با تور مجازی از پایتخت مراکش بازدید کنید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از پایتخت مراکش بازدید کنید

رباط، پایتخت زیبای مراکش است که می‌خواهیم در تور مجازی شما را به دیدن این منطقه جذاب ببریم تا شاهد گوشه‌ای از تاریخ و جاذبه‌های آن باشید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ به‌روزرسانی شده است.

شهر باستانی «رباط» (Rabat) در ۹۰ کیلومتری کازابلانکا و در ساحل اقیانوس اطلس قرار دارد. با اینکه کازابلانکا، بزرگ‌ترین شهر و مرکز اقتصادی مراکش به حساب می‌آید؛ رباط پایتخت این کشور و مهم‌ترین نقطه در نقشه سیاسی آن است که نهادهای پادشاهی، سفارتخانه‌ها و کاخ سلطنتی را در خود جای داده است. با ما همراه شوید تا در قالب یک تور مجازی و عکس‌های پانوراما شما را به دیدن این شهر زیبا و تاریخی ببریم.

اولین نشانه‌های سکونت در این منطقه به قرن سوم قبل از میلاد برمی‌گردد؛ اما شکل‌گیری رباط به‌عنوان یک شهر از سال ۱۱۴۶ آغاز شد؛ زمانی که عبدالمومن بن علی اقدام به تاسیس قلعه‌ای تمام عیار در حاشیه رودخانه «أبو رقراق‎» کرد و بعدها از آن برای حمله به اندلس بهره برد. در سال ۱۱۷۰، نام این شهر را «رباط الفتح» گذاشتند که به‌معنای «دژ پیروزی» بود.

ساختمانی تاریخی با گنبد سبز در حیاطی بزرگ در تاریکی شب

بیشترین پیشرفت و رشد رباط در زمان سلطنت یعقوب المنصور، سومین خلیفه موحدون و نوه عبدالمومن اتفاق افتاد که به‌مدت ۱۵ سال بر مراکش و اندلس حکومت کرد. در اواخر قرن دوازدهم میلادی، او با انتقال پایتخت از مراکش به رباط، ساخت‌وسازهای بسیار مهمی انجام داد که شروع آن با ساخت «قصبه الودایه» (Kasbah of the Udayas) رقم خورد. این قلعه همچنان پابرجا است و نمونه بارز معماری موریش آن زمان را نشان می‌دهد. در داخل آن، خیابان‌هایی با ساختمان‌های مسکونی سنتی به رنگ‌های سفید و آبی به چشم می‌خورد؛ در بخش شمالی سازه نیز، محلی برای مشاهده دریا وجود دارد.

تصویری پانوراما از کره زمین و دریایی در وسط آن

یعقوب المنصور همچنین شروع به ساخت بزرگ‌ترین مسجد دنیا کرد که در حال حاضر فقط بخش‌هایی از آن به‌جای مانده است. ساخت «مناره بزرگ حسن» (Hassan Minaret) نیز طبق برنامه پیش نرفت و با اینکه قرار بود ارتفاع آن به ۸۶ متر برسد؛ با مرگ یعقوب در سال ۱۱۹۹، کار ساخت آن در اتفاع ۴۴ متری متوقف شد. ظاهر برج حسن شبیه به «خیرالدا» یا همان کلیسای جامع شهر سویا در اسپانیا است که تقریبا هر دو در یک زمان ساخته شدند. هر دو برج با الهام از مناره ۷۰ متری «مسجد کوتوبیا» (Koutoubia Mosque) مراكش طراحی شده بودند.

با مرگ یعقوب، شهر رباط رو به افول نهاد و تا سال ۱۵۱۵ به‌سختی ۱۰۰ خانه مسکونی در شهر باقی مانده و قدرت اقتصادی نیز به شهر فاس منتقل شده بود. در قرن هفدهم، جان تازه‌ای به شهر رباط دمیده شد و مورها (مسلمانان مراکش) که از اسپانیا تبعید شده بودند، به این منطقه پناه آوردند و شروع به احیای اقتصاد آن کردند.

تصویری پانوراما از کره زمین

فرانسوی‌ها در سال ۱۹۱۲ به مراکش حمله کردند و آن را تحت‌الحمایه (شکلی از استعمار) خود درآوردند. رباط مجددا پایتخت مراکش شد و در سال ۱۹۵۶ با استقلال مراکش و به قدرت رسیدن محمد پنجم به‌عنوان پادشاه کشور، رباط پایتخت باقی ماند. رخدادهای تاریخی ناگوار موجب تخریب بناهای باستانی شهر نشد.

علاوه بر قلعه و مناره،  از دیگر جا‌های دیدنی رباط می‌توان به «کاخ سلطنتی محمد ششم» (Royal Palace of Mohammed VI) واقع در بخش قدیمی شهر موسوم به مدینه نیز اشاره کرد. این اقامتگاه در سال ۱۸۶۴ به سبک عربی سنتی ساخته شد و شامل ساختمانی دو طبقه به رنگ زرد و نارنجی با سقفی سبز و گذرگاه‌های کوچکی مزین به طاق‌های حکاکی‌شده، نقاشی و کاشی‌کاری است.

دیوارهای بلند و توپ‌های قدیمی در ورودی این ساختمان، از آن در برابر مهمانان ناخوانده محافظت می‌کنند؛ با این وجود، کسانی که موفق به ورود می‌شوند، از باغ‌های چشم‌نواز آن نهایت لذت را خواهند برد که مزین به فواره و ماهی و مار و لاک‌پشت است.

شهری ساحلی با ساختمان سفید و سقف نارنجی

«مسجد اهل فاس» (Ahl Fas mosque) به‌عنوان مسجد خاندان سلطنتی در میدان کاخ سلطنتی قرار دارد. محمد ششم بعدازظهر جمعه‌ها، نماز خود را در این مسجد ادا می‌کند و مردم می‌توانند پادشاه خود را ببینند. در قسمت شرقی شهر، دقیقا همان جایی که بقایای مسجد و مناره حسن قرار دارد، مقبره محمد پنجم و پسرانش به چشم می‌خورد که در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و اکنون یکی دیگر از جاهای دیدنی رباط است.

«کلیسای جامع سنت پیتر» (St. Peter's Cathedral) که با معماری آرت دکو (هنر تزیینی) تزیین و در سال ۱۹۲۱ ساخته شده است، فرهنگ غربی را به‌خوبی نشان می‌دهد. یکی از نکته‌های درخور توجه درباره شهر رباط، پوشش گیاهی آن است که شامل تعداد زیادی پارک می‌شود؛ ضمن اینکه خیابان‌ها و معابر مملو از درختان و بوته‌های زیبا هستند. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه