کاهش چشمگیر آمار گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۰

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
کاهش چشمگیر آمار گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۰

طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری، پاندمی ویروس کرونا به از دست رفتن میلیون‌ها شغل در این صنعت و کاهش ۷۵ درصدی آمار گردشگران در سال ۲۰۲۰ منجر خواهد شد.

جدیدترین داده‌های منتشر شده توسط سازمانی جهانی گردشگری (UNWTO) حاکی از آن است که همه‌گیری کووید ۱۹ موجب کاهش ۲۲ درصدی گردشگران بین‌المللی طی سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ شده است. طبق گزارش این آژانس تخصصی سازمان ملل متحد، بحران مذکور می‌تواند موجب کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصدی در آمار سالانه در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بشود. این اتفاق میلیون‌ها شغل را در معرض نابودی قرار می‌دهد و پیشرفت‌های انجام شده در پیشبرد برنامه‌ی اهداف توسعه‌ی پایدار (SDGs) را ناکارآمد می‌سازد.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، می‌گوید:

جهان با بحران بی‌سابقه‌ای در حوزه سلامت و اقتصاد مواجه است. گردشگری به‌شدت ضربه خورده و میلیون‌ها شغل در یکی از بخش‌های اقتصادی جهان با تراکم شغلی بالا به خطر افتاده‌اند.

ویروس کرونا، بغرنج‌ترین بحرانی است که تاکنون پیش روی گردشگری قرار گرفته است

طبق جدیدترین اطلاعات به دست آمده از سنجش‌های سازمان گردشگری جهانی (UNWTO World Tourism Barometer)، مقاصد مختلف سفر در هر گوشه از جهان، کاهش ۲۲ درصدی شمار ورودی‌ها در سه ماهه‌ی اول سال را گزارش کرده‌اند. ورودی‌ها در ماه مارس سقوط شدیدی را تجربه کرده‌اند و بسیاری از کشورها پس از اعمال قرنطینه، کاهشی ۵۷ درصدی را در این زمینه شاهد بوده‌اند. وضع قوانین محدود کننده برای سفر و تعطیلی فرودگاه‌ها و مرزهای کشورها نیز در این سقوط بی‌تاثیر نبوده‌اند.

همه‌ی عوامل فوق با هم منجر به آن شده است که حدود ۶۷ میلیون نفر از شمار مسافران ورودی بین‌المللی و به زعم کارشناسان حوزه‌ی گردشگری، حدود ۸۰ میلیارد دلار از درآمد کشورها کاسته شود. با اینکه آسیا و اقیانوسیه بیشترین تاثیر را به‌ترتیب در شرایط نسبی و مطلق دچار شده‌اند (کاهش ۳۳ میلیون نفری از شمار ورودی‌ها)، قاره‌ای که از لحاظ حجم ورودی‌ها بیشتر از سایرین تحت‌تاثیر قرار گرفته، ‌اروپا است. این در حالی است که در حالت کلی و به‌صورت درصدی، به نظر می‌رسد این قاره کمترین تاثیرپذیری را داشته است.

نمودار

گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ و سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ (میزان تغییرها به‌صورت درصد)
منبع: سازمان گردشگری جهانی

آینده‌ی پیش‌بینی شده برای گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۰

از زمان شیوع ویروس کرونا و پس از ادامه‌دار شدن ابهام‌ها و سردرگمی‌ها درباره‌ی سفر و گردشگری، چشم‌اندازهای احتمالی سال ۲۰۲۰ بارها و بارها تغییر یافت. سناریوهای کنونی به کاهش محتمل شمار ورودی‌ها و رسیدن آن به ۵۸ الی ۷۸ درصد آمار سال گذشته اشاره می‌کند. این پیش‌بینی‌ها به سرعت مهار، مدت محدودیت‌های سفر و بسته بودن مرزها بستگی دارد. سناریوهایی که در ادامه می‌آیند، بر اساس سه تاریخ احتمالی برای بازگشایی تدریجی مرزهای بین‌المللی برای سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده‌اند.

  • سناریوی ۱: (۵۸-٪)؛ با در نظر گرفتن بازگشایی تدریجی مرزهای بین‌المللی و برداشته شدن محدودیت‌های سفر در ابتدای ماه ژوئیه
  • سناریوی ۲: (۷۰-٪)؛ با در نظر گرفتن بازگشایی تدریجی مرزهای بین‌المللی و برداشته شدن محدودیت‌های سفر در ابتدای ماه سپتامبر
  • سناریوی ۳: (۷۸-٪)؛ با در نظر گرفتن بازگشایی تدریجی مرزهای بین‌المللی و برداشته شدن محدودیت‌های سفر پس از ماه دسامبر

نمودار

ورودی گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۰: سه سناریو (تغییر ماهانه در مقایسه با آمار سال گذشته در زمان مشابه به‌صورت درصد)
داده‌هایی که با خط ممتد آبی نشان داده شده‌اند، شامل برآوردهای انجام گرفته برای کشورهایی است که تاکنون آماری گزارش نداده‌اند
منبع: سازمان گردشگری جهانی

توجه: سناریوهای ارائه شده در این نمودار، بیانگر پیش‌بینی‌های انجام شده نیستند، بلکه نشان‌دهنده‌ی تغییرهای ماهانه‌ی جایگزین در ورودی‌ها است که بر اساس زمان گشایش تدریجی مرزها و برطرف شدن محدودیت‌های سفر در تاریخ‌های مختلف به دست آمده‌اند. همچنان ابهام‌های زیادی درباره‌ی این آمار و ارقام وجود دارد.

بر اساس سناریوهای بالا، تاثیر کاهش تقاضا در مسافرت‌های بین‌المللی را می‌توان به‌شکل زیر بیان کرد:

  • حذف ۸۵۰ میلیون تا ۱٫۱ میلیارد گردشگر بین‌المللی
  • حذف ۹۱۰ میلیارد تا ۱٫۲ تریلیون دلار در درآمدهای حاصل از صادرات گردشگری
  • در معرض خطر قرار گرفتن ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون شغلی که به‌طور مستقیم با گردشگری در ارتباط هستند

از زمان ثبت آمار گردشگری در دهه‌ی ۱۹۵۰ تاکنون، بحران کرونا بغرنج‌ترین بحرانی است که گردشگری بین‌المللی با آن مواجه بوده است. تاثیر این بحران در سطوح متفاوت، در مناطق مختلف و تا زمان نامعلوم احساس می‌شود و انتظار می‌رود که دو قاره‌ی آسیا و اقیانوسیه زودتر از سایرین به شرایط اولیه‌ی خود بازگردند.

کارشناسان سال ۲۰۲۱ را سال شکوفایی دوباره‌ی گردشگری می‌دانند

گردشگری در سال ۲۰۲۰

گردشگری در سال ۲۰۲۰

بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته توسط کارشناسان سازمان گردشگری جهانی (UNWTO Panel of Experts) انتظار می‌رود تقاضای داخلی برای سفر بسیار سریع‌تر از تقاضاهای بین‌المللی روند صعودی در پیش بگیرد. بیشتر کارشناسان امیدوار هستند که تا پایان سه ماهه‌ی آخر سال ۲۰۲۰ شاهد نشانه‌های بهبود شرایط باشند؛ برخی نیز سال ۲۰۲۱ را به‌عنوان سال بهبود اوضاع گردشگری اعلام می‌کنند. با توجه به تجارب به دست آمده در بحران‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود سفرهای تفریحی سریع‌تر از سایر سفرها اوج بگیرند، به‌ویژه سفرهایی که با هدف دید و بازدید انجام می‌شوند.

برآوردهای انجام شده درخصوص بهبود اوضاع سفرهای بین‌المللی در آفریقا و خاورمیانه تقریبا مثبت هستند و بیشتر کارشناسان ابراز امیدواری می‌کنند که در همین سال ۲۰۲۰، سفرها در این مناطق از سر گرفته شوند. در عین حال، آن‌ها کمترین خوش‌بینی را درباره‌ی اوضاع آمریکا دارند و کمترین احتمال را برای بهبود شرایط در سال ۲۰۲۰ را برای این قاره قائل هستند. این در حالی است که چشم‌انداز آسیا و اروپا به‌نوعی با یکدیگر گره خورده‌اند و نیمی از کارشناسان بسیار امیدوار هستند که در همین سال شاهد بهبود اوضاع گردشگری در این دو قاره باشند.

آنچه در دو نمودار بالا مشاهده می‌کنید، نظر کارشناسان درباره‌ی زمان از سر گیری گردشگری داخلی و خارجی در مناطق مختلف جهان است. نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید پای گردشگران داخلی و خارجی چه زمانی دوباره به منطقه‌ای که شما در آن ساکن هستید، باز خواهد شد؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه