توقف پروژه باسازی کلیسای نتردام پاریس بخاطر شیوع ویروس کرونا

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۰۰
توقف پروژه باسازی کلیسای نتردام پاریس بخاطر شیوع ویروس کرونا

ویروس کرونا، با شیوعی باورنکردنی در سراسر جهان، تبدیل به یک بیماری همه‌گیر شد و هم‌اکنون، منجر به توقف پروژه بازسازی کلیسای دوست‌داشتنی و مشهور «نتردام» در پاریس شده است.

وقتی کلیسای نتردام پاریس در آوریل سال ۲۰۱۹ در اثر آتش‌سوزی، تخریب شد، قلب‌های بسیاری در سراسر جهان شکست. امروز نیز خبر ناراحت‌کننده دیگری به آن اضافه شد، کار بازسازی نتردام تا اطلاع ثانوی به‌علت شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از همه‌گیری این بیماری، به تعویق افتاد.

تا تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۰ (دهم فروردین ۱۳۹۹)، بیش از ۳۷ هزار نفر در کشور فرانسه به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که حال ۴,۲۷۳ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است. متاسفانه این بیماری، جان ۲,۳۱۴ نفر را نیز در این کشور گرفته است.

«امانئول مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از تخریب مناره و بخش بزرگی از سقف کلیسای نتردام به مردم قول داد که در یک پروژه پنج‌ساله، آن را بازسازی کند. وزیر فرهنگ کشور نیز در اکتبر سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که حدود ۱٫۰۸ میلیارد دلار روی پروژه بازسازی این نقطه مهم و برجسته پاریس، سرمایه‌گذاری شده است.

نتردام پاریس

کلیسای جامع، یک روز پس از آتش‌سوزی گسترده‌ای که سقف آن را نابود کرد

در حال حاضر، اقدامات پیشگیرانه پس از قرنطینه به‌علت شیوع ویروس کرونا در فرانسه، کار بازسازی را متوقف کرده است. طبق گزارش‌های روزنامه «لیبراسیون» (Libération)، دلیل این کار این بود که اقدامات ایمنی تعریف‌شده، پیرامون آلودگی سربی در کلیسای جامع برای محافظت از کارگران پروژه،  قوانین وضع‌شده برای فاصله‌گیری اجتماعی برای کاهش شیوع کووید ۱۹ را نقض می‌کردند.

تا به امروز، حدود ۱۰۰ نفر از یک تیم متشکل از دانشمندان و کارگران در پروژه بازسازی، مشغول به کار بودند. «تیری زیمر» (Thierry Zimmer)، معاون آزمایشگاه تحقیقات آثار تاریخی به مجله «ساینس» (Science) گفت که افرادی که به نتردام وارد می‌شدند، باید تمام لباس‌های خود را درآوردند و با پوشیدن زیرپوش‌های کاغذی یکبار مصرف و لباس‌های ایمنی به مناطق آلوده وارد می‌شدند.

آن‌ها با پوشیدن ماسک‌های محافظ و اکسیژن برای تنفس، به محوطه وارد می‌شدند و پس از نهایتا ۱۵۰ دقیقه حضور در منطقه آلوده، بیرون می‌آمدند و پس از درآوردن لباس‌هایشان، یک دوش آب گرم می‌گرفتند. زیمر با اضافه‌کردن این نکته که رسیدن به دوش‌ها همانند رسیدن به مترو در ساعت‌های شلوغی است،گفت:

ما روزی پنج بار دوش می‌گرفتیم.

نتردام پاریس

فضای داخلی تماشایی نتردام، قبل از آتش‌سوزی. عکس از برایان کینی (Brian Kinney)

نیاز کارگران به گرفتن دوش مداوم در طول روز، آن‌ها را در نزدیکی یکدیگر قرار می‌داد و همین امر، فاصله‌گیری اجتماعی لازم برای جلوگیری از کووید ۱۹ را نقض می‌کرد. برای همین، کار پروژه بازسازی فعلا منحل شده است.

در زمان توقف پروژه، تمام اقدامات لازم برای خروج ۲۵۰ تن داربست ذوب‌شده‌ای که قبل از آتش‌سوزی برای نوسازی مناره کلیسا نصب شده بودند، نهایی شده بود. اخیرا، این داربست‌ها، سازه را سنگین کرده بودند و عملیات خارج‌کردن آن‌ها، یک کار بسیار ظریف و دقیق به شمار می‌آمد.

قبل از آتش‌سوزی، کلیسای نتردام ۸۵۰ ساله، هر سال میزبان بیش از ۱۳ میلیون گردشگر بود. ساخت این کلیسا در سال ۱۱۶۳ در دوره حکومت پادشاه لوئی هفتم آغاز و در سال ۱۳۴۵ تکمیل شد. در میان آثار باستانی ارزشمند و بسیار گرانبهای نتردام، می‌توان به تاج خارها، یک شیء باستانی کاتولیک که روزهای جمعه عید «لنت» (lent) یا چله روزه (هفت اسفند تا ۲۱ فروردین) به نمایش گذاشته می‌شد، ارگ بادی «گریت ارگان» (great organ) با ۸۰۰۰ پایپ و مجسمه «هبوط از صلیب» نیکولاس کیوستو (Nicolas Coustou)، اشاره کرد.

طبق برخی از آیات کتاب انجیل، عیسی مسیح در زمان تصلیب، تاجی از خار بر سر داشت که اما بنا بر اعلام مقامات فرانسوی از شعله‌های آتش‌سوزی کلیسای نتردام، نجات یافته است.

 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه