ییلاق آغوزحال ، آمیزه ای از شکوه طبیعت

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش پنجشنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
ییلاق آغوزحال ، آمیزه ای از شکوه طبیعت

ییلاق آغوزحال، آمیزه‌ای از جنگل، کوه، دشت‌های سرسبز و پر‌گل و آبشار زیبا در دل طبیعتی بکر محسوب می‌شود که برای طبیعت گردان حرفه‌ای مقصدی رویایی است.

استان مازندران یکی از پرترددترین مقاصد گردشگری، به‌خصوص برای علاقه‌مندان طبیعت به‌حساب می‌آید. شهر تنکابن یا شهسوار پس از چالوس دومین شهر پرجمعیت غرب مازندران است. دیدنی‌های تنکابن، شامل بناهای تاریخی مانند قلعه‌ها، آتشکده‌ها، بناهای مذهبی و نگارخانه‌ها و بسیاری اماکن دیگر است که در شمارش نمی‌گنجد. این شهر همچنین گنجینه‌ای عظیم از جنگل‌ها، مراتع، ییلاق‌های زیبا و طبیعت بکر و چشم‌نواز را در خود جای داده است.

ییلاق آغوزحال، از برجسته‌ترین و رویایی‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف تنکابن است. کجارو دراین مقاله قصد دارد شما را به تماشای زیبایی‌های بی‌نظیر این منطقه دعوت کند.

هرآنچه باید در سفر به آغوزحال بدانیم:

ییلاق آغوزحال کجاست؟

جاده‌ی دوهزار

  جنگل آغوزحال،  عکاس: ثریا وزیری

در دل طبیعت زیبا در غرب مازندران، منطقه‌ی ییلاق آغوزحال دوستداران طبیعت را به خود جلب کرده‌است. ییلاق آغوزحال شامل جنگل، مسیرهای خاکی منتهی به کوهستان و مشرف به جنگل دوهزار است. این منطقه‌ی رویایی، مناسب برای کسانی است که از پیاده‌روی‌های طولانی و کوهنوردی در دل جنگل، لذت می‌برند. «آغوز» در زبان محلی منطقه به‌معنای گردو است و «حال» به‌معنای محله و منطقه است.

جنگل آغوزحال مسیر دسترسی به بکرترین ییلاق‌های استان گیلان است. در حقیقت، در دل جنگل دو استان به هم پیوند می‌خورند. در بیشتر نقاط جنگل، تردد با ماشین غیرممکن است و در بسیاری از مسیرها، تنها می‌توان با ماشین‌های مجهز تردد کرد.

برای رسیدن به ییلاق‌های اطراف آغوزحال باید با پای پیاده راهی جنگل شد. برای این منظور باید گروهی حرکت کنید و از راهنمای محلی آگاه به مسیر، کمک بگیرید. پوشیدن کفش مناسب، شما را از گزند خزندگان محفوظ نگه می‌دارد. تلفن همراه در مسیر آنتن ندارد.

چطور به آغوزحال برویم؟

برای رفتن به منطقه‌ی ییلاق آغوزحال ابتدا باید به تنکابن بروید و سپس از راه شیرود وارد مسیر جنگل های دوهزار و سه‌هزار شوید. در واقع مسیر رسیدن به آغوزحال از تنکابن، همان جاده‌ی تپه‌های دوهزار است. در پنج کیلومتری تنکابن، منطقه‌ی خرم‌آباد واقع شده است که ورودی‌های جنگل آغوزحال، دوهزار و سه‌هزار، از قسمت‌های مختلف آن ممکن است. اگر به‌سمت جنوب پیش بروید و از دریا فاصله بگیرید، پس از رسیدن به سه‌راه سلیمان آباد، تنها مسیر به آغوزحال یک جاده‌ی فرعی و خاکی است که با تابلو مشخص می‌شود. پس از طی کردن مسافتی حدود چهل کیلومتر، به ورودی جنگل آغوزحال می‌رسیم. اراضی این منطقه تحت پوشش سازمان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع است.

پوشش گیاهی و جانوری آغوزحال  

درختان هیرکانی

جنگل هیرکانی، منبع عکس: irna.ir

جنگل‌های آغوزحال مملو از درختان سر‌به‌فلک کشیده‌ی چند صد ساله است. درختانی از گونه‌های راش، چنار، هیرکانی و ون، جنگل را پوشانده‌اند.

رطوبت خاص و ارتفاع مناسب منطقه، همراه با خاک حاصلخیز، گیاهانی متنوع با عمری طولانی پدید آورده ‌است. سرخس‌های این جنگل، قدمت پیش از تاریخ دارند. خانه‌های روستایی از چوب درختان راش ساخته شده‌اند و رود و نهر در میان روستاها روان است.

در طول مسیر جنگل، صدای پرندگان طنین‌انداز است. در اکوسیستم منطقه گونه‌های متنوع جانوری اعم از پرندگان، خزندگان، پستانداران، دوزیستان و ماهی‌ها زندگی می‌کنند.

اسب‌های وحشی

 عکاس؛ مجید رضایی

گوزن‌ها، گوسفندان وحشی، گرگ، گربه‌ی جنگلی، روباه و گراز، نمونه‌هایی از پستانداران این منطقه هستند. در دشت‌ها و مراتع، اسب‌های وحشی خودنمایی می‌کنند و از انواع پرندگان می‌توان قرقاول، کبک، عقاب طلایی و اردک سرسفید را نام برد.

کشاورزی و محصولات آغوزحال

سراسر منطقه، باغ‌های مرکبات به‌خصوص نارنج و پرتقال، فراوان به چشم می‌خورد. کیوی از دیگر محصولات رایج است که به خاطر بافت شیب‌دار منطقه مورد استقبال باغداران قرار گرفته‌است. کشت چای نیز در منطقه جریان دارد.

در کنار کشاورزی، زنبورداری و تولید عسل مرغوب هم پرطرفدار است. روستاییان محصولات لبنی با‌کیفیت و نان‌های محلی تازه، به مسافران عرضه می‌کنند.

دیدنی‌ها و ییلاق‌های اطراف آغوزحال

آبشار میلاش

عکاس: حامد محمد‌پور

پس از رسیدن به جنگل آغوزحال، از هر مسیری ادامه دهید به مناظر شگفت‌انگیز جدیدی می‌رسید. ارتفاعات اطراف آغوزحال از دشت‌ها و مراتع و روستاهای ییلاقی، پوشیده شده‌ است. 

یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های نزدیک آغوزحال، «آبشار میلاش»، در یک کیلومتری غرب روستای میلاش، واقع در جنگل دوهزار است.

میلاش بلندترین آبشار شمال ایران، با ارتفاع ۲۵ متر است

میلاش بلندترین آبشار شمال ایران، با ارتفاع ۲۵ متر است. عمق استخر ایجاد شده پای آبشار ، ۷۰ سانتی‌متر و کف آن پر از سنگ‌های ریز و درشت است. برای رسیدن به آبشار میلاش می‌توانید تا روستا را با ماشین طی کنید و از آنجا به کمک راهنما و ۳۰ دقیقه پیاده‌روی به آبشار می‌رسید.

  • آدرس روستای میلاش: شهرستان رودسر، بخش رحیم آباد، بالاتر از روستای سفید‌آباد، پنج کیلومتر بعد از پردیس گردشگردی همت، روستای میلاش

از دیگر ییلاق‌های اطراف آغوزحال، ییلاق «لیمرا» است. پس از چند ساعت جنگل‌نوردی در آغوزحال، در انتهای جنگل، به دشتی بر فراز ابرها و پوشیده از مه می‌رسیم. در این منطقه به‌دلیل ارتفاع زیاد، پوشش جنگلی تمام می‌شود و درختی نمی‌روید. تابستان‌ها، دامداران گله‌های خود را برای چرا به این مناطق کوچ می‌دهند. در دل این ییلاق، کلبه‌های چوبی که به «تلار» معروف است، به چشم می‌خورند.

دشت دریاسر

 منبع عکس: iktv.ir

«دشت دریاسر»، از دیگر ییلاق‌های دیدنی اطراف آغوزحال است. این دشت، بین چهار کوه محصور شده‌ است که در جنوب غربی آن، کوه الموت قرار دارد. در اردیبهشت، دریاسر غرق گل‌های بابونه می‌شود. دشتی پوشیده از گل‌های زرد، در جوار کوه‌های انبوه سفید از برف و چشمه‌های بی‌شمار در دل دشت، منظره‌ای فوق‌العاده رقم می‌زند.

روستای ولگسر

روستای ولگسر، منبع عکس: lastsecond.ir

یکی از دورترین روستاهای ییلاقی منطقه، روستای «لاکتراشان» است؛ که به‌دلیل عدم دسترسی ماشین به آن، بسیار بکر مانده ‌است. اگر آغوزحال را به‌سمت ییلاق بالا برویم و در مسیر پاکوب روی دامنه‌ی شرقی دره‌ی میاندشت به مسیر ادامه دهیم، به روستای لاکتراشان می‌رسیم. نشانه‌هایی از آثار باستانی در اطراف این روستا، حکایت از  قدمت تاریخی آن دارد.

روستای لاکتراشان

                                                                                               روستای لاکتراشان،  عکاس: مجتبی شورمیج

برای رسیدن به لاکتراشان از آغوزحال یک روز زمان لازم است. بهتر است تا روستای «ولگسر» با ماشین بروید و پس از آن با پیاده‌روی چند ساعته به لاکتراشان خواهید رسید. اگر همچنان مایل به ادامه باشید، در امتداد دامنه‌ی شرقی، به دو‌راهی نوشا می‌رسید. «نوشا»، ییلاقی دیگر در نوک دامنه‌ی شرقی است.

با پایین آمدن دوراهی به‌سمت چشمه‌ی میانلت و موازی حرکت کردن با رودخانه، به روستای میانکوه خواهید رسید و از آنجا می‌توانید با ماشین به تنکابن برگردید.

بهترین زمان سفر به آغوزحال

ییلاق آغوزحال در تابستان، خنک، مطبوع و بدون شرجی است. برای لذت بردن از زیبایی‌های این ییلاق و دشت‌های اطراف آن، بهترین زمان تابستان است. ییلاق‌ها مناطقی سردسیر هستند که در بیشتر زمان سال بارش‌های فراوان دارند. از ابتدای بهار می‌توانید به آغوزحال و مناطق اطرافش بروید؛ اما پیش از سفر به قسمت‌های مرتفع و دشت‌ها و ییلاق‌های بالاتر، حتما وضعیت هوا را بررسی کنید. در روزهای بارانی جنگل‌نوردی بسیار سخت می‌شود و ممکن است به دردسر بیفتید؛ در ضمن مناطق مرتفع دمای کمتری از جنگل و مسیر دارند، پس بدون اطلاع از وضعیت هوا، به‌خصوص در فصل بهار، به ارتفاعات نروید.

برای طبیعت‌گردی در آغوزحال به راهنما نیاز دارید؛ چراکه منطقه وسیع، بکر و در بیشتر نقاط، بدون دسترسی به تلفن و ماشین است.

در فصل پاییز تنوع رنگ‌های طبیعت آغوزحال بی‌شمار است. در این فصل به تماشای نقاط نزدیکتر جنگل بروید؛ اما رفتن به ارتفاعات را برای زمان‌های مناسب‌تر بگذارید. بهترین زمان برای رفتن به ارتفاعات نوشه و جنگل لاکتراشان، از ابتدای اردیبهشت تا شهریور است. این مناطق در نیمه‌ی دوم سال به‌دلیل برودت هوا و بارش برف سنگین خالی از سکنه می‌شود و ساکنان بومی هم به مناطق دیگر می‌روند.

اقامت در آغوزحال

نقاط دورتر جنگل، مکان مناسبی برای اقامت شبانه نیستند

در آغوزحال و ییلاق‌های اطراف آن، کلبه‌های چوبی زیبایی برای پذیرایی و اقامت مسافران وجود دارد. نقاط دورتر جنگل، مکان مناسبی برای اقامت شبانه نیستند.

بهتر است نزدیک روستاها بمانید و اگر برنامه‌ی سفرتان، طبیعت‌گردی میان جنگل و رفتن به ییلاق‌های بالاتر است، طوری برنامه‌ریزی کنید که پیش از تاریکی به روستاها برسید. ورودی‌های جنگل دوهزار، امکانات رفاهی بیشتری دارند. 

در سفر به آغوزحال با خود چه ببریم؟

ییلاق و جنگل آغوزحال به مراکز خرید مازندران دسترسی ندارند. آخرین مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک در محدوده‌ی سه‌راه سلیمان آباد است؛ پس، قبل از ورود به جاده‌ی جنگلی، آنچه نیاز دارید تهیه کنید. اگر قصد پیشروی در جنگل و سفر چندروزه دارید، تمام وسایل خوراکی، بهداشتی و آب کافی با خود ببرید. در فصل‌های گرم، نان محلی تازه، گوشت، شیر، کره و عسل محلی و با کیفیت در همه روستاها یافت می‌شود. می‌توانید از محصولات محلی خریداری کنید و ضمن حمایت از روستاییان، از طعم گوارای محصولات تازه لذت ببرید.

لباس گرم، بارانی، زیرانداز، دارو و وسایل شخصی با خود داشته باشید. فراموش نکنید کفش مناسب کوهنوردی و پیاده‌روی طولانی از واجب‌ترین وسایل مورد نیاز شما است.

عکس کاور از ruydadiran.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه