پتوی نجات چیست؟

زهره خسروی
زهره خسروی پنجشنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
پتوی نجات چیست؟

همراه داشتن یک پتوی نجات برای همه طبیعت‌گردها و به‌خصوص کوهنوردان و غارنوردها یک ضرورت است. این وسیله کم حجم حتی می‎‌تواند شما را از خطر مرگ نجات دهد.

پتوی نجات یک وسیله سبک، کم‌حجم و بسیار کاربردی است که باید در کیت بقا یا کوله‌پشتی هر طبیعت‌گرد وجود داشته باشد. به‌خصوص برای گردشگران ماجراجو که صعود در برف یا کندوکاو در دل غارها و دره‌‍‌های سرد و تاریک را تجربه می‌کنند، همراه داشتن این ابزار در لیست «تجهیزات سفر» یک ضرورت است. در ادامه کجارو قصد دارد تا بیشتر به‌معرفی این ابزار کاربردی بپردازد.

هرآنچه باید درباره استفاده از پتوی نجات بدانید: 

تاریخچه پتوی نجات

استفاده از پتوی فضایی بعد از ماراتن

عکس از سایت wikiwand.com

اگر علاقه‌مند به مسابقات ماراتن باشید، حتما بارها دیده‌اید که در خط پایان ماراتن ورزشکاران بدن خود را با چیزی شبیه یک فویل نازک آلومینیوم می‌پوشانند. این وسیله نازک به دوندگان کمک می‌کند تا دمای بدن خود را تنظیم کنند.

البته فناوری به‌کار رفته در این ابزار به‌سادگی فناوری ساخت فویل‌های آلومنیوم موجود در خواروبار فروشی‌ها نیست. در واقع، این ورقه‌های نازک که از فضانوردان تا کوهنوردان آن را استفاده می‌کنند، پتوی فضایی (space blanket)، پتوی خورشیدی و پتوی نجات نام دارد.

اگرچه استفاده از پتوی فضا امروزه بسیار متداول شده است،  تکنولوژی ساخت آن به دهه ۱۹۷۰ باز می‌گردد. زمانی که ایستگاه فضایی اسکای‌لب (Skylab) بعد از قرارگرفتن در مدار به‌دلیل شکست ‌شدن یک سپر حرارتی به‌شدت گرم شد و کارکنان ناسا را نگران فاسد‌ شدن و از بین رفتن غذا، تجهیزات و انتشار گازهای سمی در ایستگاه کرد.

مهندسان ناسا با یک کمپانی در نیوجرسی تماس گرفتند تا به آن‌ها در ساخت یک محافظ برای مقابله با گرمای خورشید کمک کند. در آن زمان مهندسان فناوری متالایزینگ در تولید اسباب‌بازی و وسایل تزئینی درخت کریسمس استفاده می‌کردند؛ اما ناسا به پتانسل این ورقه‌های براق و نازک در دفع گرمای خورشید پی برده بود.

همکاری ناسا با شرکت نشنال متالایزینگ (National Metallizing) به ایجاد یک چتر محافظ در برابر نور و حرارت خورشید منجر شد که در بالای ایستگاه فضایی قرار گرفت و دمای ایستگاه را متعادل نگه داشت.

پتوی فضایی همان طور که گرما و حرارت را دور نگه می‌دارد، این کارایی را نیز دارد که گرما و حرارت را در داخل خود نیز حفظ کند. به همین جهت پتانسیل استفاده در شرایط مختلف را دارد.

به این ترتیب، کم کم این فناوری برای گرم نگه داشتن دوندگان ماراتن در خط پایان، گرم نگه داشتن بیماران در حین عمل جراحی، کوهنوردان و طبیعت‌گردها و همه افرادی که در شرایطی نیاز به حفظ دمای بدن خود داشتند، مورد استفاده قرار گرفت.

کارایی‌های مختلف، پتوی فضایی را به لیست کیت کمک‌های اولیه اضافه کرد و از آنجا پتوی نجات نامیده شدند. بعدها در سال ۲۰۰۵، بعد از زلزله مهیب در بخش‌هایی از پاکستان، سازمان‌های خیریه به توزیع رایگان پتوی‌های فضایی کمک کردند تا قربانیان از آن به‌عنوان زیرانداز و برای محافظت از جان خود در برابر سرما استفاده کنند.

کاربرد پتوی نجات

کاربرد پتوی نجات برای بقا

عکس از سایت wonderfulengineering.com

کوهنوردان، طبیعت‌گردها، غارنوردها، دره‌نوردها، اسکی‌بازها و همه افرادی که به‌نوعی ماجراجویی در طبیعت را تجربه می‌کنند باید حداقل یک پتوی نجات در کوله‌پشتی خود داشته باشند تا در مواجه با موارد اضطراری از جان خود در مقابل باران، برف، سرما و تبعات بعدی آن حفاظت کنند. این وسیله کاربردی ترکیبی از پلاستیک و آلیاژ آلومنیوم است و وظیفه اصلی آن حفظ دمای بدن در مقابل باد و سرما است.

پتوی نجات همانند پتوی مسافرتی نیست که صرفا برای یک خواب راحت در طبیعت از آن استفاده کنید. همه طبیعت‌گردهایی که قصد بیتوته شبانه در طبیعت را دارند باید تجهیزات لازم برای شب‌مانی مثل چادر، کیسه خواب و زیرانداز همراه خود داشته باشند؛ اما در مواردی که دسترسی به این تجهیزات میسر نیست، یک پتوی نجات می‌تواند ناجی شما باشد. در واقع باید گفت این وسیله بیشتر از اینکه ابزاری برای خواب راحت در طبیعت باشد، ابزاری برای بقاء و نجات جان افراد است.

استفاده از پتوی نجات فقط به طبیعت‌گردها و افراد ماجراجو محدود نمی‌شود. این ابزار در موارد مواجهه با زلزله، سیل و بلایای طبیعی، تصادفات رانندگی و به‌طورکلی هر شرایطی که نجات جان افراد در اولویت است، کاربرد دارد. می‌توانید از این وسیله برای ساخت یک سرپناه موقت در مقابل باران استفاده کنید.

این ابزار ضد آب است و در شرایط بارانی حتی می‌توان از آن به‌جای پانچو استفاده کرد. همچنین در صورتی که نیاز به آب آشامیدنی دارید می‌توانید از این ابزار برای جمع‌آوری آب باران استفاده کنید.

مزیت استفاده از پتوی نجات

مزیت استفاده از پتوی نجات

عکس از سایت banggood.com

مهمترین مزیت استفاده از این وسیله، حجم بسیار کم و سبکی آن است. وزن این وسیله حدود ۵۰ گرم است و در ابعاد جیبی (به‌اندازه کف دست) بسته‌بندی می‌شود و می‌توان آن را در کیف، کوله کمری، کوله‌پشتی و حتی جیب خود حمل کرد.

پتوی نجات عایق گرما و سرما است و در شرایط اضطراری می‌تواند حتی تا دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر از بدن شما حفاظت کند.

این وسیله ضد آب است و عایقی در برابر باران و رطوبت به شمار می‌رود. حتی می‌توان به‌عنوان زیرانداز، ساخت یک سرپناه موقت و حتی در شرایط بارانی به‌جای پوش دوم چادر از آن استفاده کرد. این وسیله ضد سرما، ضد آب، ضد باد و حتی ضدآفتاب است و در موارد اضطراری برای نجات جان افراد کاربرد دارد.

نحوه استفاده از پتوی نجات

نحوه استفاده از پتوی نجات در طبیعت

عکس از سایت exploreserac.com

  • پتوی نجات دو سمت طلایی و نقره ای دارد که علت این اختلاف در رنگ به‌منظور استفاده در روز یا شب است. اگر قصد دارید پتوی نجات را در روز استفاده کنید باید روی طلایی آن به‌سمت بیرون باشد تا گرما و حرارت روز را جذب کند و شما را گرم نگه دارد؛ اما اگر قصد دارید از آن در شب استفاده کنید باید روی نقره‌ای آن به‌سمت بیرون باشد تا دمای بدن شما را نگه دارد.
  • استفاده از سمت نقره‌ای این پتو برای انعکاس نور و علامت‌دادن در شرایطی که گم شده‌اید و درخواست کمک دارید موثر است. چون سمت نقره‌ای آن مانند آینه عمل کرده و نور را منعکس می‌کند.

  • برای استفاده از پتو کافی است آن را باز کنید و حدود ۳۰ سانتی‌متر آن را زیر بدن خود قرار داده و بعد آن را به دور بدن بپیچانید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه