با انواع اتاق های هتل آشنا شوید

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
با انواع اتاق های هتل آشنا شوید

اقامت در هتل، بخش مهمی از سفر را تشکیل می‌دهد و برای داشتن تجربه‌ای راحت و لذت‌بخش، لازم است که با اصطلاحات رایج در مورد انواع اتاق‌ها در هتل آشنا شوید.

برخی از افراد برای ماجراجویی سفر می‌کنند و بعضی دیگر برای استراحت و تجدید قوا و برخی نیز مجبور هستند به‌خاطر شغلشان به سفر بروند. دلیل سفر، هر چیزی که باشد، انتخاب اقامتگاه بخش مهمی از آن به‌حساب می‌آید. در دنیای امروز، به‌سادگی می‌توان هتل را به‌صورت آنلاین، تلفنی یا اپلیکیشن‌های موبایل رزرو کرد؛ اما پیش از هرچیز باید اطلاعات کافی راجع به انواع اتاق‌ها داشت.

اگر در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلات آخر هفته هستید یا می‌خواهید به یک مسافرت طولانی بروید، قطعا به این نیاز دارید که هتل و اتاق مناسب را انتخاب کنید. انتخاب‌های شما به مواردی چون بودجه، تعداد همراهان و البته سلیقه شما بستگی دارد. اگر تعداد افرادی که قرار است با آن‌ها به سفر بروید را می‌دانید، پس می‌توانید اندازه اتاق را انتخاب کنید و سپس به بررسی قیمت‌ها بپردازید.

اتاق‌ها در هتل با توجه به نوع و تعداد تخت، تعداد مسافران، دکور، مبلمان یا ویژگی‌های خاص دسته‌بندی و قیمت‌گذاری می‌شوند. جالب است بدانید این روزها حتی می‌توان رنگ و دکوراسیون اتاق را نیز در بعضی هتل‌ها انتخاب کرد.

مسئول پذیرش هتل باید قبل از رسیدن مهمان از تمام ویژگی‌های اتاق مهمان و انواع اتاق‌های در دسترس در هتل، آگاهی داشته باشد تا بتواند به مشتری راهنمایی‌های لازم را بدهد. وی همچنین نباید درخواست‌های ویژه مهمان درباره اتاق را فراموش کند؛ درخواست‌هایی چون نزدیک نبودن در اتاق به آسانسور، اتاق با تخت سایز کینگ، اتاق توئین (twin)، اتاق سیگار ممنوع و غیره.

در ادامه با کجارو همراه باشید تا با تعریف‌های رایج انواع اتاق و دسته‌بندی‌های مختلف در صنعت هتلداری آشنا شوید.

درک مفهوم انواع اتاق

هیچ دو هتلی را نمی‌توان یافت که تعریف‌های یکسان داشته باشند. فضایی که در یک هتل سوئیت خوانده می‌شود، ممکن است یک اتاق ساده در هتلی دیگر باشد. با این وجود می‌توان اتاق‌ها را به دسته‌های مجزا تقسیم کرد.

دسته‌بندی بر اساس تعداد تخت

بسیاری از افراد، اتاق هتل خود را بر اساس تعداد تخت رزرو می‌کنند. یک اتاق ممکن است دارای یک تخت دونفره، دو تخت یک ‌نفره یا دو تخت یک‌و‌نیم ‌نفره، یک تخت کویین، یک تخت کینگ و یک تخت یک ‌نفره یا غیره باشد.

در حالی که هتل‌ها از اصطلاح‌های مختلفی برای دسته‌بندی اتاق‌ها استفاده می‌کنند، اما مرجع همه آن‌ها، کم‌و‌بیش تعداد مهمانانی است که قرار است در آن اتاق اقامت کنند.

  • اتاق یک ‌نفره
  • اتاق دو نفره
  • اتاق سه نفره
  • اتاق چهار نفره

هتل تعیین می‌کند که چند مهمان می‌توانند در هر اتاق سکونت داشته باشند. در نظر داشته باشید که بهتر است از قوانین هتل در این مورد، تبعیت کنید زیرا در غیر این صورت هتل از شما بابت مهمان اضافه، هزینه خواهد گرفت.

برخی از هتل‌ها این امکان را در اختیار شما می‌گذارند که تعداد را اضافه کنید. به‌طور مثال در اتاقی با دو تخت، ممکن است امکان اقامت تا پنج مهمان فراهم باشد.

دسته‌بندی بر اساس مساحت

هتل‌ها معمولا اندازه اتاق را مشخص می‌کنند. بهتر است بدانید که حتی یک اتاق دوتخته، ممکن است به‌اندازه کافی برای جای دادن یک خانواده کوچک یا یک گروه دوستانه چهار نفره، بزرگ نباشد.

توجه داشته باشید که بسته به مقصد، اتاق‌های هتل ممکن است کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از استانداردهای کشور شما باشند. برای اطمینان از اندازه مناسب، اتاقی را انتخاب کنید که تعداد کل مهمانان را در خود جای دهد.

  • اتاق استاندارد/استودیو
  • اتاق دلوکس
  • اتاق مشترک
  • سوئیت: مینی، جونیور، مستر
  • آپارتمان

دسته‌بندی بر اساس امکانات اتاق

  • با منظره دریا (Sea view hotel room)
  • با منظره ساحل دریا (Sea side view hotel room)
  • با منظره باغ (Garden view room)
  • با منظره کوه (Mountain View room)
  • با منظره رو به زمین (Land view)
  • با منظره شهر (City view)
  • با منظره اقیانوس (Ocean view)
  • با منظره استخر (Pool view)
  • با منظره رودخانه (River view)
  • آشپزخانه
  • مناسب برای افراد توان‌یاب
  • ورودی در فضای باز: کابانا، ویلا
  • تراس یا بالکن
  • وان حمام
  • مبل تختخواب‌شو
  • اداری

دسته‌بندی بر اساس تجملات

پس از تصمیم‌گیری در مورد تعداد تخت‌ها، اندازه اتاق و امکانات موجود، نوبت به میزان تجملات در اتاق شما می‌رسد.

  • سوئیت استاندارد: یک اتاق خواب
  • سوئیت دو خوابه
  • سوئیت پرزیدنتال
  • پنت هاوس
  • ویلا

در ادامه به معرفی و جزئیات بیشتر انواع اتاق‌ها در هتل می‌پردازیم.

۱. اتاق یک ‌نفره یا سینگل (Single)

اتاق یک ‌نفره

اتاق یک ‌نفره یا سینگل برای حضور یک مهمان طراحی شده است. این نوع اتاق، بسته به هتلی که در آن اقامت دارید می‌تواند دارای یک تخت یک ‌نفره، دو تخت یک ‌نفره، یک تخت دابل یا حتی یک تخت کوئین باشد، اما معمولا در بیشتر هتل‌ها، اتاق سینگل دارای یک تخت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و شفاف‌سازی، قبل از رزرو با هتل موردنظر تماس بگیرید و برای کسب اطلاعات بیشتر از آن‌ها سوال کنید. اندازه یا مساحت اتاق‌های سینگل معمولا بین ۳۷ تا ۴۵ متر مربع است.

۲. اتاق دونفره دابل (Double)

اتاق دونفره یا دابل

اتاق دونفره یا دابل برای حضور دو مهمان طراحی شده است. این نوع اتاق، دارای یک تخت دونفره است و اندازه یا مساحت اتاق‌های دابل معمولا بین ۴۰ تا ۴۵ متر مربع است.

۳. اتاق دو نفره توئین (Twin)

اتاق توئین به اتاقی گفته می‌شود که دارای دو تخت یک ‌نفره است و یک نفر یا بیشتر می‌توانند در آن اقامت کنند. اندازه یا مساحت اتاق‌های توئین معمولا بین ۳۲ تا ۴۰ متر مربع است.

۴. اتاق سه نفره یا تریپل (Triple)

اتاق سه نفره یا تریپل برای حضور سه مهمان طراحی شده است و بسته به نوع هتل، می‌تواند دارای سه تخت یک ‌نفره، یک تخت دونفره و یک تخت یک ‌نفره یا دو تخت دونفره باشد. اندازه یا مساحت اتاق‌های تریپل معمولا بین ۴۵ تا ۶۵ متر مربع است.

۵. اتاق چهارنفره (Quad)

اتاق چهارنفره

همان طور که از نام اتاق چهارنفره برمی‌آید، این اتاق برای حضور چهار نفر طراحی شده است و بسته به نوع هتل، می‌تواند دارای دو تخت یا بیشتر باشد. اندازه یا مساحت اتاق‌های چهارنفره معمولا بین ۷۰ تا ۸۵ متر مربع است.

۶. اتاق کوئین (Queen)

اتاق کوئین دارای یک تخت کوئین است. ابعاد این تخت ۱۶۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر است و با توجه به قوانین هتل، یک نفر یا بیشتر می‌توانند در این نوع اتاق اقامت کنند. اندازه یا مساحت اتاق‌های کوئین معمولا بین ۳۲ تا ۵۰ متر مربع است.

۷. اتاق کینگ (King)

اتاق کینگ

اتاق کینگ دارای یک تخت کینگ استو ابعاد این تخت حداقل ۱۸۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر است. با توجه به قوانین هتل، یک نفر یا بیشتر می‌توانند در این نوع اتاق اقامت کنند. اندازه یا مساحت اتاق‌های کینگ معمولا بین ۳۲ تا ۵۰ متر مربع است.

۸. اتاق توئین هالیوود (Hollywood Twin Room)

اتاق توئین هالیوود

اتاق توئین هالیوود به اتاقی گفته می‌شود که دارای دو تخت یک ‌نفره است که با یک سرتختی به هم متصل هستند و دو نفر می‌توانند در آن اقامت کنند. بیشتر هتل‌های اقتصادی، تعداد زیادی از این اتاق‌ها را به مهمان‌های خود ارائه می‌دهند که هم برای زوج‌ها و هم برای دوست‌ها یا همکاران تجاری مناسب است.

اندازه یا مساحت اتاق‌های توئین هالیوود معمولا بین ۳۲ تا ۴۰ متر مربع است.

۹. اتاق‌های دابل دابل (Double-double)

اتاق‌های دابل دابل

اتاق‌های «دابل دابل» دارای دو تخت دونفره یا دو تخت کوئین هستند. دو تا چهار نفر می‌توانند در این نوع اتاق اقامت کنند. با توجه به نوع هتل، ممکن است این نوع اتاق، دارای دو تخت یک ‌نفره و یک تخت دابل یا تخت‌های کوئین باشد.

اتاق‌های دابل دابل برای خانواده‌هایی که با بچه‌های کوچک خود سفر می‌کنند، انتخابی عالی به شمار می‌آید. اندازه یا مساحت اتاق‌های دابل دابل معمولا بین ۵۰ تا ۷۰ متر مربع است.

۱۰. اتاق استودیو (Studio) 

اتاق استودیو

اتاق استودیو، کمی کوچک‌تر از یک سوئیت و مانند آپارتمان‌های مبله است. این نوع اتاق دارای یک تخت و گاهی یک مبل تختخواب‌شو است که برای مهمانان اضافه استفاده می‌شود. بسته به نوع هتل، ممکن است اتاق‌های استودیو دارای یک آشپزخانه کوچک با یخچال، اجاق گاز و امکانات اولیه یک آشپزخانه باشند.

اندازه یا مساحت اتاق‌های استودیو معمولا بین ۲۵ تا ۴۰ متر مربع است.

۱۱. اتاق دلوکس (Deluxe)

 اتاق دلوکس

اتاق‌های دلوکس دارای دو نوع یک ‌نفره و دابل (دونفره) هستند. این اتاق‌های مبله، فضایی بسیار راحت به‌همراه امکانات پیشرفته برای مهمان‌ها فراهم می‌کنند. اتاق‌های دلوکس دارای تخت‌های کینگ هستند.

از امکانات داخل اتاق‌های دلوکس می‌توان به سرویس بهداشتی داخل اتاق، پاتختی، میز اتو، یک میز کوچک، تلویزیون و یک یخچال کوچک اشاره کرد. کف این نوع اتاق با فرش یا موکت پوشانده شده است و انتخابی عالی برای خانواده‌ها به شمار می‌آید.

۱۲. اتاق دوبلکس (Duplex Room)

اتاق دوبلکس، همان طور که از نام آن پیدا است، از دو اتاق در دو طبقه مختلف تشکیل می‌شود که توسط یک راه‌پله داخلی به یکدیگر متصل می‌شوند.

۱۳. اتاق پارلر (Parlor Room)

اتاق پارلر برای مقاصد تفریحی کاربردی ندارد و بیشتر برای اهداف تجاری و کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۴. سوئیت و سوئیت دوخوابه (Suite/ Executive Suite )

سوئیت

سوئیت‌های هتل، مساحت‌ها و امکانات مختلفی دارند، اما همه آن‌ها شامل یک پذیرایی یا سالن می‌شوند که به یک اتاق یا بیشتر متصل است. سوئیت‌ها به آشپزخانه نیز مجهز هستند و اندازه یا مساحت آن‌ها معمولا بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر مربع است.

۱۵. سوئیت مینی یا جونیور (Mini Suite or Junior Suite)

سوئیت مینی یا جونیور دارای یک اتاق یک ‌نفره با یک تخت و یک محوطه نشیمن است. در برخی سوئیت‌های جونیور، اتاق خواب از سالن پذیرایی یا هال جدا است. مساحت اتاق‌های سوئیت مینی یا جونیور معمولا بین ۶۰ تا ۸۰ متر مربع است.

۱۶. سوئیت پرزیدنتال (Presidential Suite)

سوئیت پرزیدنتال

سوئیت پرزیدنتال، گران‌ترین و مجلل‌ترین اتاق یک هتل است

آیا تاکنون اسم سوئیتی که در ترانه‌ها گفته می‌شود را شنیده‌اید؟ سوئیت پرزیدنتال، گران‌ترین اتاق یک هتل است. معمولا، تنها یک سوئیت پرزیدنتال در یک هتل وجود دارد. این نوع سوئیت، درست مانند دیگر سوئیت‌های معمولی دارای یک یا چند اتاق خواب، یک سالن پذیرایی و همچنین دکوراسیونی مجلل و لوکس، امکانات با کیفیت و خدمات سفارشی مانند حضور یک خدمتکار اختصاصی در طول دوره اقامت است.

نام‌گذاری سوئیت پرزیدنتال به دوره ریاست جمهوری «وودرو ویلسون» (Woodrow Wilson) برمی‌گردد. وی معمولا به خارج از ایالت واشینگتن سفر می‌کرد واحساس کرد که هتل‌ها باید اتاقی در سطح نیاز رئیس‌جمهوری داشته باشند. اندازه یا مساحت اتاق‌های سوئیت پرزیدنتال معمولا بین ۸۰ تا ۳۵۰ متر مربع است.

۱۷. سوئیت‌های پنت‌هاوس (Penthouse Suite)

سوئیت‌های پنت‌هاوس

سوئیت‌های پنت‌هاوس از سوئیت‌های معمولی مجلل‌تر هستند و معمولا به یک تراس دسترسی دارند. این سوئیت‌ها فضایی آرام و به دور از شلوغی برای مهمان‌ها فراهم می‌کنند و دارای چشم‌اندازی خارق‌العاده در بالاترین طبقه هتل از فضای بیرون هستند. امکانات و ساختار این سوئیت‌ها شبیه به سوئیت معمولی است.

۱۸. آپارتمان‌ها یا اتاق‌هایی برای اقامت طولانی

آپارتمان‌ها

آپارتمان‌ها یا اتاق‌هایی برای اقامت طولانی را می‌توان در مجموعه اقامتگاه‌های آپارتمانی و هتل‌ها پیدا کرد. این نوع اتاق‌ها برای مهمان‌هایی که قصد اقامت طولانی‌مدت دارند، طراحی شده‌اند. شما در این نوع اتاق‌ها به تمام امکاناتی که در یک اقامت طولانی نیاز دارید دسترسی خواهید داشت.

از امکانات آن‌ها می‌توان به آشپزخانه‌های اپن، تجهیزات آشپزی، خشک‌کن، ماشین لباسشویی، سالن پذیرایی، میز نهارخوری و غیره اشاره کرد. خدمات نظافت اتاق، تنها یک بار یا دو بار در هفته به مهمان‌ها ارائه می‌شود.

اندازه یا مساحت آپارتمان‌ها یا این نوع اتاق‌ها معمولا بین ۹۶ تا ۲۵۰ متر مربع است.

۱۹. اتاق‌های تو در تو (Connecting rooms)

اتاق‌های تو در تو

اتاق‌های تو در تو به اتاق‌هایی گفته می‌شود که هریک دارای در ورودی مجزا از بیرون و یک در مرتبط در بین خودشان هستند. مهمان‌ها می‌توانند به‌راحتی بدون نیاز به عبور از راهروی هتل در این دو اتاق تردد کنند.

اتاق‌های تو در تو برای خانواده‌هایی که با بچه‌هایشان سفر می‌کنند، انتخابی فوق‌العاده است. آن‌ها می‌توانند به‌راحتی در اتاق‌ها بدون نیاز به عبور از راهرو جابه‌جا شوند. اندازه یا مساحت اتاق‌های تو در تو معمولا بین ۳۰ تا ۵۰ متر مربع است.

۲۰. اتاق مورفی (Murphy Room)

 اتاق مورفی

اتاق مورفی به اتاقی گفته می‌شود که دارای یک مبل یا کمد تختخواب‌شو است که می‌تواند در طول شب به یک اتاق خواب تبدیل شود و در طول روز، یک محوطه نشیمن باشد. اندازه یا مساحت اتاق‌های مورفی معمولا بین ۲۰ تا ۴۰ متر مربع است.

۲۱. اتاق مناسب برای افراد توان‌یاب (Accessible Room / Disabled Room)

اتاق «اکسسیبل» یا «دیز ایبلد» برای مهمان‌های توان‌یاب طراحی شده است و هتل‌ها از نظر قانونی باید تعدادی از این نوع اتاق را برای جلوگیری از تبعیض برای مهمان‌های خود فراهم کنند. اندازه یا مساحت این نوع اتاق‌ها معمولا بین ۳۰ تا ۴۲ متر مربع است.

۲۲. کابانا (Cabana)

کابانا

به‌دنبال یک بهشت گرمسیری هستید؟ اتاق کابانا همیشه در مجاورت استخر شنای مرکزی هتل قرار دارد یا دارای یک  ورودی خصوصی متصل به اتاق است. کابانا انتخابی بی‌نظیر برای فصل تابستان به شمار می‌آید. اندازه یا مساحت اتاق‌های کابانا معمولا بین ۳۰ تا ۴۵ متر مربع است.

علی‌رغم اینکه معمولا در هتل‌ها، اتاق‌های لوکس‌تر در طبقات بالاتر قرار دارند، اما در هتل‌های مناطق گرمسیری و مخصوص استراحت، این نوع از اتاق در طبقه همکف قرار دارد، اما گزینه ای لوکس و مجلل محسوب می‌شود.

۲۳. اتاق‌های مجاور (Adjoining rooms)

اتاق‌های مجاور دارای یک دیوار مشترک هستند و دری میان آن‌ها وجود ندارد. اندازه یا مساحت اتاق‌های مجاور معمولا بین ۳۰ تا ۴۵ متر مربع است.

۲۴. اتاق‌های همسایه (Adjacent rooms)

اتاق‌های همسایه به اتاق‌هایی گفته می‌شود که به یکدیگر نزدیک هستند و ممکن است در یک راهرو باشند. اندازه یا مساحت اتاق‌های همسایه معمولا بین ۳۰ تا ۴۵ متر مربع است.

۲۵. ویلا

 ویلا

ویلا، نوعی ویژه از مکان‌های اقامتی است که در برخی از مجتمع‌های اقامتی (Resort Hotel) وجود دارد. ویلا، یک خانه مجزا و تنها است که حریم خصوصی و فضای بیشتری را برای مهمانان هتل فراهم می‌کند. یک ویلای کاملا مجهز، علاوه بر اتاق خواب‌ها و یک سالن پذیرایی، دارای یک استخر شنای خصوصی، جکوزی و تراس نیز می‌شود.

ویلاها برای زوج‌ها، خانواده‌ها و گروه‌های بزرگ، انتخابی عالی به شمار می‌آیند و تعطیلاتی به‌یادماندنی برای شما رقم خواهند زد. اندازه یا مساحت ویلاها معمولا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر مربع است.

۲۶. اتاق‌های طبقه اصلی (Executive Floor/ Floored Room)

به اتاق‌هایی که در طبقه اصلی هتل قرار دارند و دسترسی آسان به امکانات اصلی هتل را فراهم می‌کنند، اتاق‌های طبقه اصلی می‌گویند. به‌علاوه، برخی از هتل‌ها دارای طبقات اختصاصی بانوان هستند که اتاق‌های آن، فقط به بانوان داده می‌شود تا فضایی امن و مناسب برای آن‌ها فراهم کنند.

اندازه یا مساحت اتاق‌های طبقه اصلی معمولا بین ۳۲ تا ۵۰ متر مربع است.

۲۷. اتاق‌هایی سیگار ممنوع یا سیگار مجاز (Smoking / Non-Smoking Room)

اتاق سیگار ممنوع

بسیاری از هتل‌ها دو مدل اتاق برای مهمان‌ها فراهم می‌کنند که در دسته اول می‌توان سیگار کشید و در دیگری، سیگار مجاز نیست. دلیل تعبیه این نوع اتاق‌ها به حداقل رساندن نشت بو یا دود سیگار به اتاق‌هایی است که مهمانان آن سیگار نمی‌کشند. اندازه یا مساحت این نوع اتاق‌ها معمولا بین ۳۰ تا ۲۵۰ متر مربع است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه