دنیای شگفت‌انگیز زیر آب را با تور مجازی ببینید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
دنیای شگفت‌انگیز زیر آب را با تور مجازی ببینید

دنیای شگفت‌انگیزی در زیر آب جریان دارد که بازدید از آن حتی در قالب یک تور مجازی نیز می‌تواند تحسین هر بیننده‌ای را در پی داشته باشد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۳۰ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ به‌روزرسانی شده است.

تیم سایت «AirPano» در طول سالیان سال تصاویر زیادی از گوشه‌وکنار دنیا از جمله قطب شمال و جنوبگان گرفته است. آن‌ها در تلاش برای نشان‌دادن زیبایی و منحصربه‌فردی مناظر کره زمین، حتی تا استراتوسفر (لایه‌ای از جو زمین) نیز بالا رفته‌اند؛ اما این همه ماجرا نیست و این تیم برای آشنایی بهتر با دنیای خارق‌العاده زیرآب به اعماق اقیانوس‌ها سفر کرده‌اند. در این مقاله می‌توانید تور مجازی و تصاویر پانورامای این ماجراجویی در زیرآب را به نظاره بنشینید.


صخره‌های مرجانی کوبا رنگارنگ و زیبا هستند. افتخار کشف این منطقه به کاشف معروف، کریستف کلمب تعلق دارد. جزایر بکری نیز در دریای کارائیب وجود دارد که برای احترام به ملکه اسپانیا، «باغ‌های ملکه» (Gardens of the Queen) نام‌گذاری شده‌اند. بسترهای مرجانی این جزایر به طول ۱۵۰ کیلومتر، در عمق ۲۵ متری قرار دارند و زیستگاه گونه‌های مختلف ماهی، عروس دریایی، کوسه و نرم‌تنان هستند.

عکاسی از فاصله نزدیک در حال گرفتن تصویر از یک ماهی بزرگ

در گوشه‌ دیگری از آ‌ب‌های گرم دنیا، با حیات دریایی کاملا متفاوتی مواجه خواهید شد. در زیر سطح این آب، نوع خاصی از زندگی جریان دارد. به‌معنای واقعی کلمه، هیچ‌کس تاکنون به این دنیای زیرآب قدم نگذاشته و در بهترین حالت ممکن، در نزدیکی آن شنا کرده است. عده‌ای هم در دریا غواصی کرده‌اند که امروزه تعدادشان سیر صعودی پیدا کرده است.

ماهی بزرگی در اقیانوس

مجمع‌الجزایر مالدیو با طبیعت بکر و خاصش، یکی از مکان‌های شناخته‌شده برای غواصی به شمار می‌رود که علاوه بر ماهی‌های رنگارنگ می‌توانید از تماشای سفره‌ماهی دیو هم لذت ببرید. زبان از توصیف زیبایی صخره‌های مرجانی مالدیو قاصر است و تا با چشمان خودتان نبینید، باور نمی‌کنید.

این باور اشتباه وجود دارد که حیات دریایی در آب‌های سرد، کمتر است. مرجان‌، شقایق دریایی، اسفنج دریایی، توتیای دریایی، ستاره دریایی، میگو و خرچنگ گوشه‌گیر از جمله جاندارانی هستند که در بدترین وضعیت دریای سفید (دریایی در اقیانوس منجمد شمالی) می‌توانند به بقای خود ادامه دهند.

حین غواصی در یخ که دید به ۳۰ تا ۴۰ متر می‌رسد، چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی از دنیای زیرآب در مقابل شما قرار می‌گیرد: صخره‌هایی که عمق بیشتری دارند، کف دریا با مزارع جلبک‌های دریایی قهوه‌ای‌رنگ پوشانده شده است و درست در نزدیکی سطح آب، انباشتی از یخ را خواهید دید که شبیه به قلعه‌های ارواح هستند.

دو سفره ماهی بزرگ در نزدیکی سطح آب

غواص‌هایی که به مکزیک می‌روند نیز با منظره‌ خارق‌العاده و کاملا متفاوتی مواجه خواهند شد که «Pit Cenote» نام دارد. کلمه «Cenote» به‌معنای «چاه» است؛ واژه‌ای که سرخپوستان باستان برای سوراخ پر از آبی استفاده می‌کردند که در اثر ریزش یک غار آهکی به وجود آمده بود. بر اساس افسانه‌ها، این گودال‌ها دروازه‌ای به جهان دیگر هستند.

غواصی در اعماق تاریک دریا و تابش نور از یک گودال

عمق کلی گودال «Pit Cenote» به ۱۱۹ متر می‌رسد؛ هرچند غواصی تا پایین‌ترین عمق آن خطرناک است و اجازه داده نمی‌شود. با این حال، با غواصی تا عمق ۳۰ تا ۵۰ متری آن می‌توان شاهد مناظر بی‌بدیل و زیبایی بود: تلالو نور خورشید که به اعماق آب نفوذ کرده است؛ در حالی که سازندهای زمین‌شناسی عجیب‌وغریب، ارتباط آن‌ها با دنیای مردگان را در ذهن تداعی می‌کنند.

یکی دیگر از غارهای عجیب موسوم به «غار اوردا» در «سرزمین پرم» (Perm Krai) روسیه قرار دارد که بخش روی آب آن ۳۰۰ متر است و به‌اندازه ۴,۶۰۰ متر تا زیر آب امتداد می‌یابد. این طولانی‌ترین غار زیرآب در روسیه به شمار می‌رود که دارای طولانی‌ترین گذرگاه زیر آب است.

دو غواص در حال گشتن در میان بخش های آهکی زیر آب

غار اوردا از بزرگ‌ترین غارهای زیرآبی و بزرگ‌ترین غار سنگ گچی جهان به حساب می‌آید و همین ویژگی آن را خاص‌تر نیز می‌کند. آب‌های زلال و شفاف بی‌مانند آن، کاوش در بسیاری از تونل‌ها و مسیرها را امکان‌پذیر کرده است؛ هرچند وضعیت نامطلوب آب‌وهوایی (دمای آب فقط چهار درجه سانتی‌گراد) مانع از حضور بازدیدکنندگان در آن می‌شود. پس با تصاویر پانورامای این مقاله می‌توانید نگاهی به این شگفتی طبیعی بیندازید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه