با زیباترین سواحل زیست تاب جهان آشنا شوید

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۶
با زیباترین سواحل زیست تاب جهان آشنا شوید

در سواحل زیست تاب، آبزیان شب تاب نادر پدیده‌‌ای به نام زیست آبی را با نور آبی درخشان در دریا و ساحل ایجاد می‌کنند.

سواحل زیست تاب جزو زیباترین سواحلی هستند که تنها در نقاط معدودی از جهان وجود دارند. در سواحل زیست تاب، شب‌ها آب دریا آبی درخشان می‌شود و دیدن این صحنه سحرانگیز، به‌معنی واقعی کلمه شما را شگفت‌زده می‌کند. بدون تردید دیدن چنین صحنه‌ای پس از غروب دل‌انگیز دریا در روزی آفتابی، می‌تواند لذت ساحل‌گردی شما را دوچندان کند.

زیست تابی پدیده‌ای کاملا طبیعی است که در بدن برخی از موجودات زنده اتفاق می‌افتد؛ به‌گونه‌ای که نور خیره‌کننده‌ای از بدن موجود زنده متصاعد می‌شود. این نور، در واقع انرژی حاصل‌شده از نوعی واکنش شیمیایی در بدن موجودهای شب تاب است. زیست تابی در بدن موجودهای مختلف (از پروانه‌ها گرفته تا کوسه‌ها) به‌منظور سردرگم کردن شکارچیان یا جذب طعمه صورت می‌پذیرد.

زمانی که تعداد زیادی از موجودات این نور شگفت‌انگیز را از خود متصاعد کنند، فضای اطرافشان به محیطی کاملا روشن با درخششی خیره‌کننده تبدیل می‌شود؛  البته در صورت گشت‌وگذار در محل زندگی این موجودات، باز هم تضمینی برای مشاهده این پدیده زیبا وجود ندارد و باید خوش شانس باشید.

حال  نگران نباشید! زیرا در این مقاله از کجارو قصد داریم سواحلی را به شما معرفی کنیم که احتمال مشاهده هنرآفرینی چنین موجودهایی در آن‌ها بسیار بالا است و بهترین مکان برای مشاهده دریایی درخشان در شب هستند؛ از ژاپن گرفته تا پورتوریکو. البته باید این مژده را به شما بدهیم که در کشور عزیزمان و در سواحل چابهار و جزیره هنگام نیز می‌توانید در برخی از ایام سال، شب‌ها شاهد ساحل آبی درخشان باشید.

زیباترین سواحل زیست‌ تاب در جهان

خلیج تویوما، ژاپن 

ساحل زیست تاب خلیج تویوما در ژاپن

آب‌های آبی درخشان در ساحل «خلیج تویاما» (Toyama Bay) با ماهی‌های مرکب خود، شما را مجذوب می‌کند. خلیج تویاما که در حدود سه ساعت با شرق توکیو فاصله دارد، بیشترین تعداد نوعی خاص از موجودهای زیست تاب را در خود جای داده است. ساحل تویاما درخشش خود را مدیون ماهی مرکب شب تاب یا تابناک است که تعداد زیادی از آن‌ها، ماه مارس تا ژوئن (از اویل اسفند تا اوایل تیر) را در آب‌های این خلیج می‌گذرانند. در طول این مدت، این ماهی‌های شگفت‌انگیز ثابت می‌کنند که حقیقتاً شایسته صفت تابناک هستند و با متصاعدکردن نور آبی درخشان، اقیانوس را غرق در نوری فرازمینی می‌کند.

خلیج موسکیتو، پورتوریکو

خلیج زیست تاب موسکیتو در پورتوریکو در هنگام غروب دریا

ساحل خلیج موسکیتو یکی از زیباترین سواحل زیست تاب است

«خلیج موسکیتو» (Mosquito Bay) یا خلیج پشه به خاطر پشه‌هایش معروف نیست؛ بلکه وجود تعداد زیادی از بهترین موجودهای  زیست تاب در این ساحل باعث شهرت آن شده است. در کتاب رکوردهای جهانی گینس، این ساحل به‌عنوان درخشان‌ترین ساحل جهان معرفی شده است. خلیج مسکیتو یکی از سواحل زیست تاب دنیا با بیشترین تراکم پلانکتون محسوب می‌شود و به همین دلیل در این ساحل شاهد درخشنده‌ترین نمایش نور آبی متصاعدشده از این پلانکتون‌ها هستیم.

ساحل موسکیتو در خط ساحلی جنوب جزیره «وی ویکش یا ویکس» (Vieques Island) واقع شده است. پلانکتون‌های ساکن این خلیج در هنگام احساس خطر نور آبی درخشانی از خود متصاعد می‌کنند که ناشی از ماده‌ای به نام فسفرسانس است؛ این ماده با قابلیت جذب نور به‌عنوان مکانیسمی دفاعی عمل می‌کند. بهترین روش برای بازدید از ساحل خلیج موسکیتو، شرکت در تورهای گشت دریایی محلی است.

جزایر ماتسو، تایوان

ساحل زیست تاب جزایر ماتسو در تایوان

در سواحل «جزایر ماتسو» (Matsu Islands)، جلبک‌های درخشانی که شب تاب دریایی نام دارند، در هنگام خطر نور آبی خیره‌کننده‌ای از خود متصاعد می‌کنند که باعث ایجاد پدیده زیست تابی در سواحل این جزیره می‌شود. این جلبک‌ها که تنها در سواحل این جزایر وجود دارند، معمولا اشک‌های آبی نامیده می‌شوند؛ زیرا ذرات نورانی بی‌شمار، قطره‌های اشک آبی شناور در آب را تداعی می‌کنند. این نور درخشان عمدتاً در ماه‌های آوریل تا اوت (اوایل فروردین تا اوایل مرداد) که جلبک‌ها بیشترین فعالیت را دارند، دیده می‌شود.

تالاب درخشان، جامائیکا

تالاب درخشان یا Luminous Lagoon در جامائیکا

تالاب درخشان یا «لومینِس لاگون» (Luminous Lagoon) نیز شایسته نامش است. فاصله زمانی این تالاب با اسکله‌های جزیره «فالموس» (Falmouth) واقع در سواحل شمالی جامائیکا، تنها پنج دقیقه است و یکی از بهترین مکان‌ها برای مشاهده پدیده زیست تابی محسوب می‌شود. میکروارگانیسم‌هایی به نام چرخان تاژک‌دار، شب‌ها در این تالاب گرم می‌درخشند. زمانی که این جانداران میکروسکوپی اذیت می‌شوند، نور سبز رنگ و متمایل به آبی از خود متصاعد می‌کنند.

این نور باعث می‌شود دنیای زیر آب تالاب درخشان شود و شما نیز قادر شوید که ساکنان آن را به‌راحتی ببینید. هر شب قایق‌های تفریحی در قالب تور برای بازدید از این تالاب آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند. در ضمن شنا نیز در میان آب درخشان این تالاب مجاز است.

جزیره مودهو، مالدیو

ساحل زیست‌ تاب جزیره مودهو در مالدیو

بدون تردید ساحل درخشان «جزیره مودهو» (Mudhdhoo Island) جزو بهترین جاذبه‌های کمترشناخته مالدیو محسوب می‌شود. متاسفانه یا خوشبختانه، تصاویر زیادی از سواحل آبی درخشان مالدیو در اینستاگرام وجود ندارد. پدیده شب تابی دریا در مالدیو تنها محدود به بخش کوچکی نمی‌شود و در وسعت زیادی از ساحل می‌توانید شاهد فیتوپلانگتون‌های جذاب آبی باشید.

این پدیده به‌دلیل وجود صدفیان که میگوی دانه‌ای نیز نام دارند، ایجاد می‌شود و مدت ‌زمان متصاعدشدن نور از این موجودها از تمام میکروارگانیسم‌های دیگر بیشتر است. ترکیب چنین صحنه زیبایی با غروب دل‌انگیز دریا، قدم‌زدن در کنار ساحل را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند.

غارهای وایتومو، نیوزلند

کرم های شب تاب در غارهای وایتومو در نیوزلند

در «غارهای کرم‌های شب تاب وایتومو» (Waitomo Caves) در نیوزلند پدیده شب تابی و زیست تابی را به‌شکل دیگری می‌بینیم. در این غارها به‌جای جانداران آبزی درخشان، شاهد کرم‌های نورانی به‌ نام «Arachnocampa luminosa» هستیم که تنها در نیوزلند وجود دارند. این کرم‌ها تنها در سه غار نیوزلند زندگی می‌کنند؛ اما بدون تردید در  غار کرم شب تاب یا «گِلووُرم کِیو» (Glowworm Cave) می‌توانید زیباترین جلوه درخشش این کرم‌ها را در سقف غار و استلاگتیت‌هایی که هر نگاهی را به خود خیره می‌کنند، ببینید. این سه غار استثنایی در جزیره شمالی که فاصله زمانی آن با اوکلند دو‌ونیم ساعت است، واقع شده‌اند.

۷. غار آبی بلو گروتو، مالتا

غار آبی بلو گروتو با آب درخشان در مالتا در ایتالیا

غار آبی «بلو گِروتو» (Blue Grotto) که پدیده زمین‌شناسی بسیار جذابی محسوب می‌شود، با آب در حال جریان درخشان فیروزه‌ای‌اش هر انسانی را شیفته خود می‌کند. این غار در نزدیکی شهر «وید ایز زوریک» (Wied iz-Zurrieq) در مجمع‌الجزایر کوچک مالتا در نزدیکی سواحل ایتالیا قرار دارد. اگر کمی با دقت به اعماق این غار توجه کنید، می‌توانید خودنمایی اجسامی را با رنگ‌های نقره‌ای، قرمز، نارنجی و زرد ببینید؛ رنگ آبی درخشان این غار نتیجه تابش نور خورشید به ورودی باریک این غار است و جانداران زیست تاب مسبب آن نیستند.

رنگ آبی درخشان این غار نتیجه تابش نور خورشید به ورودی باریک این غار است

درخشش نور آبی رنگ در این غار که شاهد آن هستیم، واقعا خیره‌کننده است. دسترسی به این غار تنها در زمانی امکان‌پذیر است که سطح آب دریا به‌دلیل جزر و مد کاهش یابد و دریا آرام باشد و تنها می‌توان با قایق‌های دارای مجوز از آن بازدید کرد.

ساحل زیست تاب چهابهار در شب

همان طور که گفتیم در ایران هم می‌توانید شاهد این پدیده طبیعی استثنایی باشید. شما می‌توانید در ماه‌های پاییز و زمستان، در بخشی از سواحل جزیره هنگام و همچنین ساحل جزیره لارک در نزدیکی هنگام، ساحل بندر مقام و ساحل چابهار، این پدیده رویایی را از نزدیک ببینید؛ البته تنها تصاویر مربوط به سواحل چابهار و بندر مقام ثبت شده است.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه