رایتیم؛ چگونه غرامت تاخیر یا کنسلی پرواز را بگیریم؟

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان سه شنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
رایتیم؛ چگونه غرامت تاخیر یا کنسلی پرواز را بگیریم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در سفرهای هوایی با مشکلاتی مانند تاخیر یا لغو پرواز و گم شدن چمدان مواجه شده باشید. در چنین شرایطی چه راهکاری پیش روی شما است؟

اگر سفر هوایی را تجربه کرده باشید و تاکنون مشکلاتی از قبیل تاخیر یا لغو پرواز برای شما پیش نیامده است؛ پس فرد خوش‌شانسی هستید؛ ولی در صورتی‌ که پرواز شما با تاخیر مواجه یا لغو شده، چه راهکاری پیش روی شما است؟ اگر چمدان و بارهایتان بعد از پرواز گم شد، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

آیین‌نامه حقوق مسافران در سفرهای هوایی توسط هر کشور به‌صورت جداگانه تدوین و برای اجرا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ می‌شود. در چنین شرایطی آیین‌نامه حقوق مسافر به کمک مسافران می‌آید تا بخشی از خسارت احتمالی آن‌ها را جبران کند. وب‌سایت رایتیم (Rightim)، استارتاپی حقوقی - تکنولوژی است که تلاش می‌کند در ابتدا حقوق شما در سفرهای هوایی را آموزش دهد و در مراحل بعد برای گرفتن غرامت به شما کمک کند. در ادامه این مقاله کجارو با سرویس‌های رایتیم و نحوه کار آن آشنا می‌شوید.

سرویس غرامت، یکی از خدماتی است که در رایتیم ارائه می‌شود. بر اساس مقررات حقوق مسافر، پروازهایی که بیشتر از سه ساعت بعد از تهیه بلیط هواپیما تاخیر داشته باشند، مشمول دریافت غرامت نقدی می‌شوند.

رایتیم

روزانه به‌طور میانگین بیش از ۱۰۰ هزار پرواز مسافری در دنیا انجام می‌شود. ۶ درصد این پروازها با تاخیر، لغو یا اختلال مواجه می‌شوند و در نتیجه مسافر در فرودگاه معطل می‌شود. این انتظار، برنامه سفر مسافران و گردشگران را مختل می‌کند و در مواردی حتی باعث زیان مالی به آن‌ها می‌شود. اینجا است که مقررات حقوق مسافر برای تعیین خسارت‌ها به کمک مسافران می‌آید و طبق شرایط خاصی، شرکت هواپیمایی را موظف می‌کند تا علاوه بر جبران خسارت واردشده به مسافران، غرامت نقدی هم به آن‌ها پرداخت کنند. رایتیم به شما کمک می‌کند تا بتوانید غرامت چنین پروازهایی را دریافت کنید.

برای این کار، رایتیم در مورد حقوق سفر به شما آموزش می‌دهد و به کمک ابزار آنلاین محاسبه غرامت در وب‌سایت این استارتاپ حقوقی - تکنولوژی می‌توانید مبلغی را که از ایرلاین به‌عنوان غرامت به شما تعلق می‌گیرد، محاسبه کنید. راه دیگر این است که به رایتیم وکالت بدهید تا غرامت شما را از ایرلاین‌های مختلف بگیرد.

برای استفاده از سرویس غرامت، وارد وب‌سایت شوید و در بخش «غرامت پرواز شما»، جزییات موردنیاز را پر کنید. این وب‌سایت به دو زبان انگلیسی و فارسی در دسترس است.

در این بخش با وارد کردن مبدا و مقصد، به صفحه دیگری هدایت می‌شوید. از میان گزینه‌های «تاخیر در پرواز»، «کنسل شدن پرواز»، «جلوگیری از سوارشدن» و «از دست دادن کانکشن»، مشکل مرتبط با سفر خود را انتخاب کنید. در قدم بعدی رایتیم با پرسیدن جزییات موردنیاز برای بررسی غرامت، شما را راهنمایی می‌کند.

سرویس دیگری که در رایتیم وجود دارد، سرویس آنلاین مونیتورینگ پرواز است. این ویژگی عمومی‌تر بوده و برای هر کسی که سفر هوایی در پیش دارد، قابل استفاده است. به کمک این بخش می‌توانید اطلاعاتی درباره وضعیت پرواز، احتمال تاخیر یا لغو، زمان پرواز، شماره گیت خروجی و ترمینال و وضعیت هوای مقصد را در ایمیلتان دریافت کنید.

برای استفاده از سرویس مونیتورینگ پرواز، اطلاعاتی مانند شماره پرواز، تاریخ سفر و ایمیلتان را وارد کنید تا در روز پرواز، اطلاعات موردنیاز به آدرس ایمیلتان ارسال شود.

مطالب مرتبط:

منبع rightim

دیدگاه