با بهترین مسیرهای کوهنوردی و پیاده روی در بالی آشنا شوید

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰
با بهترین مسیرهای کوهنوردی و پیاده روی در بالی آشنا شوید

بالی، یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری آسیایی در کشور اندونزی، علاوه بر سواحل خارق‌العاده، دارای مسیرهای پیاده‌روی و هایکینگ متعددی در جنگل‌ها و کوه‌های تماشایی خود است که بدون شک، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد.

شهر زیبای بالی با آبشارهای مخفی، قله‌های آتشفشانی مقدس، مزارع شگفت‌انگیز پلکانی برنج، معابد باستانی و درختان غول‌پیکر، بهشتی برای عاشقان کوهنوردی و راهپیمایی به شمار می‌آید.

کوله‌پشتی خود را جمع کنید، کفش‌های مخصوص کوهنوردی خود را بپوشید و با کجارو به کاوش در بهترین مسیرهای هایکینگ و پیاده‌روی در بالی بیایید.

بالی به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین نقاط دنیا برای موج‌سواری شناخته می‌شود، اما جالب است بدانید که این جزیره، کوه‌ها، جنگل‌های بارانی و مسیرهای جنگلی خارق‌العاده‌ای نیز دارد که به‌هیچ‌وجه نباید از آن‌ها غافل شد. فلات مرکزی و مناطق شمالی بالی با مسیرهای جنگلی، قله‌های آتشفشانی با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر و مسیرهای پیاده‌روی در طبیعت، قطعا ارزش بازدید را دارند.

در نظر داشته باشید که دمای هوا در این مناطق سرد است؛ پس حتما علاوه بر تخته‌های موج‌سواری، لباس گرم نیز به‌همراه داشته باشید. شگفتی‌های طبیعت در بالی آن‌قدر متنوع هستند که قطعا در انتخاب آن‌ها دچار مشکل خواهید شد؛ به همین منظور، ما لیستی از بهترین مسیرهای کوهنوردی و پیاده‌روی در جزیره را به شما ارائه می‌کنیم تا در برنامه سفر شما، راهنمای شما باشد.

۱. پارک ملی غرب بالی

پارک ملی غرب بالی

غروب بر فراز جنکل بالیایی. عکس از «جف ال» (Jeff L)

«تامان ناسیونال بالی برات» (Taman Nasional Bali Barat) یا پارک ملی غرب بالی، یک جواهر بی‌نظیر در شمال غربی‌ترین گوشه جزیره بالی است. این پارک ملی با محوطه‌ای به مساحت ۱۹۰ کیلومتر مربع و ۵۸۰ کیلومتر مربع منطقه حفاظت‌شده در ارتفاعات شرقی، حدود ۱۰ درصد کل جزیره بالی را پوشش می‌دهد.

پارک ملی غرب بالی با وجود سواحل، دشت‌های هموار، جنگل‌های بارانی و قله‌های آتشفشانی، گستره وسیعی از چشم‌اندازها را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توان با پای پیاده و یک راهنما در آن‌ها به گشت‌و‌گذار پرداخت.

۲. مسیر پیاده‌روی کامپوهان (Campuhan Ridge Walk)

مسیر پیاده‌روی کامپوهان

کامپوهان ریج واک، اوبود، بالی. عکس از Sven Scheuermeier

«کامپوهان ریج واک»، احتمالا اینستاگرامی‌ترین مسیر هایکینگ در اوبود بالی است که تجربه راهپیمایی در آن، برای هر گردشگری به راستی روح‌نواز و چشم‌نواز خواهد بود. «تامپوهان» (Tjampuhan) که تلفظ باستانی کامپوهان است، در زبان اندونزیایی به‌معنای «مکانی که دو رودخانه به هم می‌رسند»، ترجمه می‌شود و درست در همین مکان است که جادو خلق می‌شود؛ یک مسیر پیاده‌روی مسحورکننده در طلوع و غروب خورشید، بر فراز آب‌های خروشان رودخانه‌ها و جنگل‌های سرسبز گرمسیری.

مسیر هایکینگ کامپوهان ریج واک در ساعات طلایی بسیار شلوغ می‌شود؛ پس برای گرفتن عکس ایدئال خود، کمی صبور باشید.

  • ساعت‌های فعالیت: ۲۴ ساعته
  • آدرس:  Kelusa, Payangan, Jl. Raya Campuhan, Sayan, Kecamatan Ubud, Kabupaten Gianyar, Bali 80571, Indonesia

۳. مسیر پیاده‌روی دریاچه تمبلینگان (Lake Tamblingan Trek)

دریاچه تمبلینگان

نقطه شروع مسیر جنگل بارانی در دریاچه تمبلینگان. عکس از الیزابتا کرووارا (Elisabetta Crovara)

«دانائو تمبلینگان» (Danau Tamblingan)، یکی از سه دریاچه آتشفشانی واقع در دشت شمال مرکزی بالی است. دریاچه تمبلینگان و دریاچه «بویان» (Lake Buyan)، به‌عنوان دریاچه‌های دوقلو در بالی مشهور هستند.

دریاچه تمبلینگان با حدود یک ساعت و نیم فاصله با ماشین از اوبود، مکانی فوق‌العاده برای گذراندن تعطیلات یک یا دو روزه به شمار می‌آید؛ به‌خصوص اگر در فصل گرما به بالی سفر کرده‌اید و به‌دنبال جایی برای خنک‌شدن هستید. در نظر داشته باشید که هوا در مناطق اطراف دریاچه تمبلینگان، گاهی بسیار سرد می‌شود، پس حتما لباس گرم و تجهیزات ضدآب به‌همراه داشته باشید.

تورهای بسیاری با راهنما در این منطقه وجود دارند. چنین تورهایی این امکان را به شما می‌دهند تا در جنگل‌های بارانی بکر و دست‌نخورده، در کنار پرندگان بی‌نظیر و درختان غول‌پیکر انجیر به کاوش بپردازید و در یک قایق سنتی روی دریاچه، پدال بزنید.

دفتر اطلاعات مسیر جنگلی بالی، در جاده منتهی به دریاچه، حدود ۲۰۰ متر پس از چند رستوران محلی و برج دیده‌بانی قرار دارد. گردشگران کمی از وجود این منطقه خارق‌العاده خبر دارند، پس حسابی از طبیعت سرسبز و تماشایی اینجا لذت ببرید.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۹ صبح تا پنج عصر
  • آدرس: Desa Munduk | Kecamatan BanjarMunduk, Banjar, Indonesia

۴. هایکینگ در کوه باتور (Mount Batur Hike)

 کوه باتور

عکس از «ملانی ون لیوون» (Melanie van Leeuwen)

کوه «باتور»، یکی از ارتفاعات آتشفشانی بالی، با ۱,۷۱۷ متر ارتفاع در شمال اوبود قرار دارد. بیشتر شرکت‌های گردشگری، تورهایی با راهنما برای کوهنوردی در این منطقه به شما ارائه می‌کنند که از اوبود آغاز می‌شوند. آتشفشان و دهانه آن، یکی دیگر از مکان‌های میراث جهانی یونسکو در بالی هستند که از محبوب‌ترین مکان‌ها برای تماشای غروب آفتاب در جزیره به شمار می‌آیند.

۵. باغ‌های گیاه‌شناسی بالی (Kebun Raya Bali)

باغ‌های گیاهشناسی بالی

باغ‌های گیاه‌شناسی «بدوگول» (Bedugul) در بالی. عکس از «رون نایت» (Ron Knight)

در باغ‌های گیاه‌شناسی بالی، با طبیعت آرامش‌بخش ارتباط برقرار کنید

با یک ساعت رانندگی از اوبود به‌سمت شمال، به باغ‌های گیاه‌شناسی می‌رسید که به واقع، یک شگفتی طبیعی جادویی هستند. شما در اینجا به دور از مسیرهای شلوغ پر از گردشگر، می‌توانید در کمال آرامش با طبیعت ارتباط برقرار کنید.

درختان غول‌پیکر انجیر، میمون‌های وحشی، جنگل‌های بامبو و گل‌های عجیب، از جمله شگفتی‌هایی هستند که در مسیر پیاده‌روی آرامش‌بخش این منطقه با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد. اگر به‌دنبال فعالیت کمی ماجراجویانه‌تر می‌گردید، خود را با بالا رفتن از مسیرهای طنابی در پارک «تری تاپ ادونچر» (Tree Top Adventure Park)، به چالش بکشید.

  • مساحت: ۱۵۸ هکتار
  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: هشت صبح تا ۶ عصر
  • تلفن: ۲۰۳۳۲۱۱ ۳۶۸ ۶۲+
  • آدرس: Jl. Kebun Raya, Candikuning, Kec. Baturiti, Kabupaten Tabanan, Bali 82191, Indonesia

۶. پیاده‌روی در شالیزارهای پلکانی برنج اوبود

شالیزارهای پلکانی برنج اوبود

شالیزارهای پلکانی برنج تگالالانگ در اوبود. عکس از «الکس هانوکو» (Alex Hanoko)

شالیزارهای رویایی پلکانی برنج «تگالالانگ» (Tegalalang)، یکی از مکان‌های ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو در بالی هستند که قطعا ارزش بازدید را دارند. این مزارع، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره بالی به شمار می‌آیند و واقعا مستحق این شهرت هستند.

برای بازدید از این شالیزارهای زیبا می‌توانید با یک تور از آژانس‌های متعدد گردشگری همراه شوید یا به‌تنهایی به این منطقه بروید و خودتان مسیرتان را انتخاب کنید. هزینه ورود به تگالالانگ، ۱۰ هزار روپیه اندونزی یا ۶۴ سنت آمریکا (در سال ۲۰۲۰) است.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: هشت صبح تا ۶ عصر
  • آدرس:  Jl. Raya Tegallalang, Tegallalang, Kec. Tegallalang, Kabupaten Gianyar, Bali 80561, Indonesia

۷. کوهستان کاتور (Mount Catur)

کوهستان کاتور

کوهستان «کاتور»، چهارمین قله آتشفشانی بلند بالی با ارتفاع ۲,۰۹۶ متر است که بر فراز دریاچه «براتان» (Lake Beratan)، دومین دریاچه بزرگ بالی قرار دارد. مسیر کوهنوردی به قله از غارهای «گوا جپانگ» (Gua Jepang) آغاز می‌شود که توسط زندانیان جنگ جهانی دوم حفر شده‌اند. شما پس از حدود سه ساعت کوهپیمایی در یک مسیر نسبتا آسان به قله می‌رسید.

کوهستان کاتور، جایگزینی ایدئال برای مسیر کوهپیمایی شلوغ کوه باتور به شمار می‌آید. به خاطر داشته باشید که فصل بارانی، از ماه اکتبر تا مارس (۹ مهر تا ۱۱ فروردین)، زمان مناسبی برای کوهنوردی در این منطقه نیست، زیرا زالوها برای شما ایجاد مشکل می‌کنند.

  • آدرس: Pelaga, Petang, Badung Regency, Bali, Indonesia

۸. مسیر پیاده‌روی سامبانگان (Sambangan)؛ باغ مخفی

 مسیر پیاده‌روی سامبانگان

«سامبانگان»، جنگلی در شمال بالی است که با نام باغ مخفی نیز شناخته می‌شود؛ زیرا این منطقه از مسیرهای اصلی گردشگری جزیره، فاصله زیادی دارد. مسیر پیاده‌روی از آبشار باغ مخفی سامبانگان آغاز می‌شود.

در طول مسیر، شما این فرصت را دارید تا آبشارهای رویایی «پوچوک» (Pucuk)، «کرویا» (Kroya) و «کمبار» (Kembar)، مزارع کشت قهوه، شالیزارهای برنج و تمام زیبایی و شکوهی که طبیعت بالی برای ارائه کردن دارد را تماشا کنید.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: هشت صبح تا پنج عصر
  • تلفن: ۸۲۱ ۴۴۰۷ ۲۴۴ ۶۲+
  • آدرس: Jl. Raya Desa Sambangan, Sambangan, Kec. Sukasada, Kabupaten Buleleng, Bali 81161, Indonesia

۹. معبد لمپویانگ (Lempuyang Temple)؛ شهرک ساحلی کندی داسا (Candidasa)

 معبد لمپویانگ

معبد لمپویانگ در بالی

بازدید از منطقه «کندی داسا»، در ساحل شرقی بالی، با سواحل بکر، از آن دسته تجربه‌هایی است که به‌هیچ‌وجه نباید در بالی، آن را از دست داد. این منطقه مکان‌های مناسبی برای کمپ‌کردن در صخره‌ها و مناطق مرتفعی را با مسیرهای متعدد پیاده‌روی و کوهنوردی، در دل خود دارد.

معبد «لمپویانگ»، یکی از مسیرهای نسبتا سخت، اما شگفت‌انگیز کوهنوردی در کندی داسا است. در طول مسیر، با محلی‌هایی روبه‌رو خواهید شد که به شما پیشنهاد می‌کنند برای زیارت، از خود معبد دیدن کنید. تماشای این معبد زیبا و چشم‌اندازهای اطراف قطعا خستگی راه را از تنتان بیرون خواهد آورد.

  • ارتفاع: ۶۰۳ متر
  • آدرس: Bunutan, Abang, Seraya Bar., Kec. Karangasem, Kabupaten Karangasem, Bali 80852, Indonesia

۱۰. کوهنوردی در کوهستان آگونگ (Mount Agung)

 کوهستان آگونگ

طلوع خورشید بر فراز کوهستان آگونگ در بالی. عکس از «کریس ننر» (Chris Nener)

کوهستان «آگونگ» با ۳,۰۳۱ متر ارتفاع، بلندترین قله جزیره خدایان و همچنین، مقدس‌ترین منطقه بالی به شمار می‌آید. کوهستان آگونگ، یک آتشفشان فعال است که در شرایط عادی می‌توان از آن، صعود کرد.

کوهنوردی در کوه آگونگ، نسبتا مشکل است و رسیدن به قله، حدود ۶ ساعت به طول می‌انجامد. اما چشم‌انداز آن، واقعا شگفت‌انگیز و مسحورکننده است. در قله آگونگ، با تماشای کل جزیره بالی، جزیره «لومبوک» در همسایگی آن و اقیانوس، حس می‌کنید که بر فراز بالاترین نقطه جهان ایستاده‌اید.

برای صعود از کوهستان آگونگ، به یک راهنمای حرفه‌ای احتیاج خواهید داشت؛ زیرا مسیر رسیدن به قله، لغزنده، مشکل و به‌علت ریزش سنگ، مدام در حال تغییر است.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه