تعطیلی موزه لوور تا اطلاع ثانوی ادامه می‌یابد

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
تعطیلی موزه لوور تا اطلاع ثانوی ادامه می‌یابد

سخنگوی موزه لوور روز دوشنبه اعلام کرد که تعطیلی این موزه همچنان ادامه می‌یابد. آیا موزه‌های بریتانیا نیز تصمیم به تعطیلی خواهند گرفت؟

پس از آنکه موزه لوور اعلام کرد روز یکشنبه درهای خود را به روی بازدیدکنندگان می‌بندد، اکنون سخنگوی آن اعلام می‌کند که این تعطیلی همچنان ادامه می‌یابد و معلوم نیست علاقه‌مندان چه زمانی دوباره این اجازه را خواهند یافت که از آن بازدید کنند.

در میان نگرانی‌های مربوط به گسترش کروناویروس، کارکنان پربازدیدترین موزه‌ی جهان رای به تعطیلی آن در روز یک شنبه دادند و این موسسه‌ی ۲۲۷ ساله‌ی فرهنگی را به تعطیلی کشاندند. یک روز بعد، سخنگوی این موزه اعلام کرد که لوور همچنان تعطیل است و در پاسخ به سوال خبرنگار تلگراف مبنی بر زمان بازگشایی آن، تنها به گفتن این کلمه بسنده کرد که «نمی‌دانیم».

ماکسنس لانگلوآ-برتلو، مدیر عامل موزه لوور، در بیانیه‌ی اعلام کرد:

کارکنان ما نگرانی‌های به‌حق خود را درباره‌ی ریسک حاصل از شمار بالای افراد بازدیدکننده از موزه بیان کردند. با این حال، مسئولان کشور، وزیر فرهنگ و وزیر بهداشت این اطمینان را به ما دادند که موزه در این مرحله می‌تواند مانند شرایط عادی همچنان باز بماند.

موزه ی لوور به‌دقت شرایط را رصد می‌کند و آماده‌ی انجام هرگونه اقدامی در هنگام نیاز است.

موزه لوور پاریس

صبح روز یک شنبه، بازدیدکنندگان موزه مانند همیشه برای ورود به موزه به صف ایستادند؛ غافل از آنکه موزه آن روز تعطیل بود

نمایندگان کارکنان موزه روز دوشنبه با مدیریت آن ملاقات کردند تا درباره‌ی ادامه یافتن این تعطیلی موقت مذاکره کنند. یک روز پیش از آن، دولت فرانسه ممنوعیت هرگونه تجمع بیش از ۵۰۰۰ نفر را اعلام کرده بود که شامل رقابت نیمه‌ماراتون پاریس ۲۰۲۰ نیز می‌شد. قرار بود این مسابقه روز یک شنبه برگزار شود. شمار معمول بازدیدکنندگان موزه لوور متجاوز از ۵۰۰۰ نفر در روز است که حدود سه چهارم این تعداد را گردشگران خارجی تشکیل می‌دهند. با این حال، لانگلوآ-برتلو می‌گوید تعداد بازدیدکنندگان حاضر در هر سالن بسیار بیشتر از حد نصاب تعیین شده است.

پس از برگزاری جلسه‌ی اتحادیه در روز یک شنبه و در میان گذاشتن نگرانی‌های کارکنان موزه درباره‌ی ریسک ابتلا به کروناویروس، درهای موزه بسته شد. آندره ساکریستین، کارمند موزه به خبرگزاری France24 گفته است:

به این خاطر نگران هستیم که ما از هر گوشه‌ی دنیا بازدیدکننده داریم. ریسک [ابتلا به کروناویروس] بسیار بسیار بسیار زیاد است. فقط زمان است که تعیین‌کننده‌ی همه‌چیز است.

با این حال، تا بعدازظهر همان روز هیچ اطلاع‌رسانی در این خصوص به مردم انجام نشده بود و همین نقص باعث شد که صف‌های طویلی از علاقه‌مندان در خارج از هرم شیشه‌ای معروف موزه تشکیل شود. رسانه‌های اجتماعی مشغول گمانه‌زنی درباره‌ی علت تعطیلی موزه بودند و آن را به اعتصاب کارکنان آن نسبت می‌دادند. فرانسه تاکنون بیش از ۱۳۰ مورد ابتلا به کووید ۱۹ را گزارش داده که چهار مورد آن منجر به مرگ شده است.

کدام موزه‌ها و گالری‌های هنری تعطیل هستند؟

موسسه‌‌های هنری ایتالیا نیز به‌خاطر ویروس کرونا به تعطیلی کشانده شده‌اند؛ این موضوع به‌ویژه در شمال این کشور به چشم می خورد که بیشترین شمار ابتلایان به کووید ۱۹ را دارا هستند. اما تعدادی از آن‌ها این هفته بازگشایی شدند / خواهند شد. در ونیز، گالری پگی گوگنهایم، موزه‌ی کورر (Museo Correr) و قصر دوک (Palazzo Ducale) قرار است به‌زودی بازگشایی شوند. در همین حال، موزه‌های تورین شامل موزه‌ی ملی سینما در تورین و قصر ریولی نیز مجددا باز شدند. موسسه فُندازیونه پرادا (Fondazione Prada) نیز همین هفته درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشود.

موزه کورر تورین

تابلویی در خارج از موزه‌ی کورر که خبر از تعطیلی آن می‌دهد

آيا موزه‌های بریتانیا نیز در معرض تعطیلی قرار دارند؟

در حال حاضر، دولت بریتانیا هیچ تصمیمی برای تعطیلی موسسه‌های فرهنگی نگرفته است. سخنگوی موزه‌ی تاریخ ملی لندن به خبرگزاری‌ها گفته است که دولت همه‌ی احتمالات را در نظر می‌گیرد؛ اما هیچ برنامه‌ای برای تعطیل کردن موسسات در این زمان ندارد:

ما همچنان به پیروی از توصیه‌های دولت، وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه‌ی انگلستان ادامه می‌دهیم.

گالری ملی (National Gallery) و موزه‌ی بریتانیا (British Museum) نیز تصمیم مشابهی اتخاذ کرده‌اند. سخنگوی گالری ملی اعلام کرده است:

با توجه به سلامت و ایمنی کارکنان و بازدیدکنندگان‌مان، گالری ملی از توصیه‌های وزارت بهداشت انگلستان درباره‌ی کروناویروس پیروی می‌کند. ما اجرای دستورالعمل صادرشده توسط سازمان بهداشت جهانی را به‌منظور کاهش ریسک کلی انتقال ویروس در دستور کار قرار داده‌ایم.

سخنگوی موزه‌ی بریتانیا نیز می‌گوید:

ایمنی کارکنان و بازدیدکنندگان‌مان بیشترین اهمیت را برای ما برخوردار است و ما شرایطی مانند شرایط کنونی را به‌دقت رصد می‌کنیم و توصیه‌های صادرشده بر همین اساس را به‌طور مرتب دریافت می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه