مشاغل حوزه سفر و گردشگری به تدریج بازگشایی می‌شوند

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۵
مشاغل حوزه سفر و گردشگری به تدریج بازگشایی می‌شوند

طبق اعلام معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کسب و کارهای سفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌تدریج بازگشایی می‌شوند.

با شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال گذشته و نگرانی از انتشار این ویروس با افزایش حجم سفرها در تعطیلات نوروزی، ستاد ملی کرونا پیش از آغاز تعطیلات نوروز ۹۹ مراکز اقامتی را در رده مشاغل پرخطر معرفی کرد و به‌دنبال آن تصمیم به تعطیلی هتل‌ها و مراکز اقامتی گرفت تا حجم سفرها را کاهش دهد. ازاین‌رو، تعدادی از استانداران دستور منع پذیرش مسافر در مراکز اقامتی را صادر کردند و در تعدادی از شهرها نیز این مراکز با توجه به رکود سفر برای جلوگیری از ضررهای اقتصادی اقدام به تعطیلی واحد خود کردند.

در این راستا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌دنبال ابلاغ دومین پروتکل بهداشتی مراکز گردشگری اعلام کرد که واحدهای تعطیل شده دیگر نمی‌توانند خودسرانه اقدام به بازگشایی کنند و باید از مراجع ذی‌ربط مجوز دریافت کنند.

اگرچه تاکنون ستاد ملی کرونا رسما درباره نحوه بازگشایی مراکز گردشگری از جمله اماکن اقامتی که در رسته مشاغل پرخطر قرار گرفته‌اند، اطلاعیه‌ای نداشته است اما در برخی استان‌ها مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با استناد به دستورالعملی منسوب به ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده‌اند تاسیسات گردشگری در صورت ثبت‌نام در سایت مرکز سلامت می‌توانند از ششم اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کنند.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دبیر کمیته فضاهای ورزشی و گردشگری ستاد ملی کرونا، دراین‌باره چنین گفت:

به‌تدریج برای مسائل اضطراری و روزمره مردم باید فکری شود. همکاران ما در بخش خصوصی باید برای اقامت ایمن همراه با حفظ سلامتی تدارکات لازم را ببینند. در این رابطه، سناریوهای مختلفی برای مدیریت بحران کرونا در زمانهای مختلف برای صنعت گردشگری در نظر گرفته‌ایم و تمام اتفاقاتی را که در سطح کشور در زمینه مدیریت کرونا افتاده رصد می‌کنیم و در هر زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند، آمادگی داریم سفرها را به سرعت رونق دهیم.

تیموری ضمن اشاره به آغاز سفرهای بین استانی از ابتدای اردیبهشت ماه، به بحث «سفرهای کاری و اضطراری بین استانی» و ضرورت تعامل کار با سلامت اشاره کرد و آن را با طرح «سفر هوشمند» مرتبط دانست. وی یادآور شد:

برنامه ما در کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت کرونا برای سفرهای تجاری و اضطراری، هم‌زمان با آغاز ترددهای بین استانی، با عنوان کار همراه با سلامت تعریف شده است.

او ادامه داد:

هتل‌ها و مراکز اقامتی که تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می‌کنند در صورت تمایل، خدمات خود را به مردم ارائه می‌کنند و دو پروتکل بهداشتی به این مراکز ابلاغ شده و پروتکل سوم بهداشتی نیز در خصوص بازگشایی و آغاز به کار تدریجی مراکز اقامتی مجاز ابلاغ شد.

معاون گردشگری اضافه کرد:

امکان دارد تعدادی از مراکز اقامتی به‌دلیل اینکه در شرایط کنونی برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد، اقدام به بازگشایی و فعالیت دوباره نکنند و برخی از هتل‌ها هم یک طبقه خود را برای صرفه‌جویی در مسائل اقتصادی و انرژی در اختیار مسافرانی که برای کارهای اضطراری خود به استان‌ها سفر می‌کنند، اختصاص دهند.

پیش از این رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره‌ی کسب‌وکارهای مجازی، از لغو ممنوعیت رزرو آنلاین اقامتگاه‌های گردشگری در تاریخ ۳۰ فروردین سال جاری با دستور دادستانی خبر داده بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه