کپیتال گیت ابوظبی؛ خمیده‌ترین برج دنیا

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کپیتال گیت ابوظبی؛ خمیده‌ترین برج دنیا

ایتالیایی‌ها دیگر نمی‌توانند به داشتن کج‌ترین برج دنیا یعنی پیزا افتخار کنند؛ زیرا آسمان‌خراش کپیتال گیت در ابوظبی هم‌اکنون عنوان کج‌ترین ساختمان دنیا را به خود اختصاص داده است.

آسمان‌خراش شیشه‌ای کپیتال گیت (Capital Gate) زیر آسمان آبی درخشان در نور خورشید برق می‌زند؛ در حالی که افراد بی‌شماری با جنب‌و‌جوش بسیار وارد لابی دل‌باز آن می‌شوند. درست بالای سر آن‌ها تنها چیزی که می‌توان مشاهده کرد، کارگرانی هستند که برای پاک‌کردن پنجره‌ها از طناب و تسمه آویزان شده‌اند و با مهارت بالا، ۷۲۸ پنل شیشه‌ای مجزای کپیتال گیت را برق می‌اندازند که به‌طور سفارشی متناسب با شکل غیرمعمول این برج طراحی شده‌اند. این افراد که به آن‌ها صخره‌نوردان (cliffhanger) نیز می‌گویند، هر روز در حال تمیز‌کردن شیشه‌های پنجره‌های الماس‌شکل کپیتال گیت در اطراف این برج هستند. تیمی ۱۲ نفره هر ماه دو بار کپیتال گیت را تمیز می‌کنند.

عنوان آسمان‌خراش به این ساختمان ۳۵ طبقه در شهر ابوظبی به نظر کافی نمی‌آید و نمی‌تواند ماهیت کپیتال گیت را به‌خوبی توصیف کند. طبق گفته‌های احمد ال منصوری (Ahmed Al Mansoori)، مهندس اصلی کپیتال گیت و سرمهندس شرکت نمایشگاه‌های ملی ابوظبی، چیزی که در پروژه ساخت این برج از مهندس‌ها و معمارها خواسته شده بود، بلندترین یا بزرگ‌ترین ساختمان اطراف نبود؛ آن‌ها موظف بودند تا تمام قوانین معماری را به چالش بکشند و سازه‌ای بسازند که ابوظبی را در نقشه جهانی، مشهور و صاحب‌نام کند. کجارو در این مقاله قصد دارد، یکی از عجیب‌ترین و حیرت‌انگیزترین سازه‌های جهان را به شما معرفی کند؛ پس با ما همراه باشید.

طبق رکورهای جهانی گینس با گذشت حدود ۱۰ سال، کپیتال گیت با ارتفاع ۱۶۴٫۷ متر کماکان عنوان «کج‌ترین برج ساخته دست بشر» جهان را به دوش می‌کشد. این برج با ۱۸ درجه انحنا، چیزی حدود پنج‌ برابر زاویه برج کج پیزا در ایتالیا به‌سمت غرب خم شده است و طبق توضیح ال منصوری، ۱۷ طبقه بالای آن از لبه سازه بیرون زده‌اند؛ به‌طوری که هزارها تن بر هسته مرکزی ساختمان فشار وارد می‌کنند. وی می‌گوید:

طبق قوانین طبیعی، کپیتال گیت باید سقوط کند. همه‌چیز در این برج باید منجر به سقوط آن شود؛ اما ما طوری آن را طراحی کرده‌ایم که جلوی این سقوط را بگیرد.

کپیتال گیت؛ برج کج خاورمیانه در ابوظبی

کپیتال گیت، پنج‌ برابر کج تر از برج پیزای ایتالیا است

کج‌ترین برج جهان

فشار جاذبه ایجاد شده با ۱۸ درجه خمیدگی، توسط اولین هسته پیش‌-خمیده جهان (pre-cambered core) خنثی می‌شود که از ۱۵ هزار متر مکعب بتن تقویت‌شده با ۱۰ هزار تن استیل ساخته شده است. این هسته به‌طور هدفمندی با کمی اختلاف از مرکز ساختمان قرار دارد؛ اما با بالا رفتن سازه و اضافه‌شدن وزن هر طبقه، رفته‌رفته راست شده که باعث فشرده‌تر شدن بتن و استحکام بخشیدن به آن و همچنین تغییر جهت آن به‌حالت عمودی می‌شود.

کپیتال گیت همچنین با ۴۹۰ ستون که در عمق بیش از ۳۰ متر حفر شده‌اند، سر جای خود نگه داشته شده است. ال منصوری می‌گوید:

ما دو بخش ستونی درست کردیم که یکی از دیگری عمیق‌تر است. این دو بخش با هم نیروهای متقابلی‌ ایجاد می‌کنند که ساختمان را سرجای خود نگه می‌دارند.

آسمان‌خراش کپیتال گیت دارای ۱۵ طبقه مختص به اداره‌ها، چهار رستوران و کافه و یک هتل به نام آنداز کپیتال گیت (Andaz Capital Gate) است. این هتل پنج ستاره با ۲۰۰ اتاق دارای یک سوئیت پریزیدنشیال لوکس و مجلل در طبقه سی‌وسوم است که دقیقا در بالاترین زاویه انحنا یعنی زاویه ۱۸ درجه برج قرار دارد. جولیا جیمادیوا (Julia Gimadyeva)، یکی از کارکنان هتل آنداز می‌گوید:

هر اتاق به‌خاطر شکل ساختمان با اتاق دیگر فرق می‌کند.

کپیتال گیت؛ برج کج خاورمیانه در ابوظبی

تراس هتل آنداز

چشم‌انداز بالای کپیتال گیت

رستوران ۱۸ درجه هتل، چشم‌اندازهایی از مرکز نمایشگاه ملی ابوظبی را پیشکش مهمانان خود می‌کند؛ مرکزی که در ساخت کپیتال گیت هم نقش داشته است. جیمادیوا می‌گوید:

در دسامبر ۲۰۱۹، یک کنفرانس نفت و همچنین یک رویداد مرتبط با ارتش و صنایع دفاعی در این مرکز برگزار شد.

وی می‌افزاید:

نخبه‌های بسیاری به اینجا می‌آیند.

کپیتال گیت؛ برج کج خاورمیانه در ابوظبی

هتل آنداز، نماد هنر اماراتی است

در مقابل کپیتال گیت، چشم‌اندازهایی خارق‌العاده و تماشایی از خلیج فارس و جزایر ابوظبی وجود دارد. قصرهای بسیاری را که به روی عموم بسته شده‌اند، می‌توان از نزدیک‌ترین جزیره احاطه‌شده با دریا و شن در اینجا تماشا کرد. تماشای مناظر طبیعی ابوظبی، انگیزه اصلی پشت معماری کپیتال گیت بوده است. ال منصوری می‌گوید:

به‌خصوص وزش باد در تل‌های شنی و موج‌های خروشان خلیج.

رستوران هتل و استخر آن در سکویی روی لبه ساختمان، درست روبه‌روی مرکز نمایشگاهی معلق هستند. ساخت این دو قسمت، یک سال زمان به پروژه کپیتال گیت اضافه کرد و شاید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تیم مهندسی بود. ال منصوری ضمن اشاره به این موضوع که این بخش از سازه باعث ایجاد سایه برای اداره‌های طبقه‌های پایین‌تر می‌شود، اضافه می‌کند:

راه‌حل، یک پوسته شبکه‌ای منحنی بود که به سطح سازه می‌چسبد و در سکو فرو می‌رود.

اسد هارون ( Asad Haroon)، یکی دیگر از کارکنان هتل با تماشای مناظر پانورامایی شهر، می‌گوید:

در مقایسه با زمانی که من در سال ۲۰۱۱ به اینجا نقل مکان کردم، ابوظبی هم‌اکنون شهری کاملا متفاوت است.

هارون مانند ۸۰ درصد از ساکنان امارات متحده عربی، یک مهاجر است. وی اصالت پاکستانی دارد؛ در حالی که همکار او، جیمادیوا (Gimadyeva) از روسیه به اینجا آمده است.

شهری از شاهکارهای معماری

کپیتال گیت؛ برج کج خاورمیانه در ابوظبی

ساختمان الدار؛ دفاتر مرکزی الدار، اولین آسمان‌خراش مدور جهان و یکی از شگفت‌انگیزترین معجزه‌های معماری ابوظبی است

هارون پس از سخن گفتن درباره رستوران، به ساختمان‌های متعدد دیگر این منطقه اشاره می‌کند که در زمان ورود او به ابوظبی وجود نداشتند. او این شهر را این‌گونه به خاطر می‌آورد:

اینجا تقریبا یک فضای خالی بود. وقتی از مرکز نمایشگاهی بیرون می‌آمدید، هیچ‌چیز وجود نداشت.

بسیاری از سازه‌های فعلی ابوظبی از جمله برج‌های اتحاد، ساختمان‌های الدار و پارک سرگرمی دنیای فراری، هم‌زمان با برج کپیتال گیت ساخته شده‌اند. اخیرا نیز این شهر پس از ساخت گنبد شناور، خانه موزه لوور ابوظبی در سال ۲۰۱۷، دوستداران هنر را به‌سمت خود جلب کرده است.

در حالی که ابوظبی در گذشته در زمینه صنعت گردشگری زیر سایه دبی بود؛ اما امروز توانسته است نام خود را به‌عنوان مرکز فرهنگی امارات متحده عربی تثبیت کند.

کپیتال گیت؛ برج کج خاورمیانه در ابوظبی

دنیای فراری، یک پارک موضوعی با بزرگ‌ترین فضای سازه در جهان است. در داخل آن با سریع‌ترین ترن هوایی جهان با نام فرمولا روسا روبه‌رو خواهید شد

در هتل آنداز، هنر و طراحی به‌شکل هدفمندی، منعکس‌کننده فرهنگ اماراتی است؛ از فضای طبقه اول ساختمان گرفته که آثار مختلفی از هنرمندان محلی را به نمایش می‌گذارد تا مبلمان، طراحی‌های اثاثیه و پارچه‌های رومبلی هتل می‌توان به‌خوبی این موضوع را متوجه شد.

هارون می‌گوید:

ابوظبی هیچ‌گاه به دبی تبدیل نخواهد شد؛ زیرا آن‌ها نمی‌خواهند که این‌طور شود. اگر قصد دارید چند شب تفریحی در امارات داشته باشید، به دبی بروید؛ اما اگر به‌دنبال کاوش در فرهنگ اماراتی هستید، ابوظبی مقصدی است که باید انتخاب کنید.

معماری‌های زیبای ابوظبی

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه