با تور مجازی از قلعه شوش بازدید کنید

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری شنبه، ۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از قلعه شوش بازدید کنید

از جاهای دیدنی شهر شوش در استان خوزستان، قلعه یا آکروپل شوش است. این قلعه را فرانسوی‌های در دوران قاجار ساخته‌اند و در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی قرار دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۱۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۰۶ به‌روزرسانی شده است.

شوش از مهم‌ترین تپه‌های باستانی ایران و از مهم‌ترین استقرارهای بشری در طول تاریخ بوده که از دوران پیش از تاریخ تا دوره اسلامی مورد سکونت قرار داشته است. قلعه تاریخی شوش بنایی تاریخی است که در سال ۱۸۹۷ به دستور ژاک دمورگان فرانسوی برای سکونت باستان‌شناسان فرانسوی و نگهداری موقت برخی اشیای تاریخی و باستانی به دست آمده طی کاوش‌ها، در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش و روی تپه‌ای تاریخی ساخته شد و به همین دلیل به «قلعه دمورگان» هم معروف است. به این بنا همچنین قلعه اکروپل و قلعه فرانسوی‌ها هم می‌گویند. ساخت قلعه حدود ۱۵ سال طول کشید و به دست معماران دزفولی و نیروهای ایرانی بنا شد. این اثر تاریخی در دوره جنگ تحمیلی بارها مورد حمله دشمن قرار گرفت و آسیب‌های بسیاری دید. این بنا تا سال ۱۳۵۷ در دست فرانسویان بود و در حال حاضر به‌عنوان نوعی موزه استفاده می‌شود و اشیای تاریخی و ابزار باستان‌شناسی فرانسوی‌ها در آن نگهداری می‌شوند.

عکس هوایی از قلعه شوش در کنار کاخ آپادانا

منبع عکس: susachtb.ir

قلعه شوش شبیه «باستیل»، قلعه و زندان معروف فرانسوی است و بدون پی از خشت‌ و آجرهای باستانی ساخته شده و در آن از آجرهای باقی‌مانده از کاخ آپادانای داریوش و برخی از آجرهای کتیبه‌دار به خط میخی از زیگورات چغازنبیل به کار رفته است. قلعه پلانی ذورنقه‌ای شکل دارد و از دو حیاط و فضاهای پیرامون آن تشکیل شده است. دورتادور بنا را نیز راهروهایی احاطه کرده است و ردیف اتاق‌هایی به‌سمت حیاط، برگرد آن قرار گرفته‌اند. این مکان همچنین دو برج مربع شکل و دایره‌ای شکل دارد. از دیگر قسمت‌های قلعه شوش می‌توان به اتاقک شیشه‌ای موسوم به «کلاه فرنگی» و برج استوانه‌ای که در ضلع غربی قرار دارد و به‌عنوان کبوترخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت، اشاره کرد. عناصر تشکیل دهنده معماری شامل طاق‌های رومی، درگاه‌های قوسی و تزیین‌های آجری است که از معماری ایرانی الهام گرفته است.

متن مورد نظر: حسین پورخلیلی، حسین فتحی اکبری، اینستاگرام (ٰm.i58 ،@safar.man@)

قلعه تاریخی شوش در سال ۱۳۸۰ با شماره‌ ۳۹۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این قلعه در خیابان طالقانی، رو‌به‌روی آرامگاه دانیال نبی و در محوطه‌ جهانی شوش و در کنار کاخ آپادانا واقع است. این قلعه تا اهواز حدود ۱۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

برای بازدید از قلعه شوش و بخش‌های مختلف آن می‌توانید از تور مجازی قلعه شوش استفاده کنید و از دیدن و تماشای این اثر تاریخی لذت ببرید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

عکس کاور: susachtb.ir

مطالب مرتبط:

منبع susachtb susachtb

دیدگاه