تور مجازی هنگ کنگ؛ شهر آسمان‌خراش‌ها

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱
تور مجازی هنگ کنگ؛ شهر آسمان‌خراش‌ها

هنگ کنگ یکی از مهم‌ترین مناطق مالی جهان با معماری، چشم‌انداز، قوانین، ویژگی‌ها و امکانات رفاهی منحصربه‌فرد است.

هنگ کنگ هم نام یک شهر است و هم ایالت؛ اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، این شهر بندری یکی از نواحی مدیریتی ویژه چین محسوب می‌شود. به‌جرئت می‌توان گفت که هنگ‌کنگ در تمام زمینه‌ها خاص و ویژه است. در این مقاله از کجارو قصد داریم با تور مجازی به گوشه و کنار این شهر بندری سرک بکشیم و جاذبه‌های پرزرق‌وبرق آن را از نمای جذاب‌تری ببینیم.

هنگ‌کنگ یکی از مراکز  مهم مالی چین در سطح جهانی به شمار می‌رود. این موضوع، باعث اعمال یک سری از محدودیت‌های خاص برای شهروندان شده و کاربری شهر، سبک معماری و ظاهر آن آن را نیز تحت تاثیر قرار داده است (نخستین آسمان‌خراش چین در این شهر ساخته شده است). علاوه بر این، وضعیت مدیریتی ویژه هنگ کنگ باعث شده است تا قوانین خاصی در این شهر اعمال شود که مزایایی را برای آن نیز به‌همراه داشته‌اند.

نمای آسمان خراش های هنگ کنگ از بالا

برای نمونه، قانون ناخوشایند تک فرزندی چین در این شهر اجرا نمی‌شود و شهروندان هنگ کنگ در فرزندآوری محدودیتی ندارند. معمولا ساکنان این شهر خود را اصلاً چینی می‌دانند. شهروندان هنک‌گنگی به زبان انگلیسی که زبان دوم ملی شهر محسوب می‌شود، مسلط هستند. در ضمن افرادی که تا قبل از سال ۱۹۹۷ در این شهر متولد شده‌اند، گذرنامه باز دارند. افراد صاحب این نوع گذرنامه می‌توانند به کشورهایی که در هنگام ورود شهروندان چینی از آن‌ها ویزا می‌خواهند، بدون ویزا سفر کنند.

حتما از خود می‌پرسید چرا تنها متولدین قبل از سال ۱۹۹۷ می‌توانند از چنین مزیتی بهره‌مند شوند. در این سال هنگ کنگ که قبلا مستعمره بریتانیا بوده، به چین پیوسته است. مقام‌های بریتانیا قبلا این منطقه را به‌مدت ۹۹ سال از چین اجاره کرده و فرهنگ خود را در آن توسعه و ترویج داده‌اند؛ اما قرارداد اجرا در زمان انقضای آن یعنی سال ۱۹۹۷، دیگر تمدید نشد.

چشم انداز زیبای هنگ کنگ از بالا

مقاله‌ مرتبط:

طبق شایعه‌ها، ظاهراً نیروهای بریتانیایی قادر به حفظ قلمروی خارجی خود نبوده‌اند و به‌دلیل اینکه در مجمع‌الجزایر هنگ‌کنگ هیچ منبعی برای تأمین آب آشامیدنی در دسترس نبوده، آب شرب مورد نیاز آن‌ها از طریق چین به این جزایر هنگ‌کنگ منتقل می‌شده و این موضوع شرایط سختی را به ساکنان هنگ‌کنگ تحمیل می‌کرده است.

تمدید قرارداد اجاره به معنی پایان ذخایر آب شرب بوده است. مسئولان هنگ کنگ، در واکنش به این موضوع تأمین استقلال کامل و حفظ سبک زندگی شهروندان این شهر را تضمین کردند. هنگ‌کنگ ترکیبی باورنکردنی از تمام دستاوردهای غرب و ظاهر منحصربه‌فرد شرقی است.

نمای پانورامای هنگ کنگ از بالا و در شب

عبارت‌های باشکوه با سبک معماری دوران استعمار به‌دلیل محدودبودن فضای هنگ‌کنگ با هماهنگی خاصی در کنار ساختمان‌های مرتفع ساخته شده‌اند. معماران این شهر تابع دانش فنی مدرن هستند و در عینِ حال، از روش قدیمی «فنگ شویی» (Feng shui) نیز تبعیت می‌کند. به همین دلیل بسیاری از ساختمان‌ها در نمای جلوی خود دارای کاشی‌های آینه‌ای هستند که از ورود ارواح شیطانی به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند. گوشه‌های ساختمان‌ها نیز معمولا شیب‌دار یا گرد هستند. این شیوه طراحی در روش فنگ شویی نماد صلح و مصون ماندن از تأثیرات منفی محسوب می‌شود.

نام هنگ کنگ به معنی «بندر خوش رایحه» است. به همین دلیل آبیاری گیاهان به یک اندازه در زیباکردن چشم‌انداز این شهر تاثیر دارند. فضاهای سبز هم در فضای شهری و هم در «پارک ویکتوریا» (Victoria Park) دیده می‌شوند. پارک معروف ویکتوریا در اطراف قله «ویکتوریا پیک» (Victoria Peak)، بلندترین نقطه هنگ‌کنگ با ارتفاع ۵۵۲ متر، ایجاد شده است.

پارک ویکتوریا- Victoria Park در هنگ کنگ

هنک‌کنگ که در دریای جنوبی چین قرار دارد، از ۲۶۲ جزیره تشکیل شده است که بسیاری از آن‌ها واقعا کوچک هستند. بزرگ‌ترین جزیره مجمع‌الجزایر هنگ‌کنگ «جزیره لانتائو» (Lantau Island) نام دارد که فرودگاه آن (فرودگاه بین‌المللی هنک‌کنگ، شهربازی «دیزنی لند هنک» (Hong Kong Disneyland) و مجسمه عظیم بودا به نام «بودای بزرگ» (Big Buddha) یا «بودای تیان تن» (Tian Tan Buddha) باعث شهرت این جزیره شده‌اند. در ضمن در لانتائو که واقعا کوچک است، بیش از ۶۰۰ عبادتگاه وجود دارد.

«دِ هنک‌گنگ اِسکای اِسکِرِیپِرز» (The Hong Kong Skyscrapers) به‌معنی «آسمان‌خراش‌های هنگ‌کنگ» و «دِ هنک‌کنگ لایز» (The Hong Kong Lights) به‌معنی «چراغ‌های هنگ‌کنگ» نام‌های دومین جزیره بزرگ از این مجمع‌الجزایر هستند. در تورمجازی این مقاله می‌توانید تصاویر این جزیره را ببینید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه