برترین جاذبه های گردشگری فوکوک؛ جزیره مروارید ویتنام

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
برترین جاذبه های گردشگری فوکوک؛ جزیره مروارید ویتنام

فو کوک، بزرگ‌ترین جزیره ویتنام در سواحل کامبوج با فضایی کوهستانی، سبز و جنگلی، جاذبه‌های گردشگری فراوانی چون تفریحات آبی، زمین‌های فلفل و آبشارهای تماشایی دارد.

ویتنام با دارا بودن بیش از ۳,۲۶۷ کیلومتر خط ساحلی زیبا و صدها جزیره، یکی از بهترین مقاصد سفر در جنوب شرق آسیا محسوب می‌شود. اما اگر کجارو بخواهد یک مکان خاص و ویژه را در این کشور به شما معرفی کند که قابلیت رقابت با مقاصد گردشگری مشهوری چون بالی یا پوکت را داشته باشد، آن قطعا جزیره فو کوک است.

فو کوک، یک جزیره با مساحت ۵۷۵ کیلومتر مربع در خلیج تایلند در سال‌های اخیر شاهد توسعه سریع و تعداد پروازهای مستقیم همواره در حال افزایش بوده است.

بیشتر گردشگران برای سواحل زیبای فو کوک مانند ساحل سائو (Sao Beach)، لانگ بیچ (Long Beach) و اونگ لانگ بیچ (Ong Lang Beach) به اینجا می‌آیند اما باید بدانید که جاذبه‌های گردشگری بسیاری در جزیره مروارید و فلفل‌های تند ویتنام وجود دارند.

برترین جاذبه های گردشگری فوکوک؛ جزیره مروارید ویتنام

ساحل زیبای سائو در فو کوک

مسافران می‌توانند از میان دهکده‌های ماهیگیری کایاک‌رانی کنند یا روی یک تخته شناور بر آب، غذای تازه دریایی بخورند، به ماهیگیری ماهی مرکب بروند یا از یک محل پرورش مروارید بازدید کنند تا ببینند چگونه جزیره مروارید، نام مستعار خودش را به دست آورده است. آنا نوین (Anna Nguyen)، یک متخصص محلی که با پلتفرم تجربه سفر کلوک (Klook) همکاری می‌کند، می‌گوید:

بسیاری از افراد برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به اینجا می‌آیند، زیرا با یک پرواز کوتاه از شهر هو چی مین می‌توان به این جزیره رسید، اما کارهای بسیاری برای انجام‌دادن و چیزهای بسیاری برای دیدن در فو کوک وجود دارند؛ شما می‌توانید تمام عمرتان را مثل من در اینجا زندگی کنید و کماکان در حال کشف جاذبه‌های جدید باشید.

در ادامه، لیستی از بهترین جاذبه‌های گردشگری جزیره زیبای فو کوک را به شما ارائه خواهیم کرد تا بتوانید در برنامه سفر خود از آن استفاده کنید.

اول از همه به سراغ غواصی بروید

برترین جاذبه های گردشگری فوکوک؛ جزیره مروارید ویتنام

یک مرد در حال غواصی اسکوبا در ساحل فو کوک، ویتنام. عکس از جاستین موت (Justin Mott)

چه طرف‌دار اسنورکلینگ یا غواصی اسکوبا باشید و چه نه، آب‌های فو کوک مملو از زندگی دریایی است که بیشتر آن‌ها در پارک دریایی فو کوک در جنوب باغ‌های مرجانی گان دائو (Ganh Dau Coral Gardens) درست در لبه شمال غربی جزیره، جمع شده‌اند.

به غیر از ماهی‌های مرکب، خرچنگ‌ها و صدها ماهی در صخره‌های مرجانی، ممکن است آن‌قدر خوش‌شانس باشید که یک لاک‌پشت پوزه‌عقابی یا یک لاک‌پشت سبز که دو گونه در حال انقراض هستند را مشاهده کنید.

اگر به‌دنبال غواصی هستید، بهترین زمان سفر به فو کوک برای داشتن مناسب‌ترین دید در حین فصل خشک، از ماه اکتبر تا آوریل (۹ مهر تا ۱۰ اردیبهشت) است.

در دهکده ماهیگیری هام نین (Ham Ninh) غذا بخورید

برترین جاذبه های گردشگری فوکوک؛ جزیره مروارید ویتنام

دهکده ماهیگیری هام نین، فو کوک. عکس از فرانک هیور (Frank Heuer)

دهکده ماهیگیری هام نین، ترکیبی از یک رستوران در فضای باز و بازار غذای دریایی، نوید یک شب مقرون‌به‌صرفه و قابل قبول را به شما می‌دهد. این دهکده واقع در ساحل شرقی جزیره، در فاصله‌ای از اقیانوس در امتداد یک کانال قرار دارد، جایی که خانه‌های آبسرا، قایق‌های رنگارنگ و رستوران‌های معلق روی آب، شناور هستند. آبسرا به خانه‌ای گفته می‌شود که روی پایه‌های چوبی بر فراز آب دریاچه بنا شده باشد.

فوکوک

هام نین

نوین می‌گوید:

شما انواع غذای دریایی چون خرچنگ‌های مشهور، صدف، صدف دوکفه‌ای و خارپشت دریایی بسیار خاص را در اینجا خواهید یافت. اما اگر ماهی می‌خواهید، من به شما ماهی سوکلا که با نام شاه‌ماهی سیاه هم مشهور است را پیشنهاد می‌کنم. سوکلا یک ماهی ترد سفید با پولک‌های سیاه است.

برترین جاذبه های گردشگری فوکوک؛ جزیره مروارید ویتنام

رستوران‌های شناور

مسافران برای ناهار یا شام به‌سادگی می‌توانند از منوی روز، غذای موردعلاقه خود و نحوه پخت آن را انتخاب کنند، برای مثال، می‌توانند غذا را به‌صورت گریل‌شده، بخارپز شده، سرخ‌شده یا به‌شکل خوراک با فلفل محلی، سیر و کوهی از گیاهان معطر ویتنامی سفارش دهند.

به کایاک‌رانی بروید

برترین جاذبه های گردشگری فوکوک؛ جزیره مروارید ویتنام

پدال زدن روی آب‌های رودخانه کوا کن فو کوک، روشی فوق‌العاده برای گذراندن یک بعدازظهر است

رودخانه کوا کن (Cua Can) در انتهای شمالی فو کوک با پیچ‌و‌تاب بسیار از دریا به‌سمت مرکز جزیره می‌رود. این مسیر ۱۴ کیلومتری آبی با توجه به جریان‌های آرام و محیط جنگلی پیرامون آن، مکانی ایده‌آل برای کایاک‌رانی به‌خصوص برای مبتدی‌ها به شمار می‌آید. نوین می‌گوید:

اینجا واقعا ساکت و آرامش‌بخش است. کوا کن به شما حس یک الماس مخفی را می‌دهد، زیرا شما نمی‌توانید با ماشین به اینجا بیایید. شما واقعا باید بدانید که کجا می‌روید.

در انتهای رودخانه، جایی که آب به خلیج تایلند می‌ریزد و شن‌های سفید زیر نور آفتاب می‌درخشند، یک دهکده ماهیگیری کوچک با پل‌های چوبی و خانه‌های آبسرا وجود دارد که یک توقفگاه مناسب برای خوردن نهاری خاص محسوب می‌شود.

اگر کایاک‌رانی بلد هستید می‌توانید به‌سمت اقیانوس پدال بزنید و به کاوش در صخره‌های مرجانی و جزایر نزدیک بپردازید.

برترین جاذبه های گردشگری فوکوک؛ جزیره مروارید ویتنام

آبشار سویی چاین فو کوک

جزیره فو کوک به‌عنوان بخشی از منطقه پهناور حفاظت‌شده زیست‌کره کین گیانگ (Kien Giang Biosphere Reserve)، میراث جهانی یونسکو، از پوشش گیاهی و جانوری‌ غنی برخوردار است. در واقع، بیش از ۷۰ درصد جزیره با جنگل‌های دست‌نخورده و کوه‌ها پوشانده شده است.

پارک ملی همنام فو کوک (Phu Quoc National Park) با دارا بودن مسیرهای پیاده‌روی آسان و همچنین درخت‌هایی که به نظر می‌رسد در دوره ژوراسیک جوانه زده‌اند و بیش از ۲۰۰ گونه از حیوان‌های وحشی و پرندگان نادر مانند نوک‌شاخ بزرگ، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند.

  • مساحت: ۳۱۴٫۲ کیلومتر مربع
  • تاسیس: ۲۰۰۱
  • آدرس: Huyện Phú Quốc, Kien Giang, Vietnam

نوین می‌گوید:

درخت‌ها بسیار بزرگ و تاثیرگذار هستند، برخی از آن‌ها صدها سال عمر دارند. اینجا شما را به یاد چیزی که در معابد انگکور وات در کامبوج دیده‌اید، می‌اندازد.

نوین برای پیاده‌روی بیشتر توصیه می‌کند که به‌سمت کوه‌ها بروید، البته در جریان باشید که مسیرهای پیاده‌روی اغلب فاقد گذرگاه‌های مشخص‌ شده و علائم هستند.

یکی از بهترین مسیرهای پیاده‌روی درست پس از آبشار سویی چاین (Suoi Tranh) در جنوب بخش مرکزی جزیره آغاز می‌شود. در ابتدا باید حدود ۳۰ دقیقه از میان یک جنگل آرامش‌بخش برای رسین به آبشارها پیاده‌روی کنید. از آنجا، یک مسیر کوچک برای حدود دو ساعت شما را به‌سمت بالای کوه‌ها هدایت می‌کند. در انتهای مسیر در بالای کوه، مسافران می‌توانند از تماشای چشم‌اندازهای پانارومایی از سایبان‌های سبز در زیر پاهایشان و اقیانوس در دوردست، لذت ببرند.

  • ساعات بازدید از آبشار سویی چاین: هر روزه: ۷ صبح تا ۹ شب
  • تلفن: ۸۶۳ ۳۸۴۹ ۲۹۷ ۸۴+
  • آدرس: Dương Tơ, Phú Quốc, Kien Giang, Vietnam

از یک مزرعه دیدن کنید

برترین جاذبه های گردشگری فوکوک؛ جزیره مروارید ویتنام

از ماهی‌های کولی (anchovies) صید‌شده توسط یک قایق ماهیگیری در بندرگاهی در جنوب فو کوکو برای تهیه نوک مام (nuoc mam) یا سس ماهی استفاده می‌شود. عکس از هوانگ دین نام (HOANG DINH NAM)

با وجود رونق بسیار صنعت گردشگری در این حزیره، فو کوک کماکان یک جامعه کشاورزی به شمار می‌آید که محصولات متنوع ارزشمندی برای سوغاتی‌بردن از فلفل گرفته تا عسل و مروارید، تولید می‌کند. جالب است بدانید فو کوک ‏تنها جزیره ویتنام است که مردمان آن به کشت برنج نمی پردازند.

بهترین سس ماهی ویتنام در کارخانه‌ای در فو کوک تولید می‌شود

توصیه ما به عاشقان غذا این است که حتما به کارخانه تولید سس ماهی خای هوآن (Khai Hoan)، تولیدکننده بهترین سس‌های ماهی سراسر کشور، سر بزنند.

ماده اولیه کهربایی‌رنگ با طعم اومامی که غالبا در پخت غذاهای سنتی ویتنامی، مورد استفاده است از ماهی‌های کولی یا انچووی‌های تخمیر‌شده، درست می‌شود. اومامی، یک طعم خوشمزه از پنج مزه‌ اصلی است که با شوری تفاوت دارد. نوین می‌گوید:

ما قطعا بهترین سس ماهی را داریم. من فکر می‌کنم دلیل آن این است که ما ماهی تازه، آب‌و‌هوای فوق‌العاده، نور خورشید و چیزهای دیگری داریم که همه در کنار هم سبب می‌شوند یک محصول با کیفیت واقعا بالا تولید شود.

خای هوآن سال‌های سال است که به‌عنوان یک تجارت خانوادگی در فو کوک اداره می‌شود. من عاشق این هستم که مسافران را به اینجا بیاورم، زیرا آن‌ها واقعا در کار خود وارد هستند.

در مزرعه زنبورعسل فو کوک، می‌توانید درباره نقش اساسی زنبورهای عسل در اکوسیستم اطلاعات جالبی به دست بیاورید. پس از اتمام تور از عسل خام این مزرعه کمی در چای علف لیموی خود بریزید و طعم بهشت را زیر زبانتان حس کنید.

پس از کارخانه سس ماهی و مزرعه عسل، نوبت به مزرعه پرورش مروارید نوک هین (Ngoc Hien) می‌رسد، جایی که می‌توانید در مورد تاریخچه و روند پرورش مروارید در فو کوک، اطلاعات کسب کنید. پس از اتمام درس، می‌توانید در بازار مجاور مزرعه، سوغاتی‌هایی با کیفیت بالا بخرید. این مزرعه از کل پوسته صدف برای خلق جعبه‌های زیبا، دکمه‌ها، مبلمان تزئین‌شده با صدف و آثار هنری استفاده می‌کند. نوین می‌گوید:

مرواریدهای ما معمولا سفید هستند اما شما می‌توانید نمونه‌های سیاه، خاکستری و زرد آن را نیز در اینجا پیدا کنید. مرواریدهای زرد و خاکستری، کمیاب‌ترین نوع البته گران‌ترین آن‌ها هستند.

در انتهای راه به تنوع خارق‌العاده دانه‌های فلفل با نور خورشید خشک‌شده فو کوک می‌رسید که یکی از بهترین فلفل‌های جهان هستند. در مزرعه فلفل خوش‌منظره فو کوک، می‌توانید طعم زندگی کشاورزی را در یک تور مزرعه با کلاس‌های آشپزی و نوشیدنی‌های محلی میوه‌ای بچشید.

به تماشای یک غروب فراموش‌نشدنی بنشینید

فوکوک

چون چون، بهترین رستوران فو کوک است

غروب‌های فو کوک در سراسر کشور ویتنام، مشهور هستند و این محبوبیت نه فقط برای سایه‌های رنگی گرم آن‌ها، بلکه برای تنوعشان است. نوین می‌گوید:

غروب‌های جزیره ما شگفت‌انگیز هستند. برخی روزها بنفش، بعضی روزها نارنجی و روزهای دیگر زرد است، اگر برای یک ماه هم در فو کوک اقامت داشته باشید از تماشای این منظره خسته نخواهید شد. غروب‌ها هر روز متفاوت و همیشه بسیار شگرف هستند.

یک راه بدون دردسر برای تجربه غروب آفتاب، طبق پیشنهاد نوین، رفتن به لانگ بیچ است، جایی که پس‌زمینه چشم‌نواز به‌همراه موسیقی زنده و نوشیدنی‌های خنک، انتظار شما را می‌کشد.

اگر با کمی سختی کشیدن مشکلی ندارید، نوین توصیه می‌کند که به‌سمت تپه‌ها بروید تا شاهد چشم‌اندازی متفاوت باشید.

در رستوران چون چون (Chuồn Chuồn Bistro & Bar)، بهترین رستوران جزیره، نوشیدنی‌های طراوت‌بخش و همچنین مناظر گسترده‌ای از جنگل، اقیانوس و آسمان را خواهید یافت.

  • غذاها: آسیایی، ویتنامی، ترکیبی
  • رژیم‌های خاص: گیاهخواری
  • ساعات فعالیت: هر روزه: ۷:۳۰ صبح تا ۱۰:۳۰ شب
  • تلفن: ۸۸۳ ۳۶۰۸ ۲۹۷ ۸۴+
  • آدرس: Dương Đông, Phú Quốc, Kien Giang, Vietnam

به ماهیگیری ماهی مرکب بروید

برترین جاذبه های گردشگری فوکوک؛ جزیره مروارید ویتنام

برای گرفتن ماهی مرکب، باید پس از تاریکی به‌سمت دریا بروید

پس از غروب خورشید کجا بروید؟ یک تجربه بی‌نهایت لذت‌بخش در فو کوک در انتظار شما است. ماهیگیری ماهی مرکب، راهی به‌یادماندنی برای گذراندن یک شب در این جزیره است.

تورها از نقاط مختلفی در جزیره حرکت می‌کنند، اما برنامه آن‌ها یکسان است. پس از نیم‌ساعت فاصله گرفتن از ساحل با قایق، ماهیگیرها موتور را خاموش کرده و یک چراغ پرنور روشن می‌کنند. این نور برای جذب ماهی مرکب است. این فرآیند که آن را با عنوان جیگینگ (jigging) می‌شناسند، در واقع ماهی مرکب را فریب می‌دهد تا بتوان آن را با تور ماهیگیری گرفت. پس از اینکه ماهیگیرها، چند ماهی مرکب گرفتند، آن‌ها را زیر نور ستاره‌ها در همان قایق کباب می‌کنند.

زمانی که ماهی مرکب در دریا شنا می‌کند به‌دلیل بیولومیننس طبیعی آن‌ها به نظر می‌رسد که در آب می‌درخشند.

برای تجربه یک تور لوکس محلی می‌توانید از تورهای جان (John's Tours) استفاده کنید که شامل یک کروز تفریحی برای تماشای غروب آفتاب با نوشیدنی و سپس ماهیگیری ماهی مرکب و شام می‌شود.

به بازار شبانه بروید

برترین جاذبه های گردشگری فوکوک؛ جزیره مروارید ویتنام

بازار شبانه دین کائو در دوانگ دونگ، فو کوک

بازار فوق‌العاده شبانه دین کائو (Dinh Cau) در شهر دوانگ دونگ (Duong Dong) در ساحل غربی که بزرگ‌ترین مرکز شهری فو کوک به شمار می‌آید، تجربه‌ای است که به‌هیچ‌وجه نباید آن را از دست داد.

دین کائو، یک بهشت موعود برای عاشقان غذا با دارا بودن ده‌ها غرفه غذایی، عطر و بوی گوشت‌های کبابی و میزهای در فضای آزاد و همچنین سوغاتی‌های لذیذ بی‌نظیر مانند فلفل سیاه، قهوه، برگ چای، شکلات، بادام‌زمینی و غیره از آن دسته مکان‌هایی است که هیچ‌گاه فراموشش نخواهید کرد. نوین می‌گوید:

در کل، حس اینجا بسیار شبیه به دیگر بازارهای شبانه در جنوب شرق آسیا است، اما دلیل خاص‌بودن آن این است که همه‌چیز در اینجا واقعا به‌صورت محلی تهیه می‌شود.

فروشنده‌ها همیشه از بازدیدکنندگان خارجی دعوت می‌کنند تا در حین راه‌رفتن یک لقمه کوچک از غذای آن‌ها امتحان کنند، پس یادتان نرود که با اشتها و شکم کاملا خالی به اینجا بیایید.

مجموعه‌ای از کافه‌ها در کنار رودخانه با فراهم کردن مکانی برای استراحت و لذت‌بردن از یک نوشیدنی خنک یا بستنی نارگیلی پس از جشنی شبانه در بازار در انتظار شما هستند.

  • آدرس:  30 Đường Trần Hưng Đạo, TT. Dương Đông, Phú Quốc, tỉnh Kiên Giang, Vietnam

سوار تله‌کابین شوید

برترین جاذبه های گردشگری فوکوک؛ جزیره مروارید ویتنام

اخیرا بلندترین تله‌کابین سه‌طنابه بدون توقف در جهان در فو کوک افتتاح شده است

ممکن است در نگاه اول تله‌کابین‌سواری کمی توریستی به نظر بیاید، اما صرف‌نظر کردن از مناظر برجسته داخل تله‌کابین فو کوک واقعا مشکل است.

  • ساعات فعالیت: هر روزه: ۷:۳۰ صبح تا ۱۲ ظهر و ۱:۳۰ ظهر تا هفت عصر
  • تلفن: ۶۸۶ ۷۷۸ ۸۸۶ ۸۴+
  • آدرس:  An Thoi, Phú Quốc, Kien Giang, Vietnam

تله‌کابین فو کوک که در سال ۲۰۱۸ افتتاح شده است، بلندترین تله‌کابین سه‌طنابه بدون توقف در جهان با هشت کیلومتر طول به شمار می‌آید. این سفر هیجان‌انگیز از جزیره فو کوک در یک ایستگاه عجیب‌و‌غریب با تم رومی آغاز می‌شود و سپس بر فراز جزایر و صخره‌های مرجانی ادامه می‌یابد. پس از حدود ۱۵ دقیقه، می‌توانید در جزیره هون توم (Hon Thom) یا جزیره آناناس در جنوب فو کوک پیاده شوید تا در پارک طبیعی سرسبز و متراکم هون توم و تفریحگاه‌های ساحلی آن، به گشت‌و‌گذار بپردازید.

 

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه