با تور مجازی از موزه بانک ملی ایران بازدید کنید

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری یکشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از موزه بانک ملی ایران بازدید کنید

از مکان‌های دیدنی شهر تهران موزه‌ «بانک ملی ایران» است که در میدان امام‌ خمینی این شهر قرار دارد. بازدید از این موزه به‌صورت مجازی امکان‌پذیر است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۴/۱۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱ به‌روزرسانی شده است.

موزه بانک ملی ایران که ساختمان آن از بناهای قدیمی شهر تهران محسوب می‌شود و در فهرست میراث ملی کشور نیز به ثبت رسیده است، در میدان امام خمینی شهر تهران قرار دارد. در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی، یکی از صرافان بزرگ تهران به نام «محمد حسین امین دارالضرب» به ناصرالدین شاه پیشنهاد تاسیس بانک مطرح کرد؛ اما با دخالت بیگانگان شکل نگرفت و به‌جای آن بانک شاهنشاهی ایجاد شد. تا اینکه در شهریورماه ۱۳۰۷ بانک ملی ایران افتتاح شد. با کجارو همراه باشید تا با تور مجازی به بازدید از ای موزه بپردازیم.

موزه بانک ملی

منبع عکس: museum.bmi

موزه‌ بانک ملی ایران در محل ساختمان صندوق پس‌انداز این بانک قرار دارد. طراح این بانک فردی آلمانی به نام «هنریش» بود که با تلفیقی از معماری ایرانی زمان هخامنشی و معماری اروپایی این بنا را طراحی کرد و «حاج حسین معمار» آن را ساخت. ساختمان صندوق پس انداز در سال ۱۳۷۹ به شماره‌ ۲۹۳۰ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و بر اساس مصوبه هیئت مدیره‌ بانک ملی ایران، برای تاسیس موزه بانک در تهران اختصاص یافت و سرانجام در ۲۱ تیرماه ۱۳۹۶ پس از بازسازی و مرمت، به‌عنوان موزه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

منبع عکس: museum.bmi

موزه‌ بانک ملی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده و مساحت آن حدود ۹,۰۰۰ متر مربع است. بخش اسکناس و سکه یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این موزه است. در این بخش سکه‌های قدیمی ایران از دوره هخامنشیان تا دوران معاصر و همچنین اسکناس‌های نمونه یا شماره صفر در معرض بازدید قرار دارد. دستگاه‌های مورد استفاده در بانک و سندهای مربوطه، اشیای اهدایی به بانک از سوی مؤسسه‌های گوناگون ایرانی و خارجی، تابلوهای نقاشی دوره قاجار و نقاشی چهره‌ی مدیران کل سابق بانک، خوش‌نویسی، مینیاتور، فرش، آثار قلم‌زنی، نمونه‌هایی از آثار چاپی چاپخانه بانک ملی ایران، اشیای قیمتی و کهن اهدا شده از طرف بانک‌ها یا شخصیت‌های برجسته، از دیگر آثار به نمایش گذاشته شده در موزه‌ی بانک ملی است.

این موزه در میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، روبه رو سفارت آلمان قرار دارد. از طریق مترو به‌راحتی می‌توانید به این موزه دسترسی پیدا کنید.

برای استفاده از تور مجازی موزه‌ بانک ملی می‌توانید وارد سایت این موزه شوید. علاوه بر بازدید از این موزه از سایر شعبه‌های بانک ملی در بازار تهران، مشهد، اصفهان و تبریز نیز دیدن کنید.

عکس کاور: museum.bmi.ir

مطالب مرتبط:

منبع museum.bmi

دیدگاه