چگونه مسافرت دانشجویی آسانی داشته باشیم؟

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
چگونه مسافرت دانشجویی آسانی داشته باشیم؟

سفر در دوران دانشجویی کار سختی نیست و با شرکت در برنامه‌های مختلف که برای این هدف ایجاد شده‌اند یا کاهش هزینه‌های غیرضروری می‌توانید در دوران دانشجویی هم‌ به‌راحتی سفر کنید

دانش‌آموزان و دانشجویان به کشف دنیای پیرامون خود علاقه‌ی زیادی دارد؛ از محوطه کالج یا دانشگاه گرفته تا شهر و حومه‌ی آن و حتی کشورهای خارجی. چه دوست داشته باشید در کشور خودتان یا کشورهای خارجی با وسایلی مثل موتورسیکلت سفر کنید و چه به کوله‌گردی علاقه‌‌مند باشید، بدون تردید دوران کالج و دانشگاه بهترین دوران برای سفر هستند؛ زیرا در این سال‌ها هم می‌توانید روابط اجتماعی بهتری با سایر افراد برقرار کنید و هم در اوج دوران کنجکاوی خود هستید. از سوی دیگر درمورد سفر ارزان نیز احساس بدی ندارید.

سفر دانشجویی برای دانش‌آموزان و دانشجویان مزایای زیادی دارد و می‌تواند پیامدهای مثبتی را برای زندگی و آینده‌ی آن‌ها به‌همراه داشته باشد. دانش‌آموزان با سفرکردن می‌توانند با سبک‌های زندگی و فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند یا با افراد متخصص در زمینه‌های مختلف ملاقات کنند که می‌تواند به استخدام آن‌ها در موقعیت‌های شغلی مناسب در آینده منجر شود.

همچنین درصورتی‌که دانشجویان قصد مهاجرت به کشورهای دیگر یا تحصیل در خارج را داشته باشند، سفر می‌تواند آن‌ها را با کشورهای دیگر و فرصت‌های احتمالی مهاجرت به برخی از کشورها آشنا کند. در این مقاله از کجارو شما را با ۵ راهکار آشنا خواهیم کرد که با بهره‌مندی از آن‌ها می‌توانید بیشترین سفر را در دوران کالج داشته باشید.

۱. شرکت در برنامه‌های بین‌المللی تبادل دانشجو

تبادل دانشجو

با ثبت‌نام در برنامه‌های تبادل دانشجو می‌توانید یک ترم یا یک سال در خارج تحصیل کنید

شرکت در برنامه‌های بین‌المللی تبادل دانشجو یکی از بهترین روش‌های سفر دانشجویان به کشورهای دیگر و تحصیل در آن‌ها است. برخی از دانشگاه‌ها از طریق برنامه‌های دولتی دانشجو‌های‌شان را با یکدیگر مبادله می‌کنند. شما می‌توانید پس از یک سال تحصیل در کالج خودتان در این برنامه‌ها شرکت کنید. همچنین با بهره‌مندی از این برنامه‌ها که برخی از آن‌ها مقداری از هزینه‌ها را نیز پرداخت می‌کنند، می‌توانید به‌مدت یک ترم یا حتی تا یک سال در کشور دیگری تحصیل کنید. این نوع مهاجرت باعث می‌شود با فرهنگ و سبک زندگی مردم و همچنین فرصت‌های شغلی در سایر کشورها آشنا شوید. در ضمن برای سفر به نقاط مختلف کشور مقصدتان نیز فرصت کافی دارید.

برای ثبت تقاضا جهت شرکت در این برنامه‌های کاربردی و بسیار مفید، باید از فردی متخصص درزمینه‌ی نگارش اظهارنامه‌ی شخصی کمک بگیرید. خوشبختانه سرویس‌های آنلاین زیادی برای انجام این کار ایجاد شده‌اند و با بررسی این سرویس‌ها می‌توانید از خدمات یکی از آن‌ها بهره‌مند شوید.

۲. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

بسیاری از دانشجویان به‌دلیل نداشتن توانایی مالی یا ترس از بالابودن هزینه‌ها از سفر کردن خودداری می‌کنند و حتی پس از پایان دوران تحصیلشان نیز به سفر فکر نمی‌کند؛ زیرا تصور می‌کنند یافتن شغلی مناسب در اولویت است. اگرچه نمی‌توان بالابودن هزینه‌ها در برخی از کشورهای خارجی را انکار کرد؛ اما با مدیریت هزینه‌های جاری می‌توان تاحدودی این هزینه‌ها را به‌راحتی تأمین کرد.

به‌عنوان‌مثال می‌توانید بسیاری از هزینه‌های غیرضروری و مخارج افراطی را کمتر کنید؛ مثلاً می‌توانید غذایتان را خودتان بپزید و لباس‌هایتان را خودتان بشویید. درصورتی‌که کتاب‌های درسی‌تان قیمت بالایی دارند، می‌توانید نسخه‌ی کپی‌شده یا دست‌دوم آن‌ها را بخرید یا نسخه‌ی الکترونیکی آن‌ها را از اینترنت دریافت کنید. چشم‌پوشی از بسیاری از تفریح‌های بیهوده نیز می‌تواند به افزایش صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک شایانی کند

هر چقدر بیشتر در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، بیشتر می‌توانید به کشورهای مختلف سفر و حتی می‌توانید برای سفر به کشورهای بسیار محبوب گردشگری مثل فرانسه، مالدیو، یونان و اسپانیا نیز برنامه‌ریزی کنید.

سفر دانشجویی

۳. سفر به مغازه مقاصد ارزان‌قیمت

کشورهای قاره‌های آسیا و آفریقا و تعدادی از کشورهای اروپا و همچنین کشورهای خاورمیانه، مقصد مناسبی برای سفر دانشجویان هستند. از میان بهترین مقاصد سفر برای دانشجویان در قاره‌های مختلف می‌توان به آلبانی، کامبوج، کلمبیا، چین. جمهوری دومینیکن، لتونی، مالزی، اندونزی، لهستان، پرو، پرتغال و رومانی اشاره کرد. شهر آمستردام در هلند و کیتو در اکوادور، نیز دو گزینه‌ی مناسب برای دانشجویان محسوب می‌شوند.

البته برخی از دانشجویان در مقاصد ارزان‌قیمت نیز ولخرجی می‌کنند. خرید سوغاتی‌های متعدد و متنوع و شرکت در تمام جشنواره‌ها چندان ضروری نیست. شما می‌توانید با شرکت در تفریح‌های ساده همچون بازدید از جاذبه‌هایی که هزینه‌ی بازدید از آن‌ها چندان زیاد نیست، قایق‌سواری و شرکت در تورهای دارای راهنما از سفرتان بیشترین لذت را ببرید

۴. سفر به کشورهای دیگر جهت کارآموزی

کارآموزی

گذراندن دوران کارآموزی در خارج یکی از بهترین روش ها برای سفر دانشجویی ارزان است

اگر درزمینه‌ی خاصی تخصص دارید و از اعتمادبه‌نفس کافی هم برخوردار هستید، می‌توانید برای کارآموزی به کشورهای دیگر سفر کنید و تعطیلات تابستانی را با هزینه‌ی کمی در کشور دیگری سپری کنید. اگر در رشته‌هایی مثل پزشکی، داروسازی، صنعت هوانوردی روزنامه‌نگاری و بسیاری از رشته‌های مرتبط با علوم طبیعی و اجتماعی تحصیل می‌کنید، می‌توانید از فرصت‌های خوب برای کارآموزی در کشورهای دیگر بهره‌مند شوید.

۵. شرکت در برنامه‌های ارائه‌دهنده خدمات و رفاه اجتماعی

اگر در یک زمینه‌ی خاص مهارت و تخصص زیادی دارید، با شرکت در چنین برنامه‌هایی می‌توانید به‌راحتی به برخی از کشورها سفر کنید. اگرچه تعداد زیادی از کشورهای در حال‌توسعه ازنظر اقتصادی و امکانات رفاهی، وضعیت خوبی ندارند؛ اما برخی از آن‌ها بهترین مقاصد گردشگری هستند. اگر نمی‌خواهید به‌عنوان کارآموز مدت زیادی به کشور دیگر سفر کنید، می‌توانید به‌عنوان داوطلب سفر ارزانی به برخی از کشورهای جذاب داشته باشید.

برنامه های رفاه اجتماعی

برای شرکت در این برنامه‌ها لازم نیست مهارت و تخصص آن‌چنانی داشته باشید

برای شرکت در این برنامه‌ها لازم نیست مهارت و تخصص آن‌چنانی داشته باشید و یک دیپلم دبیرستان هم می‌تواند کافی باشد. برای مطلع‌شدن از این برنامه‌ها می‌توانید به سازمان‌های خیریه، سازمان‌های مردم‌نهاد، سازمان‌های مدیریت‌کننده‌ی فعالیت‌های امدادی و دیگر نهادهای فعال درزمینه‌ی فعالیت‌های بشردوستانه، مراجعه کنید.

برنامه‌ی پیشرفت و توسعه‌ی ملل متحد یا UNDP یا به‌عبارت‌دیگر شبکه‌های جهانی توسعه‌‌ی ملل متحد که بزرگ‌ترین مرجع کمک‌کننده برای توسعه کشورهای در‌حال‌توسعه در سطح جهان محسوب می‌شود، یکی از برنامه‌های عمرانی بسیار خوب است که با شرکت در آن می‌توانید هم سفری ارزان به کشورهای در حال‌توسعه داشته باشید و هم به بهترشدن جهان کمک کنید. برای شرکت در این برنامه باید اخبار مربوط به آن را همیشه دنبال کنید.

سخن آخر

همان طور که قبلاً گفتیم با سفر در دوران دانشجویی هم می‌توانید بیشترین بهره را از بهترین دوران زندگی خود ببرید و هم آینده‌‌ی خود را بسازید. در ضمن با سفر به نقاط مختلف دنیا درس‌های فراوانی می‌گیرید که در هیچ کلاسی و در هیچ کتابی در مورد آن‌ها صحبت نمی‌شود؛ پس تا می‌توانید در دوران دانشجویی سفر کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه