مقاصد غذایی کمتر شناخته‌شده در آسیا کدامند؟

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
مقاصد غذایی کمتر شناخته‌شده در آسیا کدامند؟

بسیاری از گردشگران در سفر به کشورهایی نظیر ترکیه و گرجستان، به‌دنبال چشیدن غذاهای محلی مختلف هستند تا تجربه‌ی ویژه‌ای از گردشگری غذایی آن‌ها به دست آورند.

اگر در طول سفر، به غذاخوردن اهمیت می‌دهید، احتمالا در فهرست سفرتان برای سال ۲۰۲۰، کشورهایی با غذاهای خوش عطروبو به چشم می‌خورد. شاید همین لحظه مشغول رویاپردازی درباره چشیدن بهترین پیتزای ناپل یا جشنواره‌ای از طعم غذاهای خیابانی در بانکوک هستید.

با اینکه کشورهایی چون ایتالیا و تایلند، تمام رویاهای غذایی شما را برآورده می‌کنند؛ اما کجارو در این مقاله به شما می‌گوید که چرا باید به سه مقصد غذایی خارق‌العاده دیگر یعنی ترکیه، آذربایجان و گرجستان سفر کنید؛ به‌خصوص که هرکدام از این کشورها دارای غذاهای محلی متمایز و بسیار لذیذی هستند.

ترکیه

ترکیه، با چشم‌اندازهایی از کوه‌های بلند، خطوط ساحلی فوق‌العاده زیبا و شهرهای پرجنب‌و‌جوش، کشوری است که سفر به آن را نمی‌توان به‌هیچ‌وجه از دست داد. تصمیم‌گیری برای سفر به هر منطقه از این کشور جادویی واقعا مشکل است؛ اما بی‌شک از استانبول نمی‌توان گذشت؛ به‌ویژه که تحریک‌ اشتها در این کلان‌شهر خارق‌العاده، بسیار آسان است.

گردش خود در استانبول را با شاهکارهای معماری شهر، یعنی ایاصوفیه و مسجد آبی آغاز کنید و سپس راهی آب‌ انبار باسیلیکا شوید؛ سازه‌ای قناتی که قدمت آن به سال ۵۳۲ میلادی بازمی‌گردد. پس از بازدید از جاذبه‌های دیدنی استانبول، حتما کلی گرسنه شده‌اید و هیچ چیزی بهتر از چشیدن غذاهای خوشمزه و تازه ترکی نمی‌تواند روزتان را کامل کند.

چرا عاشق غذاهای ترکی خواهید شد؟ 

وقتی به خوراکی‌های ترکی فکر می‌کنید، احتمالا کباب و باقلوا به ذهن‌تان خطور می‌کند؛ این‌طور نیست؟ با این حال، تنوع غذاهای این کشور، بسیار فراتر از گوشت‌های کباب‌شده زغالی و شیرینی‌های خوشمزه و خاص است.

کشور ترکیه در یک موقعیت استراتژیک واقع شده است؛ به‌طوری که درست در تقاطع دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد و از همین رو، غذاهای ترکی به‌طور باورنکردنی‌ای متنوع هستند. هر بار که لقمه‌ای در دهان‌تان می‌گذارید، متوجه ترکیب طعم‌ها و نشانه‌هایی از غذاهای مناطق خاورمیانه، آسیای مرکزی و کشورهای حوزه بالکان خواهید شد.

مقاصد گردشگری داغ برای دوستداران غذا در ۲۰۲۰؛ از ترکیه تا آذربایجان

مسجد جامع استانبول، شما را در شگفتی فرو خواهد برد، عکس از میشل پارولاوا (Michael Parulava)

غذاهایی که باید در ترکیه امتحان کنید

۱. مانتی (Manti)

مانتی، تقریبا نسخه ترکی راویولی است که به‌اندازه این غذای ایتالیایی، لذیذ و خوشمزه است. این غذای ترکی شامل کوفته‌های کوچکی می‌شود که داخل آن با گوشت گوساله پر شده است و برای سس آن از ماست سیردار، سس گوجه، کره و پودر فلفل قرمز استفاده می‌شود. مانتی، ترکیب بی‌نقصی از طعم‌ها و بافت‌های متضاد است. کوفته‌هایی که در دهان‌تان آب می‌شود، سس ماست کرمی‌رنگ و ادویه‌های معطر و خارق‌العاده، غذای اشتهابرانگیزی خلق می‌کنند.

۲. صبحانه ترکی

غلات صبحانه و نان دوناتی شکل بیگل را فراموش کنید؛ چراکه ترکیه، صبحانه را به مرحله کاملا جدیدی ارتقا داده است. یک کاهوالتی ویژه (kahvalti) یا همان صبحانه ترکی، شامل میزی از غذاهای متنوع با طعم‌ و مزه‌ای فوق‌العاده می‌شود.

با اینکه در هر منطقه از ترکیه ممکن است، غذاها بسیار متفاوت باشند؛ اما چند غذای مشترک وجود دارند که نباید از آن‌ها غافل شد:

  • پنیر بیاز یا فتا (beyaz peynir): پنیر سفید تهیه‌شده از شیر گوسفند
  • سیمیت: حلقه‌های نان خمیری با روکشی از دانه‌های کنجد
  • منمن (menemen): تخم‌مرغ زده‌شده با گوجه، فلفل دلمه و پیاز
  • کره تازه، عسل، مربا و مارمالادهای میوه

۳. لاهماجون (Lahmacun)

لاهماجون در نگاه اول، به پیتزای ترکی شباهت دارد؛ اما این غذا در حقیقت، نان لواشی است که روی آن، لایه‌ای گوشت چرخ‌کرده، پیاز، گوجه‌فرنگی و سبزیجات خردشده مانند جعفری و زیره سبز می‌ریزند. قبل از خوردن این غذای لذیذ، روی آن آب‌لیموی تازه بچکانید و آن را مانند غذای مکزیکی بوریتو لوله کرده و با سالاد گوجه‌فرنگی، فلفل، پیاز، کاهو و بادمجان کبابی یا ترشی، میل کنید و حسابی لذت ببرید.

مقاصد گردشگری داغ برای دوستداران غذا در ۲۰۲۰؛ از ترکیه تا آذربایجان

 باقلوای تازه ترکیه و منطقه قفقاز را فراموش نکنید، عکس از انگین آکیورت (Engin Akyurt)

گرجستان

غذاهای گرجستان، از جذابیت‌های مهم این کشور به حساب می‌آیند؛ اما دلایل قانع‌کننده بسیار دیگری هم برای بازدید از این مقصد نوظهور وجود دارد.

فارغ از اینکه مقصد سفرتان تفلیس، کوتائیسی یا حتی متسختا باشد، مناظر کوهستانی بی‌نظیر، بناهای قرون‌وسطایی و شهروندان بی‌نهایت خون‌گرم و مهمان‌نواز گرجستان، شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

بهترین نکته سفر به گرجستان این است که یک مقصد گردشگری بسیار ارزان به شمار می‌رود؛ بنابراین می‌توانید به‌راحتی دلی از عزا دربیاورید و غذاهای موردعلاقه‌تان را امتحان کنید.

چرا عاشق غذاهای گرجستانی خواهید شد؟

غذاهای محلی گرجستان، درست شبیه به ترکیه، به‌طرز فوق‌العاده‌ای طعم‌های غربی و شرقی را مخلوط کرده‌ و نشانه‌هایی از یونانی‌ها، ترک‌ها، عرب‌ها و مغول‌ها را در خود جای داده‌اند. غذاهای این کشور، بسیار سنگین هستند. نان و پنیر، دو ماده اصلی در غذاهای محلی گرجستانی به شمار می‌روند که در کنار گزینه‌های ویژه‌ای چون گردو، گشنیز و انار سرو می‌شوند.

در گرجستان نشستن و غذاخوردن، چیزی بیشتر از برطرف‌کردن گرسنگی است؛ مردم محلی به‌مدت طولانی پشت صندلی‌ خود می‌نشینند و غذا را در کنار یکدیگر نوش جان می‌کنند.

مقاصد گردشگری داغ برای دوستداران غذا در ۲۰۲۰؛ از ترکیه تا آذربایجان

مناظر زیبا و بی‌نظیر گرجستان، شما را متعجب خواهند کرد، عکس از ایمان گوزل (Iman Gozal)

غذاهایی که باید در گرجستان امتحان کنید

۱. آجارولی خاچاپوری (Adjaruli Khachapuri)

مقاصد گردشگری داغ برای دوستداران غذا در ۲۰۲۰؛ از ترکیه تا آذربایجان

آجارولی خاچاپوری، یکی از لذیذترین غذاهای گرجستان، عکس از مارکو ورچ (Marco Verch)

آجارولی خاچاپوری، یکی از غذاهای مشهور کشور گرجستان است که در هیچ‌جای دیگر، مشابه آن را ندیده‌اید. این پای خوشمزه به‌شکل یک ماهی طبخ می‌شود و داخل آن پر از پنیر آب‌شده است. روی آجارولی خاچاپوری، یک تخم‌مرغ تازه شکسته شده و مقدار زیادی کره ریخته می‌شود. وقتی که این غذا به‌صورت گرم جلوی شما قرار می‌گیرد، باید همه‌چیز را با هم مخلوط کرده، یک گوشه از نان را جدا کنید و در مخلوط بسیار خوشمزه تخم‌مرغ و پنیر بزنید.

۲. خینکالی (Khinkali)

خینکالی یا سوپ کوفته گرجستانی در سراسر این کشور تهیه می‌شود و فقط با امتحان‌کردن آن، دلیل محبوبیتش را درک خواهید کرد. این غذا از کوفته‌های کوچک خمیری تشکیل شده است که با موادی از قارچ و پنیر گرفته تا گوشت ادویه‌زده، سبزی، پیاز و سیر پر می‌شود و سپس آن‌ها را می‌پزند تا حالت نرم و بالشتی پیدا کند. این کوفته‌های گوشتی پس از پخت، تبدیل به سوپ بسیار لذیذی می‌شوند که با هر گاز می‌توانید طعم آبدار و لذیذ آن را حس کنید.

اگر می‌خواهید که خینکالی را مانند محلی‌ها بخورید، یک کوفته را از گره بالای آن بردارید و با اولین گاز، آب گوشت داخل خمیر را بمکید و سپس، بقیه کوفته را میل کنید.

۳. Shkmeruli

Shkmeruli، مواد اولیه زیادی ندارد؛ اما نگذارید که این مسئله شما را گول بزند. حتی ساده‌ترین غذاها در گرجستان می‌توانند با طعم‌های واقعا لذیذ و وسوسه‌کننده‌شان، شما را شگفت‌زده کنند. این غذا، با مرغ تردی که در شیر پخته شده است و مقدار زیادی سیر درست می‌شود.

جمهوری آذربایجان

در جمهوری آذربایجان، با تاریخی جذاب و شگفت‌انگیز، شگفتی‌های طبیعی بکر و دست‌نخورده، معماری فوق مدرن و قصرهایی بزرگ روبه‌رو خواهید شد.

جمهوری آذربایجان، با وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان، کماکان از دید بسیاری از گردشگران مخفی مانده است. به همین دلیل، وقتی برای بار اول به این کشور زیبا سفر می‌کنید، درست مثل هر گردشگر دیگری، این سوال برایتان پیش می‌آید که چرا گردشگران زیادی به این کشور سفر نمی‌کنند؟

چرا عاشق غذاهای آذربایجانی خواهید شد؟

جمهوری آذربایجان، به‌خاطر موقعیت استراتژیک خود در کنار جاده ابریشم و به‌لطف میراث غذایی با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال، بی‌شک یکی از مقاصد جذاب برای گردشگری غذایی به شمار می‌آید. سالیان سال، تجار و بازرگانان مختلفی از این مسیر تجاری مهم عبور کرده‌اند و تاثیر خود را بر غذای آذربایجان گذاشته‌اند. هر بار که پشت میز یک رستوران می‌نشینید و غذا میل می‌کنید، در حقیقت در حال چشیدن گوشه‌ای از تاریخ این کشور هستید.

غذاهای محلی آذربایجانی و همسایه‌های قفقازی آن، شباهت‌های فراوانی به یکدیگر دارند؛ اما غذاهای آذربایجانی توانسته‌اند به اصل خودشان، وفادار بمانند.

مقاصد گردشگری داغ برای دوستداران غذا در ۲۰۲۰؛ از ترکیه تا آذربایجان

مرکز حیدر علی اف در باکو،  عکس از کریس هالگرسون (Chris Holgersson)

غذاهایی که باید در جمهوری آذربایجان امتحان کنید

۱. پلو (Plov)

مقاصد گردشگری داغ برای دوستداران غذا در ۲۰۲۰؛ از ترکیه تا آذربایجان

در جمهوری آذربایجان، بیش از ۴۰ مدل پلو وجود دارد، عکس از میزو باسیو (Mizu Basyo)

پلو، یکی از مشهورترین غذاهای محلی آذربایجانی و از نمادهای اصلی غذای این منطقه به حساب می‌آید که شامل برنج زعفرانی به‌همراه میوه‌های خشک، آجیل و گیاهان معطر (از دارچین گرفته تا زردآلو، خرما یا شاه‌بلوط) می‌شود. برنج معمولا با گوشت‌ بره یا گوسفند سرو می‌شود که از طعم‌های رایج در کشور آذربایجان هستند.

۲. کوتاب (Qutab)

کوتاب که با لواش درست می‌شود، در حقیقت پنکیک ضخیم و طعم‌دار پرشده با گوشت چرخ‌کرده، پنیر یا سبزیجات، در کنار ادویه‌هایی چون سماق و گشنیز است. پس از ریختن این مواد روی نان لواش، آن را به‌صورت نیم‌دایره می‌پیچند و روی تابه‌ای تخت سرخ می‌کنند، تا زمانی که مغز آن، نرم و لبه‌هایش، طلایی قهوه‌ای و کاملا ترد شوند.

۳. بالیک (Baliq)

اگر به غذای دریایی علاقه دارید، حتما عاشق بالیک خواهید شد. ماهی خاویار دریای خزر که روی سیخ، کباب شده است و همراه با سس آلوی ترش سرو می‌شود. با اینکه بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ اما بالیک، غذایی بی‌نظیر و بسیار خوشمزه است. ماهی قبل از کباب‌شدن در آب‌لیمو، نمک و شوید، مزه‌دار می‌شود؛ ترکیبی که تمام مزه‌ها را تقویت و در نهایت، غذای فوق‌العاده تردی خلق می‌کند.

غذا، یکی از دلایلی است که باید بازدید از سه کشور ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان را در برنامه خود بگنجانید. در کنار تمام غذاهای خوشمزه و لذیذی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، با سفر به این مناطق می‌توانید از شگفتی‌های معماری باستانی، مناظر شگفت‌انگیز و جاذبه‌های گردشگری نیز دیدن کنید.

مقاصد گردشگری داغ برای دوستداران غذا در ۲۰۲۰؛ از ترکیه تا آذربایجان

تفلیس، پایتخت تماشایی گرجستان، عکس از مصطفی مراج (Mostafa Meraj)

جالب است بدانید که کماکان گردشگران بسیاری از وجود گرجستان و جمهوری آذربایجان بی‌خبر هستند و به این ترتیب، می‌توانید به دور از ازدحام جمعیت، به این مناطق نوظهور گردشگری سفر کنید؛ قبل از اینکه گردشگران دنیا به‌سمت آن‌ها سرازیر شوند.

مطالب مرتبط:

منبع tourradar

دیدگاه