امروز، بهترین زمان برای درست کردن دفترچه خاطرات سفرتان است

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
امروز، بهترین زمان برای درست کردن دفترچه خاطرات سفرتان است

روزهای قرنطینه و خانه‌نشینی در برابر شیوع ویروس کرونا، زمانی فوق‌العاده برای درست کردن دفتر خاطرات سفر با عکس‌های دیجیتال شما است. این فرصت را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی ناشی از آن، زمانی برای ما فراهم کرده است که بالاخره می‌توانیم عکس‌های بی‌شمار و نامرتب داخل گوشیمان را سازماندهی کنیم و شاید برخی از یادگاری‌های سفری که از گردش‌های خود جمع کرده‌ایم را از آن‌ها جدا کنیم.

توصیه خانه‌نشینی در روزهای همه‌گیری کووید ۱۹ به همه ما هدیه‌ای از جنس زمان داده است تا درباره سفرهای گذشته‌مان، کمی تامل کنیم، فرصتی مغتنم که بیشتر ما در حالت نرمال زندگی با وجود کارهای روزمره، هرگز به دست نخواهیم آورد. اما با وجود داشتن اوقات فراغت، گزینه‌های بسیاری از یک اسکرپ‌بوک سفر گرفته تا ایده‌های متنوع آلبوم عکس، وجود دارند. کدام‌یک را انتخاب کنید؟

کجارو در این مقاله قصد دارد چهار راه سازماندهی به خاطراتتان را به شما آموزش دهد، از اسکرپ‌بوک‌های سنتی گرفته تا دیجیتالی (digi-scrapping). با توجه به اینکه در حال حاضر، همه ما در وضعیت اقتصادی سختی هستیم، سعی می‌کنیم که بودجه وسایل اولیه این دفترچه خاطرات را در نظر بگیریم. برای سفارش‌دادن وسایل اسکرپ‌بوک، می‌توانید از پست پیشتاز استفاده کنید و از آن‌ها بخواهید که وسایل را پشت در خانه شما بگذارند و آنجا را ترک کنند. پس از ضدعفونی کردن تمام وسایل، می‌توانید خلق کردن را شروع کنید. به این ترتیب، ایمنی شما حفظ می‌شود و تماس با دیگران به حداقل می‌رسد.

آیا می‌دانید اسکرپ‌بوک چیست؟ کارتون up را تماشا کرده‌اید؟ دختربچه کوچک شاد و رنگارنگ داستان، یک کتاب ماجراجویی داشت که هرآنچه که دوست داشت را در آنجا می‌نوشت، می‌کشید یا می‌چسباند. به این کار، خلق کردن یک اسکرپ‌بوک می‌گویند. اسکرپ‌بوک به زبان ساده، یک دفترچه خاطرات تصویری یا یک آلبوم همراه با خاطرات ما است. درست کردن اسکرپ‌بوک به ما یادآوری می‌کند که ما چقدر خاص هستیم و به چه اندازه جزئیات و خاطرات خوب در زندگیمان داریم.

چند توصیه، قبل از شروع کار

عکس‌های خود را ادیت کنید

تمام سلفی‌هایی را که با غروب در سفرهای مختلف گرفته‌اید تا نور مناسب را پیدا کنید، به خاطر دارید؟ بهترین آن‌ها را انتخاب کنید و بقیه را کنار بگذارید. این کار، ممکن است ساعت‌ها و حتی روزها به طول بیانجامد، اما مطمئن باشید که ارزش زمانی که می‌گذارید را خواهد داشت، زیرا پس از اتمام این بخش، دقیقا می‌دانید که با چه عکس‌هایی قرار است کار کنید.

از عکس‌های انتخابی خود، بک آپ تهیه کنید

شما همیشه می‌توانید از یک هارد درایو اکسترنال برای ذخیره داده‌هایتان استفاده کنید، اما گزینه بهتری که دارید، درست کردن تنظیمات گوشی است تا به‌صورت اتوماتیک تمام فایل‌هایتان را در فضای کلاود (cloud space) از طریق سرویس‌هایی چون آی کلاود آیفون (Apple’s iCloud) و گوگل فوتوز (Google Photos)، ذخیره کند.

اگر گوشی آیفون دارید، به بخش تنظیمات بروید، اسم خود را در بالای آن تایپ کرده و آی کلاود را انتخاب کنید. سپس گزینه آی کلاود فوتوز (iCloud Photos) را برای اطمینان از همگام‌سازی آن‌ها، انتخاب کنید.

اگر کاربر اندرویدی هستید، به اپلیکیشن گوگل فوتوز خود بروید، در منوی بالا، کلیک کنید، گزینه تنطیمات را انتخاب کرده و سپس گزینه بک آپ و همگام‌سازی (back up and sync) را انتخاب کنید.

تصمیم بگیرید که می‌خواهید عکس‌هایتان را به چه ترتیبی سازماندهی کنید.

آیا می‌خواهید که یک دفتر واقعی داشته باشید یا می‌خواهید عکس‌هایتان را به‌صورت مجازی در جایی به غیر از اینستاگرام به اشتراک بگذارید؟

در ادامه، ما به شما چهار گزینه خلاقانه و فوق‌العاده را معرفی خواهیم کرد تا با استفاده از آن‌ها، زمان خوب و مفرحی در این روزهای قرنطینه داشته باشید.

۱. کتاب عکس

کتاب عکس

برای علاقه‌مندان به طراحی؛ وب‌سایت Artifact Uprising

برخی از عاشقان عکاسی بر این باور هستند که وب‌سایت Artifact Uprising، برخی از باشکوه‌ترین کتابهای عکس را می‌سازد. نگاهی به وب‌سایت آن‌ها بیندازید و محصولات آن‌ها را تماشا کنید که چگونه از وسط یک رویا به حقیقت پیوسته‌اند، اما به نحو جالب توجهی، شبیه به برد پینترست (Pinterest board)، لوس و آزاردهنده نیستند.

پینرتست، یک شبکه اجتماعی شناخته‌شده برای اشتراک‌گذاری تصاویر است که به کاربران اجازه می‌دهد که بر اساس علاقه خود، تصاویر را به اصطلاح «پین» کنند و سایر اعضا این تصاویر را لایک کرده یا در صورت لزوم «ریپین» کنند.

وب‌سایت Artifact Uprising دارای یک اپلیکیشن است که با ۴۹ دلار به شما اجازه می‌دهد که یک کتاب عکس، مستقیما از گوشی خود، خلق کنید.

برای شیفتگان اینستاگرام؛ «چت بوکس» (Chatbooks)

اگر نمی‌خواهید انتخاب کنید که کدام عکس‌ها داخل کتاب شما قرار بگیرند، به وب‌سایت چت بوکس سر بزنید. اگرچه می‌توانید عکس‌های مجزایی را انتخاب کنید، این نرم‌افزار  به شما اجازه می‌دهد که مستقیما به اینستاگرام یا پست‌های فیس‌بوک خود وصل شوید؛ برای همین شما می‌توانید یک کتاب عکس از آنچه قبلا به اشتراک گذاشته‌اید بسازید و نیاز به هیچ کار ذهنی اضافه‌ای ندارید.

مزیت استفاده از این نرم‌افزار با شروع قیمت از ۱۰ دلار این است که عکس‌های شما به روش زمانی، مرتب می‌شوند، اگرچه شما می‌توانید ترتیب آن‌ها را به‌صورت دستی تغییر دهید.

برای طرفداران به اشتراک گذاری؛ «گروو بوک» (Groovebook)

افرادی که به برنامه‌ریزی معتاد هستند، عاشق گروو بوک خواهند شد. تمام آنچه باید انجام بدهید، آپلود کردن ۴۰ تا ۱۰۰ عکس جدید از موبایلتان در این اپلیکیشن به‌صورت ماهانه است. گروو بوک، منتخب این عکس‌ها را به‌صورت کتاب عکس ۴ در ۶ در می‌آورد و آن را به خانه شما پست می‌کند. کاور این آلبوم، هر ماه با الگوهای فصلی و اشکال رنگارنگ تغییر می‌کند.

صفحه‌های کتاب دارای لبه‌های سوراخ‌شده هستند تا بتوانید عکس‌ها را از آن‌ها جدا کنید و برای عزیزان و نزدیکانتان بفرستید. هزینه اشتراک در گروو بوک، ماهی ۳٫۹۹ دلار است. با وجود اینکه امکان سفارش آن از کشور ما وجود ندارد، اما مطمئنن با نگاه کردن به محصولات آن‌ها می‌توانید ایده‌های جذاب و فوق‌العاده‌ای بگیرید.

۲. کتاب عکس مجازی

کتاب عکس مجازی

آخرین چیزی که مینیمالیست‌های (ساده‌گرایان) «ماری کندو» (Marie Kondo)، در میان ما می‌خواهند، اضافه‌کردن وسایل به خانه است. ماری کندو، یک مجری تلویزیونی مشهور ژاپنی است.

برای همین، اسلایدشوهای تلفن‌های هوشمند می‌توانند یک مزیت فوق‌العاده برای ما باشند. آن‌ها به روشی ساختاری و قابل ارائه به سفر شما می‌پردازند، اما هیچ فضایی را اشغال نمی‌کنند، البته به غیر از فضای ذخیره کلاود شما و در ضمن، شما می‌توانید آن‌ها را همه‌جا با خودتان حمل کنید.

روی گوشی خود، یک اسلاید شو بسازید

اگر آیفون دارید، این ساده‌ترین راه برای ساختن یک اسلاید شو روی گوشی شما است. شما همچنین می‌توانید در گوگل فوتوز، یک اسلاید شو درست کنید؛ فقط کافی است که این اپلیکیشن را باز کنید، عکس‌هایی که می‌خواهید را انتخاب کنید و سپس آیکون «اوور فلو» (overflow) یا سه نقطه را در گوشه راست بالای صفحه بزنید و بعد، اسلاید شو را از منو انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید یک کار فانتزی‌تر انجام دهید، اپلیکیشن‌هایی با امکانات بیشتر نیز وجود دارند. PicPlayPost، برای آیفون و گوشی‌های اندروید، با امکانات متعدد و حتی استیکرهای گیفی شکل برای زیباتر کردن آلبوم شما، یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌ها به شمار می‌آید.

«اسلاید شو لب» (Slideshow Lab)، که هم برای آیفون و هم برای اندروید در دسترس است، با تکنولوژی ساده‌تر، یک گزینه آسان‌تر با امکانات کمتر برای ساختن اسلاید شو است.

ویدئوهای کوتاه را به یک فیلم بلند تبدیل کنید

به‌جای هدر رفتن استوری‌های کوتاه اینستاگرام، آن‌ها را به هم بچسبانید و یک فیلم خارق‌العاده بلند خلق کنید

به‌جای اینکه اجازه دهید تمام ویدئوهای کوتاهی که به‌عنوان استوری در اینستاگرام استفاده کردید، به هدر بروند، چرا آن‌ها را به هم نمی‌چسبانید تا یک فیلم خارق‌العاده خلق کنید؟ شما حتی می‌توانید در پس‌زمینه ویدئوی خود، یک موسیقی که در حین سفر به آن گوش می‌کردید، بگذارید.

اگر کاربر آیفون هستید، به‌سادگی می‌توانید این کار را با اپلیکیشن «آی مووی» (iMovie) در گوشی خود انجام دهید. در غیر این صورت، اپلیکیشن‌هایی چون PicPlayPost، امکان ساخت فیلم را به غیر از اسلایدشوها برای شما فراهم کرده‌اند.

۳. اسکرپ‌بوک به سبک قدیمی

اسکرپ‌بوک به سبک قدیمی

ما خلاقیت را در وجود شما می‌بینیم و شما را تشویق می‌کنیم که یک اسکرپ‌بوک سنتی به یاد روزهای گذشته درست کنید. همان طور که راهی برای جاودانه‌کردن آن تمبرهای پستی، بلیط‌های اتوبوس و برچسب‌های رنگی پیدا کردید، دست به کار شوید.

عکس‌های خود را با کیفیت بالا به‌صورت آنلاین چاپ کنید

برای چاپ عکس‌های خود می‌توانید از پرینترهای رنگی خانگی یا مغازه‌های مختلف در سراسر شهر استفاده کنید. در روزهای شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی می‌توانید از طریق خدمات آنلاین چاپ، ثبت سفارش کنید تا عکس‌ها مستقیما به خانه شما پست شوند. آنلاین کپی و سایت‌های مختلف دیگری این امکان را برای شما فراهم می‌کنند، پس نیازی به ترک خانه ندارید.

وسایل مورد نیاز برای اسکرپ‌بوک خود را سفارش دهید

برای خرید وسایل مورد نیاز ساختن یک اسکرپ‌بوک ، مانند انواع متعدد دفترچه‌های رنگارنگ در سایزهای مختلف، نوارهای رنگی و چسب‌های متنوع با تم کارت‌پستالی سفر، کافی است در اینترنت جستجو کنید و همه‌چیز را آنلاین سفارش دهید.

۴. اسکرپ‌بوک دیجیتال

اسکرپ‌بوک دیجیتال

اسکرپ‌بوک دیجیتال که با نام دیجی اسکرپینگ (digi-scrapping) هم شناخته می‌شود، راهی برای ادغام تکنولوژی با روش‌های سنتی است. در یک اسکرپ‌بوک دیجیتال، عکس‌های دیجیتالی با یادگاری‌های اسکن‌شده دیجیتالی توسط ابزارهای گرافیکی کامپیوتری، ترکیب می‌شوند تا یک کولاژ دیجیتال را خلق کنند.

چیزهای زیادی برای کشف‌کردن در این روش وجود دارد و توصیه ما به شما این است که اگر با نرم‌افزارهایی چون فتوشاپ آشنایی دارید، به سراغ دیجی اسکرپینگ بروید. شما همچنین با استفاده از کلاس رایگان آنلاین «اسکرپ‌بوک دیجیتال برای مبتدی‌ها»، ارائه‌شده توسط منبع آنلاین دیجیتال اسکرپینگ Scrapneers، می‌توانید بفهمید که آیا این روش را دوست دارید یا خیر.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه