برای مهاجرت و زندگی آمریکا یا کانادا کدام مناسب‌تر است؟

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات دوشنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۰
برای مهاجرت و زندگی آمریکا یا کانادا کدام مناسب‌تر است؟

 بسیاری از افرادی که قصد خرید بلیط هواپیما کانادا یا بلیط هواپیما آمریکا را دارند بر سر دوراهی مانده‌اند که کدام کشور برای مهاجرت و زندگی مناسب‌تر است یا در حال حاضر به کدام‌یک از آن‌ها می‌توانند مهاجرت کنند.

 اگر به‌عنوان یکی از خریداران بلیط هواپیما خارجی آرزوی مهاجرت به آمریکا و کانادا را در ذهن خود می‌پرورانید با ما همراه باشید تا از سیاست‌های مهاجرتی این دو کشور، از زبان مزیاد المسعود باخبر شوید.

مزیاد المسعود مدیرعامل شرکتی است که در زمینه مدیریت پول و سرمایه‌ ورزشکاران حرفه‌ای مشغول به فعالیت بوده و دارای دو مدرک فوق لیسانس است.

او که پس از خرید بلیط هواپیما آمریکا به این کشور مهاجرت کرده بود پس از اصلاحات مهاجرتی پرزیدنت ترامپ مانند دیگر مهاجران تحصیلکرده و متخصص، مجبور به ترک آمریکا به مقصد کانادا گشته است. المسعود که متولد کویت است از کودکی همیشه رویای رفتن به آمریکا را در سر داشت.

او به خریداران بلیط هواپیما خارجی می‌گوید: «همیشه عاشق فوتبال آمریکایی و یکی از طرفداران پر و پا قرص تعداد زیادی از موزیسین‌های آمریکایی بوده‌ام.»

در سال ۲۰۱۵ المسعود با ویزای موقت OPT به آمریکا مهاجرت کرد و توانست ظرف مدت یک سال یعنی در سال ۲۰۱۶ شرکت خود را به نام Flair Ins را به ثبت برساند. در آن زمان اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا بود و برنامه مهاجرتی وی موسوم به قانون کارآفرینی بین‌الملی اجرا می‌شد و این موضوع به المسعود اجازه می‌داد که در آمریکا بماند.

برای خریداران بلیط هواپیما آمریکا باید بگوییم که در سال ۲۰۱۷ ورق برگشت و پس از آنکه ترامپ قدرت را به دست گرفت،‌ قانون اوباما لغو شد  برای اطلاعات بیشتر به سام‌سیر مراجعه کنید.

 در نتیجه به المسعود گفتند که باید از آمریکا خارج شود. او می‌گوید: « آن لحظات برای من خیلی ناراحت کننده‌ بود. گیج شده بودم و نمی‌دانستم باید چه کاری انجام بدهم. در همین حال تصمیم گرفتم به فرصت‌های دیگری فکر کنم.»

اگر قصد خرید بلیط هواپیما کانادا یا بلیط هواپیما آمریکا را دارید باید بدانید که طبق داده‌های به‌دست آمده در سال ۲۰۱۶، روزبه‌روز به تعداد ریجکتی‌های ویزای H-1B مهاجران ماهر و موقت آمریکا افزوده می‌شود. همان طور که خریداران بلیط هواپیما خارجی می‌دانند این نوع ویزا برای کارگران ماهری صادر می‌شود که قصد دارند در آمریکا مشغول به کار شوند.

بر اساس آنچه بنیاد ملی سیاست‌گذاری آمریکا اعلام کرده است، نرخ ریجکتی این ویزا در سال ۲۰۱۵ برابر با ۶ درصد بوده که در فصل نخست سال جاری میلادی به ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

اما خریداران بلیط هواپیما کانادا باید در نظر داشته باشند که اوضاع در این کشور متفاوت است و برنامه‌های فدرال و استانی کانادا، راه را برای ورود استعداد‌هایی نظیر المسعود باز کرده است. در طول سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، تعداد کارمندان در بخش‌های مختلف تکنولوژی، علمی و حرفه‌ای به میزان ۴.۵ درصد افزایش یافته است.

 در واقع افرادی که پس از خرید بلیط هواپیما خارجی به کانادا مهاجرت می‌کنند عامل مهمی برای مبارزه با کمبود نیروی کار در این کشور محسوب می‌شوند.

یکی از دوستان المسعود که در حوزه بیزنس فعالیت می‌کرد به او پیشنهاد داد تا به کانادا مهاجرت کند. او نیز فرصت را مغتنم شمرده و برای اخذ ویزای Entrepreneur Start-up Visa اقدام کرد. ظرف مدت یک ماه به درخواست او رسیدگی شد و مزیاد المسعود در فوریه ۲۰۱۹ پس از خرید بلیط هواپیما کانادا، وارد ونکوور بریتیش کلمبیا شد و از آن تاریخ تاکنون در آنجا سکونت دارد.

او می‌گوید: «هر از چند گاهی برای پیاده‌روی به بیرون می‌روم. غذاهای کانادایی عالی و تنوع مردمان بالا در این کشور باعث شده تا من بتوانم دوستان زیادی پیدا کنم و این بی‌نظیر است.»

مهاجرت به کانادا

رد کردن آمریکا و جذب کردن کانادا

دوست المسعود یک استرالیایی به نام Jake Tyler است که به او پیشنهاد مهاجرت به کانادا را داده بود. دوستی آن‌ها از زمانی آغاز شد که در بیزنس اسکول اسپانیا با یکدیگر درس می‌خواندند. تیلر به‌همراه یک هندی به نام گورو آلتو و یک کانادایی به نام ناتالی کترایت، موسسان شرکتی موسوم به Finn Al هستند. طبق گفته‌های ناتالی کترایت، مدیرعامل این شرکت، بخش عظیمی از کارکنان این شرکت را مهاجرانی تشکیل می‌دهند که زمانی با خرید بلیط هواپیما خارجی به کانادا مهاجرت کرده‌اند. اخیرا نیز فردی که داستان زندگی‌اش مشابه المسعود است را به استخدام خود درآورده است.

کترایت در ادامه سخنان خود می‌گوید: «ما یک نفر را که از آمریکا بیرون انداخته شده بود را استخدام کردیم. او آدم بسیار با استعدادی در زمینه دیتا است و ما از این فرصت استفاده کرده و او را به کانادا آوریدم.»

خبر خوب برای خریداران بلیط هواپیما کانادا این است که مسیر مهاجرتی استعداد جهانی به شرکت‌های بسیاری نظیر Finn Al این فرصت را داده است تا کارگران ماهر خارجی را ظرف کمتر از دو هفته به کانادا بیاورند. یکی از سخنگویان شرکت Finn Al اعلام کرده است که ۵۴ درصد از کارکنان این شرکت را مهاجران تشکیل می‌دهند.

 در حال حاضر دفتر تورنتوی این شرکت تنها یک کارمند دارد و دفتر نیویورک دارای سه فروشنده است که یا آمریکایی هستند یا با ویزای کار آمریکا و پس از خرید بلیط هواپیما آمریکا در این شرکت استخدام شده‌اند.

آمریکا

آیا ترامپ مقصر است؟

شاید بسیاری از خریداران بلیط هواپیما خارجی بر این باور باشند که از وقتی ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شده اوضاع این‌گونه است. اما این موضوع ربطی به ترامپ ندارد و این شرایط به خیلی قبل‌تر باز می‌گردد. برای مثال در سال ۱۹۹۹ امانوئل دلاپورت از فرانسه به بوستون ماساچوست رفت.

 او به‌عنوان تحلیلگر داده‌ها در شرکتی مشغول به کار شد و همان شرکت اسپانسر درخواست اقامت دائم آمریکای او شده بود. دلاپورت می‌بایستی تا زمانی که گرین کارت یا اقامت دائم آمریکا را نگرفته است در استخدام این شرکت بماند. در سال ۲۰۰۴ او متوجه شد که اوضاع شرکتش خوب نیست و با از دست دادن شغلش، فرصت دریافت  گرین کارت را هم از دست خواهد داد.

 برای او تنها دو راه وجود داشت، یا باید همه چیز را دوباره از صفر و با شرکتی جدید شروع می‌کرد یا برای همیشه با آمریکا خداحافظی می‌کرد. او می‌گوید:« در واقع به خریداران بلیط هواپیما آمریکا و بلیط هواپیما کانادا باید بگویم که آن‌ها من را از آمریکا بیرون نینداختند. من فهمیده بودم که برای ماندن شرایط سختی را پیش رو دارم در نتیجه خود را برای رفتن آماده کردم.»

 بنابراین او یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۵ درخواست خود را به‌منظور دریافت گواهی انتخاب کبک یا CSQ ارائه داد و پس از خرید بلیط هواپیما کانادا به مونترال کبک نقل مکان کرد. او سخنان خود را این‌گونه ادامه داد:« من در کبک کانادا پیشنهاد شغلی نداشتم و تنها مدارک، رزومه و سوابق خود را ارائه دادم و به شرکتی هم نیاز نداشتم.»

شاید برای خریداران بلیط هواپیما خارجی جالب باشد که دلاپورت همچنان در مونترال به سر می‌برد و مشغول به کار در یک شرکت مشاوره فناوری اطلاعات که شهرتی جهانی دارد است.

حس آزادی

یکی دیگر از خریداران بلیط هواپیما آمریکا که تبعه بلاروس است آمریکا را به مقصد کانادا ترک کرده است. او به‌عنوان توسعه دهنده نرم‌افزار، برای صنعت هوافضا، سیستم‌های الکتریکی می‌سازد. او پس از هشت سال زندگی در آمریکا، اکنون به کانادا مهاجرت کرده و می‌گوید:« پس از هشت سال فهمیدیم که در آمریکا آینده‌ای ندارم. در حال حاضر حس عجیبی شبیه آزادی دارم و جایی را پیدا کردم که به آن تعلق دارم.»

مطالب مرتبط:

دیدگاه