سفر تصویری به ایرلند شمالی؛ سرزمین شگفتی‌های بریتانیا

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
سفر تصویری به ایرلند شمالی؛ سرزمین شگفتی‌های بریتانیا

شیوع جهانی کرونا، گردشگری در بیشتر نقاط جهان را تقریباً متوقف کرده است؛ اما در خانه و در قاب تصویر نیز می‌توان به تمام نقاط جهان سفر کرد.

این روزها تمام افراد مسئول توصیه می‌کنند از سفرکردن جداً خودداری کنید و توصیه اکید دارند تمام افراد تا جای ممکن در خانه‌های خود بمانند؛ اما با سفر مجازی و از دریچه تصاویر نیز می‌توانیم به گوشه و کنار جهان سرک بکشیم. با این سفرهای مجازی هم به سلامتی خود و دیگران آسیبی نمی‌زنیم و هم از زیبایی‌های دنیا لذت می‌بریم. در این مقاله از کجارو قصد داریم با سفر تصویری شما را به ایرلند شمالی، سرزمین شگفت‌های بریتانیا ببریم.

ایرلند شمالی

ایرلند شمالی به روزهای ابری‌اش شهرت دارد و همین ابرها می‌توانند خالق مناظری بکر از طبیعت منحصربه‌فرد ایرلند باشند؛ مثل منظره‌ی طلوع یا غروب خورشید در هاله‌ای از ابرهای انبوه یا رقص ابرها بر فراز سواحل صخره‌ای. در ایرلند جاذبه‌های ناشناخته یا کمتر شناخته‌شده زیادی وجود دارد؛ از جاده‌ پادشاه و گذرگاه ساحلی «جاینتز» گرفته تا شهر «دانیگول» و شبه‌جزیره‌ «فاند» با فانوس دریایی معروفش. با ما باشید تا ماجراجویی در سرزمین غارهای پر رمز و راز و مکان‌هایی را که شخصیت‌های سریال «بازی تاج و تخت» در آن‌ها پا گذاشته‌اند، شروع کنیم.

در ایرلند شهرهایی با کلاس جهانی وجود دارد؛ اما مدرنیته باعث تغییر شهرهای کنونی این کشور نشده است و هنوز هم زیبایی‌های طبیعی دست نخورده و بکری در آن‌ها وجود دارد؛ در این کشور لازم نیست برای دیدن دریاچه‌ای با آب زلال و شفاف، آهوهای در حال چرا و مراتع سرسبز گسترده، کیلومتر ها رانندگی کنیم. پیوند ناگسستنی شهرها و طبیعت در این کشور واقعا ستودنی است.

کوهستان های ایرلند شمالی

آهو در بیشتر چمنزارهای تپه‌های شمالی یافت می‌شود

قلعه دانلوس، مقر فرمانروایی علاقه‌مندان به سریال تاج و تخت

سفرمان را با بازدید از «قلعه‌ دانلوس» (Dunluce Castle) آغاز می‌کنیم. دانلوس بر لبه‌  صخره‌های بازالتی شهرستان «آنتریم» ساخته شده است و طرفداران سریال بازی تاج و تخت این قلعه را به نام قلعه گریجوی (Greyjoy Castle)، مقر فرمانروایی یکی از فرمانروایان بزرگ این سریال می‌شناسند.

روایتی در مورد قلعه وجود دارد که طبق آن ساکنان قلعه پس از آن که آشپزخانه‌‌ی قلعه ویران شد و به داخل دریا سقوط کرد (متاسفانه کارکنان آشپزخانه نیز در آن حضور داشتند)، آن را ترک کردند. این قلعه‌ی قرون‌وسطایی که بر فراز دامنه‌های پرشیب ساخته شده، زمانی محل زندگی مسیحیان و وایکینگ‌های اولیه بوده است. دانلوس الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان نیز بوده است و بسیاری از قلعه‌های سرزمین‌های افسانه‌ای نیز با الهام از این قلعه خلق شده‌اند.

پس از  بازدید از قلعه و سفر در گذشته، به خلیج «مرلوگ» (Murlough Bay) می‌رویم تا از فراز ساحلی سنگی و صخره‌ای، نظاره‌گر شکوه جاودانه‌ی اقیانوس باشیم. اگر توانستید از این سواحل دل بکنید سری هم به دهکده‌ی «بالینتوی» (Ballintoy) بزنید تا نمایی دیگری از چهره‌ی زیبایی آنتریم را نیز ببینید. بازدید از پارک جنگلی «تولیمور» (Tullymore Forest)، یکی از  برترین مکان‌ها برای پیک‌نیک در بریتانیا را نیز نباید از دست دهید

پارک تولیمور

پارک جنگلی تولیمور

پس از بازدید از این زیبایی‌های شهرستان آنتریم رهسپار مسیر «دارک هجیز» (Dark Hedges) یا همان جاده‌ی پادشاه می‌شویم و پس از عبور از این جاده افسانه‌ای باز هم به دیدن یکی دیگر از قلعه‌های تاریخی آنتریم می‌رویم و پس از روی پل طنابی «کریکریت رپ» (Carrick-a-Rede Rope Bridge) که باعث می‌شود حسی آمیخته از ترس و هیجان، خود را برای بازدید از گذرگاه جاینتز آماده کنید.

در مسیر دارک هجیز یا پرچین سیاه که همان جاده‌ی پادشاه (King’s Road) سریال تاج و تخت است، درختان درهم‌تنیده دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند تا در مسیری باشکوه به گرمی از گردشگران استقبال کنند. جالب است بدانید که این مسیر در حوالی سال ۱۷۷۵ به دست جیمز یکم»، پادشاه اسکاتلند ایجاد شده است. جیمز یکم پس از ساختن خانه جدیدش که امروز به نام «گریس‌هیل هاس» (Gracehill House) شناخته می‌شود و به باشگاه گلف تبدیل شده است، در مسیر منتهی به آن ۵۰ درخت راش کاشت تا ملک  باشکوهی را ایجاد کند. بدون تردید پادشاه خوش‌ذوق اسکاتلندی در کار خود کاملاً موفق بوده است.

مسیر دارک هجیز

 چنانچه به سری فیلم‌های محبوب« تبدیل‌شوندگان» (Transformers) علاقه‌مند باشید و فیلم «تبدیل‌شوندگان: آخرین شواله» (The Last Knight) را تماشا کرده باشید، این جاذبه‌ی منحصر‌به‌فرد به چشم‌تان آشنا است. 

پس از پشت سر گذاشتن این جاده‌ی پر‌رمز‌وراز به‌سمت «قلعه‌ کینبِین» (Kinbane Castle) حرکت می‌کنیم که در انتهای دماغه‌ای سنگی سفید رنگی در دل دریا جا خوش کرده است؛ البته تنها ویرانه‌هایی از این قلعه‌ی شکوهمند باقی مانده است. پس از بازدید از این قلعه، قدم روی پل معلق طنابی کریکریت رپ  که در فاصله‌ی نزدیکی از قلعه‌ی کینبین واقع است، بگذارید تا آدرنالین خونتان کمی بالا رود! با گذر از این پل که ارتفاع آن از زمین ۲۰ متر است، وارد جزیره‌ی آرامش‌بخش کوچکی می‌شوید. 

پل معلق

پل معلق طنابی کریکریت رپ 

پس از  بازدید از این پل به دیدن یکی از ساختارهای نادر جغرافیایی بریتانیا می‌رویم که بر اثر سال‌ها فرسایش آب و باد تشکیل شده است و می‌توان اثر  هنری هندسی طبیعت نامید. گویی مهندسی ماهر اشکال هندسی منظمی را به دقت طراحی کرده است و با نظم خاصی در کنار هم قرار داده تا تحسین و حیرت بشر را برانگیزد. بازدید از این جاذبه که گذرگاه جاینتز نام دارد، یکی از لازمه‌های سفر به ایرلند شمالی است و حتی توجه یونسکو را نیز به خود جلب کرده است.

گذرگاه جاینتز (The Giants Causeway)؛ میراث جهانی ایرلند شمالی

گدرگاه جاینز

این گذرگاه که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایرلند به شمار می‌رود، ۴۰ هزار ستون بازالت درهم‌تنیده را در خود جای داده است و براثر فورانی آتش‌فشانی از شکافی در دل زمین به وجود آمده است. بر اساس افسانه‌ای دیرینه این گذرگاه پلی بین ایرلند شمالی و اسکاتلند بوده و محل عبور دو موجود عظیم‌الجثه برای نبرد با یکدیگر بوده است. وجود چنین ساختار و پدیده مشابهی در اسکاتلند باعث روایت چنین افسانه‌ای شده است.

یونسکو در سال ۱۹۸۶ گذرگاه جاینتز را به‌عنوان یکی از میراث جهانی معرفی کرد و یکی از چهار پدیده‌ شگفت‌انگیز طبیعی انگلستان به شمار می‌رود. وجود ستون‌های چندضلعی (تعداد اضلاع برخی از این ستون‌ها به ۸ تا ۱۲ ضلع می‌رسد) و مرتفع (ارتفاع مرتفع‌ترین ستون‌ها به ۱۲ متر هم می‌رسد) زیبایی این گذرگاه را دوچندان کرده است.در جاینتز مواد مذاب جامدی با ضخامت ۲۸ متر هم دیده می‌شود.
گذرگاه جاینتز

پس از بازدید یکی از منحصر‌به‌فرد‌ترین میراث جهانی یونسکو به‌سمت شهر دانیگول و جاذبه‌های زیبایش، به حرکت خود ادامه می دهیم. ابتدا از دژ دواری شروع کنیم که از قرن ششم یا هفتم میلادی روی تپه‌ای مرتفع به یادگار باقی مانده و روزگاری محل جلوس و فرمانروایی خاندان سلطنتی ایرلند بوده است. این دژ مستحکم که نمادی شاخص از عصر برنز است، گریانان آو آلیاک (Grianan of Aileach) نام دارد.

بعد از  بازدید از این سازه، آماده‌ دیدن فانوس دریایی خاصی می‌شویم که حتما در پوسترهای هنری یا مستندها تصاویری از آن را دیده‌اید. فانوس دریایی «فاناد هد» (Fanad Head Lighthouse) در ساحلی شنی و بسیار زیبا با منظره‌ای فریبنده واقع شده است. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید دلفین‌ها، وال‌ها و خوک دریایی را نیز از نزدیک ببینید.

فانوس دریایی فاناد هد

بد نیست کمی هم نقاط دورافتاده‌ی ایرلند شمالی ماجراجویی و کنجکاوی کنیم. جزیره‌ی توری یکی از بهترین مکان‌ها برای کشف راز و رمزهای سر به مهر ایرلند شمالی است. 

جزیره‌ی توری (Tory Island)؛ دورافتادین نقطه‌ی کشور

جزیره‌ی «توری» از چهار شهر تشکیل شده است که در کل تنها ۱۴۴ نفر در آن‌ها زندگی می‌کند. صخره‌های قدبرافراشته از دل دریا، مناظر بی‌بدیلی را برای عکاسی ایجاد کرده‌اند. قطعاً تماشای دریا از سواحل صخره‌ای بکر و دست‌نخورده تجربه وصف‌ناپذیری دارد. از مهم‌ترین جاذبه‌های این جزیره می‌توان به دژی بسیار قدیمی، صلیب سنگی دست‌ساز به‌جامانده از قرن دوازدهم، فانوسی دریایی که در سال ۱۸۳۲ ساخته شده است اشاره کرد. در این جزیره دیواری طبیعی نیز در دریا کشیده شده است که نظیر آن را در کمتر جای دیگری می‌توانید ببینید. زیردریایی به‌گل‌نشسته نیز یادگاری از دوران جنگ جهانی دوم در این جزیره است.

جزیره توری

در این جزیره صخره‌ی مسطحی نیز وجود دارد که سنگ آرزوها نامیده شده است. ایرلندی‌ها باور دارند اگر کسی روی این سنگ راه رود یا موفق شود سه سنگ روی آن بیندازد، یکی از آرزوهایش برآورده می‌شود.

کم کم داریم به انتهای سفرمان نزدیک می‌شویمِ؛ پس اجازه دهید در انتهای سفر شما را با زیباترین زیبایی‌های بهشت بریتانیا شگفت‌زده کنیم. «قوس دریایی گریت»، یکی از این سورپرایزها است.

قوس دریایی گریت پالت (Great Pollet Sea Arch)؛ شاهکار مجسمه‌سازی اقیانوس اطلس

در قوس دریای گریت پالت می‌توان یکی از زیباترین تایم‌لپس‌های طبیعت ایرلند شمالی را تهیه کرد. قوس دریایی گریت پالات در امتداد سواحل شبه‌جزیره‌ی فاند (Fanad Peninsula) در شهرستان دانیگول (County Donegal) در بستر دریا خود را پنهان کرده است و در هنگام جزر و مد و پایین آمدن آب، سر از دریا بیرون می‌آورد. زمانی می‌توانید روی این قوس دریایی قدم بزنید که سطح آب پایین آمده باشد. اگر می‌خواهید در میان دریا محصور نشوید، حتما قبل از بالاآمدن آب به ساحل بازگردید؛ البته شاید چنین تجربه‌ای برخی از افراد جالب باشد!

قوس دریایی گریت پالت

گریت پالت را می‌توان یکی از شاهکارهای منحصربه‌فرد سنگ‌تراشی و مجسمه‌سازی طبیعت دانست. گویی دریا با ظرافت تمام سنگ سخت را تراشیده و این اثر هنری بی‌نظیر را به وجود آورده است. در زمان غروب خورشید نیز شاهد یکی از زیباترین نقاشی‌های طبیعت ایرلند هستیم. با جستجوی سریع در اینترنت می‌توانید تصاویر هنری بسیار زیبایی از این قوس را تماشا کنید که شما را ذوق‌زده خواهند کرد.

جزیره‌ی آران‌مور (Aranmore)؛ مجموعه‌ای بی‌همتا از تمام زیبایی‌های ایرلند شمالی

با سفر به «آران‌مور» تمام آنچه که گریلند را به سرزمینی رویایی در اقیانوس اطلس تبدیل کرده است؛ یک‌جا ببینید؛ از حیات‌وحش بکر و دست‌نخوره و سواحل صخره‌ای استوار و باشکوه گرفته تا غارهای دریایی باورنکردنی و سواحل شنی طلایی. خوبی‌های سفر به آران‌مور تنها به این زیبایی‌های ختم نمی‌شود؛ زیرا در این جزیره که دومین جزیره پرجمعیت ایرلند شمالی محسوب می‌‌شود می‌توانید با ایرلندی‌ها و فرهنگ آن‌ها هم بهتر آشنا شوید.

سواحل صخره ای آران مور

بدون تردید سفر در قاب تصویر هم مانند سفر حقیقی می‌تواند جذاب باشد و حتی شناخت عمیق‌تری نسبت به مقصدتان به دست آورید، مخصوصا اگر قوه‌ تخیل خوبی داشته باشید؛ البته امیدواریم در جهان پسا کرونایی بتوانید ایرلند شمالی را از نزدیک نیز مشاهده کنید

مطالب مرتبط:

منبع shopmoment

دیدگاه