با تور مجازی از کتابخانه و موزه ملی ملک دیدن کنید

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری سه شنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از کتابخانه و موزه ملی ملک دیدن کنید

کتابخانه و موزه ملی ملک یکی از مجموعه‌های غیرانتفاعی تهران محسوب می‌شود که آثار ارزشمندی را در بر گرفته است و از علاقه‌مندان استقبال می‌کند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۱۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ به‌روزرسانی شده است.

کتابخانه و موزه‌ ملی ملک مؤسسه‌ای غیر دولتی و غیرانتفاعی است که بر اساس وقف‌نامه مالک آن زیر نظر تولیت آستان قدس رضوی اداره می‌شود. موزه ملک تا سال ۱۳۷۵ در خانه‌ «حاج حسین آقا ملک»؛ واقف و بنیان‌گذار این موزه، در بازار تهران برپا بود. در سال ۱۳۲۳ حسین آقا، زمینی را در محل باغ ملی برای ساخت و گسترش موزه و کتابخانه خریداری و وقف کرد و در سال ۱۳۶۴ آستان قدس ساخت آن را شروع کرد.

موزه ملی ملک

منبع عکس: باشگاه خبر نگران جوان (عکاس : سعید ربیعی)

موزه ملی ملک شامل مجموعه‌هایی به شرح زیر است:

  • مجموعه سکه: در این مجموعه بیش از ۱۰ هزار قطعه سکه و مدال ایرانی از قرن ششم پیش از میلاد تا دوران پهلوی و نیز سکه‌هایی از یونان، جانشینان اسکندر، امپراتوری بیزانس، خلفای اسلامی و امپراتوری عثمانی در معرض نمایش است.
  • مجموعه آثار هنری: این مجموعه شامل تابلوهای نقاشی هنرمندان بنام ایرانی همچون کمال الملک غفاری، لطفعلی صورتگر، هادی خان تجویدی و برخی نقاشان اروپایی و لوستر و مبلمان است.
  • مجموعه هنر لاکی: قلمدان، قاب آینه و سرچسبدان که با نقاشی لاکی آراسته شده‌اند و برخی از آن‌ها حدود ۳۰۰ سال قدمت دارند، در این بخش به نمایش گذاشته شده است.
  • مجموعه تمبر: مجموعه تمبر موزه ملک شامل بیش از ۱۰۰ هزار قطعه تمبر از نخستین تمبرهای منتشر شده در ایران و جهان تا زمان حاضر است.
  • مجموعه فرش: شامل ۴۴ تخته قالی و قالیچه از نقاط مختلف ایران که به‌وسیله زبده‌ترین بافندگان دو سده اخیر بافته شده‌اند.
  • مجموعه بانو ملک: این مجموعه در سال ۱۳۸۵ توسط بانو «عزتملک ملک»، فرزند مرحوم حاج حسین ملک و ناظر استصوابی موقوفات ملک به موزه اهدا شده است و شامل تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه‌های خطی، قلمدان، سرقلیان و آثار لاکی است.
  • مجموعه آثار خوشنویسی: که آثاری از بزرگ‌ترین و نامدارترین خوش‌نویسان ایران و اسلام مانند «یاقوت مستعصمی»، «علیرضا عباسی»، «میرعماد»، «احمد نیریزی»، «درویش عبدالمجید طالقانی»، «میرزا غلامرضا اصفهانی» و... را در خود جای داده است.

منبع عکس: باشگاه خبر نگران جوان (عکاس : سعید ربیعی)

کتابخانه‌ موزه‌ی ملی ملک یکی از شش گنجینه‌ی بزرگ نسخ خطی ایران است که در آن ۱۹ هزار عنوان نسخه خطی نادر و نفیس نگهداری می‌شود. همچنین این کتابخانه دارای حدود ۱۰۰ هزار کتاب چاپی، ۳,۵۶۸ کتاب چاپ سنگی، ۵۴۸ عنوان نشریه ادواری در ۶,۰۰۰ مجلد است. بخش قابل‌توجهی از کتاب‌های چاپی متعلق به پیش از سال ۱۳۲۰ خورشیدی هستند و در زمره‌ی نخستین کتاب‌های چاپی ایران قرار می‌گیرند.

کتابخانه و موزه ملی ملک در خیابان امام خمینی تهران، خیابان ملل متحد یا باغ ملی و روبه‌روی وزرات خارجه قرار دارد. دسترسی به این موزه از طریق ایستگاه مترو امام خمینی (ره) در خط شماره‌ی یک مترو میسر است. همچنین می‌توانید با استفاده از تور مجازی موزه ملی ملک از این موزه بازدید کنید. اگر تجربه بازدید از موزه ملی ملک را دارید، دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس کارو:باشگاه خبر نگران جوان (عکاس: سعید ربیعی)

مطالب مرتبط:

منبع malekmuseum

دیدگاه