دانگ نگاک؛ دهکده‌ تحصیل‌کرده‌های هانوی در ویتنام

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
دانگ نگاک؛ دهکده‌ تحصیل‌کرده‌های هانوی در ویتنام

دهکده‌ی «دانگ نگاک» در حومه‌ی هانوی، پایتخت ویتنام، به‌خاطر تعداد زیاد افراد باسواد و سرشناسش به دهکده‌ی تحصیل‌کرده‌ها معروف است.

لاک‌پشت‌های مورداحترام، میراث سلطنتی، تالاری به‌شکل اژدها و یک سنت علمی برجسته، از جمله ویژگی‌های خاص «دانگ نگاک» (Dong Ngac) به حساب می‌آیند؛ دهکده‌ای در حومه‌ی پایتخت ویتنام که از تیررس گردشگران در امان مانده است. این دهکده‌ی ۱۰۰۰ ساله که به‌عنوان «دهکده‌ی تحصیل‌کرده‌ها» نیز شناخته می‌شود، در طول قرن‌ها تغییر چندانی نکرده است.

با اینکه هانوی در طی ۲۰ سال گذشته به‌سرعت گسترش یافته و مدرن شده است؛ بسیاری از دهکده‌های قدیمی آن نابود شده یا به‌نحوی بازسازی شده‌اند که اصالت خود را از دست داده‌اند؛ هرچند این موضوع شامل حال دانگ نگاک نمی‌شود و به همین دلیل این بخش از ویتنام، همچنان جذاب است. با کجارو همراه باشید تا با این دهکده بیشتر آشنا شوید.

هانوی ویتنام

دروازه‌های سنگی زیبا، ورودی این دهکده را نشان می‌دهند؛ ساختمان‌های قدیمی فرانسوی-ویتنامی در دو طرف خیابان‌های باریک خودنمایی می‌کنند؛ فروشنده‌های خیابانی از زیر کلاه‌های استعماری خود نیم‌نگاهی به بازدیدکنندگان می‌اندازند؛ در حالی که بچه‌ها در بیرون معبد بودایی «تو خان» (Tu Khanh) متعلق به قرن هفدهم مشغول بازی هستند. این معبد که مساحتی بیشتر از سه هکتار دارد، مملو از باغ‌ها، حیاط‌های دارای سایه‌بان، پاگوداهای مزین (نیایشگاه) و سازه‌های باشکوه است.

اکثر این سازه‌ها از چوب تیره‌رنگ به‌وجود آمده‌اند که لبه‌ی بام‌های شیب‌دار آن‌ها با حجاری‌های ظریف مزین شده‌ و روی بام‌ها نیز با کاشی‌های قرمزرنگ پوشانده شده‌اند.

دانگ نگاک

یکی از اولین سازه‌های یادبودی که بازدیدکنندگان در داخل محوطه‌های پرپیچ‌وخم «معبد تو خان» با آن مواجه می‌شوند، مجسمه‌ی سنگی یک درنای ایستاده بر پشت لاک‌پشت است. لاک‌پشت‌ها برای قرن‌ها مورداحترام مردم هانوی بوده‌اند.

در اساطیر محلی، این موجودات لاک‌دار نشانه‌ی طول عمر هستند و به‌عنوان نمادهای موفقیت ویتنام در بسیاری جنگ‌هایی بوده‌اند که برای رسیدن به استقلال داشته‌ است. این مجسمه یکی از ۵۰ مجسمه سنگی و فلزی است که در گوشه‌وکنار معبد مذکور وجود دارد. در این میان علاوه بر سه ناقوس برنجی بزرگ که متعلق به اوایل قرن نوزدهم هستند، مجموعه‌ای از ستون‌های سنگی نیز به چشم می‌خورد که به خدایان بودا و دانشمندان اهل دانگ نگاک اختصاص دارند.

با اینکه دانگ نگاک، دهکده‌ی کوچکی است و حدود ۱۰۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند؛ زادگاه تحصیل‌کرده‌های زیادی از جمله ده‌ها دکترای ادبیات است. از جمله‌ی این افراد می‌توان به «فام گیا خیم» (Pham Gia Khiem)، معاون نخست‌وزیر ویتنام از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ و «هوانگ تانگ بی» (Hoang Tang Bi)، نویسنده‌ی مطرح و فعال اجتماعی در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ اشاره کرد. تا به امروز، خانواده‌های این منطقه رقابت تنگاتنگی با هم داشته‌اند تا بهترین دانش‌آموزان را پرورش دهند.

هانوی ویتنام

دهکده‌ی دانگ نگاک به‌خاطر پرورش افراد تحصیل‌کرده‌ی بانفوذ و تأثیرگذار، جوایز سلطنتی متعددی دریافت کرده است که قدمت آن‌ها به دوره سلسله‌ی «لی» در ویتنام (۱۴۲۸- ۱۷۸۸) برمی‌گردد.

سنت ادبیات حتی در معماری این دهکده نیز به چشم می‌خورد. نمادهای موجود در کتاب‌ها، روی دروازه‌های قدیمی در چهار طرف دهکده حکاکی شده‌اند. در فاصله‌ی بین این دروازه‌ها، حدود ۱۰۰ خانه وجود دارد که قدمت قدیمی‌ترین آن‌ها به اوایل دهه‌ی ۱۶۰۰ می‌رسد. ظرافت و پیچیدگی کارهای سنگی و چوبی این خانه‌ها باعث جلب‌توجه بازدیدکنندگانی می‌شود که از مسیرهای باریک بین آن‌ها عبور می‌کنند و با استقبال گرم و لبخند مردم محلی مواجه می‌شوند که برایشان دست تکان می‌دهند و با خوراکی‌های موردعلاقه‌ی خود نظیر چای داغ لوتوس و کوفته‌ی برنج هرمی از آن‌ها پذیرایی می‌کنند.

دانگ نگاک

خانه‌ی اجتماعات دانگ نگاک، مرکز اصلی این دهکده است که برای قریب به ۴۰۰ سال میزبانی مهم‌ترین رویدادها را بر عهده داشته و به‌عنوان محلی برای عبادت بوده است. این مرکز در نیمه‌ی اول دهه‌ی ۱۶۰۰ ساخته و به‌شکلی طراحی شد تا از بالا همچون سر یک اژدها باشد. سالن چوبی نمازخانه‌ی آن قرار بود که جمجمه‌ی اژدها را نشان دهد و دروازه‌ی اصلی و دو چاه آب آن به‌ترتیب ‌نقش دماغ و چشم‌های اژدها را داشته باشند. تالار مرکزی این خانه‌ی اجتماعات دارای مجموعه‌ای با ارزش از آثار هنری سلسله‌ی لی است که مضامین مربوط به کشاورزی، تجارت، ماهی‌گیری، هنری و البته ادبیات را در بر می‌گیرد. مردم محلی هر روز در مقابل این مرکز زانو می‌زنند تا علاوه بر پرستش خدایان بودا، یاد و خاطره‌ی چهره‌های تحصیل‌کرده‌ای را گرامی بدارند که مایه‌ی شهرت و اعتبار دانگ نگاک بوده‌اند.

گردشگرانی که مایل به بازدید از این دهکده هستند باید بدانند که دانگ نگاک در حومه‌ی شمالی هانوی، پایتخت ویتنام، قرار دارد. اگر از منطقه‌ی اصلی گردشگری هانوی موسوم به «محله قدیمی» (Old Quarter) سوار تاکسی شوید، در عرض ۳۰ دقیقه به این دهکده خواهید رسید. در سفر به این منطقه، بازدیدی هم از معبد «فو تای هو» (Phu Tay Ho) و «ون نین پاگودا» (Van Nien pagoda) داشته باشید که در دو طرف دریاچه‌ی بزرگ و زیبای غرب قرار دارند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه