رتبه ششم ایران در فهرست کم اعتبارترین پاسپورت های دنیا

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا شنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۴
رتبه ششم ایران در فهرست کم اعتبارترین پاسپورت های دنیا

پاسپورت ایران به‌همراه یمن، سومالی، سوریه، افغانستان و عراق در قعر جدول معتبرترین پاسپورت‌های دنیا قرار گرفت.

بر اساس آخرین رتبه‌بندی موسسه «هنلی و شرکاء» که در خصوص اعتبارسنجی پاسپورت های دنیا انجام شده است، ژاپن عنوان قدرتمندترین پاسپورت دنیا را به خود اختصاص داد و ایران با سقوط به قعر جدول، همراه با یمن، سومالی، سوریه، افغانستان و عراق عنوان کم اعتبارترین گذرنامه‌های جهان را از آن خود کردند.

این رده‌بندی به این معنی است که شهروندان ژاپن در سال ۲۰۲۰ با در اختیار داشتن گذرنامه ژاپنی می‌توانند به ۱۹۱ کشور جهان،‌ بدون نیاز به ویزا سفر کنند؛ در حالی که شهروندان ایرانی امکان سفر به ۴۱ کشور جهان بدون ویزا یا ویزا در بدو ورود را دارند و کشورهای اروپا به‌طور کامل از لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان، حذف شده‌اند. 

در این راستا، با گذرنامه ایران اکنون بدون دریافت ویزا فقط می‌توان به پنج کشور سفر کرد. این کشورها عبارت‌اند از: ترکیه، میکرونزی، هائیتی؛ نام دو کشور دیگر اعلام نشده است. همچنین با گذرنامه ایرانی می‌توان در بدو ورود به ۲۸ کشور روادید گرفت؛ اما ایرانیان همچنان برای سفر به ۱۶۵ کشور جهان نیازمند دریافت ویزا هستند.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت پاسپورت ایندکس، در میان ۱۹۹ کشور جهان، گذرنامه ایرانی مقام ۱۹۴ را دارا است؛ این در حالی است که در اوایل سال ۲۰۲۰، اعتبار گذرنامه ایران در جایگاه ۹۸ قرار داشت.

رتبه پاسپورت ایران در فهرست پاسپورت ایندکس

مطالب مرتبط:

منبع passportindex

دیدگاه