چگونه یک گردشگر مسئولیت پذیر باشیم؟

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند جمعه، ۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
چگونه یک گردشگر مسئولیت پذیر باشیم؟

ترویج فرهنگ گردشگری یکی از مهم‌ترین پایه‌ها برای بقای این صنعت و از آن مهم‌تر، داشتن جهانی بهتر است. ما نیز در مسیر این امر، برای شما پیشنهاد‌هایی داریم.

گردشگری جذاب و هیجان‌انگیز است؛ اما مانند تمام دیگر پدیده‌های جهان، از آنچه جلوه می‌کند، عمق و مفهوم بیشتری دارد و فرهنگ گردشگری، بخش مهمی از آن است. در این مقاله از کجارو به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توان آگاهانه و مسئولانه سفر کرد و به‌طور کلی، گردشگر بهتری بود.

مجموعه راه‌کارهایی که در ادامه معرفی می‌شود، به شما کمک خواهد کرد تا تجربه‌های غنی‌تری را به‌لحاظ فرهنگی و اجتماعی، از مقصد سفر خود کسب کنید. با ما همراه باشید!

۱. در مناطق شیوع ویروس کرونا، از ماسک استفاده کنیم

استفاده از ماسک در سفر

ویروس کرونا شاید مهم‌ترین دغدغه این روزها در جهان باشد. در زمان شیوع این ویروس، بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهید، استفاده از ماسک است. رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در سفر، نه‌تنها از سلامت ما و خانواده‌مان حفاظت خواهد کرد، بلکه سلامت و رزق و روزی فعالان صنعت گردشگری و مردم محلی مقصد ما را نیز تامین می‌کند.

۲. از تولید بی‌رویه گازهای‌ گلخانه‌ای جلوگیری کنیم

تولید گاز گلخانه ای با هواپیما

سفرها معمولا آثار مخربی را بر محیط زیست می‌گذارند. ما می‌توانیم با تلاش برای کم کردن  این آثار نامطلوب، از آینده گردشگری در جهان محافظت کنیم. با استفاده از شرکت‌های گردشگری دوست‌دار محیط زیست، از تولید گازهای گلخانه‌ای خواهیم کاست و با کمک به فعالان محیط زیست، اثرات گلخانه‌ای سفرهایمان را جبران خواهیم کرد. همچنین می‌توانیم با استفاده از وسایل نقلیه عمومی،  خودروهای مشترک یا پیاده‌روی، اثرات مخرب زیست‌محیطی را که استفاده از خطوط هوایی و کشتی‌های کروز در پی دارند، جبران کنیم.

۳. به اقتصاد مردم محلی کمک کنیم

اقتصاد مردم محلی در مناطق توریستی، معمولا بر پایه صنعت گردشگری استوار است

یکی از شایسته‌ترین کارهایی که می‌توان در سفر انجام داد، صرف پول در اقتصاد محلی است. این کار می‌تواند شامل استفاده از اقامت‌های بوم‌گردی، صرف صبحانه‌های محلی، خرید از فروشگاه‌های سنتی منطقه یا خرید سوغاتی‌های بومی باشد.

۴. از خدمات گردشگری غیرانتفاعی استفاده کنیم

خدمات گردشگری غیرانتفاعی

برخی از کسب‌وکارهای حوزه گردشگری مانند هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی، درصدی از درآمد خود را به جوامع محلی و فعالیت‌های نوآورانه اختصاص می‌دهند. گرچه ممکن است پیداکردن این موسسه‌ها کار آسانی نباشد، حمایت از آن‌ها کاری بسیار پسندیده است. یکی از بزرگ‌ترین‌های این نوع موسسه‌های غیرانتفاعی در منطقه سافاری و آتشفشانی اوگاندا و روآندا قرار دارد که بخشی از عواید خود را به خرید مخازن آب، توسعه دام‌داری، حمایت از آوارگان و پیشرفت زندگی بومی‌ها اختصاص می‌دهد‌.

۵. سبز سفر کنیم!

گردشگری سبز

برای اینکه گردشگری آگاه و مسئولیت‌پذیر باشیم، راه‌های ساده‌ای وجود دارد.  همین که به‌جای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف از ظروف شخصی خود استفاده کنیم، گام مهمی را در این راستا برداشته‌ایم‌. همه ما قادریم که مسیری را پیاده یا با دوچرخه برویم و از تعویض روزانه و بی‌دلیل حوله و ملحفه‌های اتاق هتل خود جلوگیری کنیم؛ به‌راحتی می‌توانیم در هتلی اقامت گزینیم که نشان LEED یا دوست‌دار سلامت داشته باشد. بهتر است قبل از رزرو یک تور گردشگری، از سیاست‌های آن‌ها در خصوص حمایت از محیط زیست آگاه شویم.

۶. واکسن بزنیم!

واکسن های مخصوص مسافرت

پیش ورود به برخی از مقاصد گردشگری، لازم است واکسن‌های مورد نیاز را زده باشیم. رعایت همین اصل ساده می‌تواند ما، هم‌سفران و بسیاری از مردم محلی را از بیماری‌ها و ویروس‌ها محافطت کند.

۷. به بومی‌ها و کودکان احترام بگذاریم

کودکان محلی

متاسفانه در سال‌های اخیر، بومیان مناطق مختلف، علی‌الخصوص کودکان آن‌ها، یکی از قربانیان صنعت گردشگری بوده‌اند و مورد استفاده ابزاری قرارگرفته‌اند. حتی عکس‌برداری بدون اجازه از کودکان، قبایل و مردم کم‌برخوردار نیز جزو این سوءاستفاده‌ها به حساب می‌آید. قبل از رزرو یک تور، اطمینان حاصل کنید که آن شرکت گردشگری از افراد بومی و گروه‌های دیگر، استفاده و بهره‌وری مالی نمی‌کند و آنان را به استثمار نگرفته است.

۸. به حیوان‌آزاری نه بگوییم!

حیوان آزاری در سفر

تماشای حیوانات وحشی بسیار جذاب و فرح‌بخش است؛ اما همه ما باید از انجام فعالیت‌هایی که برای آنان آسیب‌رسان است اجتناب کنیم. این فعالیت‌های آسیب‌زا می‌تواند شامل سوار شدن بر فیل‌ها و ورود به قلمرو پرپرش ببر‌ها باشد‌. از حضور نمایش‌ها و برنامه‌هایی که در آن‌ها از حیوانات استفاده می‌شود و آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد، خودداری کنیم.

۹. از اقیانوس‌ها حفاظت کنیم

مسافران می‌توانند با عدم استفاده از بطری‌های پلاستیکی و ظروف یک‌بارمصرف و همچنین جمع‌آوری این مواد از سواحل، به حفاظت از اقیانوس‌ها کمک کنید. به‌خاطر داشته باشیم که تنها با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب دوست‌دار محیط زیست، قادر خواهید بود تا از آسیب رساندن به صخره‌های مرجانی جلوگیری کنید.

۱۰. اورتوریسم، بلای جان محیط‌ زیست

اورتوریسم در مقاصد گردشگری

مقاصد و جاذبه‌های گردشگری پرطرف‌دار، هرروز بیشتر از دیروز توسط اورتوریسم تحلیل می‌روند. اورتوریسم به تجمع انبوه گردشگران در یک منطقه گفته می‌شود و ما می‌توانیم با سفر به مقاصد کمترشناخته شده، از این اتفاق دوری کنیم؛ همچنین با سفر و کشف مقاصد گردشگری جایگزین، می‌توانیم اقتصادهای کوچک محلی آنان را نیز  رونق بخشیم.

۱۱. از کسب‌وکارهای بانوان در حوزه گردشگری حمایت کنیم

همچون سایر صنایع، گردشگری نیز می‌تواند به‌خوبی در برابر نابرابری جنسیتی قد علم کند. ما نیز می‌توانیم با استفاده از خدمات گردشگری که توسط بانوان، به‌ویژه بانوان سرپرست خانوار ارائه می‌شود، در این راه کمک کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد که حمایت از کارآفرینان زن، تاثیری دو چندان در رونق اقتصادی یک جامعه نشان می‌دهد.

۱۲. خارج از فصل گردشگری سفر کنیم

آلودگی اقیانوس ها

 چه چیزی از این لذت‌بخش‌تر خواهد بود که در کمال آرامش، از مقاصد‌ گردشگری موردعلاقه خود دیدن کنیم؟  سفر در خارج از فصل‌های مرسوم گردشگری، علاوه بر اینکه می‌تواند از تاخت‌وتاز سودجویان جلوگیری کند، باعث رونق‌بخشی به اقتصادهای محلی در دوران رکود آن‌ها می‌شود

۱۳. اگر بیمار هستیم به سفر نرویم

سفر در زمان بیماری

 احساس بیماری یا کسالت می‌کنید؟ در خانه بمانید! ما هرگز نمی‌توانیم به خود اجازه دهیم تا با سفر کردن، سلامت دیگران را به ‌خطر بیندازیم؛ به‌خصوص اگر مقصد سفر ما جایی باشد که از امکانات بهداشتی کمتری برخوردار است. ما باید در نظر داشته باشین که یک بیماری کوچک، ممکن است باعث ضعف سیستم ایمنی بدن ما شود و زمینه بیماری‌های جدی‌تر را فراهم کند. یک بیماری می‌تواند باعث شود که ما تمام تعطیلات خود را در اتاق‌های هتل یا بدتر از آن، در بیمارستان سپری کنیم.

۱۴. به آداب‌ورسوم محلی احترام بگذاریم

ما باید به‌یاد داشته باشیم که هنگام سفر، وارد یک اجتماع جدید خواهیم شد که فراتر از شخص ما اهمیت دارد؛ بنابراین باید به آداب‌ورسوم آن اجتماع احترام بگذاریم. بهتر است در خصوص آداب‌ورسوم مقصد سفر خود، آگاهی لازم را کسب کنیم و این آگاهی شامل پوشش، رفتارها و تعامل‌ها است. ما به هر دیاری که سفر می‌کنیم، در قامت مهمان شناخته می‌شویم و نشانه یک مهمان خوب، رعایت حقوق و احترام میزبان است.

۱۵. در انجام کارهای خیرخواهانه، احتیاط کنیم!

کارهای داوطلبانه در سفر

 فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه می‌تواند بسار پسندیده باشد؛ اما در هنگام سفر، انجام این کارهای عام‌المنفعه شاید کمی پیچیده شود و گاه تبعات منفی آن، ممکن است بیشتر از خوبی‌هایش باشد.  فعالیت‌های داوطلبانه ممکن است با از دست دادن کسب‌وکار محلی‌ها همراه شود و گاه کودکان و گروه‌های آسیب‌پذیر را در معرض خطر قرار دهد.  این فعالیت‌های خیرخواهانه گاه ممکن است تحت پوشش گروه‌هایی چون "ناجیان سفید پوست " قرار بگیرد که اگر به‌درستی سازمان‌دهی نشوند، زمینه سوءاستفاده‌های مالی و کلاه‌برداری را به‌همراه خواهد داشت.

۱۶. به باربرها احترام بگذاریم

باربرها در سفر

باربرها افرادی هستند که چمدان‌ها و کوله‌بار مسافران را حمل می‌کنند. شغل آن‌ها بسیار ضروری است؛ اما متاسفانه در گذشته در معرض منفعت‌طلبی و سوءاستفاده‌های زیادی قرار گرفته‌اند. ما باید مطمئن شویم که شرکت گردشگری‌مان، رفتار صحیحی با آنان دارد و خود نیز به‌خوبی با آنان رفتار کنیم؛ با آنان گپ بزنیم و هرگز نخواهیم که وزنی بیشتر از آنچه تعیین شده را بلند کنند. همچنین بهتر است مطمئن شویم که شغل آن‌ها مستقل است و به استثمار شرکت‌ها و موسسه‌های سودجو درنیامده‌اند.

۱۷. در چانه‌زدن منصف باشیم

خرید از فروشندگان محلی

یکی از لذت‌های خرید، چانه‌زدن است؛ اما خوب است به یاد داشته باشیم که افراد شاغل درکسب‌کارهای محلی، مخارج زندگی خود را تنها از همین راه تامین می‌کنند. شاید دوست داشته باشیم تا خاطره‌ای از یک خرید ارزان‌قیمت را با خود به خانه ببریم؛ اما اگر به این فکر کنیم که به خاطر تخفیف دادن به ما، ممکن است خانواده فروشنده در مضیقه قرار بگیرند، درخواهیم یافت که چانه‌زنی لذت چندانی هم ندارد.

۱۸. شرکت مسافرتی خود را هوشمندانه انتخاب کنیم

خوب است که درباره شرکت مسافرتی خود به‌‌خوبی تحقیق کنیم و مطمئن شویم که آن‌ها نیز ایدئال‌هایی مشابه ما دارند. بهتر است قبل از رزرو تور خود، برخی از این سوال‌ها را از خود بپرسیم: آیا محل اقامت ما خصوصی است یا ارگانی دولتی به حساب می‌آید؟ آیا شرکت مسافرتی به محیط‌ زیست اهمیت می‌دهد یا جریمه‌هایی به خاطر رفتار غیراصولی در سوابق آن‌ها مشاهده می‌شود؟ آیا نیروی‌کار، رهبری، شیوه‌های بازاریابی و خدمات متغیر و گوناگونی دارند؟ آیا فعالیت‌هایی خیرخواهانه نسبت به جوامع محلی دارند یا تنها به بهره‌وری از ایشان می‌اندیشند؟

کجارو این امکان را فراهم کرده است که با مقایسه و انتخاب تورهای مسافرتی متنوع از آژانس‌های مختلف، انتخابی مناسب برای سفر آینده خود داشته باشید.

۱۹. تاریخ و فرهنگ مقصد سفر خود را بشناسیم

فرهنگ بومی

یک گردشگر خوب، گردشگری است که قبل و در طول سفر، تاریخ و فرهنگ مقصد موردنظر خود را بشناسد. این کار برای درک بهتر رفتار و تعامل‌های مردم منطقه امری ضروری است. آموختن فرهنگ و تاریخ یک سرزمین به ما این فرصت را می‌دهد تا از برخی رفتارهای نامناسبی که شاید از آن‌ها بی اطلاع باشیم، پرهیز کنیم. این رفتارها ممکن است شامل کلیشه‌سازی‌های ذهنی از منطقه، لطمه به فرهنگ منطقه، انجام اعمالی که در آن سرزمین غیراخلاقی تلقی می‌شوند یا شرکت ناخوداگاه در فعالیت‌های استعماری یا سرکوبگرانه باشد.

۲۰.  از فعالیت‌های انسان‌دوستانه حمایت کنیم

با حمایت از فعالیت‌های انسان‌دوستانه در سفر، جهان را به‌جای بهتری برای زندگی تبدیل کنیم

در سراسر جهان، موسسه‌هایی به‌وجود آمده‌اند که برای بهبود زندگی افراد محلی، با صنعت گردشگری همکاری می‌کنند؛ ما نیز می‌توانید با شرکت در برنامه‌های آنان، در این امر مهم یاری‌رسان باشیم. از نمونه‌های این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری کلاس‌های آشپزی محلی، نمایشگاه‌های صنایع دستی بانوان یا حتی رستوران‌هایی که توسط زندانیان سابق اداره می‌شود، اشاره کرد.

۲۱. هوای همسفرانمان را داشته باشیم

نه به نژادپرستی

 همه ما یکسان سفر نمی‌کنیم؛ برخی از ما ممکن است هنگام سفر در معرض عواملی چون بی‌عدالتی، نژادپرستی و تبعیض‌هایی از این دست قرار بگیریم. گاه ممکن است انسان‌ها، با توجه به‌ظاهر و عقایدشان مورد بازخواست و آزار و اذیت واقع می‌شوند و این وظیفه ماست که از آنان پشتیبانی کنیم. هرگونه آزار و اذیت یا نژادپرستی را در سفر گزارش دهید و در صورت مشاهده بی‌عدالتی، مداخله کنید! هنگامی که ما پابه‌پای هم پیش می‌رویم، جهانی زیباتر برای خود خواهیم ساخت.

۲۲. قوانین محلی را رعایت کنیم

قوانین کشورهای مختلف

جهان بسیار پهناور است و هر نقطه از آن قوانین و مقررات خود را دارد. جدای اینکه با قوانین یک منطقه موافقیم یا خیر، ملزم به‌ رعایت آن‌ها هستیم. باید به یاد داشته باشیم که قوانین محلی، برای حفاظت از زندگی افراد ساکن آن منطقه وضع شده‌اند.

۲۳.  با افراد محلی دست دوستی دهیم

دوستی با مردم کشورهای خارجی

یک مسافر مسئولیت‌پذیر تلاش می‌کند که با افراد بومی تعامل برقرار کند. این کار نه‌تنها جهان بینی ما را تقویت می‌کند، بلکه باعث به‌وجود آمدن احترام متقابل بین ما و مردم آن منطقه می‌شود. شاید یادگیری فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم محلی و صحبت با آن‌ها درباره تجربیاتشان در زندگی، سفر ما را لذت‌بخش‌تر کند.

مطالب مرتبط:

منبع travel pulse

دیدگاه