مرزهای کشورهای حوزه شینگن به روی شهروندان ۵۰ کشور باز می‌شود

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
مرزهای کشورهای حوزه شینگن به روی شهروندان ۵۰ کشور باز می‌شود

پس از چهار ماه، مسافران بالاخره اجازه سفر به کشورهای حوزه شینگن را پیدا کردند. اسامی کشورهای مجاز به سفر، هفته آتی اعلام می‌شود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجرای طرح رفع تدریجی ممنوعیت سفرهای غیرضروری به کشورهای عضو برای شهروندان ۵۰ کشور خارج از این اتحادیه را در دستور کار خود قرار دادند. «وان بتیست لوموین»، معاون وزیر امورخارجه فرانسه، ضمن اشاره به این موضوع که فهرست مذکور شامل کشورهایی خواهد بود که موفق به مهار ویروس کرونا شده‌اند و خطری برای سلامت اروپایی‌ها به شمار نمی‌آیند، از نهایی شدن فهرست نهایی در روزهای آتی خبر داد و به این ترتیب، اتحادیه اروپا به مسافران غیر اروپایی و شهروندان کشورهای غیر شینگن اجازه می‌دهد تا از ابتدای ماه بعدی میلادی برابر با ۱۱ تیر سال جاری به‌تدریج به بخش‌هایی از این قلمروی بدون مرز وارد بشوند.

معیار قرار گرفتن در فهرست فوق، تعداد ابتلایان جدید هر کشور در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کل آن خواهد بود و این فهرست به‌طور مداوم و در هر ۱۴ روز یک‌بار به‌روزرسانی خواهد شد. پیش از این گفته شده بود که دانشجویان بین‌المللی، خارجی‌های ساکن کشورهای عضو شینگن و کارگران ماهر مشمول طرح جدید اتحادیه اروپا خواهند شد. اولین بار ۲۷ اسفند (۱۷ مارس) بود که محدودیت سفر به کشورهای حوزه شینگن به‌علاوه ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس وضع شد. 

سفر به کشورهای حوزه شینگن

«جوزف پورل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، ۱۰ روز پیش گفته بود:

برطرف کردن محدودیت‌های موقتی سفر در مرزهای خارجی وارد مرحله دیگری شد. در این خصوص و در انتهای همین هفته، نمایندگان ارزیابی‌های خود درباره محدودیت‌های سفر مورد بررسی قرار خواهند داد و تا اول ماه ژوئیه، راهکاری برای برطرف کردن تدریجی و نسبی این محدودیت‌ها و صدور ویزا برای برخی شهروندان برای برخی از کشورهای ثالث، ضمن در نظر گرفتن اصول و معیارهای خاصی، اتخاذ خواهند کرد.

شیوع ویروس کرونا در اروپا که به ماه مارس گذشته باز می‌گردد، کمیسیون اروپا را واداشت تا به اعضای خود توصیه کند همه نقاط ورودی خود را به روی شهروندان کشورهای غیر شینگن ببندند. همه کشورهای عضو به‌همراه متحدین آن‌ها، با وجود مخالفت تعداد انگشت‌شماری، یکی پس از دیگری مرزهای خود را بستند. این کار به‌تدریج انجام شد و آن‌ها در وهله اول شروع به انجام اقدامات کنترلی فراتر از معمول کردند و سپس، همه مرزهای خود را به روی غیرساکنان خود بستند. تنها استثنا در این میان، کسانی بودند که برای ورود به این حوزه دلایلی ضروری داشتند.

با کاهش آمار ابتلا در ماه آوریل و ادامه یافتن این روند در ماه مه، اتحادیه اتخاذ تدابیری را برای بازگشایی مرزها و حذف کنترل‌های مرزی در دستور کار خود قرار داد. بیشتر کشورهای حوزه شینگن مرزهای خود را به روی مسافرانی که از همین حوزه می‌آیند یا آن دسته از کشورهای خارج از این حوزه که میزان ابتلا در آن‌ها پایین است، باز کرده یا اعلام کرده‌اند که باز خواهند کرد. در ادامه، فهرست کشورهای اروپایی که تاکنون مرزهای خود را به روی مسافران گشوده‌اند را مشاهده می‌کنید.

تاریخکشورتوضیح

۱۱ تیر 

(۱ ژوئیه)

مالت

مالت درصدد است سفرهای تجاری به این کشور را برای برخی از کشورهای اروپایی آزاد اعلام کند. این موضوع به‌رغم توصیه اتحادیه اروپا مبنی بر برطرف کردن محدودیت‌های سفر در مرزهای داخلی این حوزه تا ۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن) است. 

کشورهایی که شهروندان آن‌ها اجازه سفر به مالتا را دارند، عبارت هستند از آلمان، اتریش، ایتالیا (به‌جر امیلیا رومانا، لمباردی و پیمونته)، فرانسه (به‌جز ایلد فرانس)، اسپانیا (به‌جز مادرید، کاتالونیا، کاستیلا لامانچا، کاستیلا و لئون)، لهستان (به‌جز برای فرودگاه کاتویک)، قبرس، سوئیس، ایسلند، اسلواکی، نروژ، دانمارک، مجارستان، فنلاند، ایرلند، لیتوانی، لتونی، استونی، لوکزامبورگ، جمهوری چک، یونان، و کرواسی.

۱۱ تیر 

پرتغال

برخی از مرزهای منطقه‌ای و گردشگرپذیر پرتغال شامل مادرید و پورتو سانتو اعلام کرده‌اند که از یازدهم تیرماه پذیرای گردشگران خارجی خواهند بود. برای ورود به این مناطق، مسافران باید تست منفی کرونا که بیشتر از ۷۲ ساعت از صدور آن نگذشته باشد را به‌همراه داشته باشند. در غیر این صورت، به‌محض ورود تست مذکور توسط دولت محلی از آن‌ها گرفته خواهد شد.

۳۱ خرداد

(۲۱ ژوئن)

اسپانیا

با وجود آنکه قرار بود اسپانیا مرزهای خود را ۱۱ تیرماه به روز ساکنان کشورهای اروپایی و حوزه‌ شینگن بازگشایی کند، پس از اعلام تصمیم اتحادیه این کشور تصمیم گرفت تا این کار را به ۲۱ ژوئن برابر با ۳۱ خرداد موکول کند. 

مسافران اروپایی اجازه دارند بدون طی کردن هیچ‌گونه قرنطینه‌ای وارد کشور بشوند. 

۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن)

هلند

شهروندان کشورهای زیر مجاز هستند که وارد هلند بشود:

بلژیک، بلغارستان، آلمان، استوونی، ایتالیا، کرواسی، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، پرتغال، اسلوونی، و جمهوری چک.

۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن)

یونان

مسافرانی که از ۲۹ کشور زیر می‌آیند، اجازه ورود به یونان را برای سفرهای غیرضروری خواهند داشت:

آلبانی، استرالیا، اتریش، شمال مقدونیه، بلغارستان، آلمان، دانمارک، سوئیس، استونی، ژاپن، فلسطین اشغالی، چین، کرواسی، قبرس، لتونی، لبنان، لیتوانی، مالت، مونته نگرو، مجارستان، رومانی، نیوزلند، نروژ، صربستان، اسلواکی، اسلوونی، کره جنوبی، جمهوری چک و فنلاند.

۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن)آلمان

آلمان محدودیت‌ها برای انجام سفرهای غیرضروری را برا ۳۱ کشور اروپایی برداشته است. انگلستان نیز از جمله همین کشورها است. آلمان برای هر کشور، شرایط خاص و متفاوت در نظر گرفته است.

۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن)دانمارک

وزارت امور خارجه دانمارک هم‌زمان با تغییر سطح خطر سفر به کشورهای آلمان، ایسلند و نروژ از «نارنجی» به «زرد»، تصمیم گرفته است تا به شهروندان خود اجازه سفر به این سه کشور را بدهد. 

۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن)سوئیس

سوئیس مرزهای خود را به روی همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نیز ساکنان بریتانیا، لیختن اشتاین، نروژ و ایسلند گشود. با اینکه قبلا گفته می‌شد ممنوعیت سفر برای ایتالیایی‌ها همچنان باید حفظ بشود، اما آن‌ها نیز مجاز به ورود به این کشور خواهند بود.

۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن)نروژ و دانمارک

نروژ و دانمارک به شهروندان یکدیگر اجازه دادند وارد قلمروهای آن‌ها بشوند. آن‌ها به مسافران توصیه کردند تا به قوانین و اقدامت محافظتی مرتبط با پاندمی کرونا احترام بگذارند تا از شیوع دوباره آن در هرکدام از کشورها جلوگیری بشود.

۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن)بلژیک

مسافرانی که از کشورهای حوزه شینگن و انگلستان می‌آیند این اجازه را دارند که وارد خاک بلژیک بشوند. این تصمیم توسط شورای ملی امنیت و به‌عنوان مرحله سوم از طرح گذار اتخاذ شد. 

۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن)فرانسه و آأمان

فرانسه و آلمان تمامی محدودیت‌های ترافیک مرزی را حذف کرده‌اند. این در حالی است که هر دو کشور از ماه مه تاکنون به‌تدریج در راستای تسهیل سفر در حال تلاش بودند. 

۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن)فرانسه

فرانسه نیز مانند خیلی از کشورهای اروپا به شهروندان غالب کشورهای اروپایی و حوزه شینگن اجازه داد تا از مرزهایش عبور کنند. این کار طبق برنامه از پیش برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود. 

از ۲۶ خرداد، شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از جمله کشورهای کوچکی مانند آندورا، موناکو، سان مارینو و واتیکان، و نیز کشورهای دیگری که عضو اتحادیه اروپا نیستند اما در حوزه شینگن جای می‌گیرند، مانند ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس، بدون هیچ محدودیتی واجد شرایط ورود به خاک فرانسه شمرده می‌شوند. 

شرط به‌همراه داشتن یک گواهینامه بین‌المللی برای ورود به قلمروی فرانسه و قرنطینه ۱۴ روزه که تاکنون اجباری بود نیز منسوخ شده است. اما، دولت این کشور تصمیم گرفته است که با توجه به اقدامات متقابل اسپانیا و انگلستان، محدودیت‌های جدیدی برای اسپانیایی‌ها و انگلستانی‌ها تصویب کند. همان طور که گفته شد، اسپانیا محدودیت‌های خود را ۲۱ ژوئن حفظ خواهد کرد و قرنطینه ۱۴ روزه را برای مسافرانی که به‌صورت هوایی از کشورهای اروپایی وارد این کشور می‌شوند الزامی برشمرده است. فرانسه نیز متعاقبا محدودیت‌های خود را برای ساکنان این کشور تا ۲۱ ژوئن حفظ خواهد کرد. 

در عین حال، انگلستان نیز قرنطینه ۱۴ روزه را برای مسافران فرانسوی اجباری کرده است و به همین دلیل، مسافران انگلستانی اجازه دارند که از ۱۵ ژوئن وارد فرانسه بشوند، اما گذراندن قرنطینه برای آن‌ها اجباری است.

۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن)ایسلند

ایسلند مرزهای خود را به روز مسافران حوزه شینگن و اروپا گشود. اما اگر مسافران علاقه‌ای به طی دوران قرنطینه ندارد، باید تست کرونا بدهند. دو هفته اول، هزینه‌های تست به عهده دولت این کشور است، اما از آن زمان به بعد هر مسافر باید هزینه تست خود را به عهده بگیرد. 

۲۴ خرداد (۱۳ ژوئن)لهستان

لهستان کنترل‌های مرزی موقت خود را در مرزهای داخلی اتحادیه اروپا متوقف کرد. مسافران حق دارند تا آزادانه به این کشور وارد و از آن خارج بشوند و بدون نیاز به قرنطینه شدن، درون آن به تردد بپردازند. این تصمصم پس از توصیه اتحادیه اروپا مبنی بر رفع محدودیت‌های مرزی در داخل محدوده اروپا اتخاذ شد. 

۲۲ خرداد (۱۱ ژوئن)توصیه اتحادیه اروپا به کشورهای حوزه شینگن و متحدان آن‌ها

کمیسیون اروپا به کشورهای حوزه شینگن و کشورهای متحد با آن‌ها توصیه کرد تا تمام محدودیت‌های مرزی بین خود را حذف و شرایط برای انجام سفرهای معمولی توسط شهروندان اتحادیه اروپا را تا پانزدهم ژوئن فراهم کنند. اتحادیه همچنین خواهان بسته ماندن مرزهای خارجی تا سی‌ام همان ماه شد و بر این نکته تاکید کرد که وضعیت بهداشتی کشورهای ثالث نیز باید در نظر گرفته بشود. 

رفع محدودیت‌ها باید با توجه به معیارهای عینی کل مجموعه اروپا شامل وضعیت سلامتی جامعه، توانایی اعمال تدابیر لازم برای مهار بیماری و ملاحظه‌های مربوط به روابط متقابل و نیز با در نظر گرفتن اطلاعات حاصل از منابع مربوطه از جمله ECDC و WHO انجام بشود.

۱۶ خرداد (۵ ژوئن)اسلواکی

اسلواکی با توجه به وضعیت مطلوب مهار بیماری در اتریش و مجارستان، مرزهای خود را با این دو کشور گشود. همه افرادی که دارای اقامت موقتی یا دائمی این کشور هستند یا افرادی که در مجارستان و اتریش سکونت دارند می‌توانند بدون محدودیت زمانی، بدون تعهد به انجام قرنطینه یا ارائه تست منفی کووید ۱۹ در هنگام ورود به جمهوری اسلواکی، از گذرگاه‌های مرزی مشترک از این کشورها عبور کنند.

۱۵ خرداد (۴ ژوئن)اتریش

اتریش مرزهای خود را برای شهروندان کشورهای همسایه شامل سوئیس، لیختن اشتاین، آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و اسلوونی باز کرد. این مرزها به‌مدت دو ماه بسته بودند. ایتالیایی‌ها هنوز اجازه ورود به این کشور را ندارند.

۱۵ خرداد (۴ ژوئن)اسلواکی

صبح روز چهارم ژوئن، اسلواکی رفت‌وآمدهای بدون محدودیت را با جمهوری چک از سر گرفت و از آن زمان، سفر بین دو کشور به روال پیش از همه‌گیری کرونا در حال انجام است. همه افرادی که دارای اقامت موقتی یا دائمی این کشور هستند یا افرادی که در جمهوری چک، مجارستان و اتریش سکونت دارند می‌توانند بدون محدودیت زمانی، بدون تعهد به انجام قرنطینه یا ارائه تست منفی کووید ۱۹ در هنگام ورود به جمهوری اسلواکی، از گذرگاه‌های مرزی مشترک از این کشورها عبور کنند.

۱۴ خرداد (۳ ژوئن)ایتالیا

ایتالیا مرزهای خود را به روی گردشگران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه شینگن گشود و همه محدودیت‌ها را لغو کرد. اما آن دسته از شهروندان اروپایی که از کشور ثالث به این کشور وارد می‌شوند، باید دو هفته در قرنطینه بمانند.

۱۲ خرداد (۱ ژوئن)لیتوانی

لیتوانی سختگیری‌های مرزی خود برای شهروندان لتونی را لغو کرد. این کار پس از کاهش تعداد مبتلایان در هر دو کشور انجام شد. 

۱۲ خرداد (۱ ژوئن)لیتوانی

لیتوانی، ممنوعیت‌های ورود مربوط به شهروندان و ساکنان قانونی کشورهای اتریش، بلغارستان، کرواسی، قبرس، دانمارک، جمهوری چک، فنلاند، استونی، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، لهستان، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، و سوئیس را لغو کرد. این اقدام پس از آن انجام شد که مسئولان آن به این نتیجه رسیدند که در ۱۴ روز گذشته، از هر ۱۰۰ هزار نفر در این کشورها کمتر از ۱۵ مورد به بیماری متبلا شده‌اند. قرنطینه اجباری برای این افراد نیز لغو شد. 

۱۲ خرداد (۱ ژوئن)استونی

استونی مرزهای خود را به‌روی ساکنان اتحادیه اروپا / منطقه ????? و انگلستان باز کرد و تنها برخی را ملزم به گذراندن قرنطینه ۱۴ روزه کرد. با توجه به قوانین، مردمی که از کشوری می‌آیند که نرخ ابتلا در آن بیشتر از ۱۵ مورد در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است، باید دو هفته پس از ورود به استونی در قرنطینه بمانند.

۸ خرداد (۲۸ مه)کرواسی

اسلوونی، مجارستان، اتریش، جمهوری چک، اسلواکی، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان و آلمان؛ این‌ها کشورهایی هستند که کرواسی مرزهای خود را به روی شهروندان آن‌ها گشود. این کار با توجه به وضعیت رضایت‌بخش در این کشورها انجام شد. اما مسافران موظف به پیروی از توصیه‌های کلی سازمان بهداشت عمومی کرواسی هستند.

۶ خرداد (۲۶ مه)جمهوری چک

جمهوری چک بسیاری از کنترل‌های مرزی در گذرگاه‌های مشترک با آلمان و اتریش را حذف و تمامی جاده‌ها و راه‌آهن‌ها را برای عبور مسافران این کشورها باز کرد. 

۶ خرداد (۲۶ مه)مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی

مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی مرزهای خود را برای شهروندان یکدیگر باز گذاشتند. افرادی که از هرکدام از این سه کشور وارد خاک دیگری می‌شوند و فقط ۴۸ ساعت آنجا باقی می‌مانند، از قرنطینه معاف هستند. 

۵ خرداد (۲۵ مه)

مجارستان

مجارستان اولین عضو از اتحادیه اروپا است که ممنوعیت ورود شهروندان صربستان را که در ماه مارس و به توصیه کمیسیون اتحادیه اروپا اتخاذ کرده بود، لغو کرد. مجارستان به شهروندان این کشور اجازه عبور از مرزها و سفر بدون هیچ‌گونه محدودیت یا الزام به قرنطینه اجباری یا تست کرونا را داد. 

۲ خرداد (۲۲ مه)

بلغارستان

مقام‌های بلغاری ممنوعیت ورود شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن و مناطق سان مارینو، آندورا، واتیکان و موناکو را لغو کردند. در این میان، فقط آن دسته از افرادی که برای مقاصد ضروری به بلغارستان سفر می‌کردند، از قرنطینه معاف شدند.

۲۷ اردیبهشت (۱۶ مه)

اتریش، آلمان و 

اتریش، آلمان و سوئیس مرزهای خود را به روی شهروندان یکدیگر گشودند تا آن‌ها برای دیدار خانواده‌ها یا شرکت در رویدادهای مهم خانوادگی سفر کنند. صاحبان مشاغل کشاورزی نیز اجازه سفر یافتند. 

۲۷ اردیبهشت (۱۶ مه)آلمان

ألمان محدودیت‌ها در مرزهای مشترک خود با لوکزامبورگ را لغو کرد. 

۲۶ اردیبهشت (۱۵ مه)کشورهای حوزه بالتیک

کشورهای حوزه بالتیک شامل استونی، لتونی و لیتوانی، ممنوعیت سفرهای غیرضروری برای شهروندان یکدیگر را لغو کردند. این کار پس از ارزیابی وضعیت مربوط به کروناویروس و آمار یکسان در هر سه کشور انجام شد. 

۲۵ اردیبهشت (۱۴ مه)فنلاند

فنلاند اجازه ورود کارگران خارجی از حوزه شینگن را صادر کرد. انجام سفرهای کاری و سایر سفرهای ضروری در حوزه شینگن نیز با رعاین قوانین سختگیرانه‌ای مجاز اعلام شد. 

۸ اردیبهشت (۲۷ آوریل)جلسه ویدئویی کشورهای اتحادیه اروپا

وزیران گردشگری ۲۷ کشور اتحادیه اروپا طی جلسه‌ای ویدئویی درباره صدور گواهینامه‌ای درخصوص امنیت در حوزه گردشگری به تبادل نظر پرداختند. این سند به وضعیت سلامت صاحب آن برای سفر به اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه شینگن می‌پردازد.

اپلیکیشن Re-open EU؛ اقدامی از جانب اتحادیه اروپا برای جلب اعتماد مسافران

ادامه قوانین فعلی درباره سفر دیگر کاری غیرممکن شده است. حتی با اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی در حال تسهیل محدودیت‌های خود دراین‌باره هستند، باز هم دانستن اینکه چه زمانی و به کدام کشورها می‌توان سفر کرد و انجام چه کارهایی در آن‌ها مجاز است، هنوز هم خیلی‌ها را دچار سردرگمی می‌کند. اپلیکیشن جدیدی توسط اتحادیه اروپا طراحی و تولید شده است تا اطلاعات جدید و موثق را درباره بازگشایی هر کشور در اختیار مسافران قرار بدهد.

اپلیکیشن اتحادیه اروپا که «Re-open EU» نامیده می‌شود، اطلاعات مرتبط با محدودیت‌های سفر ناشی از دنیاگیری کووید ۱۹ به ۲۷ کشور عضو این اتحادیه را منتشر می‌کند. این اطلاعات شامل قوانین مرزی، اقدامات بهداشتی و ایمنی، هرگونه گواهینامه و مدرک لازم پزشکی و نیز، ساحل‌ها، مراکز خرید، موزه‌ها، رستوران‌ها و سایر مشاغل و خدمات در زمینه گردشگری است که هم‌زمان با بازگشایی مرزها آغاز به کار خواهند کرد.

در وب‌سایت اپلیکیشن اتحادیه اروپا نوشته شده است که ابزار تعاملی آن‌ها قرار است اطلاعات موردنیاز مسافران را برای برنامه‌ریزی مطمئن درباره چگونگی سفر به اروپا و در عین حال، حفظ سلامت و امینی آن‌ها در برابر بیماری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد:

اطلاعات مکررا به‌روزرسانی خواهند شد و برای راحتی کاربران، به ۲۴ زبان در دسترس قرار خواهند گرفت.

اپلیکیشن فوق، از طریق سایت اتحادیه اروپا قابل دانلود و نصب روی پلت‌فرم‌های اندروید و iOS است. این اپلیکیشن، بخشی از پکیج «توریسم و ترابری» است که این کمیسیون با هدف بازسازی اعتماد مسافران در دوران همه‌گیری کرونا به اجرا درآورده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه