شرکت های هواپیمایی چقدر دوستدار محیط زیست هستند؟

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
شرکت های هواپیمایی چقدر دوستدار محیط زیست هستند؟

شرکت‌های هواپیمایی در تلاش هستند با کاهش انتشار کربن، با تغییرات اقلیمی مقابله کنند؛ اما چند درصد آن‌ها واقعا متعهد و موفق بوده‌اند؟

با افزایش گفت‌وگوهای عمومی درباره موضوع تاثیرات سفر هوایی و پرواز بر محیط‌زیست و وضعیت آب‌و‌هوا و همچنین افزایش آگاهی مسافران، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مشتاقانه می‌خواهند به‌سمت پایداری حرکت کنند تا در میان مسافران دوستدار محیط زیست از اعتبار بیشتری برخوردار شوند؛ اما چه تعدادی از آن‌ها واقعا تغییرات بادوام و هدفمندی را در عملکردشان اعمال کرده‌اند؟ با کجارو همراه باشید تا با شرکت‌های هواپیمایی سبز و دوستدار محیط زیست بیشتر آشنا شوید.

برای مشاهده فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان از کجارو کمک بگیرید. از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، جست‌و‌جوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یکجای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و همچنین انتخاب ارزان‌ترین گزینه فراهم شده است.

آیا میدانید شرکت های هواپیمایی مختلف، واقعا چقدر دوستدار محیط زیست هستند؟

گزارش جدید OAG، داده‌های پایداری ادعا شده از سمت شرکت‌های هواپیمایی را راستی‌آزمایی می‌کند

متاسفانه پاسخ این سوال، قابل‌پیش‌بینی نیست. شرکت خصوصی تحلیل سفرهای هوایی OAG (راهنمای رسمی هوایی مسیرهای هواپیمایی) در گزارشی که روز بیستم فوریه منتشر کرد، به‌سراغ داده‌هایی رفته است که مشخص می‌کنند صنعت هواپیمایی برای در نظر گرفتن مسئله تغییرات اقلیمی واقعا چه اقدام‌هایی انجام داده و همچنین واکنش مسافران در مقابل آن‌ها چه بوده است.

طبق گزارش شورای بین‌المللی حمل‌و‌نقل پاک (ICCT)، میزان ۲٫۴ درصد انتشار جهانی گاز دی‌اکسید‌ کربن به صنعت هواپیمایی برمی‌گردد؛ اما در گذشته، این واقعیت روی کاهش علاقه افراد به سفرهای هوایی، تاثیر خاصی نداشته است. با وجود اینکه رویدادهای اصلی جهانی چون یازدهم سپتامبر و فوران آتشفشان‌ها به‌صورت موقتی، ترافیک هوایی را کاهش دادند؛ هرچند این صنعت اغلب در طول چند ماه و نهایتا دو سال دوباره به اوج بازگشته است.

در همین حین به نظر می‌رسد پدیده شرم از پرواز، سبب ملاحظه و آگاهی بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی شده است و آن‌ها با کم‌کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای و تقویت بازدهی خود، در حال برداشتن گام‌هایی برای مقابله با کابوس جامعه جهانی و کاهش هزینه‌های سوخت هستند.

اهداف سفر پایدار در سال ۲۰۲۰

آیا میدانید شرکت های هواپیمایی مختلف، واقعا چقدر دوستدار محیط زیست هستند؟

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در حال معرفی هواپیماهای جدیدتر و با مصرف سوخت کمتر هستند

کانتاس، شرکت هواپیمایی حامل پرچم استرالیایی در حال جایگزین‌کردن هواپیماهای B747 با بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر است؛ جت‌بلو، شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت آمریکایی به‌دنبال تعویض امبرائر ۱۹۰ با ایرباس A220 جدید با ۴۰ درصد مصرف سوخت کمتر و جت‌استار، شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت استرالیایی در حال معرفی ایرباس A321 جدید دوربرد با ۱۵ درصد مصرف سوخت کمتر به نسبت هواپیماهای قبلی این شرکت هستند.

در این گزارش آمده است:

طبق گفته‌های ایرباس، درصد انتشار گاز دی‌اکسید‌ کربن هواپیماها، ۸۰ درصد کمتر از آن چیزی است که در سال ۱۹۷۰ بود. بوئینگ نیز ادعا می‌کند که هواپیمای بوئینگ B787 دریم‌لاینر به‌ازای هر مسافر، ۲۰ تا ۲۵ درصد سوخت کمتر نسبت به هواپیماهای تعویضی، مصرف می‌کند.

سایر شرکت‌های هواپیمایی، راه‌حل‌هایی نوآورانه و جدیدی ارائه کرده‌اند. هواپیماهای یک‌موتوره آسترین ایرلاینز، شرکت هواپیمایی حامل پرچم اتریش و بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی این کشور، از انتشار ۱۱ هزار تن گاز دی‌اکسید‌ کربن در سال جلوگیری می‌کنند. این شرکت همچنین با حذف روزنامه‌ها، تعویض موکت‌ها و جلیقه‌های نجات با مدل‌های سبک‌تر و حذف قهوه‌سازهای داخل هواپیما، وزن روی برد را کاهش چشمگیری داده است.

ایر لینگاس، شرکت هواپیمایی ایرلندی در اقدامی خلاقانه‌تر، زمان روشن‌بودن چراغ‌های زیر ناوگان هواپیمایی خود در زمان فرود یا بلندشدن را کمتر کرده و با همین کار موجب کاهش ۶۲۰ تن مصرف سوخت در سال شده است.

در همین حین، کی‌ال‌ام (KLM)، شرکت هواپیمایی فرانسوی هلندی با بهینه‌سازی مسیر، ۱۱ هزار تن و از طریق کاهش وزن، ۴,۴۰۰ تن گاز دی‌اکسید‌ کربن کمتر در سال منتشر می‌کند و همچنین یک سوخت بیولوژیکی پایدار را معرفی کرده است که می‌تواند در مقایسه با نفت سفید که جزو سوخت‌های فسیلی به شمار می‌آید، ۸۰ درصد کمتر گاز دی‌اکسید‌ کربن منتشر کند.

آیا میدانید شرکت های هواپیمایی مختلف، واقعا چقدر دوستدار محیط زیست هستند؟

تعدیل انتشار کربن، یک راه‌حل محبوب در میان شرکت‌های هواپیمایی است؛ اما مسافران هنوز کاملا به آن باور ندارند

ایزی‌جت در یک پروژه تحقیقاتی مشترک با ایرباس قصد دارد روی هواپیماهای الکتریکی و هیبریدی متمرکز شود

شرکت هواپیمایی ایزی‌جت گفته است که به‌زودی انتشار کربن تمام پروازهایش را متوازن یا آفست می‌کند و این امر از طریق یک پروژه تحقیقاتی مشترک با ایرباس بر هواپیماهای الکتریکی و هیبریدی، میسر خواهد شد. آفست یا تعدیل کربن به کاهش انتشار دی‌اکسید گفته می‌شود.

بریتیش ایرویز اعلام کرده است که تا تاریخ یکم ژانویه ۲۰۲۱، انتشار کربن تمامی پروازهای داخلی بریتانیا را متوازن خواهد کرد. کانتاس نیز طرف‌دار تعدیل‌سازی کربن است و طبق خواسته مسافران همیشگی خود عمل می‌کند. کانتاس، ایر لینگاس، بریتیش ایرویز و ویرجین آتلانتیک تعهد کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰، انتشار گاز دی‌اکسید‌ کربن خود را به صفر برسانند.

تاکنون، مسافران برای پرداخت هزینه تعدیل‌سازی (offset fee) که در زمان رزرو بلیط برای آن‌ها نمایش داده می‌شود، مشتاق نبوده‌اند. در این گزارش آمده است:

درباره تعدیل‌سازی کربن، شک و تردیدهایی وجود دارد. این گزینه، هزینه دیگری به سبد خرید اضافه می‌کند که توسط کسب‌و‌کارهای بزرگ به مسافران پیشنهاد می‌شود؛ شرکت‌هایی که خود بخشی از مشکل تغییرات اقلیمی هستند.

در نتیجه‌گیری گزارش آمده است:

شمارشگرهای کربن، تصویر کلی را به مسافران نشان نمی‌دهند. بیشتر آن‌ها تنها داده‌هایی در مورد فاصله پروازی به مشتریان ارائه می‌دهند تا سوخت مصرفی احتمالی را محاسبه کنند و هیچ اشاره‌ای به میزان انتشار کربن ندارد.

هیچ اطلاعاتی از شرکت‌های هواپیمایی و اینکه چه اقداماتی برای کاهش انتشار گاز دی‌اکسید‌ کربن در نظر گرفته‌اند، به مسافران داده نمی‌شود. نامی از نوع هواپیما نیز به میان نمی‌آید، با اینکه ما می‌دانیم که نوع هواپیما چه تاثیر بزرگی بر کاهش انتشار دارد. این ابزارهای آنلاین می‌توانند به مسافران هوایی کمک کنند تا میزان تعدیل‌سازی را محاسبه کنند؛ اما در انتخاب بین یک پرواز خوب یا بد یا یک شرکت هواپیمایی بهتر یا بدتر، به آن‌ها یاری نمی‌رسانند.

توصیه آخر: مسافران نیاز به ابزارهایی بهتر و در دسترس‌تر دارند تا بتوانند تمام تلاش‌های یک شرکت هواپیمایی برای کمک به شرایط اقلیمی را ببینند؛ چه واقعا این شرکت‌ها، سبز باشند و چه تنها ادعای سبزبودن کنند.

به‌دنبال خرید ارزان‌ترین بلیط هواپیما خارجی در کمترین زمان هستید؟ ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم که با یک جست‌و‌جوی ساده بتوانید انواع بلیط‌های هواپیما را یک‌جا با یکدیگر مقایسه کرده و از آژانس‌های هواپیمایی معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه