در سفر به پرتغال از کجا دیدن کنیم؟

الناز مرسلی
الناز مرسلی شنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
در سفر به پرتغال از کجا دیدن کنیم؟

برنامه‌ سفر به پرتغال را دارید؟ کشوری که با وجود وسعت کم جاذبه‌های بی‌شماری دارد. در شهرها و روستاهای دیدنی پرتغال با فرهنگ مردم این کشور بیشتر آشنا شوید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۰۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۸ به‌روزرسانی شده است.

کشور پرتغال با جاذبه‌های فراوان، معماری بی‌نظیر و شهرهای دوست داشتنی‌اش یکی از مقاصد محبوب توریست‌ها به ‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۲ میلیون گردشگر خارجی از این کشور بازدید کردند. این کشور در شبه جزیره ایبری، در جنوب غربی اروپا واقع شده است و در گذشته کنار اسپانیا، سرزمین اندلس را شکل داده بود. شهرهای این سرزمین از دل تاریخ کهن اسلامی و قرون‌وسطایی عبور کرده‌اند و میراثی گران‌بها اندوخته‌اند. همراه کجارو، سری به برترین مقاصد گردشگری پرتغال بزنید.

 لیسبون (Lisbon) 

خانه های مجلی در لیسبون پایتخت پرتغال

لیسبون پایتخت پرتغال است و یکی از شهرهای جذاب اروپا محسوب می‌شود. هرچند نسبت به پاریس و بارسلون، توریست‌های کمی از این شهر دیدن کرده‌اند، اما در مقایسه با دیگر شهرها می‌توان گفت لیسبون چیزی کم ندارد و از تاریخ گرفته تا زندگی و جنب‌و‌جوش شبانه، فرهنگ و تفریح، برای گردشگران مهیا است.

لیسبون شهر پرشور و متنوعی است و مردم آن با وجود دوری از تفکرات سنتی، به گذشته و تاریخ خود می‌بالند. این شهر تاریخی در کرانه رودخانه «تاگوس» (Tagus) واقع شده و یک بندر مهم در اقیانوس اطلس است. با گردش در میان نواحی تاریخی شهر، سفری به گذشته خواهید داشت. قلعه سائو جورج که توسط مسلمانان اسپانیا در قرن ۱۱ میلادی بنا شده و محله آلفاما، قدیمی‌ترین نقاط شهر به شمار می‌روند.

در موزه‌های معروف و در سطح جهانی لیسبون بر تجربه فرهنگی گردشگران افزوده می‌شود. با سفر به‌سمت شرق پایتخت، «آکواریوم اقیانوسی» (Oceanário)، لیسبون را خواهید دید که شهرت جهانی دارد. در طول سفر به جاهای دیدنی لیسبون سری بزنید.  

پورتو (Porto)

قایق های تفریحی در پورتو مقصد محبوب جهانی

پورتو با معماری گرانیتی و موقعیت تجاری دومین شهر بزرگ و معروف پرتغال است که با جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار، امکانات و سرگرمی‌های متنوع توریست‌ها را به سوی خود جذب کرده است. در این شهر تجربه‌ای متفاوت نسبت به لیسبون خواهید داشت.

شهر پورتو در کنار «رودخانه دورو» (River Douro) قرار دارد؛ رودی بزرگ که از اسپانیا و پرتغال می‌گذرد و بر جاذبه‌های طبیعی این شهر می‌افزاید. محله قدیمی «ریبیرا» (Ribeira) که توسط یونسکو به‌عنوان میراث جهانی ثبت شده است، کلیساهای تاریخی با معماری باروک و ساختمان‌هایی با معماری نئوکلاسیک که در سراسر پرتغال نمونه ندارند، پورتو را به مقصدی محبوب جهانی تبدیل کرده‌اند.

منظره عصرگاهی پل لوئیس اول پورتو

«پل لوئیس اول» (Ponte Dom Luís I)، یکی از سازه‌های دیدنی و نمادین شهر است که بر فراز رودخانه دورو، پورتو را به شهر «ویلا نوا دگایا» (Vila Nova de Gaia)، وصل می‌کند. در سمت رودخانه می‌توانید در دره روستاهای رنگین و تماشایی را بازدید کنید و سوار بر کروزهایی که در این منطقه رفت و آمد دارند، از محیط فوق‌العاده زیبای این شهر لذت ببرید و فراموش نکنید از جاهای دیدنی پورتو بازدید کنید.

سینترا (Sintra)

قلعه مور بر فراز کوهستان سینترا یادگاری از دوران اندلس است.

«قلعه مور» (Castelo dos Mouros) بر فراز کوهستان سینترا در جنگل‌های سرسبز واقع شده که یادگاری از دوران حکومت مسلمانان در پرتغال است

سینترا روی دامنه کوهی با همین نام قرار دارد و به پایتخت نزدیک است. سینترا جواهری گران‌بها در دل پرتغال است که مناظر فرهنگی آن توسط یونسکو به ثبت رسیده است. برای بازدید از سینترای دلربا و تاریخی بهتر است که یک روز کامل وقت بگذارید. شهر در اطراف کاخ ملی سنترا یا «پالاسیو ناسیونال» (Palácio Nacional) گسترده شده و خانه‌های صورتی و زرد رنگ، زیبایی شهر را دوبرابر کرده‌اند.

«قلعه مور» (Castelo dos Mouros) بر فراز کوهستان سینترا در جنگل‌های سرسبز واقع شده که یادگاری از دوران حکومت مسلمانان بر این سرزمین است (کلمه مور به مسلمانان اشاره دارد). جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی در سراسر سینترا دیده می‌شود، اطراف شهر پر از تپه و کوهستان است و توریست‌ها بایستی آماده‌ طبیعت‌گردی در مسیرهای پیاده روی باشند. با صعود به کوهستان سینترا، می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از سواحل رو به اقیانوس اطلس و شهر کوچک ساحلی «کشکایش» (Cascais)، را تماشا کنید و همچنین بازدید جاهای دیدنی سینترا خالی از لطف نیست.

آویرو (Aveiro)

قایق پارویی سنتی در آویرو ونیز پرتغال

آویرو در مرکز «بیرا» (Beira)، (یکی از ۶ ناحیه باستانی پرتغال) واقع شده و در امتداد تالاب «ریا دو آویرو» (Ria de Aveiro) قرار دارد. در گذشته قایق‌های گندولا، در تالاب آب شور مناسب پرورش ماهی، گیاهان و جلبک‌های دریایی کاربرد داشتند؛ اما امروزه برای جابه‌جایی و تفریح توریست‌ها کاربرد دارند. حضور قایق‌های رنگارنگ در کانال‌های آویرو یکی از ویژگی‌های متفاوت آویرو نسبت به دیگر شهر‌های پرتغال است و به خاطر شباهت زیاد به کانال‌ها و قایق‌های ونیز ایتالیا، آویرو به ونیز پرتغال شهرت یافته است.

گردشگران سوار بر گاندولاهای سنتی

از ساختمان‌های مذهبی بزرگ، موزه‌ها و آثار تاریخی شهر بازدید کنید و معماری هنر نو را در خانه‌های شهر تماشا کنید.  گفتنی است که قدمت شهر نیز به قرن ۱۰ میلادی باز می‌گردد و تا قرن ۱۱ میلادی مسلمانان این شهر را اداره می‌کردند. آویرو یک ساعت از پورتو و دو ساعت از لیسبون با قطار فاصله دارد.

شهر اوورا (Évora)

آثار باستانی شهر اوورا

اوورا در جنوب پرتغال قرار دارد و تاریخ این شهر به دوران امپراتوری روم می‌رسد. امروزه اوورا به شهر موزه شهرت دارد که در مرکز استان «آلنتیجو» (Alentejo)، قرار داشته و یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی پرتغال است. در گذشته این شهر مرکز تجاری و مذهبی مهمی بوده و امروزه آثار تاریخی در گوشه و کنار آن دیده می‌شود. شاید تصور کنید با تاریخی و قدیمی بودن شهر از یک طرف و با زندگی کند در گرمای زیاد مخصوصا در تابستان‌ها، با یک مکان کم تحرک و افراد مسن روبه‌رو خواهید شد؛ اما این شهر با داشتن دومین دانشگاه پرتغال، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان، جمعیت جوانی داشته و شور و نشاط را در هر گوشه خواهید دید.  

این شهر به معبد رومی باقی‌مانده از قرن اول میلادی، کلیسای جامع گوتیک و معماری اسلامی در کوچه پس کوچه‌های شهر می‌بالد. دیواری که شهر را احاطه کرده‌ است، قرن‌ها قدمت دارد و کارشناس‌ها قدمت اوورا را بیش از ۲۰ قرن تخمین زده‌اند. از آثار تاریخی ثبت شده در میراث فرهنگی یونسکو دیدن کنید و از سفر به این شهر آرام لذت ببرید.

شهر فاطیما (Fátima)

محوطه کلیسای فاطیما شهر مذهبی پرتغال است

فاطیما در گذشته به‌عنوان دهکده‌ای بر فراز تپه‌های منطقه‌ «سانتاری» (Santarém) شناخته می‌شد که در میان لیسبون و پورتو قرار گرفته است. امروزه فاطیما شهر مذهبی معروفی با بیش از ۱۰ هزار جمعیت است. از سال ۱۹۱۷ میلادی و با ظهور مریم مقدس در این شهر، فاطیما مرکز زیارت مهمی در میان مسیحیان کاتولیک جهان بوده است. برخی معتقدند با وجود پیشینه اسلامی در گذشته پرتغال، نام این شهر از نام حضرت فاطمه (س) گرفته شده است.

شهر ابیدوس ( Óbidos)

عکس هوایی از ابیدوس که هدیه پادشاه به ملکه بود

شهر ابیدوس به‌عنوان هدیه‌ عروسی پادشاه کشاورز و شاعر، دنیس به ملکه اش بود

ابیدوس بر فراز تپه‌ای رو به اقیانوس اطلس قرار دارد و اطراف شهر با دیوار‌های مستحکم قرون‌وسطایی احاطه شده است.  تصور کنید یک پادشاه چه هدیه‌ای به ملکه‌اش می‌دهد؟ بله شهر ابیدوس در قرن ۱۳ میلادی، به‌عنوان هدیه‌ عروسی پادشاه کشاورز و شاعر، دنیس به ملکه ایزابل بود، هدیه‌ای که با گذشت قرن‌ها چندان تغییری نکرده است.

دیوارهای حاشیه ای در ابیدوس معماری اسلامی اندلس را تماشا کنید

رویدادهای سالانه مانند جشنواره بین‌المللی شکلات و نمایشگاه بازار قرون‌وسطایی، گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشاند که در مسافتی یک ساعتی در شمال لیسبون قرار دارد. در مرکز شهر قلعه‌ای باشکوه از مسلمانان قدیم پرتغال به‌جای مانده و امروزه به‌عنوان هتل استفاده می‌شود، گردشگران می‌توانند در این هتل لوکس که «پوسادا» (Pousada) نام دارد اوقات خوشی را بگذرانند و به کتاب فروشی‌های شهر که در هر گوشه‌ خیابان‌های سنگ‌فرش دیده می‌شود، به موزه‌ و مراکز خرید معروف شهر سری بزنند.

تاویرا (Tavira)

خانه ها و پل تاویرا که توسط رودخانه ژیلو دو بخش شده است

تاویرا در منطقه‌ الغرب یا «الگاروه» (Algarve)، جنوبی‌ترین نقطه پرتغال قرار دارد و می‌توانید انتظار جاذبه‌های بی‌نظیر و زیبایی از این شهر داشته باشید. رودخانه «ژیلو» (Gilão) شهر را دو قسمت کرده و پل عابر پیاده تاریخی رومی بخش‌های جدا شده شهر را به هم وصل کرده است. جاذبه‌های تاریخی شهر را گشته و سری به موزه اسلامی معروف به «نوکلو ایزلامیکو» (Núcleo Islâmico)، بزنید و از قدم زدن در کنار ساحل لذت ببرید. تاویرا برخلاف دیگر شهرهای پرتغال ظاهر و ویژگی‌های خود را برای صنعت توریسم تغییر نداده است و سنت های پرتغال را در این شهر جستجو کنید. تاویرا در قرن نهم یک شهر مهم تجاری مسلمانان بود و در قرن ۱۴ میلادی بندر مهمی محسوب می‌شد. با قدم زدن در خیابان‌های سنگ‌فرش به معماری و تاریخ تاویرا نگاهی بیندازید. 

شهر کویمبرا (Coimbra)

کویمبرا پایتخت پرتغال در قرون وسطی بود

کویمبرا بر فراز تپه‌ای در کنار رودخانه «موندگو» (Mondego)، قرار دارد و تاثیر زیادی از تاریخ گرفته است. بیش از یک قرن پایتخت پرتغال در دوران قرون وسطی بود و میزبان مشهورترین و قدیمی‌ترین دانشگاه کشور است. قدمت این شهر به دوران اندلس و حکومت مورها باز می‌گردد.

گردشگران زیادی از دانشگاه تاریخی کویمبرا که روی تپه قرار داشته، بازدید می‌کنند، جاذبه‌های شهر توسط میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده‌اند. سری به جاذبه‌هایی مانند برج ساعت، کلیساها، صومعه‌ها و ساختمان‌های قدیمی، موزه‌ها، باغ‌های گیاه‌شناسی، و ساحل کنار رودخانه بزنید و از تاریخ زنده شهر تجربه کسب کنید.

 شهر لاگوس (Lagos)

لاگوس مرکز بهترین سواحل پرتغال است

لاگوس محبوب‌ترین شهر تفریحی در امتداد خط ساحلی منطقه‌ الغرب یا الگاروه است که دارای بهترین سواحل پرتغال است. گردشگران زیادی سالانه به‌سمت جنوب گرمسیری پرتغال سفر می‌کنند تا در کنار سواحل لاگوس تعطیلات خوبی داشته باشند. در این شهر ساختارهای اسرارآمیزی از سنگ‌ها، صخره‌های ماسه سنگ، غارهای دریایی و غارهایی با اشکال عجیب، در کنار جاذبه‌های فرهنگی دیگر می‌بینید.

شهر فارو (Faro)

کلیسای بن یا استخوان در فارو قرار دارد

فارو بزرگ‌ترین شهر و مرکز منطقه الگاروه هست. با وجود فرودگاه‌ بین‌المللی توریست های زیادی به این شهر مدرن سفر می‌کنند. شهر قدیمی مرکز تاریخی فارو بوده که جاذبه‌های زیادی از دوران قرون وسطی برای دیدن دارد. گردشگران شجاع و ماجراجو می‌توانند از «کلیسای بن» (Bone Chapel)، که جمجمه و استخوان بیش از هزار راهبه را در خود نگه داشته، بازدید کنند.

 شهر بژا (Beja)

بژا توسط ژولیوس سزار تاسیس شد

بژا مرکز ناحیه بایکسا آلنتیجو بوده و در گذشته «پاکس جولیا» (Pax Julia) نام داشته که توسط ژولیوس سزار در سال ۴۸ قبل از میلاد تاسیس شد و امروزه شهر بزرگ و پر رونقی به شمار می‌رود. بژا آثار تاریخی باقی مانده از دوران روم باستان را به‌خوبی حفظ کرده است.

شهر نازاره (Nazaré)

نازاره شهر موج سواران است

نازاره شهر عاشقان موج‌سواری به‌ویژه در زمستان است. موج‌هایی که تا ۳۰ متر هم بالا می‌روند و بهترین لحظات را برای موج سواران رقم می‌زنند. این شهر در کنار تفریحات ساحلی، مراکز تاریخی و فرهنگی زیادی برای توریست‌ها دارد. 

شهر براگا (Braga) 

براگا مقدس ترین شهر پرتغال است

براگا یکی از مقدس‌ترین شهرهای پرتغال است. این مقصد محبوب در شمال کشور واقع شده و تاریخ مذهبی و تجاری دارد. در صومعه‌ها، کلیساها و قصرها گذر کرده و تاریخ شهر را ببینید. سری به کلیسای جامع براگا بزنید و عظمت معماری آن را تماشا کنید. گفتنی است که براگا با گذشت قرن‌ها هنوز هم پایتخت مذهبی پرتغال محسوب می‌شود.

مونسانتو (Monsanto)

دهکده مونسانتو لقب پرتغالی ترین روستای پرتغال را دارد

مونسانتو دهکده باشکوهی است و با زیبایی عجیب خود در دل صخره‌ها و در مرز اسپانیا قرار دارد و با مسیرهای پیاده‌گردی و قلعه‌ای بر فراز تپه‌ها مکان آرامی برای خانواده‌ها است. این دهکده فرهنگ و سنت های اصیل پرتغال را به‌همراه دارد و در سال ۱۹۳۸ میلادی از میان ۱۳ روستا به‌عنوان «پرتغالی‌ترین روستای پرتغال» انتخاب شد. باستان‌شناسان ردپایی از حیات قبل از دوران اندلس در این منطقه به دست آورده‌اند که به دوران عصر سنگ می‌رسد.

شهر لامگو (Lamego)

اولین دادگاه پرتغال در لامگو تشکیل شد

اولین دادگاه پرتغال در سال ۱۱۴۳ میلادی، در لامگو برگزار شد.

لامگو شهر کوچکی در مرکز «دورو ولی» (Douro Valley) است که در نزدیکی پورتو، در مجاور رودخانه «بالسمائو» (Balsemão River) قرار دارد. قدمت این شهر به دوران قبل از تصرف شبه جزیره ایبری توسط رومی‌ها می‌رسد. سایت‌های مقدس تاریخی و زیارتی کاتولیک، موزه هنر که قدمت آن به قرن ۱۸ میلادی باز می‌گردد، برای توریست‌ها جذابیت دارد. طبق افسانه‌ها گفته می‌شود اولین دادگاه پرتغال در سال ۱۱۴۳ میلادی، در این شهر برگزار شد.

شهر کوستا نوا (Costa Nova)

کاستا نوا لوکیشن فیلم وس اندرسن بود

کوستا نوا شهری بی نهایت زیبا است که تنها ۱۰ دقیقه از اقیانوس اطلس فاصله دارد، در قرن ۱۹ میلادی به‌عنوان دهکده ماهی‌گیری بنا شد و امروزه یکی از شهرهای ساحلی رمانتیک پرتغال به شمار می‌رود. توریست‌هایی که به گردشگری سینمایی علاقه دارند می‌توانند از لوکیشن‌های معروف «وس اندرسن» (Wes Anderson)، دیدن کنند.

 مونساراز (Monsaraz)

مونساراز دهکده ای آرام و زیبا در پرتغال است

مونساراز در میان گردشگران محبوب است و با یک ساعت رانندگی به‌سمت شرق اوورا، به این دهکده زیبا می‌رسید. این شهر کوچک با جمعیت کم بدون ترافیک و آرام بوده و با قدم زدن در خیابان‌های سنگ فرش از تاریخ و معماری قدیمی و اسلامی آن دیدن کنید.

تالازنال (Talasnal)

تالازنال دهکده ای سنگی و با معادن فراوان است

تالازنال بهشتی است که در میان کوهستان‌ها و جنگل‌های سرسبز پنهان شده است. این دهکده‌ کوچک در «کوهستان لوسا» (Lousã Mountain) در مرکز پرتغال قرار دارد و یکی از بهترین مکان‌ها با سنگ‌های دگرگونی شیست (schist) است. این دهکده با جنگل احاطه شده و در محیط کوهستانی قرار دارد. مسیرهای طبیعت‌گردی زیبایی را می‌توانید انتخاب کنید.

ماروائو (Marvão)

ماروائو  یکی از دهکده های محبوب پرتغال است

ماروائو شهری مرزی است که چند کیلومتر از اسپانیا فاصله دارد. زندگی در ماروائو به قرن نهم میلادی برمی‌گردد، زمانی که یک مرد مسلمان عارفی این مکان را به‌عنوان خلوتگاه خود انتخاب کرده بود و سربازی به‌همراه او در اینجا زندگی می‌کرد که نام خودش را بر این دهکده گذاشت. قلعه‌های قرون‌وسطایی، موزه‌ای زنده در این شهر کوچک به‌جای گذشته است. سالانه در ماه نوامبر «جشنواره شاه بلوط» (Chestnut Festival) در این شهر برگزار می‌شود و گردشگران زیادی را به ماروائو می‌کشاند. این رویداد فرصت خوبی برای آشنایی با فرهنگ مردم و سنت‌های محلی است. نظرها و تجربیات خود را در خصوص سفر به پرتغال با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه