاز فصل تعطیلات در اروپا، مردم زیادی سفر به نقاط مختلف را شروع کرده‌اند و به این ترتیب، آمار مبتلایان در آلمان نیز که در چند ماه گذشته در مهار کرونا وضعیتی بهتر از بسیاری از کشورها داشته، رون صعودی داشته است. اوج گرفتن دوباره کرونا در این کشور، مسئولان را بر آن داشته است که برای مسافرانی که از اسپانیا به آلمان بازمی‌گردند، قرنطینه ۱۴ روزه اعمال کند. اسپانیا محبوب‌ترین مقصد سفر برای آلمانی‌ها به شمار می‌آید. اقدامات مشابهی برای مسافران بازگشتی از بریتانیا نیز در دست اجرا است.  

هواپیما در حال پرواز در آسمان به سمت غروب خورشید

صنعت حمل‌ونقل هوایی کمابیش در حال غلبه بر پیامدهای ناشی از تعطیلی‌های گسترده ماه آوریل است؛ اما نکته غم‌انگیز ماجرا به زعم برایان پیرس، اقتصاددان ارشد یاتا که در نشستی آنلاین با خبرنگاران صحبت می‌کرد، آن است که هرگونه پیشرفتی که در این زمینه انجام می‌شود به‌قدری ناچیز است که اصلا به چشم نمی‌آید. وی می‌گوید سفر هوایی رشد پایاپایی با سایر بخش‌های کسب‌وکار در اروپا، ایالات متحده آمریکا و چین ندارد. ترافیک هوایی در ماه ژوئن ۸۶/۵ درصد در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته و ۹۴/۱ درصد نیز در ماه آوریل کاهش داشته است. این آمار با بررسی مسافت‌های پیموده شده توسط تمامی مسافران درآمدزا به دست آمده است.

به گفته پیرس، پیشرفت‌های به دست آمده فاصله زیادی با شاخص ضریب اطمینان کسب‌وکار دارد. چین در مقایسه با سایر کشورها با سرعت بیشتری در حال احیا است؛ این در حالی است که خیزش شرکت‌های آمریکایی در نتیجه بالا رفتن دوباره موارد ابتلا به کووید ۱۹ در برخی از ایالت‌های این کشور به سرانجامی دست نیافت. علاوه بر شدت گرفتن ویروس کرونا و آغاز موج‌های جدید ابتلا به آن، بی‌اعتمادی مشتریان به صنعت حمل و نقل هوایی و بودجه محدود شرکت‌های درگیر با این مسئله نیز موجب به عقب رانده شدن دوباره صنعت سفر شدند.

یاتا در بیانیه‌ای اعلام کرده است:

همچنین، نشانه‌های کمی از مهار ویروس در بسیاری از اقتصادهای نوظهور مهمی که به‌همراه آمریکا، حدود ۴۰ درصد از بازارهای جهانی سفر هوایی را تشکیل می‌دهند، مشاهده می‌شود. تعطیلی‌های مداوم آن‌ها، به‌ویژه در زمینه سفر بین‌المللی، مانع مهمی بر سر راه احیا به شمار می‌آید.

ضدعفونی هواپیما

شرکت‌های هواپیمایی با وجود آنکه بسیاری از هواپیماهای خود را از خطوط پروازی خارج کرده و در فرودگاه‌ها خوابانده‌اند، باز هم با مشکل پر کردن گنجایش پروازهای خود و کسب درآمد از هواپیماهای فعال خود دست به گریبان هستند. در پروازهای داخلی در همه کشورهای دنیا، فقط ۶۲/۹ درصد از ظرفیت پروازها پر می‌شود که بسیار کمتر از حدی است که هواپیمایی‌ها را به درآمد برساند. این آمار در پروازهای بین‌المللی فقط ۳۸/۹ درصد است.

هفته گذشته، شرکت معتبر سرویس‌های سرمایه‌گذاری مودی گزارشی جدید درباره صنعت به‌شدت آسیب خورده حمل و نقل هوایی منتشر کرد که در آن فاش شده بود  این روند منفی تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت و دنیاگیری کرونا را علت این استمرار معرفی کرده‌اند. روز دوشنبه شرکت هواپیمایی دلتا جدیدترین برنامه‌های خود را برای افزایش پروتکل‌های سلامتی و ایمنی منتشر کرد. این برنامه‌ها شامل همکاری‌های جدید با شرکت «لیسول» (Lysol) با هدف یافتن راهکارهایی برای ضدعفونی کامل و نیز، تقویت بیشتر استانداردهای بهداشتی در سفرهای هوایی و پروازها است. لیسول، برندی معتبر در میان تولیدکنندگان مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی است.  

مطالب مرتبط:

دیدگاه