با بهترین موزه های اندونزی آشنا شوید

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
با بهترین موزه های اندونزی آشنا شوید

اندونزی، در جنوب شرق آسیا، بزرگ‌ترین کشور جزیره‌ای جهان است. با سفر به برترین موزه‌های این کشور، با تاریخ و هنر سنتی و مدرن اندونزی آشنا شوید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ به‌روزرسانی شده است.

کشور اندونزی، با تاریخ و فرهنگی غنی و پیچیده، مملو از جاذبه‌هایی است که هر سال گردشگران بسیاری را به این مجمع‌الجزایر زیبا می‌کشاند؛ اما یکی از بهترین راه‌ها برای درک این کشور پر جنب‌و‌جوش، بازدید از بهترین موزه‌های آن است. با ما همراه شوید و برترین موزه‌های اندونزی را با گنجینه‌هایی از آثار باستانی گرفته تا هنر معاصر، لباس‌های سنتی با چاپ باتیک و وسایل حمل‌و‌نقل متفاوت تماشا کنید.

۱. موزه هندر مدرن و معاصر در منطقه نوسانتارا 

موزه هنری

بازدیدکنندگان تابلوهای نقاشی موزه ماکان اندونزی

فضای داخلی موزه ماکان

موزه «ماکان» (MACAN)، اولین موزه هنر مدرن بین‌المللی، یکی از جاهای دیدنی اندونزی و خانه آثار هنرمندانی از این کشور و سراسر جهان است. این موزه، احتمالا تنها مکانی در کشور است که آثاری از «اندی وارهول» (Andy Warhol)، «یایوی کوساما» (Yayoi Kusama) و «رادان صالح» (Raden Saleh)، هنرمند ممتاز اندونزیایی را زیر یک سقف، به نمایش می‌گذارد.

هر هفته، در موزه ماکان، تورهای خانوادگی و عمومی و همچنین برنامه گفتگوی هنرمندان برگزار می‌شود. عاشقان هنر و حتی افرادی که در مورد آثار کنجکاو هستند، می‌توانند در بحث‌های عمومی این موزه شرکت کنند.

۲. موزه انگکوت 

موزه حمل‌و‌نقل

خودروهای کلاسیک و قدیمی در موزه انگکوت

کلکسیون ماشین موزه انگکوت

اگر با زبان اندونزیایی آشنا باشید، محتوای این موزه از نام آن پیدا است؛ «انگکوت»، موزه مدرن حمل‌و‌نقل است. رفتن به این موزه، برای افرادی که فرق بین یک فورد قدیمی و بیوک را متوجه نمی‌شوند، شاید جالب به نظر نرسد؛ اما اصلا دلسرد نشوید، در موزه انگکوت برای هر کسی چیزی وجود دارد!

وسایل نقلیه از سراسر جهان، از وسایل ترابری سنتی گرفته تا هواپیماها در یک مکان، باشکوه، ظرافت و دقت بسیاری به نمایش گذاشته شده‌اند. در این موزه، جاکارتای قدیم و خیابان «برود وی» (Broadway Street) به زیبایی بازآفرینی شده‌اند تا این وسایل نقلیه را در خود جای دهند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند یک شبیه‌ساز پرواز پیچیده را امتحان کنند که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های این موزه به شمار می‌آید.

 ۳. موزه اولن سنتالو (Ullen Sentalu Museum)

موزه تاریخ

شیروانی سفالی موزه اولن سنتالو

ساختمان موزه اولن سنتالو. عکس از «ادیرا پوتری» (Edira Putri)

موزه «اولن سنتالو»، یک موزه خصوصی در شهر یوگیاکارتا، مرکز هنر کلاسیک و فرهنگ جاوه است که آثار مربوط به فرهنگ جاوه‌ای را به نمایش می‌گذارد، فرهنگ پیشگامی که بی‌شک، بخش بزرگی از کشور را شکل داده است. این موزه، خانه اشیای باستانی اصیل باقی‌مانده از امپراتوری‌های ماقبل تاریخ جاوه است، زیرا مالک آن، ارتباط نزدیکی با سلطنت یوگیاکارتا دارد.  

بازدیدکنندگان می‌توانند تجربه تنگاتنگی باشکوه و جلال زندگی اشراف‌زادگان جاوه‌ای داشته باشند و آلات موسیقی گاملانی (موسیقی سنتی گروه‌نوازی جاوه)، چاپ نفیس باتیک روی پارچه، نامه‌های دست‌نویس را ببینند.

شما در این موزه از توجه عمیق و دقیق فرهنگ به جزئیات کاملا شگفت‌زده خواهید شد. آثار به نمایش گذاشته ‌شده در موزه اولن سنتالو، نمادی از جهان‌بینی منحصر‌به‌فرد فرهنگ جاوه‌ای هستند. ساختمان موزه با معماری باشکوه و عناصر مدرن و سنتی در محوطه‌ای محاصره‌شده با باغ‌های سرسبز و متراکم قرار دارد.

۴. خانه دانار هادی (House Of Danar Hadi)

موزه

پارچه های زینتی در خانه دانار هادی

چاپ باتیک بر پارچه. عکس از «الیزا ادام» (Eliza Adam)

در حال حاضر، «باتیک» در سراسر جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است. این صنایع دستی مشهور و اصیل اندونزیایی به‌عنوان شکلی از هنر سنتی که اغلب در آثار هنری مدرن گنجانیده شده است، شناخته می‌شود. در باتیک یا چاپ کلاقه‌ای، کلیه طرح‌ها و رنگ‌ها را با استفاده از واکس و عملیات رنگرزی روی پارچه منتقل می‌کنند.

«موزه باتیک دانار هادی» (Museum Batik Danar Hadi) در «سولو»، سرگذشت این پارچه سنتی را از قبل از عصر استعمار در دهه‌های گذشته تا به امروز به نمایش می‌گذارد. بازدیدکنندگان می‌توانند درباره انواع مختلف باتیک در کشور اندونزی، اطلاعات کسب کنند و پارچه‌های ارزشمندی چون «باتیک کراتون» سلطنتی (Batik Kraton) و «باتیک سوداگاران» (Batik Sudagaran) را از نزدیک ببینند. تجربه‌ای که به‌هیچ‌وجه نباید در این موزه از دست داد، تماشای فرآیند تولید باتیک در کارگاه داخل موزه است.

۵. موزه هنر «آگونگ رای»

موزه

مجیمه های رنگارنگ در موزه هنر آگونگ رای

موزه آرما در بالی

موزه هنر آگونگ رای در قلب یک مجموعه یک‌پارچه در اوبود در بالی، به هنر و فرهنگ اختصاص دارد. این موسسه شامل همه نوع امکاناتی می‌شود؛ از موزه هنر و اقامتگاه گرفته تا رستوران و فروشگاه. موزه آرما هنر و فرهنگ را از یک مفهوم صرف خارج کرده و با سبک زندگی واقعی درآمیخته است. آثار به نمایش گذاشته‌ شده در این موزه بسیار متنوع هستند و شامل نقاشی‌های تاثیرگذارترین هنرمندان دهه ۱۹۳۰ اوبود تا هنرمندان معاصر بومی و دیگر آثار بین این دو دوره می‌شوند.

موزه آگونگ رای، همچنین با میزبانی از کارگاه‌ها و رویدادها به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا با آینده هنر و فرهنگ بالیایی بیشتر آشنا شوند و اطلاعات جالبی درباره آن کسب کنند.

۶. موزه بانک اندونزی 

موزه تاریخی

محوطه و گلدان های موزه بانک اندونزی

موزه بانک اندونزی. عکس از «متینو ایمان رمضان» (Matiinu Iman Ramadhan)

در بازدید از موزه بانک اندونزی، تصور یک موزه قدیمی و خاک‌گرفته را از ذهنتان بیرون کنید

قدمت ساختمان موزه بانک اندونزی، به عصر استعماری بازمی‌گردد، اما نمایشگاه‌های موزه و امکانات موجود در آن از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند. تصویر یک موزه قدیمی و خاک‌گرفته را از ذهنتان بیرون کنید و انتظار رویارویی با انیمیشن‌ها، دستگاه‌های مدرن و تکنولوژی واقعیت مجازی را داشته باشید.

«بانک اندونزی» (Bank Indonesia)، بانک مرکزی اندونزی است، اما موزه آن به شما چیزی بیشتر از تاریخ اقتصاد کشور را ارائه می‌کند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند از اشیای باستانی باقی‌مانده از سلطنت‌های باستانی متعدد و مختلف در این شبه‌جزیره دیدن کنند، دوره‌ای که اندونزی هنوز یک کشور متحد نبود.

۷. موزه ژئولوژی 

موزه تاریخ طبیعی

اسکلت دایناسور در موزه ژئولوژی

اندونزی با پشتوانه‌ای غنی‌ از مکان‌های برجسته زمین‌شناسی و طبیعی، دارای موزه‌های زمین‌شناسی بسیاری است. «موزه ژئولوژی» در «باندونگ» (Bandung)، از پیشگامان و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های اندونزی است که کلکسیون‌هایی شگفت‌انگیز با قدمتی از عصر ماقبل تاریخ را به نمایش می‌گذارد.

فسیل‌ها، سنگ‌ها و مواد معدنی سراسر شبه جزیره که در طی قرن‌های مختلف جمع آوری شده‌اند، در این موزه برای مشاهده و آموزش بازدیدکنندگان در دسترس هستند. با قدم‌زدن در این موزه، گویی به گذشته سفر کرده‌اید و می‌توانید اطلاعات جذابی از سیاره زمین، منابع طبیعی و مکان‌های برجسته و مهم، کسب کنید.

۸. موزه هنر نکا

موزه هنری

تابلوی نقاشی موزه هنر نکا

موزه هنر نکا. عکس از «دنیل زمانس» (Daniel Zemans)؛ اوبود، بالی

با وجود اینکه گردشگران در اندونزی، عاشق رفتن به ساحل و مهمانی‌های پرهیاهو هستند، اما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند از جلوه هنری بالی، غافل شوند. «موزه هنر نکا»، به مستندسازی و ارائه تاریخچه و پیشرفت هنر در بالی اختصاص دارد.

موزه نکا در اوبود، مرکز فرهنگی و هنری بالی قرار دارد و آثار قابل توجهی از هنرمندان قرن نوزدهم تا به امروز را به نمایش می‌گذارد. کلکسیون خارق‌العاده این موزه با بیش از ۳۰۰ اثر هنری در اتاق‌ها و سالن‌های مختلف، همچون الماس می‌درخشند و طوری چیدمان شده‌اند که تصویری دقیق از صحنه هنر بالی در دوره‌های مختلف را به بازدیدکننده نشان دهند.

۹. موزه کاتا آندریا هیراتا 

موزه

پوسترهای متنوع در موزه کاتا آندریا هیراتا

موزه کاتا آندریا هیراتا. عکس از «فرانسیسکا النا» (Fransiska Elna)

اولین رمان «آندریا هیراتا»، نویسنده مشهور اندونزیایی به نام «سربازان رنگین‌کمان» (The Rainbow Troops)، کماکان یکی از بهترین آثار ادبی این کشور به شمار می‌آید. این کتاب از زمان انتشار در سال ۲۰۰۵، دنیای جدیدی از توانایی، دانش و حتی گردشگری را به روی اندونزی گشوده است.

توصیف زیبای نویسنده از مناظر جزیره «بلیتونگ» (Belitung Island)، این مکان را تبدیل به یک بهشت گرمسیری مشهور در سراسر جهان کرد که هم‌اکنون، میزبان اولین موزه ادبیات کشور نیز است.

موزه «کاتا آندریا هیراتا»، خانه موزه‌ای رنگارنگ و ساده، اما جذاب و قابل‌توجه است که به هیراتا، تعلق دارد. شما در این موزه، می‌توانید از تماشای بخش‌های گزیده کتاب و تصاویر شخصیت‌های داستان آثار هیراتا لذت ببرید. این موزه همچنین محل برگزاری برنامه‌های آموزشی برای بازدیدکنندگان و کودکان محلی است.

 ۱۰. موزه ملی (Museum Nasional)

ساختمان، موزه تاریخی

جمعیت گردشگران در موزه ملی جاکارتا

موزه ملی جاکارتا

کلکسیون‌های عظیم موزه ملی اندونزی در جاکارتا، داستان‌هایی از تاریخ این سرزمین را از جوانب مختلف نقل می‌کنند. اشیای باستانی متعدد این موزه با قدمتی از دوران ماقبل تاریخ، نگاهی جدید به این کشور را در مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. بازدید از آثار موزه ملی، مانند ابزارهای اولیه و دست‌سازه‌های خارق‌العاده، مطمئنا راهی جذاب‌تر از کتاب‌ها برای آشنایی با تاریخ اندونزی به شمار می‌آید.

کلکسیون موزه ملی با میزبانی از بیش از ۱۴۲ هزار شیء از سراسر کشور، ابعاد مختلف زندگی را از هنر تا کشاورزی و از زبان تا مذهب به زیبایی به نمایش می‌گذارد. این موزه همچنین محل برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای، نمایش‌های هنری و رویدادهای مختلف در تمام طول سال است. تجربیات و نظرهای خود را در خصوص بازدید از موزه‌های اندونزی با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه