در سفر به فیلیپین این کارهای جذاب را فراموش نکنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
در سفر به فیلیپین این کارهای جذاب را فراموش نکنید

کشور فیلیپین با جاذبه‌های شگفت‌انگیز گردشگری، مقصدی جذاب برای آن دسته از مسافران است که می‌خواهند جلوه‌های طبیعت را در کنار تمدنی غنی تجربه کنند.

کشورهای جنوب شرقی آسیا همواره به‌عنوان مقاصد محبوب گردشگری شناخته شده‌اند. کشور فیلیپین اگرچه به‌اندازه اندونزی یا تایلند پرطرف‌دار نیست، ولی می‌تواند خاطره‌ای منحصربه‌فرد از سفری ‌بی‌بدیل را در ذهن شما برجای گذارد؛ به‌شرط آنکه با بهترین فعالیت‌هایی که می‌توان در این کشور اصیل و دوست‌داشتنی تجربه کرد، آشنا باشید. با کجارو همراه شوید تا گوشه‌ای از این فعالیت‌ها را به شما معرفی کنیم.

۱. به جزیره‌گردی بروید

جزایر فیلیپین

بر یک قایق سنتی سوار شوید و مقصد موردنظرتان را به ناخدا بگویید تا ببینید که خدمه قایق، شما را تا کجاها که نمی‌برند. شاید بخواهید به اسنورکلینگ (غواصی سطح) در کنار شیرماهی‌ها بپردازید یا اینکه به یک مرکز حفاظت دریایی سری بزنید. حتی ممکن است بخواهید به تماشای ماهی‌های هامور عظیم‌الجثه بنشینید و از نگاه‌کردن به بچه لاکپشت‌ها لذت ببرید. احتمالا نوشیدن شیره‌ نارگیل را از میوه تازه آن تجربه خواهید کرد و در واپسین ساعت‌های گردش خود، با چشیدن طعم غذاهای دریایی، دلی از عزا درآورید. بهترین منطقه فیلیپین برای این تفریح‌ها، کناره ساحلی «پانای» (Panay) است که نخلستان‌های مشرف به «خلیج هوندا» و همچنین کارست‌های آهکی «کورون» را در برمی‌گیرد.

کارست‌ها پدیده‌ای زمین‌شناختی هستند که از انحلال وخوردگی سنگ‌های آهکی، گچی و دولومیت پدید می‌آید.

۲. سفری را به اعماق دریا تجربه کنید

بهترین فعالیت‌ها در فیلیپین

آب‌های اطراف فیلیپین، بخشی از مثلث مرجانی را تشکیل می‌دهند؛ جایی‌که انواع گونه‌های مرجان‌ها، پیش از هر نقطه دیگر در کره زمین یافت می‌شوند. فیلیپین، مملو از صخره‌های مرجانی دیدنی است که فرصت شنا کردن به گردشگران می‌دهند؛ اما آب‌سنگ مرجانی توباتا (Tubbataha Reef) ممکن است خیره‌کننده‌ترین آن‌ها باشد. توباتا، جاذبه‌ای است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و مجموعه‌ای از کوسه‌ها، لاک‌پشت‌ها و سفره‌ماهی‌های دیو را در بر‌می‌گیرد. کمی دورتر، کوسه‌های درنده‌ کم‌یابی را می‌بینید که اطراف مناظر رویایی جزیره «مالاپاسکوآ» (Malapascua) جمع می‌شوند. اگر از دیدن زیبایی‌ها سیر نشدید، سری به جزیره «کورون» (Coron) بزنید و از ناوگان دریایی ژاپنی که در سال‌های جنگ جهانی دوم غرق شده است، دیدن کنید. اکثر کشتی‌ها تجهیزات ایمنی لازم را برای عبور و مرور در این منطقه دارند تا خطری متوجه شما نباشد؛ با این حال حتما از یک راهنمای با تجربه نیز کمک بگیرید.

۳. شگفتی‌های طبیعی و انسانی را مشاهده کنید

شالیزارهای پلکانی بانائو

تصویر شالیزارهای پلکانی بانائو (Banaue) همواره به‌عنوان پوسترهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما اگر می‌خواهید از جمعیت افرادی که برای ثبت تصاویر اینستاگرامی به این مکان می‌آیند، دور بمانید، به‌سمت شالی‌های پلکانی بوکاری(Bucari) در خارج از شهر «ایلوئیلو» بروید.

تپه‌های شکلاتی در شهر «بوهول» نیز منظره غریبی را پدید آورده‌اند. این تپه‌های صاف و آهکی که از علف پوشیده شده‌اند، به طریقی سایه‌بانی بالا آمده‌اند. در تابستان و با خشک شدن علف‌ها، این تپه‌ها به قهوه‌ای تغییر رنگ پیدا می‌کنند و علت این نام‌گذاری را هویدا می‌سازند.

در پالاوان (Palawan)، می‌توانید از تماشای کارست‌های دندانه دندانه در مقابل خلیج «هالونگ» که نزدیک مرز ویتنام قرار دارد، لذت ببرید و در ادامه با حرکت به‌سمت جنوب، از طریق رودخانه زیرزمینی «پورتو پرینسا» و با طی کردن مسیر هشت کیلومتری خود را به دریا برسانید.

۴. به یک آتشفشان صعود کنید

آتشفشان های فیلیپین

فیلیپین که بخشی از حلقه آتشفشانی اقیانوس آرام را تشکیل می‌دهد، صدها آتشفشان دارد که حدود ۲۰ عدد از آن‌ها فعال هستند. کوه «پیناتوبو» که دومین فوران بزرگ آتشفشانی در قرن بیستم را در کارنامه دارد، اکنون دریاچه‌ای زلال و شفاف را در دهانه خود جای داده است.

آتشفشان مخروطی و شگفت‌انگیز «مایون» نیز مکانی بی‌نظیر برای بازدید است؛ اما اغلب به‌دلیل فعالیت‌های آتشفشانی به روی کوه‌نوردان بسته می‌شود.

جزیره «کامیگوین» مکانی نسبتا امن‌تر به‌لحاظ فعالیت مخروط‌ها است که با چندین آتشفشان در هر کیلومتر مربع، بیشترین تراکم آتشفشانی را در کره زمین دارد.

۵. در جشنواره‌های بومی شرکت کنید

جشن های سنتی فیلیپین

تمام روزهای سال در فیلیپین جشن‌های متنوعی برگزار می‌شود

اشتهای فیلیپین برای برگزاری جشن‌های سنتی سیری‌ناپذیر است و معمولا در تمام روزهای سال، مراسم‌ مختلفی برپا می‌شود. شرکت در جشن‌هایی که توسط اجتماع‌های کوچک مردم برگزار می‌شود، برای گردشگران تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود؛ خصوصا اگر این جشن‌ها توسط مردمی از مناطق دورافتاده‌ برپا شود؛ جایی که شما تضمین می‌کنید به‌عنوان مهمان افتخاری حضور پیدا کنید.

اگر به‌دنبال مراسم دیدنی‌تری هستید می‌توانید در جشن‌های «سینولوگ» در استان «سیبو»، «آتی‌آتان» در «کالیبو» و «دیانگ‌یانگ» در شهر ایلوئیلو شرکت کنید که مملو از سرودهای بومی، پایکوبی‌ها و لباس‌های محلی، غرفه‌های عجیب و غریب با تصاویری از فرهنگ‌ها و قبیله‌های مختلف و همچنین انبه‌های غول‌پیکر است.

۶. از بناهای به‌جا مانده از دوران استعمارگری اسپانیا دیدن کنید

بناهای استعماری فیلیپین

اغلب کوله‌گردان پس از ماه‌ها گشت‌و‌گذار میان معابد و راهبان شرق آسیا، پس از رسیدن به فیلیپین، یکی از دو کشور مسیحی این منطقه، دچار سردرگمی می‌شوند. سیصد سال حکومت استعماری اسپانیا بر فیلیپین، مجموعه‌ای را از کلیسا و بناهای استعماری در این کشور برجای گذاشته است. «اینتراموروس»، شهری محصور با دیوارهای بلند است که البته هم‌اکنون، خود بخشی از شهر مدرن مانیل به‌حساب می‌آید. این منطقه، مجموعه‌ای از معماری سبک باروک و میدان‌هایی مزین است. در مرکز این شهر کلیسای جامع «سن آگوستین» (San Agustin) با سقف‌های پوشیده از مجسمه و برج‌هایی بلند، موسوم به برج‌های سانتیاگو قرار دارد. این بنا توسط «خوزه ریزال»، دانشمند و قهرمان ملی فیلیپین، پیش از اعدامش در سال ۱۸۹۶ بنا شده است.

۷. از خوردن و آشامیدن لذت ببرید

غذاهای فیلیپین

ترکیبی از طعم‌های ترش و شیرین و غذاهای مقوی فیلیپینی را چه جایی بهتر از خود این کشور می‌توان چشید؟ برای نمونه می‌توان از «آدوبو» (Adobo) ، غذای ملی فیلیپین نام برد که معمولا بشقابی از گوشت مرغ یا گوساله است که در مخلوطی از سس سویا و سرکه ترش تهیه می‌شود. غذای مشهور دیگر کشور فیلیپین، «کاره‌کاره» (kare-kare) نام دارد که از ترکیب گوشت خرخره گاو و سس بادام‌زمینی به‌دست می‌آید. میان‌وعده‌های فیلیپین که با نام «مریاندا» (Meryenda) از آن‌ها یاد می‌شود نیز بسیار پرطرف‌دارند. خوردن «هالو هالو» (halo-halo) که دسری متشکل از یخ خرد شده، ژله، بستنی، نارگیل و لوبیای شیرین است، می‌تواند خستگی یک روز پر فعالیت را از تن شما خارج کند.     

۸. بازارگردی کنید

بازارهای فیلیپین

اگر می‌خواهید سبک زندگی شهروندان فیلیپینی را تجربه کنید، سوار بر یک جیپنی (خودروی کلاسیک و ملی فیلیپین) یا یک سه‌چرخه توک‌توک شوید و به بازار بروید. با توجه به مراوده‌های شغلی مختصر آمریکایی‌ها، فرهنگ آمریکایی وارد فیلیپین شده و شما بیشتر از اینکه ببینید افراد برای خرید به بازار بیایند، برای استفاده از هوای مطبوع این مکان‌ها یا غذا خوردن به بازار مراجعه می‌کنند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای «سوپرمال» (SM) در فیلیپین بسیار مشهور هستند و گزینه‌های غذاخوری متعددی نیز دارند. فروشگاه «مانگ ایناسال» (Mang Inasal) نیز بیشتر به‌خاطر مرغ‌های سوخاری‌اش مشهور است و «کویا جی» (Kuya J)، فروشگاهی است که پوشاک کلاسیک را به مشتریان عرضه می‌کند که در تور فیلیپین می‌‌توانید به آن مراجعه کنید.

۹. روی ماسه‌ها استراحت کنید یا به موج‌سواری بروید

سواحل فیلیپین

فیلیپین حدود ۷۰۰۰ جزیره دارد؛ بنابراین می‌توانید با دست باز ساحل مورد‌علاقه خود را پیدا کنید. سواحل «بوراکای» (Boracay’s White Beach) با ماسه‌های سفید خود و ساحل «الونا پانگلائو»(Panglao’s Alona)، از جمله مقاصد مشهور گردشگری هستند؛ اما به همین دلیل سواحلی پر گردشگر و شلوغند. دسترسی به جزایر «گیمارا» نیز آسان است و گردشگر کمتری نیز به آنجا می‌رود؛ اما اگر واقعا می‌خواهید به دوردست‌ها بروید، یک قایق‌ بامبویی کرایه کنید و مسیر یکی از هزاران جزایر ماسه‌ای را در پیش بگیرید. تفریح‌های آبی نیز یکی از فعالیت‌های پرطرف‌دار در فیلیپین به شمار می‌آیند. قایق‌سواری و موج‌سواری نیز به‌عنوان محبوب‌ترین تفریح‌‌های ساحلی شناخته می‌شوند. جزایر «سیارگائو» (Siargao)، با صخره‌هایی شگفت‌انگیزی که از اعماق اقیانوس آرام سربرآورده‌اند، مکانی مناسب برای این فعالیت‌های آبی‌ است که اوقات فراغت دل‌انگیزی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مطالب مرتبط:

منبع CNTraveller

دیدگاه