مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد؛ نگین سبز پایتخت

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد؛ نگین سبز پایتخت

مجموعه فرهنگی تفریحی عباس‌آباد به‌لطف بوستان‌ها، پل‌ها و جاذبه‌های متعدد، یکی از معروف‌ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید.

اراضی عباس‌آباد با ۶۸ هکتار وسعت، مجموعه تفریحی بی‌نظیری در تهران است که شامل فضاهایی چون باغ کتاب، باغ هنر، باغ‌موزه دفاع مقدس و... می‌شود. این محدوده در گذشته هیچ کاربردی برای شهروندان تهرانی نداشت؛ اما با تغییر کاربری، به‌تدریج به قطب گردشگری و فرهنگی پایتخت ایران تبدیل شد.

مجموعه‌ فرهنگی تفریحی عباس‌آباد که در محدوده‌ همین اراضی قرار دارد، در سال ۱۳۸۴ شروع به کار کرد و شامل جاذبه‌های متعددی می‌شود که در ادامه این مقاله از کجارو به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

جاذبه‌های مجموعه‌ فرهنگی تفریحی عباس‌آباد:

بوستان نوروز

  • دسترسی با خودرو: بوستان نوروز در قسمت غربی بزرگ‌راه شهید مدرس و در بخش جنوبی بوستان آب و آتش قرار دارد. هنگامی که از بوستان آب و آتش و بنادر به‌سمت جنوب حرکت کنید، می‌توانید پس از عبور از اتوبان شهید همت و با استفاده از پل ارتباطی، وارد بوستان نوروز و مجموعه پلانتاریوم شوید.
  • دسترسی با مترو: برای رفتن به بوستان نوروز با مترو، ابتدا به ایستگاه مترو شهید حقانی (میرداماد) بروید؛ سپس با حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی و عبور از پارک آب و آتش و پل ابریشم، به بوستان نوروز خواهید رسید.

بوستان نوروز

منبع عکس: tehranpicture.ir (محمد محسنی‌فر)

بوستان نوروز، بزرگ‌ترین بوستان در پهنه غربی اراضی عباس‌آباد تهران با کارکرد تفریحی - فرهنگی است که در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ هم‌زمان با روز جمهوری اسلامی به بهره‌برداری رسید. با توجه به کارکردهای بین‌‌المللی و فرهنگی این بوستان برای حوزه کشورهای عضو اکو، بخشی از این بوستان به نام «اکو» در نظر گرفته شده است که به معرفی آیین‌ها و سنت‌های کشورهای عضو اکو در تمام ایام سال اختصاص دارد.

در بوستان نوروز، علاوه بر ۱۲ سکویی که برای ۱۲ کشور اکو گذاشته شده است، دو سکو نیز به نمایندگی از کشورهای عراق و بحرین به چشم می‌خورند که نوروز را جشن می‌گیرند. نوروز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های فرهنگی در میان کشورهای عضو اکو، ‌به‌خصوص کشورهای همسایه دریای خزر به حساب می‌آید و از همین رو، دریاچه‌ای به‌شکل نقشه دریای خزر نیز در این بوستان طراحی شده است.

دریاچه بوستان نوروز شامل دو قسمت شمالی و جنوبی با مساحت ۳,۵۰۰ متر مربع و ۱۲ هزار متر مربع می‌شود و به‌طور کلی ۱۵,۵۰۰ متر مربع از اراضی عباس‌آباد را به‌ خود اختصاص داده است. در ساحل این دریاچه، فضاهای سبز و گردشگری از جمله مسیر دوچرخه و پیاده‌رو وجود دارد. یک باغ گل زیبا نیز در این بوستان فعالیت می‌کند.

میدان مشاهیر

منبع عکس: ایلنا

میدان مشاهیر از دیگر جاذبه‌های این بوستان است که حدود ۴,۲۰۰ متر مربع مساحت دارد و شامل دروازه عظیم ورودی، سنگ‌فرش منحصر‌به‌فردی با طراحی نقوش موجود در فرش‌های ایرانی‌، سکوهای جایگاه تندیس‌ها و کتیبه‌ای منقش می‌شوند.

دروازه میدان مشاهیر برگرفته از معماری اصیل ایرانی و نمادی از خوشامدگویی شکوهمند به استقبال‌کنندگان از بهار و نوروز است؛ حوضی باشکوهی در میان میدان قرار دارد؛ ضمن آنکه در انتهای میدان نیز کتیبه‌ای بزرگ منقوش به روایت‌هایی از ائمه اطهار خودنمایی می‌کند. علت نام‌گذاری این میدان را می‌توان بیش از ۴۰ سردیس از بزرگان تاریخ ایران‌زمین و همچنین ۳۰ تندیس از مشاهیر معاصر دانست که قرار بود باهدف هویت‌بخشی، حفظ ارزش‌های ملی و نیز معرفی فرهنگ غنی ایران به گردشگران داخلی و خارجی در آن استفاده شود؛ اما بعد از گذشت چندین سال از افتتاح آن، فقط تعداد انگشت‌شماری از نیم‌تنه‌ها نصب شده‌اند.

منبع عکس: tehranpicture.ir (محمد محسنی‌فر)

بوستان بنادر

  • مسیر دسترسی: ورودی غربی پل طبیعت در این بوستان قرار دارد. اگر از ورودی پارک آب و آتش وارد مجموعه عباس‌آباد شدید، برای ادامه مسیر به‌سمت پارک طالقانی و بخش‌های شرقی باید از بوستان بنادر و پل طبیعت عبور کنید. از سمت دیگر این بوستان می‌توان به اسکیت پارک، گنبد مینا، بوستان نوروز و پل‌های ابریشم رسید.

محوطه بوستان بنادر با وسعتی حدود ۲۴ هزار متر مربع در ضلع شرقی ساختمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی قرار دارد که از ضلع شمالی به حیاط یا میدان کاروان‌سرا و از ضلع جنوب به دامنه رو به بزرگ‌راه همت محدود می‌شود.

اگر خواستید در هیاهوی تهران، سفری به سواحل جنوب کشور داشته باشید، بوستان بنادر می‌تواند بهترین گزینه باشد. شاید فانوس دریایی این پارک، اولین نشانه مختص بوستان بنادر باشد؛ اما با دیدن ساختمان بزرگ سازمان بنادر و کشتی‌رانی که به‌شکل کشتی ساخته شده یا مجموع فودکورت جزیره که دقیقا مانند کشتی‌های بادبانی و چوبی قدیمی طراحی شده‌اند، بیشتر در حال‌وهوای سواحل دریا قرار می‌گیرید.

در این بوستان، پاتوق کشتی، پاتوق لنگرگاه و پاتوق فانوس دریایی برای خدمت‌رسانی به گردشگران تدارک دیده شده‌اند. مسیر ویژه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، درشکه و راپل نیز از برجسته‌ترین امکانات این بوستان به شمار می‌روند.

بوستان بنادر

منبع عکس: سایت dibats

در بوستان بنادر، بنایی بنام «کبوتر خانه» نیز به چشم می‌خورد که باهدف برقراری رابطه بین مردم و حیات وحش ساخته شده است. چادرهای نمایشگاهی، آلاچیق‌ها و مجسمه لاک‌پشت دریایی از دیگر شاخص‌های این بوستان هستند که عملکرد خاصی نظیر سایه‌بان و اسکان موقت دارند و گاهی وقت‌ها نیز صرفا به‌صورت یک هنر عمومی، جانمایی شده‌اند.

کارکرد و نام این پارک فقط به‌خاطر هم‌جواری با ساختمان بنادر و کشتیرانی، بوستان بنادر نامیده نمی‌شود؛ بلکه عملکرد آن به سفر و مسافرت اشاره دارد و بخش‌های موضوعی اعم از کالبد و فضای کشتی، کالبد و فضای لنگرگاه، کالبد و فضای فانوس دریایی و ایستگاه درشکه جهت استفاده بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

باغ و دریاچه هنر

  • دسترسی با خودرو: برای دسترسی به این جاذبه با خودروی شخصی، هر جای تهران که هستید از اتوبان همت (شرق به غرب)، بعد از خروجی حقانی یا اتوبان حقانی (غرب به شرق) و بعد از اتوبان مدرس، وارد بلوار کتابخانه ملی شوید.
  • دسترسی با مترو: ایستگاه‌های مترو شهید همت و شهید حقانی در خط یک مترو تهران، در نزدیکی باغ هنر و دریاچه هنر قرار دارند. بعد از پیاده‌شدن از مترو می‌توانید با شاتل‌های برقی که در نزدیکی مترو قرار دارند یا با کمی پیاده‌روی،‌ خود را به این دو جاذبه برسانید.

باغ و دریاچه هنر

منبع عکس: tehranpicture.ir (شایان محرابی)

باغ هنر با ۳٫۲ هکتار و دریاچه هنر با ۲,۵۰۰ متر مربع وسعت، در تاریخ ۲۷ مرداد ۹۸ در اراضی عباس‌آباد راه‌اندازی شدند تا به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح هنری قلب پایتخت، محفل فرهنگی این محدوده را تکمیل کنند.

بخشی از باغ هنر برای برگزاری همایش‌ها، گردهمایی‌ها، آموزش‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی هنری و امور اداری قابل استفاده و بخش دیگر، گردشگری و هنری است که شامل رواق، کوشک مرکزی، آمفی‌تئاتر روباز ۲۰۰ نفره، سرای نمایش آثار فاخر هنرمندان تجسمی، آمفی‌تئاتری با ظرفیت ۲۵۰ تا ۳۵۰ نفر ویژه همایش و کارگاه، تالار اجتماعات مرکزی، ۶ سالن همایش ۲۰ تا ۵۰ نفر، فروشگاه‌های عرضه آثار هنری، باشگاه هنرمندان، قهوه‌خانه (کافی‌شاپ) و سالن غذاخوری می‌شود.

مکان‌یابی باغ هنر به‌گونه‌ای صورت گرفته است تا مابین باغ‌موزه دفاع مقدس و باغ کتاب قرار گیرد و از این طریق،‌ یک گذر فرهنگی تشکیل شود. خانه‌های شعر، موسیقی، نقش و معماری که در چهار جبهه اصلی باغ هنر مستقر شده‌اند، با باغ ایرانی به یکدیگر پیوند می‌خورند و بدین ‌ترتیب همه کانون‌های هنری در یک مکان گرد هم می‌آیند.

دریاچه هنر، نه‌تنها مکانی برای تفریح شهروندان و گردشگران است؛ بلکه برای اجرای برنامه‌های هنری و میدانی نیز کاربرد دارد. به این ترتیب که برنامه‌ها روی اسکله دریاچه اجرا می‌شود و طبقه زیرین این اسکله برای نمایش آثار اساتید، پیشکسوتان و فعالان حوزه هنرهای تجسمی به کار می‌رود.

منبع عکس: tehranpicture.ir (شایان محرابی)

گنبد مینا

  • مسیر دسترسی یک: میدان ونک، بزرگ‌راه حقانی به‌سمت شرق، بعد از چهارراه جهان کودک، انتهای خیابان فرعی شهیدی
  • مسیر دسترسی دو: بزرگ‌راه مدرس جنوبی، میدان آرژانتین، بلوار آفریقا بعد از ساختمان راه‌آهن، ورودی شهر گل

گنبد مینا با ۱۱هزار متر مربع مساحت، دارای معماری یک کُره فضایی با قطر ۳۰ متر است که در محوطه این کره، سفر به کهکشان‌ها نمایش داده می‌شود و قرارگیری آن در حاشیه بزرگ‌راه همت، بهترین منظر شهری را برای رؤیت این مجموعه از بزرگ‌راه همت، مدرس و حقانی ایجاد کرده است.

کار اصلی این مرکز که با الهام گرفتن از شکل خورشید ساخته شده، شبیه‌سازی آسمان، آشنایی با ستارگان، سیاره‌ها و سایر اجرام و پدیده‌های آسمانی (کیهان شناسی) به زبان ساده و قابل‌فهم برای همگان است. این امر با حضور متخصصان علم نجوم، تعبیه سالن منحصربه‌فرد پخش فیلم با زاویه ۱۸۰ درجه، گالری تاریخ علم و سرگرمی‌های علمی همراه با برگزاری نمایشگاه‌ها، رویدادهای علمی، تورهای علمی گردشگری، دوره های آموزشی و تولید محتوای نجومی برای تمامی علاقه‌مندان داخلی و خارجی در سن‌های مختلف صورت می‌پذیرد.

گنبد مینا

منبع عکس: gonbademina.tehran.ir

پلانتاریوم یا آسمان‌نما نیز تالاری است که نمایی از ستارگان، سیاره‌ها و دیگر پدیده‌های آسمانی، با اهداف آموزشی و سرگرمی نمایش داده می‌شود. در این مکان، فضای بازی نیز وجود دارد که به‌عنوان محوطه‌ای آموزشی برای علم نجوم به کار می‌رود. در مرکز گنبد آسمان‌نما، پروژکتورهای جداگانه‌ای برای خورشید، ماه، سیاره‌ها و ستارگان تعبیه شده است که توسط موتورهای دقیقی به حرکت درمی‌آیند و درصورت لزوم، سرعتشان سریع یا آرام می‌شود.

منبع عکس: gonbademina.tehran.ir و .tehranpicture.ir (احمد آقاسیانی)

بوستان آب و آتش

  • دسترسی با خودرو: بوستان آب و آتش از اتوبان حقانی دسترسی دارد. این پارک از قسمت شمالی به اتوبان حقانی، از غرب به بلوار نلسون ماندلا، از جنوب به اتوبان همت و از شرق به اتوبان مدرس می‌رسد. ورودی اصلی پارک از قسمت شمالی آن و اتوبان حقانی است.
  • دسترسی با مترو: برای رسیدن به پارک آب و آتش می‌توانید در ایستگاه مترو حقانی در خط یک مترو از قطار پیاده شوید و با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در کنار بزرگ‌راه شهید حقانی به‌سمت غرب، به این پارک برسید یا با سوارشدن به تاکسی‌هایی که از این ایستگاه به‌سمت میدان ونک حرکت می‌کنند، جلوی پارک آب و آتش پیاده شوید.

گلستان حضرت ابراهیم (ع) یا بوستان آب و آتش با مساحتی حدود ۲۴ هزار متر مربع در سال ۱۳۸۸ در شمال مجموعه تفرجگاهی اراضی عباس‌آباد افتتاح شد. چهار برج در ضلع شرقی بوستان و به ارتفاع ۱۰ متر ساخته‌ شده‌اند که هر شب و هم‌زمان با غروب آفتاب کار خود را آغاز و هر نیم ساعت یک ‌بار ناگهان شعله‌های پرحرارت آتش را به آسمان پرتاب می‌کنند. در همان نزدیکی و در کنار شعله‌های آتش، رقص آب، ما را به یاد داستان گلستان شدن آتش نمرود بر حضرت ابراهیم می‌اندازد. پنج کتیبه فولادی که یکی دیگر از جلوه‌های زیبای بوستان حضرت ابراهیم هستند، به‌عنوان این پارک اشاره دارند. این کتیبه‌های فولادی در قالب تصاویر برجسته رنگ‌آمیزی شده، به بخش‌های مهم زندگی حضرت ابراهیم می‌پردازند.

اینجا بوستانی چندمنظوره است که هم می‌توان در آن تفرج کرد و هم با مفاهیم و قصص قرآنی آشنا شد. هم ‌مکانی برای پیاده‌روی و آرامش است و هم فضایی عمومی برای برگزاری و تماشای برنامه‌های فرهنگی، هنری و آیینی به حساب می‌آید.

بوستان آب و آتش

پارک یادشده دارای زمین اسکیت، بوفه، کافه، رستوران و آمفی‌تئاتر است. پارک آب و آتش از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود و به‌طور کلی فضای بسیار مناسبی برای پیاده‌روی دارد؛ ولی علاوه بر آن می‌توانید به بخش سالن سینما مراجعه کنید و از تماشای فیلم‌های خاص لذت ببرید. بخش جالبی مختص ورزشکاران دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند اسکیت‌بازی و دوچرخه‌سواری را تجربه کنند.

از جذابیت‌های پارک آب و آتش می‌توان به تندیس‌های جالبی اشاره کرد که در گوشه‌وکنار پارک به چشم می‌خورند. از دیگر بخش‌های بوستان مذکور، پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه‌رانی، فانوس دریایی، آب‌نما، برج آتش، آلاچیق و محیط سبز هستند. در قسمت جنوبی این پارک نیز رستوران و فودکورت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید دلی از عزا درآورید.

اسکیت پارک این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین اسکیت پارک خاورمیانه به حساب می‌آید که برای ساخت آن از دانش و تجربه متخصصانی از کشور آلمان استفاده شده است.

منبع عکس: کجارو (علیرضا کیخا)

پل ابریشم

پل ابریشم با ارتفاع نزدیک به ۲۰۰ متر، بوستان آب و آتش و بوستان نوروز در ضلع شمال و جنوب بزرگ‌راه همت در تپه‌های عباس‌آباد تهران را به یکدیگر متصل می‌کند. ظاهر جذاب پل و گنبد مینا که در محل خروج پل ساخته شده است، بازدیدکنندگان را به‌سمت خود می‌کشد. این سازه‌ فلزی، ظاهری چوبی دارد و با ایستادن روی آن تجربه‌ هیجان‌انگیز تماشای ترافیک خودروها در اتوبان همت از ارتفاع ۱۰۰ متری نصیب‌تان می‌شود و ساختمان‌های کوتاه و بلند، برج میلاد، منظره‌ زیر پل، همه و همه دلیلی برای یک بار قدم زدن روی آن است تا از نزدیک این لذت‌ را بچشید!

پل ابریشم

عکاس: ninara

همان طور که جاده‌ ابریشم در گذشته قاره‌ آسیا را به آفریقا پیوند می‌داد، شاید پل ابریشم هم نمونه‌ کوچک شده‌ جاده‌ ابریشم باشد که دو بوستان را به هم متصل می‌کند. با ورود به پارک آب و آتش، در مسیر پیاده‌روی پارک پیش بروید تا به این پل زیبا برسید.

پل طبیعت

  • دسترسی با خودرو: می‌توانید از بزرگ‌راه شهید حقانی غرب وارد خروجی ایستگاه مترو شوید و در پارکینگ بزرگ آن، خودروی خود را پارک کنید و به پل طبیعت بروید یا در خیابان جردن (نلسون ماندلا) به‌سمت شمال بروید و پس از خروجی بزرگ‌راه همت توقف کنید و از ورودی پارک آب و آتش در خیابان شهیدی، راهی پل طبیعت شوید.
  • دسترسی با مترو: در ایستگاه شهید حقانی واقع در خط یک مترو از قطار پیاده شوید و پس از خروج از ایستگاه، به‌سمت پارک طالقانی بروید و از پیاده‌راه چوبی و زیبای آن خود را به پل طبیعت برسانید.

پل طبیعت با شکل عجیب و پیچیده‌اش در حدفاصل دو بوستان بزرگ تهران، یعنی بوستان‌های طالقانی و آب و آتش، قرار دارد و هرروز هزاران نفر برای تماشا یا عبور از روی آن به منطقه عباس‌آباد تهران می‌آیند.

در ترافیک شب‌های بزرگ‌راه مدرس نیز سرگرمی اکثر راننده‌ها، تماشای این پل است که نورپردازی خلاقانه‌ای دارد. معماری پل طبیعت این امکان را در اختیار عابران می‌گذارد که از تمام سطح آن برای قدم زدن، استراحت یا تماشای مناظر طبیعی و شهری استفاده کنند. این پل که به‌عنوان یکی از نمادهای پایتخت هم شناخته می‌شود، در برنامه تور تهران‌گردی تمامی گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد که به گشت‌وگذار در تهران می‌پردازند.

پل طبیعت

منبع عکس: tehranpicture.ir (شایان محرابی)

پل طبیعت با بیش از ۳۰۰ متر طول و ۴۰ متر ارتفاع در سه طبقه، بزرگ‌ترین پل پیاده‌روی ایران به حساب می‌آید که شاید بتوان آن را بزرگ‌ترین درخت فولادی کشور با بیش از ۲۰ هزار تن فولاد دانست.

پل طبیعت بزرگ‌ترین پل پیاده‌روی ایران به حساب می‌آید

در تراس‌های طبقه سوم این پل که توسط باغچه‌های معلق زیبایی محاصره شده است، می‌توان با دید ۳۶۰ درجه، تمام تهران و دیدنی‌های متنوع اراضی عباس‌آباد را تماشا کرد. کوه‌های البرز از یک طرف و پهنه بی‌انتهای دشت تهران از سمت دیگر، منظره‌ای خیره‌کننده دارند.

جالب است که در مراحل ساخت این پل از سال ۸۹ تا ۹۳ حتی یک درخت در اطراف آن قطع نشده و در ساخت کف‌پوش‌های مخصوص پل از موادی استفاده شده است که با وجود ظاهر چوبی، از جنس چوب نیستند.

منبع عکس: tehranpicture.ir (شایان محرابی) و کجارو (علیرضا کیخا)

بوستان طالقانی

  • دسترسی با مترو: مترو، بهترین راه برای رسیدن به پارک طالقانی است؛ به‌خصوص که ایستگاه مترو شهید حقانی در خط یک متروی تهران، در نزدیکی آن قرار دارد و با حدود پنج دقیقه پیاده‌روی می‌توان به پارک رسید؛ البته ایستگاه مترو شهید همت هم در قسمت جنوبی این پارک واقع شده است؛ اما برای رسیدن به مرکز پارک و جاذبه‌‌های آن مانند پل طبیعت، مسیر طولانی‌تری را باید طی کرد.
  • دسترسی با خودرو: اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به پارک طالقانی بروید، می‌‌توانید از بزرگ‌راه‌های همت، مدرس یا حقانی استفاده کنید. در خروجی این پارک به‌سمت بزرگ‌راه حقانی، یک پارکینگ بزرگ وجود دارد که می‌توانید با آسودگی خیال، خودروی خود را در آنجا پارک کنید.

بوستان طالقانی یا پارک جنگلی عباس‌آباد که نام پیشین آن پارک جهان کودک و تپه‌های داوودیه بوده، یکی از محبوب‌ترین بوستان‌ های جنگلی تهران نزد پایتخت‌نشینان و مسافران داخلی و خارجی است. بسیاری از مردم، این پارک را برای انجام ورزش‌های حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای انتخاب می‌کنند. علاوه بر این، پوشش گیاهی بوستان، بدون نظم هندسی و به‌صورت ارگانیک است و فضای جنگل را تداعی می‌کند. قدمت برخی از درختان آن به بیش از ۵۰ سال می‌رسد.

قسمت جنوبی بوستان به‌شکل حلزونی طراحی و با بلوط ایتالیایی پوشیده شده و پوشش گیاهی انبوه در بوستان طالقانی موجب شده است که در گرم‌ترین روز‌های سال هم آفتابِ مستقیم امکان نفوذ به سطح زمین را نداشته باشد و در نتیجه دمای هوا در حد مطلوب و لذت‌بخشی باقی بماند.

بوستان طالقانی

منبع عکس:‌ tehranpicture.ir (وحید شیخی)

یکی از جذابیت‌های بوستان طالقانی، راه چوبی آن است. در واقع، درست در مسیری که به پل طبیعت می‌رسد، مسیر‌های طولانی و پرپیچ وخمی را می‌بینیم که با الوار‌های چوبی پوشیده شده‌اند و هنگام راه‌رفتن روی آن، بیشتر حس طبیعت‌گردی به انسان القا می‌شود. وجود حوضچه‌ها و برکه‌های ماهی، نهر‌های آب زلال، آلاچیق‌های سنتی و پرتعداد و منقل‌های کباب هم می‌تواند سفر به جنگل‌های شمال ایران را تنها در عرض یک ساعت برای بازدیدکنندگان میسر سازد.

از امکانات قابل‌توجه آن، بیش از ۱۰۰ آلاچیق کوچک و بزرگ هستند که خانواده‌ها به‌راحتی می‌توانند در آن استراحت کنند و سروصدای مزاحمی برای دیگران ایجاد نکنند. تعداد زیادی بوفه، کافی‌شاپ، رستوران و آب‌میوه فروشی در اطراف پارک وجود دارد که بیشتر مورداستفاده رهگذران و ورزشکاران قرار می‌گیرد. دو زمین بازی برای کودکان، یک زمین بسکتبال، چندین میز پینگ‌پنگ و شطرنج، از دیگر امکانات ورزشی بوستان به شمار می‌روند.

بزرگ‌ترین پرچم ایران روی تپه‌های عباس‌آباد نصب شده‌ است

بزرگ‌ترین پرچم ایران روی تپه‌های عباس‌آباد، در کنار بوستان طالقانی و باغ‌موزه دفاع مقدس نصب شده‌ است و از هر کجای تهران می‌توان آن دید؛ اما برای درک عظمت آن باید از نزدیک به آن نگاه کرد. برج این پرچم، ۱۵۰ متر بلندی دارد. ابعاد پرچم نصب شده روی برج، ۴۲ در ۲۴ متر است؛ یعنی این پرچم بیش ۱۰۰۰ متر مربع وسعت دارد. سازه برج پرچم در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع با ۵۳۰ متر مربع زیربنا ساخته و در داخل آن فضایی برای بازدید گردشگران تدارک دیده شده است. ساخت برج مذکور از زمستان سال ۱۳۹۰ آغاز و تا تابستان سال بعد به طول انجامید.

برج پرچم پارک طالقانی تنها برای اهتزاز پرچم ایران ساخته نشده و کاربرد‌های دیگری نیز دارد؛ از جمله محوطه‌ای سرپوشیده که برای همایش‌ها و مراسم‌ها تدارک دیده شده است. خود سازه برج هم کاربرد مخابراتی و نظارتی دارد. برای رسیدن به برج پرچم کافی است تا با عبور از پل طبیعت و راه چوبی، به بلندترین نقطه از پارک طالقانی برسید. از سمت دیگر هم می‌توان قدم‌زنان مسیر پیاده‌روی پارک طالقانی را تا آخر طی کرد.

منبع عکس: tehranpicture.ir (وحید شیخی)

باغ‌موزه دفاع مقدس

  • آدرس: میدان ونک، بزرگ‌راه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبه‌روی پارک طالقانی

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با زیربنای ۲۰۵ هزار متر مربع، یکی از بزرگ‌ترین باغ‌موزه‌های کشور محسوب می‌شود که از بخش‌های مختلفی مانند تالارهای هفت‌گانه، باغ راه، دریاچه مصنوعی، سالن‌های آمفی‌تئاتر و سراسرنما تشکیل شده است و با استفاده از فناوری‌های دیجیتال سعی در انتقال مفاهیم تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد.

علاوه بر بنای ساختمان که با الهام از استتار وسایل جنگی ساخته شده، در داخل و همچنین محوطه آن ویژگی‌های دفاع‌مقدس به زیباترین شکل ممکن بیان شده است.

موزه دفاع مقدس

منبع عکس: tehranpicture.ir (شایان محرابی)

در باغ‌موزه دفاع مقدس تهران سالانه جشنواره‌های فیلم و نمایش فیلم‌های دفاع مقدس، رزمایش‌ها، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری زیادی برای بازدیدکنندگان برگزار می‌شود. محوطه‌  این باغ‌موزه‌ شامل هفت تالار و بخشی به‌عنوان یادمان دفاع مقدس تشکیل می‌شود. یکی از این تالارها موسوم به تالار آستانه دارای دو سالن ریشه‌ها و آستانه است که سالن آستانه به مبارزه‌های مردم ایران با رژیم پهلوی تا ورود امام خمینی (ره) به ایران اختصاص دارد.

تالار حیرت و حقانیت نیز تصاویری از شوک و حیرت مردم ایران از آغاز جنگ تحمیلی را به تصویر می‌کشند. تالار يادبود نیز برای ادای احترام به ايثارگران جنگ تحميلی، اسامی تمام شهدا و... در نظر گرفته شده است. تالار آرامش به‌دليل حضور فرماندهان در اتاق فرماندهی و آرامش قبل از طوفان حمله‌های ايران به رژيم بعث، به اين نام خوانده می‌شود. تالارهای دفاع مقدس، شهادت، پیروزی، تامل و تفکر از دیگر بخش‌های این باغ‌موزه هستند.

منبع عکس: tehranpicture.ir (شایان محرابی) و تسنیم (فواد اشتری)

باغ کتاب

باغ کتاب تهران به‌عنوان یک مجموعه فروشگاه کتاب و سرگرمی‌های علمی در منطقه عباس‌آباد قرار دارد که از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال ‌شرق با فرهنگستان‌های علوم و زبان و ادب فارسی، از شمال ‌غرب با باغ هنر و از غرب با باغ‌موزه دفاع مقدس همسایه است.

وسعت باغ کتاب تهران ۱۱۰ هزار متر مربع است که ۶۵ هزار متر مربع آن به ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری اختصاص دارد و مابقی آن را فضای سبز و دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد. فضای داخلی باغ کتاب تهران شامل چهار بخش اصلی با نام‌های بهارستان (کودک و نوجوان)، خیالستان (فناوری‌های دیجیتال)، نگارستان (سالن‌های سینما) و سروستان (عمومی و بزرگسال) است.

باغ کتاب

منبع عکس: bagheketab.com

از امکانات باغ کتاب می‌توان به مرکز آموزش باغ کتاب، باغ علم کودک، باغ علم نوجوان، فروشگاه کتاب بزرگسال، سرزمین فکر‌بازیا، مرکز چاپ نشر شهر، فروشگاه کتاب و لوازم‌التحریر کودک و نوجوان ماه پیشونی، باشگاه رباتیک باغ کتاب، رنگ‌آمیزی صنایع دستی هیما، فروشگاه محصولات هنری، کافه نان و شیرینی، ماشین حمل کودک (بیبی کار)، شبیه‌ساز پرواز سسنا ۱۷۲، اتاق مادر و کودک، خانه کودک باغ کتاب، پردیس سینمایی باغ کتاب و... اشاره کرد. همچنین یکی از اتاق فرارهای تهران در این مجموعه قرار دارد.

پشت بام باغ کتاب، مجموعه‌ای از فضاهای سبز و کافه‌ها را در خود جای داده است که مساحت آن به حدود ۲۰ هزار متر مربع می‌رسد. سینمای تابستانی باغ کتاب تهران نیز با ظرفیت ۵۰۰ نفر روی بام آن قرار دارد.

منبع عکس: bagheketab.com

اگر تجربه بازدید از جاذبه‌های گردشگری عباس‌‌آباد را دارید، آن را با ما و سایر کاربران کجارو به‌اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

مجموعه فرهنگی تفریحی عباس‌آباد کجاست؟

اراضی عباس‌آباد با ۶۸ هکتار وسعت، مجموعه تفریحی بی‌نظیری در تهران است.

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌‌آباد شامل چه جاذبه‌هایی می‌شود؟

بوستان نوروز بوستان بنادر باغ و دریاچه هنر گنبد مینا بوستان آب و آتش پل ابریشم پل طبیعت بوستان طالقانی باغ موزه دفاع مقدس باغ کتاب.

مجموعه‌ فرهنگی تفریحی عباس‌آباد در چه سالی افتتاح شد؟

۱۳۸۴

وسعت مجموعه فرهنگی تفریحی عباس‌آباد چقدر است؟

۶۸ هکتار

مطالب مرتبط:

دیدگاه