با بهترین موزه‌ های بالی آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
با بهترین موزه‌ های  بالی آشنا شوید

در سفر به بالی اندونزی می‌توانید در کنار جاهای دیدنی متعدد، بازدید از موزه‌‌ها را در برنامه‌ خود بگنجانید و با فرهنگ و هنر این جزیره بیشتر آشنا شوید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۲۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ به‌روزرسانی شده است.

بالی یک مقصد گردشگری کامل است که هر نوع تفریح و جاذبه‌ای در آن پیدا می‌شود. معابد باشکوه، سواحل دیدنی و طبیعت استوایی فوق‌العاده، هتل‌های لوکس و بی‌نظیر و جذاب‌ترین رستوران‌ها با غذاهای محلی لذیذ از جمله‌ جاذبه‌های بالی محسوب می‌شوند؛ اما اگر جزو آن دسته از گردشگرانی هستید که به هنر و فرهنگ علاقه دارند، بازدید از موزه‌های بالی را نباید از دست بدهید.

با اینکه شاید چندین هفته زمان هم برای گشت‌وگذار در هنر و فرهنگ غنی بالی کافی نباشد، برخی از موزه‌های آن می‌توانند به‌خوبی این مرزوبوم را به شما معرفی کنند. اگر از علاقه‌مندان به هنر، تاریخ، صنایع‌دستی، باستان‌شناسی و... هستید، با ما همراه شوید تا تعدادی از بهترین موزه‌های بالی را به شما معرفی کنیم.

موزه هنر آگونگ رای

دروازه ورودی موزه هنر آگونگ رای

«موزه هنر آگونگ رای» (Agung Rai Museum of Art) که در هنری‌ترین شهر بالی یعنی اوبود قرار دارد، شامل طیف متنوعی از آثار هنری، از کارهای کلاسیک گرفته تا معاصر و از هنرمندان افسانه‌ای تا استعدادهای نوظهور بومی می‌شود. از همین رو این موزه، محلی ایدئال برای تجربه‌ هنر، فرهنگ و معماری به شمار می‌رود. چندین ساختمان سنتی حیرت‌انگیز در میان باغ‌های زیبایی به سبک بالی، محیطی بکر و مناسب برای لذت‌بردن از فرهنگ و هنر «اوبود» خلق کرده‌اند.

موزه‌ مذکور که از جاهای دیدنی بالی محسوب می‌شود، کلاس‌های نقاشی نیز برگزار می‌کند و اغلب میزبانی رویدادهای فرهنگی، اجراهای نمایش و... را نیز بر عهده دارد.

موزه رنسانس بلانکو

«موزه رنسانس بلانکو» (Blanco Renaissance Museum) با میزبانی از آثار هنری «دون آنتونیو بلانکو» (Don Antonio Blanco)، روی تپه‌ای زیبا در عمارتی به سبک اروپایی و متعلق به خود این هنرمند در اوبود واقع شده است. هنر این هنرمند پس از نقل‌مکان به بالی شکوفا شد و بسیاری از آثار او با الهام از این جزیره و مردم زیبای آن بود و نقاشی‌ها، اشعار مصور و سایر آثار هنری‌اش در این موزه‌ به نمایش گذاشته شده‌اند.

ساختمان باشکوه این موزه تحت‌تاثیر شکوه رنسانس، ترکیبی منحصربه‌فرد و تماشایی از جذابیت‌های اروپایی و ذوق هنری بالی است و علاوه بر میزبانی آثاری که با الهام از بالی خلق شده‌اند، تجربه‌های منحصربه‌فردی را در اختیار بازدیدکنندگانی قرار می‌دهد که به این منطقه سفر کرده‌اند.

موزه بالی

فضای سبز و گیاهان گرمسیری در موزه بالی

«موزه بالی» (Bali Museum) به نمایش صنایع‌دستی و آثار سراسر جزیره‌ بالی اختصاص دارد و در واقع جوهر وجودی بالی را در یک مکان گردآوری کرده است. این موزه شامل چهار ساختمان اصلی می‌شود که هر یک برای موضوع متفاوتی در نظر گرفته شده است: موسیقی و تئاتر، مجسمه و نقاشی، منسوجات و یافته‌های باستان‌شناسی. موزه‌ بالی در مرکز شهر دنپاسار قرار دارد؛ جایی که معماری سنتی بالی باشکوه هرچه تمام‌تر خودنمایی می‌کند.

موزه هنر نکا

«موزه هنر نکا» (Neka Art Museum) توسط هنرمند معروف بالی به نام «وایان سوتجا نکا» (Wayan Suteja Neka) تأسیس شد و شامل مجموعه آثار بسیار وسیع این هنرمند از سال ۱۹۷۶ می‌شود. از آثار کلاسیک تا معاصر، سنتی تا مدرن، تقریبا هر نوع هنری را می‌توان در این موزه پیدا کرد. نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، ابزارهای سنتی و اسلحه‌های موجود در موزه‌ نکا، گوشه‌ای از فرهنگ بالی را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهند.

خانه ماسک‌ها و عروسک‌های ستیا دارما

اشیای زینتی در خانه ماسک ها و عروسک های ستیا دارما

«خانه ماسک‌ها و عروسک‌های ستیا دارما» (Setia Darma House of Masks and Puppets) شامل مجموعه‌ای وسیع از ماسک‌ها و عروسک‌هایی است که به مناطق و فرهنگ‌های مختلف اندونزی، آسیا و آفریقا اختصاص دارند. این موزه درمجموع، ۱,۲۰۰ ماسک و ۴,۷۰۰ عروسک را در خود جای داده است و بازدیدکنندگان علاوه بر تماشای این آثار می‌توانند از دیدن نمایش‌های عروسکی نیز نهایت لذت را ببرند که اغلب در موزه برگزار می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که موزه‌ مذکور نقش مهمی در معرفی یکی از فرهنگ‌های مهم این منطقه بازی می‌کند.

موزه لا مایئور

«موزه لا مایئور» (La Mayeur Museum)، محلی برای نمایش اثار هنرمند بلژیکی، «آدریان جین لی مایئور» (Adrien Jean Le Mayeur) است و با وجودی که این هنرمند قبل از اقامت در بالی، به سایر نقاط دنیا سفر کرده بود، اما آثار او به میزان زیادی با الهام از عناصر و چهره‌های مردم بالی خلق شدند که شامل رقصنده‌های سنتی تا معابد و گل‌ها می‌شد.

ساختمان موزه، محل زندگی این هنرمند و همسرش بود که خود به‌تنهایی زیبا و جذاب است؛ به‌خصوص برای معماری سنتی و اتاق‌هایش که داستان زندگی آدریان جین لی مایئور را نشان می‌دهند.

موزه پوری لوکیسان

گالری نقاشی های موزه پوری لوکیسان

«موزه پوری لوکیسان» (Puri Lukisan Museum) در اوبود قرار دارد و مهم‌ترین آثار هنری بالی را در خود جای داده است؛ به‌طوری که این مجموعه‌ کامل شامل همه‌ مکتب‌های هنری بالی می‌شود. این موزه، آثار هنرمندان بومی و بین‌المللی را جمع‌آوری کرده است که بسیاری از آن‌ها داستان زندگی مردم بالی را بازگو می‌کنند. تجربیات خود را از سفر به بالی و بازدید از موزه‌های این شهر با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه