شگفت‌انگیزترین معابد هندوستان؛ از دهلی نو تا پنجاب

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
شگفت‌انگیزترین معابد هندوستان؛ از دهلی نو تا پنجاب

سفر به سرزمین هزاررنگ هند، آن تجربه‌ای است که علاوه بر به‌کمال رساندن بخش طبیعت‌جوی ذهن، می‌تواند جلابخش روح معنوی شما نیز باشد.

کشور هند که پیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان را در خود جای داده، همانند تابلویی نقاشی از زبان‌ها، ادیان و آداب‌ورسوم متنوع است. این کشور حداقل ۹ دین شناخته‌شده از قبیل اسلام، مسیحیت، آیین بودایی، آیین سیک، آیین جین و چندین اعتقاد قومی و قبیله‌ای دیگر دارد. طبق سرشماری‌های اخیر، بخش عمده مردم هند از دو آیین به‌خصوص پیروی می‌کنند؛ ۸۰ درصد مردم هند، هندو هستند و این در حالی است که ۱۴ درصد از جمعیت این کشور را نیز مسلمانان تشکیل داده‌اند. گرچه باید یه یاد داشت که تنوع ادیان، از منطقه‌ای به منطقه دیگر به‌شدت متغیر است؛ به‌عنوان مثال، جمعیت کثیری از بودائیان در بخش غربی ایالت «ماهاراشتارا»، جایی که «بمبئی» نیز در آن قرار دارد، ساکن هستند. از طرفی بخش شمالی «پنجاب» را عمدتا سیک‌ها تشکیل داده‌اند. به اقتضای تنوع مذهبی، معابد زیبا و متعددی در سراسر این کشور به‌وجود آمده‌اند که برخی از آن‌ها دارای معماری مدرن هستند و قدمت برخی دیگر به قرون گذشته باز می‌گردد. در این مقاله، کجارو هفت مورد از زیباترین معابد هندوستان را به شما معرفی می‌کند.

معبد وایشنو دوی (Vaishno Devi)، منطقه تحت کنترل دولت هند در کشمیر

معبد وایشنو دوی

معبد «وایشنو دِوی» که قریب به ۱۶۰۰ متر از سطح دریا مرتفع‌تر است، سالیانه پذیرای ۸ ملیون زائری است که برای بازدید از «غار مادر مقدس» به این مکان می‌‌آیند. رسیدن به این معبد که نیازمند ۱۲ کیلومتر پیاده‌روی است، برای افراد عادی حدود ۶ ساعت زمان می‌برد. از آن‌جایی که مسیر حرکت به‌سمت این معبد عمدتا سربالایی است، مکان‌هایی برای صرف غذا، استراحت و حتی اقامت شبانه در بین راه تعبیه شده است. افراد مسن، بیمار و توان‌یاب می‌توانند برای حرکت در این مسیر کجاوه‌هایی را کرایه کنند. البته امکان طی کردن این مسیر توسط اسب یا حتی بالگرد نیز فراهم است. معبد وایشنو دوی با جنگل‌ها و کوه‌های متراکم و سرسبز احاطه شده‌ است. در زمستان حریری درخشان از برف این حجم سبز را می‌پوشاند. همچنین می‌توان مسیر ۱٫۵ کیلومتری از معبد اصلی  تا معبد «بهارئوبابا» (Bhairav Baba) را به‌وسیله تله‌کابین طی کرد.

معبد طلایی (Golden Gurdwara)، پنجاب

«معبد طلایی» که متعلق به آیین سیک است، در شمال هند واقع شده و علت نام‌گذاری این معبد پوشیده شدن نمای آن از ورقه‌های خالص طلا است. معبد طلایی، معبد اصلی آیین سیک به شمار می‌آید؛ ازاین‌رو بدیهی است که پیروان این آیین حداقل یک‌بار برای زیارت به این مکان بیایند. در سرتاسر این معبد که خود چیزی کم از یک اثر هنری ندارد، می‌توان تابلوهای رنگارنگ نقاشی، دیوارپوش‌های وزین و موزاییک‌های بی‌نظیر را مشاهده کرد. همه این ویژگی‌ها نمایان‌گر وجود سبک معماری مغولی در این مکان است. از دیگر دلایل شهرت این معبد، وجود یک غذاخوری برای نیازمندان است که گفته می‌شود روزانه به صدهزار نیازمند خدمت‌رسانی می‌کند و به‌نوعی بزرگ‌ترین غذاخوری خیریه در جهان محسوب می‌شود.

معبد تیرومولا تیروپاتی بالاجی (Tirumala Tirupati Balaji)، آندرا پرادش

 معبد «تیرومولا تیروپاتی بالاجی» که در تپه‌های جنگلی تیرومولا واقع شده است، سالانه از ۴۰ میلیون بازدیدکننده استقبال می‌کند. هرچند به‌علت معماری «دراویدی» قدمت این معبد هندو به قرن چهارم میلادی تخمین زده می‌شود؛ اما زمان دقیق ساخت آن هنوز مشخص نیست. گردشگران و زائران می‌توانند این نوع خاص از معماری را در طراحی دیوارهای اندرونی و بیرونی و برج‌های طلایی وسفیدی که اطراف حوضی بزرگ بنا شده‌اند، مشاهده کنند. بسیاری از زائران قبل از ورود به معبد، موی خود را می‌تراشند و باور دارند که این کار تواضع را در آنان پرورش می‌دهد. بهتر است برای بازدید از این معبد بلیط آن را به‌صورت آنلاین رزرو کنید چراکه معبد تیرومولا تیروپاتی بالاجی یکی از پربازدید‌ترین معابد هندوستان است.

معبد آکشاردام (Swaminarayan Akshardam)، دهلی نو

معبد آکشاردام

معبد «آکشاردام» که نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری هندوستان است، بزرگ‌ترین معبد هندوها به شمار می‌آید. با این ‌وجود که سازه معبد قدیمی به‌نظر می‌آید اما کار ساخت آن در سال ۲۰۰۵ و با سبک معماری سنتی به اتمام رسیده است. چیزی حدود یازده‌هزار معمار طی ۵ سال و با استفاده از مصالح گران‌قیمتی چون ماسه‌سنگ صورتی راجستانی و مرمر ایتالیایی، این معبد باشکوه را بنا نهادند. چشم برداشتن از این معماری کاری بس دشوار است. تالار اصلی معبد که «ماندیر» نام دارد، با ۴۳ متر ارتفاع، ۹ گنبد، صدها حکاکی و مجسمه فیل‌های سنگی چشم‌انداز شگفت‌انگیزی را نمایان ساخته است. در محوطه ۶۰ هکتاری معبد و در دل معماری سنتی این مکان، بازدیدکنندگان می‌توانند از نمایشگاه‌های مدرن، تماشاخانه‌های پیشرفته و آب‌نماهای زیبا لذت ببرند.

پرستشگاه ماهابودی (Mahabodi)، بیهار

«ماهابودی» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معابد آیین بودایی شناخته می‌شود. این معبد، مکانی است که در آن بودا، زیر درخت مشهور «بُو» به روشن‌ضمیری رسید. این یکی از دلایلی است که معبد ماهابودی زائرین را از سراسر جهان به خود می‌خواند. سازمان میراث جهانی یونسکو این مکان را که در قرن پنجم نیز بازسازی شده، با تمام حکاکی‌های خیره‌کننده‌ و ترکیب ماسه‌سنگ‌های صورتی و ‌سفیدش در فهرست آثار خود قرار داده است. چشم‌نواز‌ترین بخش این معبد، سازه هرمی‌شکل و ۵۵ متری آن بوده که از دل محوطه معبد سربرآورده است. در پاسخ به کسانی به‌دنبال درخت بودا هستند باید گفت که این درخت دیگر وجود ندارد اما نقل می‌شود که قلمه‌ای از آن در محوطه معبد کاشته شده است.

معبد میناکشی (Meenakshi)، مادورای

«میناکشی» معبدی متعلق به قرن اول میلادی است که زیبایی دروازه ورودی آن، نفس را در سینه حبس می‌کند. چهار برج بلند، از طرفین معبد سربرافراشته‌اند که با صدها یا شاید هزاران تندیس از خدایان، شیاطین و حیوانات مزین‌اند. داخل معبد که ۱۵ هکتار وسعت دارد، به لطف محوطه‌های متحدالمرکز، پیاده‌روها و بازارچه‌های پر جنب‌و‌جوش به هزارتویی زیبا شبیه است. برای عده‌ای شاید ‌برجسته‌ترین نقطه این معبد تالار ‌«هزار ستون» باشد که اکنون به موزه آثار هنری بدل شده و صدها مجسمه سنگی در آن به نمایش گذاشته می‌شود. اگر به بازدید از این معبد می‌اندیشید، لازم است خود را برای مواجهه با جمعیت کثیر آن آماده کنید چراکه این محل روزانه ۲۵۰۰۰ نفر بازدیدکننده دارد.

معبد بریادیسوارا (Brihadisvara)، تامیل نادو

معبد بریادیسوارا

معبد «بریادیسوارا» یکی از معابد فهرست «لیوینگ چولا» است. این فهرست توسط یونسکو جمع‌آوری شده و دربرگیرنده مجموعه معابد هندوی متعلق به دودمان «چولا» است. بریادیسوارا یکی از بزرگ‌ترین و بی‌شک زیباترین معابد جنوب هند به شمار می‌آید. بخشی از این معبد که به «معبد بزرگ» مشهور است، اولین معبد تمام گرانیتی جهان محسوب می‌شود که در قرن یازدهم میلادی بنا شده است. معماری این معبد به سبک دراویدی است و پس از گذشت سال‌ها همچنان شاهانه به‌نظر می‌رسد. پشت دیوارهای زرین این ساختمان شگفتانه‌های دیگری چون نقاشی‌های مجلل دیواری، نقش‌های زیبای برجسته و مجسمه‌های تماشایی انتظار شما را می‌کشد. 

به یاد داشته باشید کجارو به گردشگرانی که قصد سفر به هند را دارند، در انتخاب ارزان‌ترین تور کمک می‌کند. شما می‌توانید از میان پکیج‌های ده‌ها آژانس معتبر که با کجارو همکار ی می‌کنند، تور هند را انتخاب و سفرتان را با پایین‌ترین قیمت، برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع CNN Travel

دیدگاه