در صورت کنسلی پرواز چه باید کرد؟

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
در صورت کنسلی پرواز چه باید کرد؟

آیا تابه‌حال با کنسلی پرواز روبه‌رو شده‌اید؟ در این‌گونه موارد، اولین کاری که باید انجام داد، حفظ آرامش و آگاه کردن دیگران از موضوع است.

این موقعیت را تصور کنید: در آستانه‌ سفری قرار دارید که تمام عمر آرزوی آن را داشتید. ویزا و مدارک موردنیاز برای ورود به مقصد صادر شده، برنامه‌ سفر چیده شده است و حتی یک لحظه هم نمی‌توانید برای پیوستن به هم‌سفران‌تان در شهر یا کشور دیگر صبر کنید. همه کارها را همان طور که باید انجام داده‌اید؛ اما به‌یک‌باره با اتفاقی غیرمنتظره روبه‌رو می‌شوید: به فرودگاه که می‌رسید با کلمه‌ی «Cancelled» در مقابل شماره‌ی پرواز خود مواجه می‌شوید. این کابوس، بدترین اتفاق ممکن برای هر مسافری است؛ اما آیا چنین اتفاقی، پایان همه‌چیز است؟ در ادامه‌ی این مطلب از کجارو به این سوال مهم پاسخ داده شده است که اگر برای توری در شهر یا کشور دیگر ثبت‌نام کرده باشید و پروازتان لغو شود، چه باید بکنید؟

برای مشاهده فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان از کجارو کمک بگیرید. از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، جست‌و‌جوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یکجای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و همچنین انتخاب ارزان‌ترین گزینه فراهم شده است.

کارهایی که پیش از خروج از فرودگاه باید انجام داد

لغو پرواز

خونسردی خود را حفظ کنید

در اولین قدم، نباید دچار ترس و دلهره شوید. خونسردی خود را حفظ کنید و در اولین فرصت ممکن، با راهنمای تور تماس بگیرید تا هم‌سفران‌تان را در جریان تاخیر یا تغییر در برنامه‌ها قرار دهد. به احتمال زیاد، او به شما خواهد گفت که در چنین موقعیتی چه باید بکنید و امیدتان را از دست ندهید.

در صورت امکان، از نماینده‌ی شرکت هواپیمایی موردنظر بپرسید که آیا امکان خرید بلیط دیگری در اولین پرواز ممکن وجود دارد؛ هرچند چنین کاری در بیشتر مواقع شدنی نیست؛ اما پرسیدن آن، ضرر ندارد. تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی، همه مسافران پروازهای کنسلی خود را در پروازهای دیگر جایگزین می‌کنند. با اینکه دیرتر از آنچه قرار بود، به محل قرار با هم‌سفران‌تان خواهید رسید، به هر حال بهتر از لغو کل سفر است.

لغو پرواز

گاهی اوقات، بهترین کار در صورت لغو پرواز، انتظارکشیدن در کنار گیت است

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی تلاش می‌کنند تا حد ممکن پروازهای کنسلی را دوباره برقرار کنند یا در صورتی که فاصله‌ی زیادی با فرودگاه مبدا داشته باشند، هزینه‌ی اقامت مسافران را بپردازند. توجه داشته باشید که بسیاری از این هزینه‌های مازاد تنها در صورتی پرداخت خواهند شد که ایرلاین مربوطه، مقصر تاخیر یا لغو پرواز باشد؛ اگر چنین اتفاقی ناشی از شرایط جوی، اتفاق‌های سیاسی یا اعتصاب کارکنان شرکت‌ها باشد، بنا بر اصولی که بسیاری از ایرلاین‌ها به آن پایبند هستند، این شرکت‌ها هیچ تعهدی برای بازپرداخت وجوه پرداخت شده مسافر ندارند. با این همه، اگر تا پرواز بعدی نیاز به محلی برای اقامت دارید، حتما این درخواست را با آن‌ها در میان بگذارید. اگر برخوردی مناسب و مودبانه داشته باشید، حتما راهی جلوی پای شما خواهند گذاشت.

نکته: اگر گیت پر شده از مسافران ناراضی که درخواست‌شان بدون پاسخ باقی مانده است، ترجیحا مستقیم با خود شرکت هواپیمایی تماس بگیرید و آن‌ها را در جریان اوضاع قرار دهید. فراموش نکنید که حتما شماره‌ی پرواز و شماره‌ی پیگیری بلیط خریداری شده را به آن‌ها بدهید.

لغو پرواز

کنسلی پرواز، اتفاقی استرس‌آور است؛ اما پایان سفر نیست

حقوق مسافر در صورت کنسلی پرواز

برخلاف باور عموم، شرکت‌های هواپیمایی از نظر قانونی ملزم به بازپرداخت وجوه پرداخت‌شده‌ی مسافران در رویدادهایی مانند کنسلی پرواز نیستند. با این حال، این نکته‌ی قانونی به آن معنا نیست که هیچ شانسی برای پس‌گرفتن وقت و هزینه‌ی خود ندارید. بیشتر شرکت‌های هواپیمایی، وقتی مجبور به لغو یک پرواز می‌شوند، رفاه مسافران را هم در نظر می‌گیرند. اگر شرایط به‌گونه‌ای بود که احساس کردید برای خرید بلیط بعدی،‌ هیچ خسارت یا کمکی به شما داده نخواهد شد، با بخش خدمات مشتریان فرودگاه تماس بگیرید و آن‌ها را در جریان تجربه‌ی ناخوشایند خود بگذارید. شرکت‌های هواپیمایی  می‌دانند در صورتی که مشتریان خود را راضی نگه دارند، آن‌ها تبدیل به مشتریان همیشگی و وفادار شرکت خواهند شد و به همین خاطر، اگر امکان یا تمایلی به پرداخت خسارت به شما نداشته باشند، به روش‌های دیگر به شما کمک خواهند کرد.

برای آشنایی با موارد بیشتری از حقوق مسافران، مقاله‌ی «حقوق قانونی مسافران در سفرهای هوایی چیست؟» را از مجموعه مقاله‌های سفرهای هوایی کجارو مطالعه کنید.

بیمه مسافرتی و کنسلی پرواز

شماری از بیمه‌های مسافرتی، مواردی مانند لغو پرواز را پوشش می‌دهند؛ اما خیلی از بیمه‌نامه‌ها این‌چنین نیستند. در شرایطی که واقعا در معذوریت قرار گرفته‌اید یا رویدادی طبیعی خارج از کنترل شرکت هواپیمایی مانند سیل و طوفان اتفاق افتاده باشد، به‌سختی می‌توان بیمه‌نامه‌ای را پیدا کرد که از مسافران در برابر لغو پرواز محافظت کند. پیش‌ از آغاز سفر، حتما از موارد تحت پوشش بیمه‌نامه‌ی خود آگاه شوید.

بیمه مسافرتی پرواز

صبر هم در بسیاری موارد جواب می‌دهد؛ حتی اگر با پرواز بعدی نتوانید به محل قرار خود برسید، پرواز بعد از آن هم گزینه‌ی خوبی است

چگونه می‌توان از بدترین موقعیت، بهترین استفاده را کرد؟

کنسلی پرواز به این معنی نیست که تمامی آرزوهای شما بر باد رفته است و دیگر نمی‌توانید به سفر رویایی خود بروید. شاید سر موقع به محل قرار با سایر هم‌سفران نرسید؛ اما راهنمای تور و سایر هم‌سفران را به‌طور دائم در جریان اوضاع بگذارید؛ آن‌ها می‌توانند به شما مشاوره بدهند. حتی پیش پرواز جدید و بلندشدن هواپیما از روی باند، با آن‌ها تماس بگیرید. فرقی نمی‌کند که برای ادامه‌ی سفر مجبور هستید به شهر دیگری بروید یا برای پیوستن به دوستان‌تان، راه‌ متفاوتی را تجربه کنید، این نکته را به خاطر بسپارید که یکی از وظایف راهنمای تور آن است که از ابتدا تا انتها شما را همراهی کند و تجربه‌ای خوب را برای شما رقم بزند.

نکته‌های مهم

  • به‌سرعت با راهنمای تور تماس بگیرید و آن‌ها را در جریان همه کارهای خود قرار بدهید.
  • اگر نمایندگان شرکت هواپیمایی، برای جبران خسارت یا کمک برای پیدا کردن پروازی دیگر، هیچ اقدامی انجام ندادند، با صراحت از آن‌ها درخواست کنید.
  • بیمه مسافرتی خود را به‌طور کامل مطالعه کرده تا بند «لغو به هر دلیلی» را در آن پیدا کنید.
  • خونسردی خود را حفظ کنید! یافتن یک راه‌حل خوب، بسیار راحت‌تر از آن است که تصور می‌کنید.

لغو پرواز

تا زمانی که درخواست نکنید، نخواهید دانست که ایرلاین قرار است برای شما چه کار کند

فرقی نمی‌کند در چه وضعیتی گیر کرده‌اید؛ یک فاجعه‌ی طبیعی، مشکلات فنی هواپیما یا مسائل سیاسی؛ شرایط هرچه که باشد، کنسلی پرواز می‌تواند سفری خاطره‌انگیز را به یک کابوس تبدیل کند. امید خود را حفظ کنید؛ چراکه حتی در صورت کنسلی پرواز هم، راه‌هایی برای رسیدن به مقصد وجود دارد. با کمک گرفتن از کارمندان هواپیمایی و راهنمای تور خود به‌راحتی می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط‌های هواپیما از آژانس‌های هوایی معتبر و جست‌و‌جوی بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگ‌ترین موتور جست‌و‌جوی پرواز در کجارو استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

مطالب مرتبط:

منبع tourradar

دیدگاه